handdator

Visa fullständig version : Fullständigt känslokall när jag bråkar med min partner


colo
2014-07-28, 20:10
Tränat hela livet, men först blivit medlem när jag vill diskutera relationer :laugh:

Jag har ett problem.
Min flickvän är av det slaget som kan bli arg ibland, under kanske 10-20min.
Sedan släpper hon det. Hon gör det aldrig öppet eller mot andra.

Jag där emot, jag blir inte arg lätt. Men när hon blir arg på mig i onödan och det håller i tillräckligt för att jag också ska bli arg. Ja, då blir jag fullständigt känslokall. Mina känslor för henne försvinner. Jag får känslan att jag skiter i som om hon lämnar och jag känner faktiskt ibland att jag bara vill bli av med henne. Jag kan säga elaka saker utan att känna den minsta medkänslan. Jag går aldrig så långt att jag gör det öppet inför andra eller på något sätt skämmer ut oss. Men jag tappar fullständigt känslorna för henne.

Problem nr. 2 i det här, är att jag inte släpper det snabbt.
Jag kan lätt känna så i ett par dagar.

Problem nr. 3 är att jag faktiskt älskar den här personen och i efterhand ofta ångrar mig. Jag känner att jag gjort problemet betydligt större och att jag bara skulle ha ignorerat henne under den lilla korta perioden istället.

Jag klarar inte att påminna mig själv om det här, när jag känner så.
Utan när jag blir sur, så är jag alltid helt övertygad om att felet är hennes och att det är uteslutande hon som gjort fel.

Det är aldrig jag som sedan sväljer min stolthet, utan det är alltid hon som får böna och be. Jag brukar alltid tänka efteråt, att jag aldrig ska reagera så igen. Men det bara blir så.

:confused:

Red Apple
2014-07-28, 20:29
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146778

Tolkia
2014-07-28, 20:35
Jag däremot, jag blir inte arg lätt. Men när hon blir arg på mig i onödan och det håller i tillräckligt för att jag också ska bli arg. Ja, då blir jag fullständigt känslokall. Mina känslor för henne försvinner. Jag får känslan att jag skiter i som om hon lämnar och jag känner faktiskt ibland att jag bara vill bli av med henne. Jag kan säga elaka saker utan att känna den minsta medkänslan. Jag går aldrig så långt att jag gör det öppet inför andra eller på något sätt skämmer ut oss. Men jag tappar fullständigt känslorna för henne.
Jag skulle säga att du faktiskt ÄR arg, även om du kallar det för att vara känslokall. Skillnaden mellan dig och din flickvän verkar mer vara att ni uttrycker ilska olika och att den räcker olika länge än att hon blir arg men inte du. Det fetmarkerade är ju i sig typ exakt samma sak som när någon med mer explosivt temperament (typ hon) skäller ut någon med buller och bång, det är bara uttrycket som skiftar.

Du kanske skulle tjäna på att erkänna att du faktiskt kan bli arg och hantera ilskan istället för att intala dig att den är något annat?

Sådär lagom hobbypsykologiskt.

Tolkia
2014-07-28, 20:37
Wtf, det här är ju inte bara en ny tråd på liknande tema utan en ny tråd på liknande tema av samma person. Låses härmed; hänvisning till den gamla.