handdator

Visa fullständig version : Gluten


Mello
2014-07-29, 05:20
Hej!

Hur mycket påverkar gluten egentligen vid deff och bulk?
Jag är inte allergisk mot gluten men för ett år sedan fick en kompis mig att sluta äta gluten helt och jag har kört den dieten i ungefär ett år nu.

Vad jag har hört om gluten är att det försämrar kroppens upptag av näring eftersom det sätter sig som ett klister på tarmväggarna. Dessutom ökar gluten kroppens upptag och lagring av fett.

Den enda fördelen jag har märkt med glutenfri diet är att jag nu kan äta mer tätt inpå ett träningspass utan att få ont i magen.

Nackdelen är att jag älskar bröd! :(

Några andra här som också har valt glutenfritt?

tlk
2014-07-29, 05:36
Jag blev inlurad i att inte äta gluten en period. Har tacksamt nog lagt ner det.

Forskningsläget just nu lutar åt att mänskliga tarmceller odlade i provrör kan reagera lite dåligt på gluten och barriärfunktionen kan eventuellt bli störd ("leaky gut"). men effekten verkar inte alls uppstå i verkliga tarmar hos riktiga människor.

Att gluten skulle lägga sig som ett klister på tarmväggarna var något nytt som jag aldrig har hört. Det låter väldigt osannolikt att så skulle vara fallet. Inte heller ökar gluten något upptag av fett. Kroppens fettabsorption är helt fristående från hur den tar upp andra saker.

När man har gjort lite studier på det så förefaller det som så att de förbättringar folk får av att äta glutenfritt antingen är placebo eller att de egentligen reagerar på FODMAPs. Förutsatt att man då faktiskt inte har celiaki eller dylikt.

Gluten påverkar inte något alls vid deff eller bulk.

Vitt bröd är ju annars bra för din tarmflora vilket borde gynna din allmänhälsa rätt ordentligt. (se http://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140611112828.htm)




tldr: sluta äta glutenfritt.

Sverker
2014-07-29, 06:13
Hej!

Hur mycket påverkar gluten egentligen vid deff och bulk?
Jag är inte allergisk mot gluten men för ett år sedan fick en kompis mig att sluta äta gluten helt och jag har kört den dieten i ungefär ett år nu.

Vad jag har hört om gluten är att det försämrar kroppens upptag av näring eftersom det sätter sig som ett klister på tarmväggarna. Dessutom ökar gluten kroppens upptag och lagring av fett.

Den enda fördelen jag har märkt med glutenfri diet är att jag nu kan äta mer tätt inpå ett träningspass utan att få ont i magen.

Nackdelen är att jag älskar bröd! :(

Några andra här som också har valt glutenfritt?

Det var många fel på en gång.
Gluten är ett protein och bryts ned av våra matspjälkningsenzymer i magen och tarmen. Det kan inte som tapetklister bilda en hinna.
Vi är duktiga på att ta upp fett. Upptaget av de flesta fetterna ligger på >95 %. Gluten kan inte påverka upptaget eftersom fettupptaget är ett helt annat system med gallsalter etc.

De som är glutenintoleranta får en reaktion i immunförsvaret i tarmen och en kraftig inflammation som sitter kvar veckor efter intaget. Men här krävs en reaktion. De glutenintoleranta reagerar och vi andra reagerar inte.


Bröd och pasta är bra under en diet ifall man får in det tillsammans med den andra maten.

watertouch
2014-07-29, 06:32
Celiaki test från Apoteket 250kr

tlk
2014-07-29, 06:55
Celiaki test från Apoteket 250kr

Misstänker man celiaki bör man nog istället kontakt sin vårdcentral och få en ordentlig utredning. Det kan krävas biopsi för att få vettiga resultat.

3bz
2014-07-29, 06:57
Nej för fan, ät inte gluten, du kommer troligtvis avlida inom kort, du bör även införskaffa glutenfritt schampo och en glutenfri madrass, samt undvika att beskåda eller vistas nära fält där det odlas vete, korn, eller råg då de troligtvis kan överföra sin gluten-ondska via speciella biofotoner.

Men för att vara lite seriös... läs och ta in vad tlk skrev. Utöver den studie tlk länkar till så finns även en annan äldre pilotstudie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19445821) som pekade mot att en glutenfri diet kan leda till en försämrad tarmflora. För övrigt är det prolaminerna (gliadin i vete, zein i majs, hordein i korn, etc) som är det som är skadligt för de med celiaki och dylikt. Så om man är rädd för "gluten" så bör man för att vara säker på sin sak undvika alla cerealier med prolaminer.

Nästa gång någon kompis kommer med förslag på stora förändringar i din diet så fråga dem gärna efter evidens för deras påståenden.

PS.

Ta inte min inledande paragraft som något nedlåtande mot dig, men som ett uttryck för min frustration över glutennojan som finns och förstör för min fru som faktiskt har diagnosticerats med celiaki. Hint: "glutenfria" produkter som inte alls är glutenfria.

OT:

Glutenfritt schampo och glutenfria madrasser är inte mitt påhitt, finns att köpa där jag bor, tillsammans med färsk frukt, grönsaker och andra no-brainers som även dessa märks som glutenfritt.... men så bor det ju individer som dessa i trakterna:

AdJFE1sp4Fw

Mackie Messer
2014-07-29, 07:21
Mitt tips till dig är att kolla upp saker lite noggrannare innan du börjar med en ny spännande diet. Du kan söka information på internet och olika fourm och försöka sålla i informationen så den kommer från pålitliga källor och inte från olika tokstollar och foliehattar som finns på internet.

Det låter inte så bra att börja med något hux flux för att en kompis tycker att du ska göra det. Det framstår som att man är väldigt lättpåverkad då. För att hitta en diet som funkar i längden och som leder till önskade resultat är det viktigt att man vidtar rätt åtgärder och inte greppar efter första bästa grässtrå som någon sticker till en.

Mello
2014-07-29, 07:30
Mitt tips till dig är att kolla upp saker lite noggrannare innan du börjar med en ny spännande diet. Du kan söka information på internet och olika fourm och försöka sålla i informationen så den kommer från pålitliga källor och inte från olika tokstollar och foliehattar som finns på internet.

Det låter inte så bra att börja med något hux flux för att en kompis tycker att du ska göra det. Det framstår som att man är väldigt lättpåverkad då. För att hitta en diet som funkar i längden och som leder till önskade resultat är det viktigt att man vidtar rätt åtgärder och inte greppar efter första bästa grässtrå som någon sticker till en.

Tro mig, med min kärlek till hembakat så har jag hängt på internet i många dygn och letat fakta om dessa rykten kring gluten. Majoriteten av svar som jag har hittat har sagt att gluten har ett dåligt förhållande till kroppen.

tlk
2014-07-29, 07:35
Tro mig, med min kärlek till hembakat så har jag hängt på internet i många dygn och letat fakta om dessa rykten kring gluten. Majoriteten av svar som jag har hittat har sagt att gluten har ett dåligt förhållande till kroppen.

Problemet är att du har nog bara fått svar från hyfsat ovetenskapliga källor.

Mello
2014-07-29, 07:37
Problemet är att du har nog bara fått svar från hyfsat ovetenskapliga källor.

Jag skulle ju kunna länka till "vetenskapliga källor" men jag vet inte om det skulle ändra något i frågan. Det går aldrig att vara helt säker på om det som man läser är sant. Detsamma gäller era källor kring varför gluten hysterin är överdriven.

Dreas
2014-07-29, 07:50
Jag skulle ju kunna länka till "vetenskapliga källor" men jag vet inte om det skulle ändra något i frågan. Det går aldrig att vara helt säker på om det som man läser är sant. Detsamma gäller era källor kring varför gluten hysterin är överdriven.Sen finns det ju också vissa saker som är rena fakta. Som hur folk än vrider och vänder på det inte stämmer, eller stämmer.

tlk
2014-07-29, 08:04
Jag skulle ju kunna länka till "vetenskapliga källor" men jag vet inte om det skulle ändra något i frågan. Det går aldrig att vara helt säker på om det som man läser är sant. Detsamma gäller era källor kring varför gluten hysterin är överdriven.

Jag hade varit väldigt tacksam om du gav mig någon vetenskapligt utförd studie som visar på att gluten ställer till något alls, in vivo, för individer som inte har faktiskt glutenintolerans.

hampfuz
2014-07-29, 08:16
Jag skulle ju kunna länka till "vetenskapliga källor" men jag vet inte om det skulle ändra något i frågan. Det går aldrig att vara helt säker på om det som man läser är sant. Detsamma gäller era källor kring varför gluten hysterin är överdriven.

Nja. Man måste ju faktiskt kunna göra skillnad på källor. En del kan man vara nästan säker på att det man skriver är sant, och en del kan man inte det.
Det är stor skillnad på något man läser i American Journal of Clinical Nutrition och något man läser på bloggen Bröd = Död.

Tro mig, med min kärlek till hembakat så har jag hängt på internet i många dygn och letat fakta om dessa rykten kring gluten. Majoriteten av svar som jag har hittat har sagt att gluten har ett dåligt förhållande till kroppen.
Jag tycker det är så tråkigt att det har blivit ett sånt krig över den rätta kostens frälsning på internet och i media. En bra och pålitlig källa är livsmedelsverket, men de vill ingen lyssna på längre, för de ligger bakom en konspiration för att få människor att äta socker och få diabetes. Det var iallafall vad som framgick när jag läste ett nummer av LCHF-magasinet.

Som alla andra har sagt är det inte möjligt att gluten blir som klister. Kanske ett missförstånd som kommer av att gluten på latin betyder lim? Oavsett låter du bli något du älskar och blir av en med en massa pengar på något som faktiskt inte ger dig någonting.

Sverker
2014-07-29, 08:25
Jag skulle ju kunna länka till "vetenskapliga källor" men jag vet inte om det skulle ändra något i frågan. Det går aldrig att vara helt säker på om det som man läser är sant. Detsamma gäller era källor kring varför gluten hysterin är överdriven.

Börja med Livsmedelsverkets hemsida.http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/
Läs sedan vidare på alla sidor med fördjupning.



Det är fakta som också lärs ut på samtliga utbildningar inom näringslära ( nutrition ) på svenska högskolor och universitet.

Mello
2014-07-29, 08:48
http://www.kostdemokrati.se/business/2013/08/11/alla-far-lackande-tarm-av-gluten/

En text av Karl Hultén att även ej glutenintoleranta tar skada av gluten.

edit:


Effekter av gluten.

Inflammatoriskt
Många tål det inte (glutenkänslighet)
Försämrad maghälsa
Lektiner ställer till det för immunförsvaret
Dåligt upptag av flera mineraler via fytinsyra
Högt blodsocker

tlk
2014-07-29, 09:00
http://www.kostdemokrati.se/business/2013/08/11/alla-far-lackande-tarm-av-gluten/

En text av Karl Hultén att även ej glutenintoleranta tar skada av gluten.

edit:


Effekter av gluten.

Inflammatoriskt
Många tål det inte (glutenkänslighet)
Försämrad maghälsa
Lektiner ställer till det för immunförsvaret
Dåligt upptag av flera mineraler via fytinsyra
Högt blodsocker

Om du bemödar dig att klicka vidare två klick så kommer du till studien som påstås säga att "alla får leaky gut av gluten". Du hittar den på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16635908. Vad den säger är att när de här cellerna odlas i provrör och utsätts för vissa saker så stör det dem. Mig veterligen finns det inget som för tillfället stödjer att detsamma skulle ske i tarmen hos levande människor.


det finns alltså inget som tyder på att man får försämrad maghälsa eller att immunförsvaret skulle störas, förutsatt att man inte är intolerant. Och att gluten skulle ge högt blodsocker? plz...



Det är väl lite det som är mångas poäng här i tråden att du läser påstående och åsikter på internet och tror att det plötsligt är att jämställa med en världsbild som har vetenskapligt stöd. Att du råkar hitta fler sidor i google som påstår att gluten är dåligt för allt och alla än du hittar motsatsen säger ju just ingenting.



http://tranastyrka.se/nar-du-har-ratt-till-din-asikt-och-nar-du-inte-har-det/ är relevant läsning.

Dreas
2014-07-29, 09:32
http://www.kostdemokrati.se/business/2013/08/11/alla-far-lackande-tarm-av-gluten/

En text av Karl Hultén att även ej glutenintoleranta tar skada av gluten.

edit:


Effekter av gluten.

Inflammatoriskt
Många tål det inte (glutenkänslighet)
Försämrad maghälsa
Lektiner ställer till det för immunförsvaret
Dåligt upptag av flera mineraler via fytinsyra
Högt blodsockerDu tycker att det där känns som en bra källa?

Det är ju så att olika studier visar på olika saker. Finns studier som visar på att gluten eller inte gluten inte har någon påverkan på tarmen.

Här kan du läsa lite: http://tranastyrka.se/vete-och-lackande-tarm/

Mello
2014-07-29, 11:08
Ni har övertalat mig. Jag erkänner när jag är besegrad.
Jag ska börja ta med gluten produkter i min kost. Men det kommer att vara svårt.
Jag har intalat mig själv i ett år att all gluten är farligt och om jag skulle få i mig gluten så skulle jag lägga på mig fetma. Jag har trott att jag aldrig mer ska kunna njuta av bröd igen men jag ska öva och så småningom ska jag kunna äta det igen utan att känna ångest:) Det kanske inte går så snabbt som på en vecka, men kanske efter en månad. Bröd är trots allt det bästa jag vet:D

Nu blev det blödigt, hehe :P

King Grub
2014-07-29, 11:18
Jag har ätit... vad? 500 gram bröd om dagen eller nåt i 20 år. För att inte tala om alla ton pannkakor. Jag känner mig inte alltför fet.

tlk
2014-07-29, 11:21
Ni har övertalat mig. Jag erkänner när jag är besegrad.
Jag ska börja ta med gluten produkter i min kost. Men det kommer att vara svårt.
Jag har intalat mig själv i ett år att all gluten är farligt och om jag skulle få i mig gluten så skulle jag lägga på mig fetma. Jag har trott att jag aldrig mer ska kunna njuta av bröd igen men jag ska öva och så småningom ska jag kunna äta det igen utan att känna ångest:) Det kanske inte går så snabbt som på en vecka, men kanske efter en månad. Bröd är trots allt det bästa jag vet:D

Nu blev det blödigt, hehe :P

Jag körde också glutenfritt cirkus ett år. Var mycket övertygad om att det var dållit för tarm etc. Intalade mig att jag mådde bättre utan. Förslagsvis kan du börja käka gluten igen lite försiktigt och inte megadosera direkt. Kan vara saker och ting i produkterna som inte din tarmflora är riktigt van vid.

Mello
2014-07-29, 11:28
Jag körde också glutenfritt cirkus ett år. Var mycket övertygad om att det var dållit för tarm etc. Intalade mig att jag mådde bättre utan. Förslagsvis kan du börja käka gluten igen lite försiktigt och inte megadosera direkt. Kan vara saker och ting i produkterna som inte din tarmflora är riktigt van vid.

Kompisen som rekommenderade glutenfritt är deffad och jag försöker också deffa, därav, funkar det för honom så måste det funka för mig. Jag är faktiskt hyfsat deffad nu. Ligger på lägsta fettprocenten någonsin och gått ner från 78kg till 72kg på cirka ett år. Men om det inte har med gluten att göra så är det för att jag har dragit ner på maten.

Vad fick dig att börja igen med gluten?

King Grub
2014-07-29, 11:29
Men om det inte har med gluten att göra så är det för att jag har dragit ner på maten.

Den kan ha något med det senare att göra, ja.

FireAs
2014-07-29, 12:16
Jag äter inte gluten (då menar jag att det bara då och då slinker in lite gluten).

För mig så är det inte just gluten jag försöker att undvika, utan de högglykemiska kolhydrater som får mitt blodsocker att gå upp och därmed insulinet. Så för att undvika insulinspikar undviker jag de kolhydraterna. Dock så råkar det som innehåller dessa kolhydrater vara det som också innehåller gluten.

---> Jag tror att många som försöker undvika gluten tror att högglykemiska kolhydrater = gluten och därför kör "glutenfri" kost.

Sverker
2014-07-29, 13:57
Är inte så stor skillnad på GI hos cerealier i olika former och potatis, majs eller ris. GI är mer beroende på tillagningen än växten i sig.
I en komplett måltid med hela matcirkeln bromsas blodsockerstegringen av fettet och proteinet i måltiden. Välkänt hos diabetiker.

Mello
2014-07-29, 14:49
Jag äter inte gluten (då menar jag att det bara då och då slinker in lite gluten).

För mig så är det inte just gluten jag försöker att undvika, utan de högglykemiska kolhydrater som får mitt blodsocker att gå upp och därmed insulinet. Så för att undvika insulinspikar undviker jag de kolhydraterna. Dock så råkar det som innehåller dessa kolhydrater vara det som också innehåller gluten.

---> Jag tror att många som försöker undvika gluten tror att högglykemiska kolhydrater = gluten och därför kör "glutenfri" kost.

Bra punkt, det där tåls att tänka på. Vilka fler varor undviker du med hög glykemiska kolhydrater?

Dreas
2014-07-29, 15:25
Bra punkt, det där tåls att tänka på. Vilka fler varor undviker du med hög glykemiska kolhydrater?Om du är frisk och kry samt äter varierat och hyfsat är det inget du behöver bry dig om.

role
2014-07-30, 09:28
Tillhör den generationen som är uppväxt på vitt rostebröd med sylt. Och mår knappast dåligt av det. Människor har ätit bröd och spannmål i tusentals år och har klarat det utmärkt. Man blir så himla trött på alla dessa kostprofeter som är övertygade i något som de hört av någon som känner en, som har testat i en vecka. Riktigt kul video, visar hur himla stor okunskap det finns gällande kost.

Fjrebqll
2014-07-30, 09:45
Vitt bröd är ju svinbra! :D

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140611112828.htm

hampfuz
2014-07-30, 11:20
Argumentet att vi alltid har gjort något och därför måste det vara bra är ju ganska dåligt... Förr hade man arsenik i tvål.

Animalisk
2014-07-30, 11:57
Argumentet att vi alltid har gjort något och därför måste det vara bra är ju ganska dåligt... Förr hade man arsenik i tvål.

Exakt, ang människans intag av mjöl så levde vi hundratusentals år utan det och det gick tydligen bra.

Om folk vill skippa mjöl låt dem göra det, vill man käka det låt dem göra det, varför tjafsa om vad som är rätt eller fel?

Mackie Messer
2014-07-30, 12:12
Exakt, ang människans intag av mjöl så levde vi hundratusentals år utan det och det gick tydligen bra.

Om folk vill skippa mjöl låt dem göra det, vill man käka det låt dem göra det, varför tjafsa om vad som är rätt eller fel?

Det handlar om att vidta rätt åtgärder för att uppnå de resultat som man önskar med hjälp av sin diet. Själv skär jag ner på brödintaget under deff eftersom det är ganska energitätt och mättar ganska dåligt. Inte pga att gluten är farligt eller gör folk feta.

tlk
2014-07-30, 12:24
Exakt, ang människans intag av mjöl så levde vi hundratusentals år utan det och det gick tydligen bra.

Om folk vill skippa mjöl låt dem göra det, vill man käka det låt dem göra det, varför tjafsa om vad som är rätt eller fel?

Om någon kommer med bizarra påstående som att gluten skulle ge leaky-gut hos allmänheten eller klistra igen tarmen.... då är det vettigt att påpeka felaktigheten.

role
2014-07-30, 12:31
Argumentet att vi alltid har gjort något och därför måste det vara bra är ju ganska dåligt... Förr hade man arsenik i tvål.

Du jämställer alltså gluten med arsenik, jodå, det är precis samma sak *facepalm*

hampfuz
2014-07-30, 14:53
Exakt, ang människans intag av mjöl så levde vi hundratusentals år utan det och det gick tydligen bra.

Om folk vill skippa mjöl låt dem göra det, vill man käka det låt dem göra det, varför tjafsa om vad som är rätt eller fel?

Varför? För att man påstår en massa saker om olika livsmedel som helt enkelt inte är sant, och då är det omöjligt för människor att fatta ett informerat beslut. Anna Skipper påstår att mikrovågsugnar förstör maten, till exempel, och mängder med människor slänger ut sin mikro utan någon som helst anledning eftersom det inte är sant. Här har vi en trådskapare som älskar bröd, men som slutat äta det bara för att hon (han?) har blivit övertygad om att det är farligt. Helt utan anledning.

Du jämställer alltså gluten med arsenik, jodå, det är precis samma sak *facepalm*
Jag vet inte hur du lyckades tolka det ur mitt inlägg...

maqan
2014-07-30, 19:30
Jag har ätit... vad? 500 gram bröd om dagen eller nåt i 20 år. För att inte tala om alla ton pannkakor. Jag känner mig inte alltför fet.

Kanske inte i kroppen, men du är fet i själen :d!

R Scarpa27
2014-07-30, 20:02
har själv också käkat bröd varje dag sedan jag började med fast föda :D...
en måltid utan bröd funkar inte..... min största kolhydratskälla...
käkar väldigt mcyket mindre av pasta och ris osv.

pannkakor som grub nämnde har man ju slevat i sig väldigt mycket som barn och även nu =) går ju trolla med pannkakor, med sylt,glass, med pb, med färs och ost (crepes), olika stuvningar, pannkakstårta och massa mer..
pannkakskrig är också roligt dock blev städtiden ca 4 timmar efter ett pannkakskrig *cupid*