handdator

Visa fullständig version : Nackspärr när jag kör latsdrag


mTOK
2014-07-30, 08:17
Hej!

Någon som vet vad jag gör för fel när jag ofta får nackspärr när jag kör latsdrag???

Jag har pratat med flera st på gymmet om min hållning när jag kör denna övning, men alla säger att ser rätt ut. Ändå uppstår detta ofta timmarna efter passet och sitter i ca 48 timmar.

bighulken
2014-07-30, 08:39
Du behöver inte göra något fel.

Men däremot har du antagligen svag rygg,som alla har i början.
Kör på mindre vikter, och koncentrera dig på att dra med latsen, inte armar eller nedre trapezius osv.
Ofta dessa muskler som drar i nacken,så att det upplevs som nackspärr,eller är det. Har själv råkat ut för detta otaliga gånger. Same med ländryggen då, men då kallas det ryggskott.....

träna på, men på moderata vikter, och låt någon kunnig PT hjälpa dig i detta med träningen, först, sedan kan man köra själv i alla fall,kanske?

Med vänlig hälsning/

Isseman
2014-07-30, 08:48
Strecha..

TheOne1994
2014-07-30, 08:53
det bästa hade varit med en liten video hur du kör. Tänk om dina polare också kör fel....då säger dom ändå att det ser rätt ut. Kör du tunga vikter ? Ibland ser det värre ut än fan när folk kör latsdrag.

mTOK
2014-07-30, 09:23
Du behöver inte göra något fel.

Men däremot har du antagligen svag rygg,som alla har i början.
Kör på mindre vikter, och koncentrera dig på att dra med latsen, inte armar eller nedre trapezius osv.
Ofta dessa muskler som drar i nacken,så att det upplevs som nackspärr,eller är det. Har själv råkat ut för detta otaliga gånger. Same med ländryggen då, men då kallas det ryggskott.....

träna på, men på moderata vikter, och låt någon kunnig PT hjälpa dig i detta med träningen, först, sedan kan man köra själv i alla fall,kanske?

Med vänlig hälsning/


Tack, så kan det mycket väl vara.
Ska testa gå ner i vikt o se vad som händer.

Tack!

mTOK
2014-07-30, 09:25
det bästa hade varit med en liten video hur du kör. Tänk om dina polare också kör fel....då säger dom ändå att det ser rätt ut. Kör du tunga vikter ? Ibland ser det värre ut än fan när folk kör latsdrag.

Får se om jag kan få ihop en video, tycker bara det e pinsamt att stå på gymmet med kamera.. :)

Tungt är väl relativit, jag tyckte att jag körde ganska tungt ( 75kg).

TheOne1994
2014-07-30, 09:37
Får se om jag kan få ihop en video, tycker bara det e pinsamt att stå på gymmet med kamera.. :)

Tungt är väl relativit, jag tyckte att jag körde ganska tungt ( 75kg).

75 kg låter asmkt !

http://www.youtube.com/watch?v=XqsNM75sVnU

kör du som på videon ?

Loke
2014-07-30, 11:40
Du behöver inte göra något fel.

Men däremot har du antagligen svag rygg,som alla har i början.
Kör på mindre vikter, och koncentrera dig på att dra med latsen, inte armar eller nedre trapezius osv.
Ofta dessa muskler som drar i nacken,så att det upplevs som nackspärr,eller är det. Har själv råkat ut för detta otaliga gånger. Same med ländryggen då, men då kallas det ryggskott.....

träna på, men på moderata vikter, och låt någon kunnig PT hjälpa dig i detta med träningen, först, sedan kan man köra själv i alla fall,kanske?

Med vänlig hälsning/

Håller inte alls med. Folk får nackspärr just för att de INTE använder nedre trezius som man ska.

Latsen har hos de flesta ingen förmåga att hålla ordning på skulderbladet, vilket sannolikt är den yttersta orsaken till smärtan. Nedre trapezius därmot drar ner och ihop skulderbladen, vilket är precis det man vill göra.

Sheogorath
2014-07-30, 12:36
Vad många missar är att m. levator scapulae ligger under övre trapezius och är synnerligen aktiv under latsdrag som medialrotator av skulderbladen. Det skulle kunna vara att den muskeln blir överansträngd och spänd och ger nackspärrsliknande känningar.

Loke
2014-07-30, 14:35
Vad många missar är att m. levator scapulae ligger under övre trapezius och är synnerligen aktiv under latsdrag som medialrotator av skulderbladen. Det skulle kunna vara att den muskeln blir överansträngd och spänd och ger nackspärrsliknande känningar.

Så vad tycker du man gör åt det? Jag hade liknande problem förr, försökte stärka levatorn med vanliga shrugs, men jag upplevde inte att det hjälpte alls, det blir mest träning för övre trapezius. Så det kanske snarare är rhomboideus man bör jobba med?

Sheogorath
2014-07-30, 14:40
Så vad tycker du man gör åt det? Jag hade liknande problem förr, försökte stärka levatorn med vanliga shrugs, men jag upplevde inte att det hjälpte alls, det blir mest träning för övre trapezius. Så det kanske snarare är rhomboideus man bör jobba med?

Övningar med mycket medialrotation av skulderbladet, så ja, övningar som aktiverar rhomboideus men egentligen är ju breda chins/latsdrag bra. Det handlar väl kanske mer om att pröva ut en belastning (ett repsintervall) som inte ger så mycket träningsvärk att man får nackspärr och skapa progression i det intervallet och öka vikt eller sänka repsen först när det inte ger symtom.

bighulken
2014-07-30, 17:09
Håller inte alls med. Folk får nackspärr just för att de INTE använder nedre trezius som man ska.

Latsen har hos de flesta ingen förmåga att hålla ordning på skulderbladet, vilket sannolikt är den yttersta orsaken till smärtan. Nedre trapezius därmot drar ner och ihop skulderbladen, vilket är precis det man vill göra.

Håller inte alls med.
Att de får nackspärr när de inte använder nedre trapezius.

Jag brukar få känningar just då jag använder nedre trapezuis och rhomboideus, vid indragandet av rygg i bänken.

Xtreme
2014-07-31, 06:33
Du spänner nacken när det börjar bli för tungt. Tänk på att inte försöka spänna och prova lägre vikt för att se om det blir ngn skillnad.

Sheogorath
2014-07-31, 07:41
Du spänner nacken när det börjar bli för tungt.

Så där säker på sin sak kan bara någon vara som inte jobbat med muskler och leder. ;)

Men tipset att prova lägre vikt är för den saks skulle inte fel. Det tycker jag också.

ARMSTARK
2014-07-31, 07:54
Är det när du drar bakom nacken? I så fall är du inte ensam, och det beror i många fall på att man drar fel. Vissa får det att se ut som kabel-crunches.

Xtreme
2014-07-31, 11:32
Så där säker på sin sak kan bara någon vara som inte jobbat med muskler och leder. ;)

Men tipset att prova lägre vikt är för den saks skulle inte fel. Det tycker jag också.

Det har jag faktiskt ;) Det var dessutom en tanke att det kan bero på det inte att det behöver vara så.

Många spänner hela nacken när det börjar bli för jobbigt (även i ex bänk) och att detta leder till att man får ont i nacken är inget konstigt.