handdator

Visa fullständig version : Rena BB/CBB-atleter


BisonLGcrew
2014-07-30, 12:18
Jag vet inte om det är jag som har för dålig koll eller om folk inte uttalar sig så mycket längre, men vilka svenska, nu tävlande atleter inom BB/CBB har vi som enligt egen utsago är rena?

Detta behöver inte bli en diskussion om sanningshalter i påståenden, utan bara en plats att sprida information utan förvrängning.

Pudzianovski
2014-07-30, 12:22
Alla är väl "enligt egen utsago" rena? eller?

Ingen går väl ut och säger att de inte är det?

BisonLGcrew
2014-07-30, 12:25
Alla är väl "enligt egen utsago" rena? eller?

Ingen går väl ut och säger att de inte är det?

Det jag menar är, vilka har faktiskt sagt att de är rena. Det verkar som att merparten inte säger någonting, dvs varken ja eller nej. Denna tråd var tänkt att framhäva de som tydligt sagt att de är rena.

Edit: Men det är mycket möjligt att asmånga gått ut och sagt det, och då vill jag gärna veta det också :)

Pudzianovski
2014-07-30, 12:26
Det jag menar är, vilka har faktiskt sagt att de är rena. Det verkar som att merparten inte säger någonting, dvs varken ja eller nej. Denna tråd var tänkt att framhäva de som tydligt sagt att de är rena.

Ok :thumbup:

Mackie Messer
2014-07-30, 12:49
Hur ofta är det någon som frågar? Det är 100-tals som tävlar i BB och CBB årligen och det finns väl knappast någon som frågar dem rakt ut på ett ärligt och förtroligt sätt. Jag vet att det förekommer ett antidopingkontrakt som ska skrivas på inann vissa tävlingar och jag vet att även coachen ska fylla i ett sådant, men jag vet inte vad det syftar till i praktiken förutom vid eventuell avstängning vid ett positivt dopingprov.

Gober
2014-07-30, 13:06
Vet inte riktigt vad vill ha ut av tråden, jag vet ett par stycken som påstår sig vara rena. Några av dem känns trovärdiga och det baserar jag på deras utveckling som går väldigt långsamt framåt år efter år. Det finns en hel del bra atleter som verkar ha mycket bra gener och det som dessa individer har gemensamt är att de byggt upp mycket muskler snabbt i början av sin träningskarriär och därefter gör de väldigt små framsteg år efter år. De jag känner till har tränat länge, dvs 10-20 år där den största ökningen varit de första åren.

En annan sak de har gemensamt är väl att de inte gör en grej av att vara rena om de inte får frågan rakt ut. Jag blir alltid lite misstänksam mot någon som gång på gång gör en grej av att vara rena eller som alltid duckar frågan (vilket givetvis är samma sak som att säga att man inte är ren men inte korkad nog att erkänna det av alla givna skäl).

Några namn tänker jag dock inte slänga ut då jag känner en del och rent allmänt tycker det är vanskligt att börja slänga in namn i dessa diskussioner.

BisonLGcrew
2014-07-30, 15:24
Vet inte riktigt vad vill ha ut av tråden, jag vet ett par stycken som påstår sig vara rena. Några av dem känns trovärdiga och det baserar jag på deras utveckling som går väldigt långsamt framåt år efter år. Det finns en hel del bra atleter som verkar ha mycket bra gener och det som dessa individer har gemensamt är att de byggt upp mycket muskler snabbt i början av sin träningskarriär och därefter gör de väldigt små framsteg år efter år. De jag känner till har tränat länge, dvs 10-20 år där den största ökningen varit de första åren.

En annan sak de har gemensamt är väl att de inte gör en grej av att vara rena om de inte får frågan rakt ut. Jag blir alltid lite misstänksam mot någon som gång på gång gör en grej av att vara rena eller som alltid duckar frågan (vilket givetvis är samma sak som att säga att man inte är ren men inte korkad nog att erkänna det av alla givna skäl).

Några namn tänker jag dock inte slänga ut då jag känner en del och rent allmänt tycker det är vanskligt att börja slänga in namn i dessa diskussioner.

Okej. Det jag vill få ut är folk att se upp till. För varje år som går blir jag mer och mer förvånad över vilka som fastnar i dopingkontroller eller undviker dopingfrågor mm. Jag vill se någon som är STOR och mycket bättre än jag själv som har gjort det ren. Och om någon svarar rakt på en fråga att de är rena så tror jag dem. De allra flesta vill inte leva en lögn ala Armstrong.

BisonLGcrew
2014-07-30, 15:26
Hur ofta är det någon som frågar? Det är 100-tals som tävlar i BB och CBB årligen och det finns väl knappast någon som frågar dem rakt ut på ett ärligt och förtroligt sätt. Jag vet att det förekommer ett antidopingkontrakt som ska skrivas på inann vissa tävlingar och jag vet att även coachen ska fylla i ett sådant, men jag vet inte vad det syftar till i praktiken förutom vid eventuell avstängning vid ett positivt dopingprov.

Av alla jag följt på sociala medier så har faktiskt alla (med reservation för avrundningsfel) fått den frågan kastad på sig någon gång. Det är väldigt vanligt.

tlk
2014-07-30, 15:27
Okej. Det jag vill få ut är folk att se upp till. För varje år som går blir jag mer och mer förvånad över vilka som fastnar i dopingkontroller eller undviker dopingfrågor mm. Jag vill se någon som är STOR och mycket bättre än jag själv som har gjort det ren. Och om någon svarar rakt på en fråga att de är rena så tror jag dem. De allra flesta vill inte leva en lögn ala Armstrong.

Finns ingen möjlighet att veta om någon är ren oavsett vad de säger.

BisonLGcrew
2014-07-30, 15:30
Finns ingen möjlighet att veta om någon är ren oavsett vad de säger.

Medveten om det. Men som jag redan skrivit, om någon säger sig vara ren (och inte lägger in sjutton blink-smilees efter) så köper jag det. Problemet är att jag får inte mycket tillfälle att köpa någonting.

Jorgen
2014-07-30, 15:41
Jag vet inte om det är jag som har för dålig koll eller om folk inte uttalar sig så mycket längre, men vilka svenska, nu tävlande atleter inom BB/CBB har vi som enligt egen utsago är rena?

Detta behöver inte bli en diskussion om sanningshalter i påståenden, utan bara en plats att sprida information utan förvrängning.

Robert Berg, Martin Hanzel, Roger Lineau, Andreas Malm, Johan Gustafsson, Kristian Sewén, Ronny Runesson, Micke Andersson............

BisonLGcrew
2014-07-30, 15:54
Robert Berg, Martin Hanzel, Roger Lineau, Andreas Malm, Johan Gustafsson, Kristian Sewén, Ronny Runesson, Micke Andersson............

Tack Jörgen, gillar att Kristian fick åka med byggarna den här gången.

Arne Persson
2014-07-30, 16:00
En ren byggare skall kunna under hela sin träningskarriär, utan omsvep, kunna ställa upp på alla typer av dopingtester när som helst under årets alla dagar.

Gober
2014-07-30, 16:04
Titta på Kristians utveckling så ser du vad jag menar i mitt inlägg ovan. Lägg därtill hur länge och otroligt mycket han tränar och som grädde på moset bra gener då har du imo en kille att se upp till tills motsatsen är bevisad. Mao är han en av de atleter jag tror på när han säger att han är ren (även om jag inte känner honom personligen).

Gober
2014-07-30, 16:05
Guidiol la upp en relevant artikel idag.

BisonLGcrew
2014-07-30, 16:05
En ren byggare skall kunna under hela sin träningskarriär, utan omsvep, kunna ställa upp på alla typer av dopingtester när som helst under årets alla dagar.

Absolut!

Arne Persson
2014-07-30, 16:06
Titta på Kristians utveckling så ser du vad jag menar i mitt inlägg ovan. Lägg därtill hur länge och otroligt mycket han tränar och som grädde på moset bra gener då har du imo en kille att se upp till tills motsatsen är bevisad. Mao är han en av de atleter jag tror på när han säger att han är ren (även om jag inte känner honom personligen).

Jag tvekar inte själv heller när det gäller Kristian.

anvihl
2014-07-30, 16:23
Det här är så sjukt svårt, jag har t.o.m haft en nära vän som jag litade på till 100% som sa att han inte använde aas och jag hade egentligen ingen anledning att misstänka det förutom att han var väldigt stark i förhållande till sin kroppsvikt och rätt vätskefylld. Det visade sig att han gick på aas kontinuerligt i 4 år innan han erkände det. Det är alltså helt omöjligt att säga vilka som är rena och inte bara baserat på kroppsstorlek, styrka och form ( om man inte snackar högt internationellt tävlande atleter). Jag litar därför inte på en enda människa när de säger att de är rena, jag dömer heller inte någon.

Arne Persson
2014-07-30, 16:53
Det här är så sjukt svårt, jag har t.o.m haft en nära vän som jag litade på till 100% som sa att han inte använde aas och jag hade egentligen ingen anledning att misstänka det förutom att han var väldigt stark i förhållande till sin kroppsvikt och rätt vätskefylld. Det visade sig att han gick på aas kontinuerligt i 4 år innan han erkände det. Det är alltså helt omöjligt att säga vilka som är rena och inte bara baserat på kroppsstorlek, styrka och form ( om man inte snackar högt internationellt tävlande atleter). Jag litar därför inte på en enda människa när de säger att de är rena, jag dömer heller inte någon.

ALLA äro dock icke hycklare...

Woody R
2014-07-30, 16:53
En bra förebild är ju Latsbrah!

Jorgen
2014-07-30, 17:32
Jag vet inte om det är jag som har för dålig koll eller om folk inte uttalar sig så mycket längre, men vilka svenska, nu tävlande atleter inom BB/CBB har vi som enligt egen utsago är rena?

Detta behöver inte bli en diskussion om sanningshalter i påståenden, utan bara en plats att sprida information utan förvrängning.

En bra förebild är ju Latsbrah!

När tävlade han senast?

Mackie Messer
2014-07-30, 17:39
När tävlade han senast?

Jag vet inte. Jag har sett nån bild, kan ha vart från 2011 eller 2012. Jag vet att du dömer tävlingar så du har antagligen gett poäng åt just vår vän Latsbrah.

Grazzafukkinrazzi
2014-07-30, 17:45
När tävlade han senast?

DC 2012 om jag ej missminner.

http://imagecdn.bodybuilding.com/img/user_images/growable/2012/12/02/50291421/gallerypic/YBxVZFXRxXWXjJuuGryuUNhFDdjFqXUZhNKB.jpg

Jorgen
2014-07-30, 17:46
DC 2012 om jag ej missminner.

:thumbup::thumbup:

PureWhey
2014-07-30, 17:47
Undrar hur han skulle stå sig på en CBB-tävling.

Mackie Messer
2014-07-30, 17:53
Av alla jag följt på sociala medier så har faktiskt alla (med reservation för avrundningsfel) fått den frågan kastad på sig någon gång. Det är väldigt vanligt.

Jasså det är sociala medier det handlar om. Då föreslår jag att du köper en serietidning med Batman och Robin, de är bra förebilder och granterat dopingfria. :)

Arne Persson
2014-07-30, 18:14
Jasså det är sociala medier det handlar om. Då föreslår jag att du köper en serietidning med Batman och Robin, de är bra förebilder och granterat dopingfria. :)

Speciellt originalbatman och Robin från den underbara TV-serien från 60-talet.:d

BisonLGcrew
2014-07-30, 19:52
Titta på Kristians utveckling så ser du vad jag menar i mitt inlägg ovan. Lägg därtill hur länge och otroligt mycket han tränar och som grädde på moset bra gener då har du imo en kille att se upp till tills motsatsen är bevisad. Mao är han en av de atleter jag tror på när han säger att han är ren (även om jag inte känner honom personligen).

Jag hoppas det inte lät som att jag tvivlar på Kristian! Menade bara att han inte tävlar i bb eller cbb.
Jag tycker Kristian är en av de bästa förebilder man kan och jag tror helt klart att han är ren!

En bra förebild är ju Latsbrah!

Ja, verkligen! Visste inte heller att han hade tävlat i byggning. Det är faktiskt ett riktigt bra bygge! :hbang:

Jasså det är sociala medier det handlar om. Då föreslår jag att du köper en serietidning med Batman och Robin, de är bra förebilder och granterat dopingfria. :)

Som sagt. Det handlar inte om vilka vi ska tro på eller ej. Det denna tråd handlar om är att sålla fram vilka som ens sagt offentligt/skrivit på sociala medier/sagt i en intervju eller liknande att de är rena. Sedan är det helt upp till var och en att tro på precis vad de vill. De allra flesta undviker att svara på sådana frågor även på facebook (inkl en av de som redan nämnts i denna tråd) och det är ett ställningstagande i sig som man får respektera, sen kanske det är lätt att räkna ut vad det betyder.

hultman
2014-07-30, 20:32
Varför spelar det dig någon roll huruvida dina "förebilder" är rena eller inte? För det första kommer du aldrig veta med säkerhet oavsett vad som påstås och för det andra kan du inte jämföra dig med en annan genuppsättning. Tävla med dig själv så kommer du inte tröttna lika fort.

Sniggel
2014-07-30, 20:51
En ren byggare skall kunna under hela sin träningskarriär, utan omsvep, kunna ställa upp på alla typer av dopingtester när som helst under årets alla dagar.

Det kan ju säkert även dopade göra då de kan ta den kalkylerade risken eftersom de väldigt sällan blir testade.

Problemet med att nämna namn (som man själv är övertygad om) är att någon förr eller senare ifrågasätter ett av namnen som nämns. Sen helt plötsligt är spekulationerna igång och så låses tråden. Såna här trådar känns därför rätt hopplösa.

BisonLGcrew
2014-07-30, 21:04
Varför spelar det dig någon roll huruvida dina "förebilder" är rena eller inte? För det första kommer du aldrig veta med säkerhet oavsett vad som påstås och för det andra kan du inte jämföra dig med en annan genuppsättning. Tävla med dig själv så kommer du inte tröttna lika fort.

De allra flesta av mina förebilder är dopade (de flesta av mina förebilder har kvalat in till Olympia i år). Jag har inget som helst problem med det. Det handlar inte bara om att jämföra sig.

Det kan ju säkert även dopade göra då de kan ta den kalkylerade risken eftersom de väldigt sällan blir testade.

Problemet med att nämna namn (som man själv är övertygad om) är att någon förr eller senare ifrågasätter ett av namnen som nämns. Sen helt plötsligt är spekulationerna igång och så låses tråden. Såna här trådar känns därför rätt hopplösa.

Folk kommer alltid ifrågasätta (med all rätt för ingen kan någonsin veta säkert). Min tanke med tråden var inte att någon skulle behöva vara 100% säker på någonting, utan bara samla information som folk tagit del av och sedan inte mer med det.

Det verkar dock som att det inte finns så mycket av just den "informationen". Men det är också ett resultat, om än ett trist sådant.

Arne Persson
2014-07-30, 21:05
Det kan ju säkert även dopade göra då de kan ta den kalkylerade risken eftersom de väldigt sällan blir testade.

Problemet med att nämna namn (som man själv är övertygad om) är att någon förr eller senare ifrågasätter ett av namnen som nämns. Sen helt plötsligt är spekulationerna igång och så låses tråden. Såna här trådar känns därför rätt hopplösa.

Jag tror inte att dopade byggare kan uppfylla de ovannämnda krav som jag skrev. Då hade knappast ett antal av dessa gentlemen/-damer behövt lägga benen på ryggen när det är dopingpoliser eller vanliga poliser som råkar komma och hälsa på deras träningsfaciliteter...

BisonLGcrew
2014-07-30, 21:07
Jag tror inte att dopade byggare kan uppfylla de ovannämnda krav som jag skrev. Då hade knappast ett antal av dessa gentlemen/-damer behövt lägga benen på ryggen när det är dopingpoliser eller vanliga poliser som råkar komma och hälsa på deras träningsfaciliteter...

Man kanske ska köpa sig en uniform så man får ha sin stång i fred på gymmet?

cero
2014-07-30, 21:59
AF-atlet, men Ako Rahim ska enligt egen utsaga vara ren, och han har en riktigt fin byggarfysik.

http://www.fitnessplay.tv/wp-content/uploads/2011/09/FITNESSPLAY_ako_rahim.jpg

Ca 185 cm lång.

PureWhey
2014-07-30, 22:30
Är han 185? Någon som träffat honom irl och kan godkänna denna längd?

ViktorC
2014-07-30, 22:33
Är han 185? Någon som träffat honom irl och kan godkänna denna längd?

Jag träffade honom på Fitnessfestivalen för några år sedan och det skilde inte många cm på oss. Jag är 187 cm, tror han är ca 183-185 cm.

PureWhey
2014-07-30, 22:36
Jag träffade honom på Fitnessfestivalen för några år sedan och det skilde inte många cm på oss. Jag är 187 cm, tror han är ca 183-185 cm.

Ok, nice :)

BisonLGcrew
2014-07-30, 23:44
Ako är grym. Och han verkar både grövre och längre i verkligheten

Pitepalt
2014-07-31, 06:21
Guidiol la upp en relevant artikel idag.

var?

Gober
2014-07-31, 06:53
var?

Träna styrka på Facebook. Kan inte länka just nu. Finns även en länk i hans artikel som handlar om crossfit och doping, tar upp studier om genetiskt Max osv.

PureWhey
2014-07-31, 12:30
Ako är grym. Och han verkar både grövre och längre i verkligheten

Längre t om? Awesome.