handdator

Visa fullständig version : Det här med att räkna ut sin aktivitet, hjälp


nerdie
2014-07-28, 21:01
Hejsan jag skulle behöva hjälp med att uppskatta min aktivitetsnivå. När man ska räkna ut sitt energibehov så ska man också ange hur aktiv man är och skalan ser som ni kanske känner till ut såhär:

Aktivitetsnivå Värde
Lite eller ingen motion 1.2
Lätt motion (träning 1-3 dagar per vecka) 1.375
Medel motion (träning 3-5 dagar per vecka) 1.55
Tung motion (träning 6-7 dagar per vecka) 1.725
Mycket tung motion (2 gånger per dag, extra tungt) 1.9

Jag har lite svårt att avgöra vad som räknas som vad. Om styrketräning t.ex räknas som tung motion eller lätt motion, det aktiverar ju musklerna men inte särskilt pulshöjande på det sättet tänker jag. Hur som helst så styrketränar jag fyra dagar i veckan och utöver det cyklar jag en mil om dagen. Annars är jag väldigt stillasittande och har ett stillasittande yrke. Blir det 1.375 eller 1.55 skulle ni säga?

Tack på förhand

z_bumbi
2014-07-28, 21:04
Använd ett bättre verktyg där du kan stoppa in alla dygnets timmar och vad du gör under dessa. Det är fortfarande en gissning men du har i alla fall en chans att komma i närheten.

Animalisk
2014-07-28, 21:14
Jag skulle köra på 1.375 till att börja med och sen utvärdera efter 2 veckor, jag tror att de flesta människorna överskattar sin aktivitetsnivå.

Själv räknar jag inte in min styrketräning alls och jag lade mig på aktivitetsnivå 1.3 då jag är arbetslös men cyklar/promenerar en del i vardagen.

CalleP
2014-07-28, 21:22
Tja! Det är inte så jättenoga, höfta fram ett värde räkna i en månad och anpassa sedan efter det! :) Lycka till

z_bumbi
2014-07-29, 06:45
Jag skulle köra på 1.375 till att börja med och sen utvärdera efter 2 veckor, jag tror att de flesta människorna överskattar sin aktivitetsnivå.

Man får inte reda på aktivitetsnivån på det sättet.

Handlar frågan däremot om att räkna kalorier med hjälp av sin aktivitetsnivå så hoppar man självklart över aktivitetsnivån och alla formler då man i alla fall får reda på hur mycket kalorier man göra av med när man räknar.

Animalisk
2014-07-29, 06:55
Man får inte reda på aktivitetsnivån på det sättet.

Handlar frågan däremot om att räkna kalorier med hjälp av sin aktivitetsnivå så hoppar man självklart över aktivitetsnivån och alla formler då man i alla fall får reda på hur mycket kalorier man göra av med när man räknar.

Tack.