handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott och förbränning


AdrenalineRush
2014-07-27, 20:53
Vid ätardagar med stort kaloriöverskott har jag lästa att kroppen lagrar in allt fett man äter den dagen för att istället bränna kolhydraterna som inte kan lagras in som glykogen.
Betyder detta att cardio under den dagen enbart kommer bränna kolhydrater som bränsle?
Överskottet på kolhydrater kommer brännas oavsett om man kör cardio eller inte och storleken på överskottet spelar ingen roll?

Nu blev det väldigt kluddigt men hoppas ni förstår hur jag menar.

Sverker
2014-07-28, 06:12
Inte den blekaste aning. För att undvika frågan behöver du inte äta dig fet med ätardagar.


Jag kan bara spekulera att kroppen förbränner det som passerar i blodet, dvs både fett och kolhydrater.
Tränar du hårt vinner du alltid på att äta kolhydrater på ätardagen. Tränande har bra förmåga att ladda glykogen i musklerna som tränas. Kolhydrater har också bättre effekt på leptinet vid viktnedgång.

F Ultra
2014-07-28, 18:07
Vid ätardagar med stort kaloriöverskott har jag lästa att kroppen lagrar in allt fett man äter den dagen för att istället bränna kolhydraterna som inte kan lagras in som glykogen.
Betyder detta att cardio under den dagen enbart kommer bränna kolhydrater som bränsle?
Överskottet på kolhydrater kommer brännas oavsett om man kör cardio eller inte och storleken på överskottet spelar ingen roll?

Nu blev det väldigt kluddigt men hoppas ni förstår hur jag menar.

Gissningsvis så förbränner kroppen just det antal kalorier som den behöver och resterande överskott (om något) lagras in som fett. Har extremt svårt att tro att ett överskott av kolhydrater bara skulle förbrännas av sig självt, då skulle inte läsk och annat sockergodis vara så farligt för övervikt tex.

Armed Dingo
2014-07-31, 22:20
Hur mycket kolhydrater extra kan man med fördel trycka i sig en sån här ätardag? Om man legat på 600 i underskott i en vecka, är det 200 gram som sitter fint eller t.om. mer? Hur högt kan man gå? Källan kommer vara corn flakes med honung och lättmjölk om ni undrar :D

King Grub
2014-07-31, 22:26
Glycogen storage capacity in man is approximately 15 g/kg body weight and can accommodate a gain of approximately 500 g before net lipid synthesis contributes to increasing body fat mass. When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate-oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia

Am J Clin Nutr. 1988 Aug;48(2):240-7.

Albin Eriksson
2014-07-31, 23:45
Am J Clin Nutr. 1988 Aug;48(2):240-7.

Lite mer än jag trodde med andra ord, frågan är bara hur dränerade glykogendepåer man har av en tömningsvecka på ganska lågt intag?

kapar tråden lite...sorry.

Armed Dingo
2014-08-01, 17:17
Lite mer än jag trodde med andra ord, frågan är bara hur dränerade glykogendepåer man har av en tömningsvecka på ganska lågt intag?

kapar tråden lite...sorry.

Står ju att kroppen kan ta hand om ett gain på 500 gram utan att det lagras in som fett (även om det resulterar i mindre fett förbränt antar jag), om detta syftar på 500 gram över dessa 15*kv eller ett plötsligt intag av 500 gram kolhydrater kan jag inte utläsa men det spelar inte så står roll för man är ju iallafall inte över halva sin kapacitet efter en vecka, kan jag inte tänka mig.

Och 500 gram är MYCKET, det är ju 2000 kcal för bövelen. När jag har "ätardagar" äter jag kanske 500 mer än vanligt alltså upp till balans ungefär.

Kan alltså vara vettigt att trycka ett cornflakes paket efter ett av veckans sex pass under diet. Frågan är vad som tömmer mest, höga reps ben där knäböj ingår eller höga reps rygg där mark ingår?

Armed Dingo
2014-08-01, 17:20
Har för övrigt märkt nu när jag legat kring balans att om jag äter lite mer kolhydrater än jag borde så blir det bra tryck nästa dag, om jag däremot får mig mycket mer fett än jag borde, vilket hänt under två tillfällen på tre veckor, så har jag haft samma tryck som dagen innan men helt ärligt kunnat känna att magen blivit större och lösare dagen efter. Kolhydrater är the shit, fett är en styggelse efter man nått dagens RDI.

tlk
2014-08-02, 03:56
Och 500 gram är MYCKET, det är ju 2000 kcal för bövelen.

wut? Det är väl inte så mycket. Personligen kör jag typ 750-800g kolhydrater på mina ätardagar. 2000kcal- på övriga dagarna. Balans på typ 4000kcal, 2000kcal på dietdagarna.. upp till balans eller strax över (brukar väl hamna på 4500-5000) på ätardagar.

tldr. 500g kolhydrater är inte så mycket.