handdator

Visa fullständig version : problem med svullnad på jobbet..


victoria3
2014-07-27, 17:46
Hej!

Har en fråga angående svullnad av benen då jag arbetar i butik. Jag står och går hela dagarna, har två raster på ett 10 timmars pass på totalt 1 timme, det är i princip bara då jag hinner dricka och äta. Kanske någon slurk vatten då man ändå är nere på lagret. Mitt problem är att mina ben (både lår och vader) svullnar något enormt samt känns stumma redan efter några timmar på jobbet och håller sedan i sig hela dagen.

Har frågat på apoteket samt mina kollegor vad man kan göra och fått till svars stödstrumpor. Ja men kanske inte så kul till kjol samt hur gör jag med låren?

Vet ni vad man kan göra för att lindra eller förebygga detta? De dagar jag har korta pass samt hinner dricka en hel del är det något bättre men fortfarande ett problem.

Vitkål
2014-07-27, 19:03
Hur länge har du haft det här jobbet? Det tar ett litet tag att vänja sig vid att stå/gå en hel dag men när du gjort det i någon månad tror jag inte det kommer vara ett problem längre.

King Grub
2014-07-27, 19:04
Stödstrumpor som sagt, det är lösningen. Dom är inte bara för tanter. Gör underverk. Dessutom ordnar sig låren oftast automatiskt om man får bukt med underbenen.

victoria3
2014-07-27, 20:02
Tack för Era svar!

Jag har jobbat i butik i snart ett år så borde ju ha vant kroppen..

Tack King Grub då blir det inköp av ett par stödstrumpor! Tips på någon bra modell eller duger apotekets variant?

King Grub
2014-07-27, 20:06
Apotekets duger alldeles utmärkt. Sedan finns det varianter som kanske är lite mer "moderiktiga", t ex http://www.jobst.se/

R Scarpa27
2014-07-27, 20:08
bara lite sax info så ur not alone =) kan vara skönt att känna och vet ibland. :

Många kvinnor drabbas av svullnad och tyngkänlsa i benen. En del har långvariga problem som sträcker sig över hela året, andra drabbas vid speciella tillfällen. Varma sommardagar brukar vara extra jobbiga för dom har "besvär med tunga och svullna ben. Så det vi vill säga att detta är vanligare än man tror bland kvinnor. Ett effektivt sätt att bli av med sina "besvär" är man använder sig av stödstrumpor.

Svullna och tunga ben

Att benen blir svullna kan bero bero på mycket stillasittande och stående.

*Flash*
2014-07-27, 20:13
När jag tog en medicin som gjorde att jag lätt svullnade och fick rätt extrema smärtor i benen ibland så märkte jag att BCAA var något som hjälpte oerhört mycket.
Varför det gjorde såpass stor skillnad för mig vet jag inte men det gjorde det iaf men vet ju inte om någon annan skulle bli lika hjälpt av det.

Annars kanske det kan vara en bra idé att försöka lägga upp fötterna någonstans och vila dom lite under din rast?

victoria3
2014-07-28, 08:11
Tusen Tack!

Kikade på hemsidan Grub och de såg ju inte alltför "hemska" ut!! Blir nog ett par inhandlat idag på apoteket och sen beställa från sidan!

Skönt att veta att man inte är ensam, dock på mitt jobb verkar ingen ha detta problem.. Men ska ta vara på era råd och börja med stödstrumpor asap och hoppas detta hjälper!

Flash! Jag äter en medicin som heter Venlafaxin mot en depression som jag haft, svår medicin att trappa ner dock.. Upplever senaste dagarna någon enorm trötthet samt yrsel och blir rädd att ramla tillbaka till depressionen igen men kanske värmen som gjort att jag känt mig så svag och dålig..

Iaf ska läsa på om BCAA, låter intressant! Har bara sett ordet i detta forum men inte läst på riktigt vad det är och vad det gör för nytta!