handdator

Visa fullständig version : Utifrån informationen - Vad göra? (Axlar med mera)


Skön
2014-07-29, 12:53
Jag har framåtroterade axlar och strama bröstmuskler. Kan knäcka bröstbenet när jag suttit för länge framåtlutad. Ostabila axlar.

Övningar jag kan köra för överkroppen som ej gör ont är depressionsdips samt skruvpress. Militärpress blir jag stel i nacken av men funkar annars okej.

Ett triceps eller bicepspass oavsett vikt och övningsval är bara glömma. Likaså bröstträning.

Värsta övningarna: Axellyt sidan, utåtrotationer, bänkpress,chins och all biceps och tricepsövningar.


Idag kan jag inte sitta vid datorn ens för alla problem som drabbar skuldror, nacke, hals. Pågått 2 år.

Har besökt läkare etc. Min stora fråga är egentligen varför vissa övningar funkar mena andra inte?
Söker även experter i frågan?!

Loke
2014-07-29, 13:00
Läkare etc, inkluderar det sjukgymnast? Och speciellt kanske en idrottsinriktad sådan?

Skön
2014-07-29, 13:13
Läkare etc, inkluderar det sjukgymnast? Och speciellt kanske en idrottsinriktad sådan?

Ja sjukgymnast,naprapat osv. Röntgen. Alla säger de olika. Röntgen visade inget.
Vet att du håller till i Uppsala. Kan tänka mig åka dit om du vet någon riktigt bra.

Loke
2014-07-29, 13:32
Nja, jag går till Svartbäckens VC, tycker dom är bra där.

Och ärligt talat tror jag inte alla säger olika saker, men därmot kan det uppfattas så när det kommer till axelproblem, jag har själv upplevt det. Typsikt är att man får ont på ett ställe, har typ inklämning på ett annat ställe, medan själva problematiken kan sägas bottna i ett par muskler på ett tredje och fjärde ställe. Då kommer det låta som att alla säger helt olika saker.

Sen kan man få några övningar som till synes är helt olika, och då kan man undra vilken som "egentligen" löser problemet.

Så jag tror detta kanske inte så mycket handlar om att hitta någon som vet vad som är för fel, utan snarare någon som kan på ett pedagogiskt sätt få dig att förstå vad du ska göra åt saken.

Loke
2014-07-29, 13:35
Det brukar väl vara typ aktivering och sen uppbyggnad av styrka för serratus anterior, nedre trapezius, rhomboideus eller dylikt som gäller.

Skön
2014-07-29, 13:44
Nja, jag går till Svartbäckens VC, tycker dom är bra där.

Och ärligt talat tror jag inte alla säger olika saker, men därmot kan det uppfattas så när det kommer till axelproblem, jag har själv upplevt det. Typsikt är att man får ont på ett ställe, har typ inklämning på ett annat ställe, medan själva problematiken kan sägas bottna i ett par muskler på ett tredje och fjärde ställe. Då kommer det låta som att alla säger helt olika saker.

Sen kan man få några övningar som till synes är helt olika, och då kan man undra vilken som "egentligen" löser problemet.

Så jag tror detta kanske inte så mycket handlar om att hitta någon som vet vad som är för fel, utan snarare någon som kan på ett pedagogiskt sätt få dig att förstå vad du ska göra åt saken.

Jo det där känner jag igen. Kanske var orättvist att säga att att alla säger olika. Svårt att veta vad som är starten. Vissa dagar är allt bra men sen kan allt vara tillbaka. Man måste väl öva in rätt motorik. Men har vart hos ett antal sjukgymnaster och vissa ger bara generella råd. Har följt de jag litar på (är någorlunda kunnig).
Har tränat rehab länge länge och jag har tappat massa muskler.

Skön
2014-07-29, 13:46
Det brukar väl vara typ aktivering och sen uppbyggnad av styrka för serratus anterior, nedre trapezius, rhomboideus eller dylikt som gäller.

Yes det känner jag igen. Huruvida man ska träna rhomberna har jag hört olika om. Jag har knappt några muskler alls på baksida axlar.