handdator

Visa fullständig version : samma muskelgrupp varannan dag?


fredrik1
2014-07-28, 13:04
Har tränat samma muskelgrupp varannan dag ett tag nu, och det har gått bra. Det jag undrar är om det hade gått ännu bättre om jag tränat 3 eller två gånger per vecka istället, det står lite olika på olika delar av internet...

Min fråga är vad som är mest optimalt, är det 48 timmars vila eller tre gånger per vecka? Eller det kanske är individuellt?

//Lukas

bakka
2014-07-28, 13:10
Har tränat samma muskelgrupp varannan dag ett tag nu, och det har gått bra. Det jag undrar är om det hade gått ännu bättre om jag tränat 3 eller två gånger per vecka istället, det står lite olika på olika delar av internet...

Min fråga är vad som är mest optimalt, är det 48 timmars vila eller tre gånger per vecka?

//Lukas


Vad menar du med optimalt? Är det styrka eller massa du fokuserar på?

Tränar du samma muskelgrupp varannan dag blir det ju typ 3ggr per vecka?

Men det är ju svårt att säga vad som är optimalt egentligen. Många styrkelyftare tränar samma muskelgrupp 3-4ggr per vecka utan problem medan dem som kanske fokuserar mer på massa tränar samma muskelgrupp 1-2 ggr per vecka (sen finns det undantag på bägge sidor).

Det handlar inte enbart om hur ofta du tränar eftersom andra faktorer också spelar in t ex antal övningar, set och reps per pass samt vila och mat.

fredrik1
2014-07-28, 13:14
Vad menar du med optimalt? Är det styrka eller massa du fokuserar på?

Tränar du samma muskelgrupp varannan dag blir det ju typ 3ggr per vecka?

Men det är ju svårt att säga vad som är optimalt egentligen. Många styrkelyftare tränar samma muskelgrupp 3-4ggr per vecka utan problem medan dem som kanske fokuserar mer på massa tränar samma muskelgrupp 1-2 ggr per vecka (sen finns det undantag på bägge sidor).

Det handlar inte enbart om hur ofta du tränar eftersom andra faktorer också spelar in t ex antal övningar, set och reps per pass samt vila och mat.

Ok, tack!

Krutpaket
2014-07-28, 13:17
känn efter. Jag kör en 4 split och tränar varje kroppsdel 1 gång i veckan (sanning med modifikation, marklyft tar t ex även på ben). Det passar mig bäst eftersom jag gillar att köra många övningar, 4-5 set och 8-15 reps. Skulle aldrig palla mitt benpass 2 gånger i veckan.

Simplicity
2014-07-28, 14:56
Helt omöjligt att svara på vad som funkar bäst för just dig, finns massor av faktorer som spelar in. Vad har du för mål? Hur ser ditt upplägg ut? Set/reps? Hur tungt kör du? Hur är din kosthållning? Vilken nivå är du på?

Sen är det dessutom individuellt vilken typ av träning man svarar bäst på, det finns ingen universal sanning om vilken frekvens som är "optimal". Det enda man egentligen kan säga är väl att mycket tyder på att det är bättre med ett upplägg där man tränar varje muskel minst 2 ggr/vecka snarare än splitade upplägg där man endast tränar dom 1 gång/vecka.

Det enda sättet att veta vad som funkar bäst för just dig är att du prövar dig fram. Ta fram några olika klassiska upplägg, testa var och ett i några månader vardera och utvärdera vilket som gav bäst ökningar.