handdator

Visa fullständig version : Ont i halsen och träning


Miranda
2004-03-25, 11:32
Får man träna när man har lite ont i halsen? Är det värre att träna kondition än styrka då? Får man någon effekt av träning när man har en infektion i kroppen? Om ni tycker man ska avstå från träning vid ont i halsen, var går gränsen för vad som är OK? Snabba promenader? Eller ska man satsa på total vila? Sedan när det onda i halsen är över och man "bara" snorar och hostar, ska man vänta ett tag till då eller är det OK att börja?

OBS! Jag har ingen feber.

Miranda

som anar vad svaren kommer att bli men ändå måste fråga... :furious:

Tricklev
2004-03-25, 11:33
Är okey o träna vid lätt förkylning, men vid just ont i halsen är det tillfälle som man ABSOLUT inte ska träna.

King Grub
2004-03-25, 11:34
Just halsont är ett av symptomen då man aldrig tränar.

Oftast är det enterovirus som angriper hjärtat, och ett av kännetecknen är halsont.

Lätt snuvig = okej att träna.

Feber och/eller halsont = stanna hemma.

Och varför skulle du träna? Du kan inte tillgodogöra dig träningen med en infektion i kroppen, och den blir alltså rent nedbrytande och resultatlös, och du riskerar död eller hjärtmuskelinflammation vid ansträngning om du drabbas av myokardit.

Åse Columbus
2004-03-25, 11:51
Jag hade en vän som tränade trots förkylning med hosta...fick hjärtmuskelinflammation..o dog....24 år gammal!

What a waste!!!

Lyssna på kloka männsikor!!

Diana
2004-03-25, 12:30
hade ingen aning om att de va såå allvarligt att träna förkyld! skumt att inte min gamla fotbollstränare kännde till de som tvingade oss träna men ont i halsen o hostat!

z_bumbi
2004-03-25, 13:21
Originally posted by Diana
hade ingen aning om att de va såå allvarligt att träna förkyld! skumt att inte min gamla fotbollstränare kännde till de som tvingade oss träna men ont i halsen o hostat!

Jag har inget större förtroende för fotbollstränare när det gäller träningsbiten, vad gäller att hålla sina spelare hela och friska så är det ännu mindre.
Sorgligt men sant.

De mest vansinniga grejer jag har hört inom träning kommer antingen från byggare eller fotbollspelare.

I grundfrågan så ser jag ingen anledning att träna när man är sjuk, man mår bara sämre och läkningen tar bara längre tid.

randig
2004-03-25, 14:30
om man typ mår bra då förutom att man har massa djävla grönt o varigt snor då?

King Grub
2004-03-25, 14:48
Originally posted by randig
om man typ mår bra då förutom att man har massa djävla grönt o varigt snor då?

Är snoret missfärgat är det ett tydligt tecken på infektion och på att man skall stanna hemma.

Diana
2004-03-25, 15:00
kan inte fatta hur man får bli tränare om man riskerar ta död på sina spelare, vet minst en till tränare som tvingar sjuklingar me halsont till träningen me kommentarer som "ta nåra ipren så blir de bättre" och"sånna fjanterier hör ja aldri från dem i herrlaget":smash:

AdrenalineRush
2004-03-25, 15:10
Jag verkar inte bli av med min förkylning som jag haft nu i över en månad. :(
Startade med att jag fick rejäl hosta och feber en dag, skippade då träningen i en vecka, sen frisknade jag till och blev nästan av med hostan helt. Har tränat på ungefär som vanligt efter det och allt har gått bra, men är fortfarande lite snuvig och hostar lite ibland.
Är det okej att träna vidare?
EDIT: Snoret är inte missfärgat... ;)

Åse Columbus
2004-03-25, 15:14
Originally posted by AdrenalineRush
Jag verkar inte bli av med min förkylning som jag haft nu i över en månad. :(
Startade med att jag fick rejäl hosta och feber en dag, skippade då träningen i en vecka, sen frisknade jag till och blev nästan av med hostan helt. Har tränat på ungefär som vanligt efter det och allt har gått bra, men är fortfarande lite snuvig och hostar lite ibland.
Är det okej att träna vidare?
EDIT: Snoret är inte missfärgat... ;)

lite hosta - INGEN TRÄNING!

Callister
2004-03-25, 15:17
Alltså viktigt att följa det som King grub osv säger.
Jag tränade när jag var sjuk förut och sen på kvällen fick jag hjärtryckningar som fan. :(
Vet inte vad det berodde på men

AdrenalineRush
2004-03-25, 15:21
Fan va surt... Då kommer jag jag aldrig kunna träna! :MrT:

Diana
2004-03-25, 15:32
hjärtryckningar?? låter läskigt, typ som om hjärtat slår dubbelslag? eller mer som kramper? hur sjuk va du då?

Yesterday
2004-03-25, 15:32
Kolla upp vad det är som gör dig lite små hostig och snuvig så kan du börja träna ;)

King Grub
2004-03-25, 15:33
Originally posted by Yesterday
Kolla upp vad det är som gör dig lite små hostig och snuvig så kan du börja träna ;)

Exakt. Är det en bakterieinfektion det är frågan om kan det behövas en antibiotikakur för att bli kvitt den.

Callister
2004-03-25, 20:30
Jag var inte alls mycket sjuk när det hände.
Detta var dock 1 år sen, har kollat hjärtat flera gånger sedan dess och inte haft några problem. :)
Puls, lungor, blodtryck, hjärta osv har alltid varit i sin ordning för mig.

Linnet
2004-03-25, 21:22
Originally posted by z_bumbi


Jag har inget större förtroende för fotbollstränare när det gäller träningsbiten, vad gäller att hålla sina spelare hela och friska så är det ännu mindre.
Sorgligt men sant.

De mest vansinniga grejer jag har hört inom träning kommer antingen från byggare eller fotbollspelare.

I grundfrågan så ser jag ingen anledning att träna när man är sjuk, man mår bara sämre och läkningen tar bara längre tid.

Håller med i stort, men har du inte glömt hockeyspelarna? Även om man sett mycket knasigt inom fotbollen skulle jag säga att 90% av alla idiotgrejer jag sett har jag sett inom hockeyn.

TrIff
2004-04-20, 11:58
Jag vaknade upp med lite ont i halsen idag, men det är inte sån här halsont som man har när man är förkyld aatt hur mycket halstabletter man än äter så försvinner det inte. Det hära är mera som en sån sorts halsont som försvinner eller blir bättre om man dricker lite varm choklad, så snälla säg att det är lugnt att jag tränar?

Saj
2004-04-20, 12:46
Är det okej att springa lugnt vid lätt förkyldning (snorig och liiiite hostig) ?

Chrillee
2008-01-28, 17:48
Vad är det exakt som gör att det är så livsfarligt att träna vid just hosta? Inte tränat på 8 dagar nu och börjar känna mig som en säck potatis. :(

Hosta kan ju ligga i hur j*vla länge som helst.

quality
2008-01-28, 20:29
Jag tycker ni överdriver lite... Lättare variant av halsont och hosta kan sitta i i flera månader om man har otur. Jag använder sällan antibiotika och låter kroppen läka själv. Tar dock ofta halsprov etc för att se vilka bakterier det rör sig om. Ibland behövs antibiotika, dock inte alls så ofta som läkare skriver ut det.

Halsont eller hosta i kombination med att man känner sig trött och hängig = vila
Lätt halsont eller hosta fast pigg och med energi= träna
Feber= alltid vila

grimfish
2008-01-28, 21:42
Den stora risken är att få hjärtmuskelinflammation. Risken är i och för sig inte särskilt stor, men om man väl får det så ångrar man sig. Det är i många fall vanliga förkylningsvirus som medför snuva och ont i halsen som kan orsaka hjärtmuskelinflammation, varför man bör ta det lugnt med träningen även om man inte känner sig överdrivet dålig. Som ett riktmärke brukar jag säga att man inte ska träna så att man blir kraftigt andfådd när man är förkyld. Däremot kan man ägna sig åt t.ex. teknikträning om man håller på med någon idrott, och även lättare styrketräning om kroppen orkar. När man känner sig helt bra kan man träna för fullt igen.

Chrillee
2008-01-29, 16:27
Jo, det kan ju ligga i hur jävla länge som helst. Känns inte som om att ha ett uppehåll från träningen på 4 månader är så jäkla kul för att man hostar till nångång. :(

Nåja, ska nog prova lite lätt, för nu har jag inte så mycket hosta. Känner man 'ne nu blev det jobbigt' får man väl sluta. :)

Mr. Athletic
2008-01-29, 16:54
Efter alla varningar om inflammationer hit och dit i denna tråd blir ni väl alla tokiga om jag berättar hur jag tränar vid halsont. Jag reducerar inte min träningsmängd med så mycket som ett löpsteg, en armhävning, eller ett simtag om jag har halsont. Hur dumt det än låter beror detta på att jag inte kommer ihåg när jag var sjukare än halsont förut (senaste febern var någon gång när jag gick på dagis). De tre senaste gångerna jag var "sjuk" hade jag lätt halsont som, trots träning på kvällen, var över på morgonen därpå.

HALSONT SOM GÅR ÖVER PÅ MINDRE ÄN 24 h, TROTS TRÄNING!

(Ibland känner jag mig som stålmannen.)

Dock är ju detta givetvis ingen garanti för att jag inte kan drabbas av hjärtmuskelinflammation. Det handlar om hur man värdesätter livet.