handdator

Visa fullständig version : Styrkeutveckling - bra att bara försöka höja eller bör man krångla till det?


Mags
2014-07-28, 11:24
Jag sitter här och tänker tillbaka på mina år av träning, och trots att jag är ganska nöjd med resultatet (visuellt, och spirituellt) så är jag relativt svag.

Jag har alltid kört något hemmameck till schema (rätt vettigt, kolo-approved, mest flerledsövningar) och jag har också alltid kört enligt principen att försöka höja vikterna så gott det går, sänka nästa gång om formen blev för dålig/jag failade. Och resultat har jag ju fått, styrkemässigt, dock måttligt.

Det finns ju träninscheman med deloads och mer komplicerade val av vikterna till passen, men gör det skillnad på ens utveckling om man är på nivån att man maxböjer typ 100 kg? Lite dumt att vänta några år med att ta reda på detta, men bättre sent än aldrig. :)

Och stort tack på förhand till er som svarar!

Alltidxx
2014-07-28, 11:32
Dags att gå till ett gym nu då. Väl där, lägg på mer vikt och så kör du det som går och pressar allt du har. Då blir man starkare efterhand. Det är inte svårare än så på din nivå som jag tolkar den.

Mags
2014-07-28, 11:43
Dags att gå till ett gym nu då. Väl där, lägg på mer vikt och så kör du det som går och pressar allt du har. Då blir man starkare efterhand. Det är inte svårare än så på din nivå som jag tolkar den.

Mjo, det är så jag tänkt också, men sen har jag inte blivit så värst stark trots att jag gått in för träningen. T ex, I höstas när jag bulkade så fastnade jag ändå på ungefär samma vikter (ökade marginellt i vissa övningar, inget i andra).

z_bumbi
2014-07-28, 11:48
Vill du inte krångla till det så sänk bara vikten mer varje gång du sänker den så får du ett program som jobbar mer submaximalt.

ceejay
2014-07-28, 12:17
Hur mycket tränar du? Är det 3 set böj i veckan eller vad pratar vi om?

Mags
2014-07-28, 16:07
Vill du inte krångla till det så sänk bara vikten mer varje gång du sänker den så får du ett program som jobbar mer submaximalt.

Hm, så att man förhoppningsvis zig zag sig upp?

Så att det alltså kan se ut som (varje pass är en rad):
50 kg, fail
47.5 kg, ok
50 kg, fail
45 kg, bra
47.5 kg, ok
50 kg - förhoppningsvis klarar man det

Eller?

Hur mycket tränar du? Är det 3 set böj i veckan eller vad pratar vi om?

3-4 gånger i veckan, har kört tre- och två-split och på sistone helkroppspass (deffat nu dock). Jag tror inte jag mesat med volymen.


Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte börja köra någon slags 3-1-3-upplägg, och ville veta om jag kan förbättra träningen genom att planera viktprogressionen bättre. :) Plus att det väl är bra att veta öht.

z_bumbi
2014-07-28, 17:49
Hm, så att man förhoppningsvis zig zag sig upp?

Så att det alltså kan se ut som (varje pass är en rad):
50 kg, fail
45 kg, bra
47.5 kg, ok
50 kg - förhoppningsvis klarar man det

Eller?

Räknat per vecka så är det där antagligen på gränsen. Det kan funka men jag skulle sänka mer och eller höja i långsammare tempo.

F Ultra
2014-07-28, 17:53
I de flesta scheman så sänker man ju inte direkt vid fail heller utan ligger kvar med den vikten några pass/veckor.

Armed Dingo
2014-07-28, 20:46
Har du provat att extra mycket äta mycket kolhydrater från stärkelse under några dagar? Då får jag det där goa trycket och börjar göra ökningar i explosivitet, reps och vikt. När du väl fått in trycket så behöver du inte äta lika mycket längre, hellre tappa trycket och äta tillbaka det än att äta sig fet fort i onödan..

Mags
2014-07-29, 00:59
Räknat per vecka så är det där antagligen på gränsen. Det kan funka men jag skulle sänka mer och eller höja i långsammare tempo.

Ok, men jag tror jag förstod principen!
Men om vi säger att man sitter fast på ett 1 RM på 100 kg, ungefär hur långt ner bör man gå, för att börja trappa upp igen?

Har du provat att extra mycket äta mycket kolhydrater från stärkelse under några dagar? Då får jag det där goa trycket och börjar göra ökningar i explosivitet, reps och vikt. När du väl fått in trycket så behöver du inte äta lika mycket längre, hellre tappa trycket och äta tillbaka det än att äta sig fet fort i onödan..

Det där får du nog förklara lite närmare.. Det låter som att man bulkar, fast under väldigt kort tid?

z_bumbi
2014-07-29, 06:42
Ok, men jag tror jag förstod principen!
Men om vi säger att man sitter fast på ett 1 RM på 100 kg, ungefär hur långt ner bör man gå, för att börja trappa upp igen?

Det beror på så många faktorer att det är omöjligt att svara på men en variant när man inte vet var man ligger är helt enkelt att räkna antal veckor.
Som exempel: Maxar du 5x8x70 kg, planen är att höja 2,5 kg/vecka och du tänker köra i 5-6 veckor så backar du bara 12,5-15 kg.

Mags
2014-07-29, 09:59
Det beror på så många faktorer att det är omöjligt att svara på men en variant när man inte vet var man ligger är helt enkelt att räkna antal veckor.
Som exempel: Maxar du 5x8x70 kg, planen är att höja 2,5 kg/vecka och du tänker köra i 5-6 veckor så backar du bara 12,5-15 kg.

Jaha... vad intressant. Lite dum fråga kanske: men blir man starkare på det? Eller är det tänkt att bara inte tappa styrka.