handdator

Visa fullständig version : Helkropps pass


Trytter
2004-03-25, 07:19
Tjenare, fick en lysande ide för några veckor sedan.
Eftersom tiden inte riktigt räcker till för tillfället och det känns som om man hade behövt lite variation i träningen så hade jag tänk att testa det här med att köra igenom hela kroppen på ett pass.
Ska bli roligt att se om man pallar också :naughty: .
Hade väl i princip tänkt mig att ha två pass i veckan där man tränar hela kroppen vid varje tillfälle.
Det betyder ju att man tränar varje muskel två ggr per vecka..
Skulle det bli för mycket tror ni?
Sen hade det varit ganska trevligt med lite ideer på hur ett sånt pass skulle se ut.
Alltså hur många set, hur många övningar etc etc..
Så om nån har en sorts "mall" på ett helkroppspass som de testat eller vet är bra så hade det varit schysst.
Som sagt behöver jag lite inspiration till att sätta ihop det ultimata helkroppspasset!!!!!!!!! :D
Även länkar till sidor med lite tips, program och allmän inspiration är välkommna!

Pdaddy
2004-03-25, 07:50
Låter som en kass ide :D
Kolla på tråden där det står om vad vi gjorde fel när vi börja träna så förstår du bättre.. Men det är ju bara 2 pass i veckan :angel: så inte faan vet ja.. kan du köra 2 pass så kan du faan klämma in ett tredje.. på så sett kan du köra ett kvalitativt helkroppspass på en vecka... "ajjjT"

Marcus

Trytter
2004-03-25, 09:02
Vad heter den tråden??
Lite svårt att hitta om man inte vet vad man ska leta efter;)

pellepedal
2004-03-25, 09:18
Försök klämma in ett tredje pass oxå. Så kör du tre helkroppspass enligt HST-systemet. Kör det själv just nu, och tycker det funkar kanon. :hbang:

Kommer inte ihåg länken till hemsidan för systemet, men sök efter HST här på forumet så hittar du den.


Kör hårt!

gynter
2004-03-25, 09:35
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21444) finns tråden du ville ha...

Spike
2004-03-25, 09:44
Om du kan träna två dagar i veckan kan du ju köra över/underkropp.

1 . Quad, Hams, Vader, Mage

Böj
Stela mark
Vadpressar
Mage

2. Bröst, Rygg, Axlar, Armar

Bänk
Rodd
Militärpress +baksida
Curl
Skallkrossare

:thumbup:

JJ
2004-03-25, 09:48
Originally posted by Spike
Om du kan träna två dagar i veckan kan du ju köra över/underkropp.

1 . Quad, Hams, Vader, Mage

Böj
Stela mark
Vadpressar
Mage

2. Bröst, Rygg, Axlar, Armar

Bänk
Rodd
Militärpress +baksida
Curl
Skallkrossare

:thumbup:

Jag hade lätt kört efter Spikes förslag som är ypperligt.

aliquis
2004-03-25, 10:40
Till mitt hstpass tänkte jag försöka få med:

Knäböj
Liggande lårcurl
Vader
Bänkpress
Lutande hantelpress
Dips
Marklyft
Chins
skivstångsrodd
Militärpress
Shrugs
Kabelcrunch
Sidebends
Triceps
Biceps

Sedan om det blir något vettigt eller fungerar vet jag inte ännu.

Ahh, btw, HST-tråden var här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21233&highlight=hst

King Grub
2004-03-25, 10:40
Jag tränar ofta samtidigt som Robban i den här tråden, och han har fått ypperliga resultat med just ett sådant upplägg, 2 dagar i veckan och helkropp:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11970&highlight=helkropp

Trytter
2004-03-25, 16:16
Originally posted by King Grub
Jag tränar ofta samtidigt som Robban i den här tråden, och han har fått ypperliga resultat med just ett sådant upplägg, 2 dagar i veckan och helkropp:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11970&highlight=helkropp

Aha! Där satt den:D !
Varför är det så många som verkar tycka det är dåligt med två helkroppspass i veckan.
Vad skulle ni säga var nackdelarna med det?

King Grub: Du råkar inte ha någon ungefärlig gissning på hur många set din kompis brukar köra totalt i det upplägget som finns i tråden?

Tricklev
2004-03-25, 16:28
själv så kör jag också kroppen 2 dagar i veckan mitt ser ut såhär iaf.

Clean and press:2set
Knäböj:2set
Marklyft:2set
Bänkpress:2set
Chins:2set
Frenchpress:2set
Skivstångscurl:2set
och sen avslutar jag med 2set mage i en mag maskin.


tar la mig 1 timma per pass ungefär.

tränar också underarmar men dom tränas för sig själva.

edit: så lägne man itne går varje set till failure så funkar detta ass nice.

reps är d bara o välja vad som passar er bäst.

Trytter
2004-03-25, 16:35
Är det ingen bra ide att ta ut sig helt om man kör 2 helkroppspass?
Fan det låter ju inte lika kul...

Tricklev
2004-03-25, 16:40
Originally posted by Trytter
Är det ingen bra ide att ta ut sig helt om man kör 2 helkroppspass?
Fan det låter ju inte lika kul...

att köra till failure öker ju återhmätningens tiden ganska rejält så skulle inte rekommendera att du kör till failure.

King Grub
2004-03-25, 16:45
Originally posted by Trytter


Aha! Där satt den:D !
Varför är det så många som verkar tycka det är dåligt med två helkroppspass i veckan.
Vad skulle ni säga var nackdelarna med det?

King Grub: Du råkar inte ha någon ungefärlig gissning på hur många set din kompis brukar köra totalt i det upplägget som finns i tråden?

Oftast bara ett eller högst två set per muskelgrupp, men med våldsamt många drop inom settet, så i praktiken blir det betydligt fler, i och med han går nedåt genom viktmagasinet eller hantelvikterna, utan vila mellan.

Trytter
2004-03-25, 16:52
"Hallå Robban! Visst är det dig som jag tog som lysande exempel! Och jag vet ju att du har fått bra resultat. Men så tränar du hårt när du kör också!"

I den tråden låter det ju som att han går till failure??
Smått förvirrande detta..

King Grub
2004-03-25, 16:54
Originally posted by Trytter
"Hallå Robban! Visst är det dig som jag tog som lysande exempel! Och jag vet ju att du har fått bra resultat. Men så tränar du hårt när du kör också!"

I den tråden låter det ju som att han går till failure??
Smått förvirrande detta..

Vadå förvirrande? Han går till failure i varje set. Vid failure minskar han vikten och fortsätter. Till failure. Minskar vikten. Kör till failure. Minskar vikten. Osv. Utan vila.

Oortodoxt. Men jag ser att det fungerar.

Trytter
2004-03-25, 17:00
Jo det förstod jag, helt torsdagskörd är jag inte;) .
Det var det att i princip varenda en som har svarat i den här tråden verkar tycka att det inte är någon bra ide att gå till failure om man kör 2 pass i veckan.
Därav min förvirring.

King Grub
2004-03-25, 17:02
Alla är olika. Det som passar en person kanske är rena katastrofen för någon annan.

Trytter
2004-03-25, 17:03
Originally posted by Trytter
Jo det förstod jag, helt torsdagskörd är jag inte;) .
Det var det att i princip varenda en som har svarat i den här tråden verkar tycka att det inte är någon bra ide att gå till failure om man kör 2 pass i veckan.
Därav min förvirring.

Äh va fan, friskt vågat hälften vunnit som någon sagt..
Jag testar med 2 helkroppspass i veckan till failure så ska det bli intressant att se hur det går.
Vem vet, man kanske till och med borde upprätta en träningsdagbok över det hela här på kolozzeum.

Trytter
2004-03-25, 17:05
Originally posted by King Grub
Alla är olika. Det som passar en person kanske är rena katastrofen för någon annan.

Jo, det insåg jag också när jag var sju år och de slet mig från mitt lego och tryckte ner mig i en skolbänk:cryout:

King Grub
2004-03-25, 17:05
Bästa sättet att få reda på om något fungerar är att testa det själv. Du lär ju inte avlida om det inte passar dig, och då vet du att du inte behöver försöka just det upplägget igen. Å andra sidan kanske det upplägget passar dig som handsken.

Trytter
2004-03-25, 19:38
Kom att tänka på en sak.
Är jag helt ute och cyklar om jag säger att jag fått för mig att ju fler muskelfibrer som stimuleras desto mest sätter det fart på kroppens tillväxthormoner (En av de stora argumenten för att ha tunga basövningar i programmet). Detta borde väl isåfall innebära att helkroppspass är bättre i det avseendet eftersom nästan varenda fiber i kroppen blir tränad på en och samma gång?

aliquis
2004-03-25, 20:47
Ja, men det finns väl en del nackdelar också:

* Du orkar inte köra helkroppspass 4-5 dagar i veckan.
* Kroppen kanske inte klarar av att reparera/bygga hur stora områden som helst samtidigt hur ofta som helst.
* Varje kroppsdel kommer inte bli lika hårt tränad som om du offrade flera övningar och set åt denna.

Och lite så..

Tricklev
2004-03-25, 22:04
Originally posted by aliquis
* Varje kroppsdel kommer inte bli lika hårt tränad som om du offrade flera övningar och set åt denna.

Och lite så..
mja muskler som muskler, känns ganska onödigt med 17sets för biceps tex

Trytter
2004-03-26, 07:54
Originally posted by aliquis

* Kroppen kanske inte klarar av att reparera/bygga hur stora områden som helst samtidigt hur ofta som helst.
* Varje kroppsdel kommer inte bli lika hårt tränad som om du offrade flera övningar och set åt denna.


Därav borde man ju minska risken för överträning eftersom kroppen får mer vila.
Det är ju inte bara muskeln som behöver vila utan även det centrala nervsystemet blir ganska påfrestat av hård fysisk träning om man säger så..

Det enda jag vet är att 4-5 dagar i veckan har inte funkat särskilt bra för mig eftersom jag kännt mig jävligt sliten och blivit sjuk mycket oftare när jag kört på det sättet.
Samtidigt vet jag att där inte kommer bli särskilt mycket tid över i den närmaste framtiden och då känns det mycket bättre att ha två tillfällen varje vecka var man känner man kan träna med gott samvete och koncentrera sig bara på det, än om man skulle "klämma" in ett tredje som ändå bara skulle bli halvbra eftersom man egentligen inte har tid med det och bara skulle spenderat hela passet med att tänka på alla andra bollar man har i luften om man säger så....
Ska som sagt bli intressant att se hur det funkar med 2 dar i veckan:cheers:

Cinnamon
2004-03-26, 18:13
Här står allt du behöver veta :D http://davedraper.com/super-squats.html

Tricklev
2004-03-26, 18:25
Originally posted by Cinnamon
Här står allt du behöver veta :D http://davedraper.com/super-squats.html

Så d är det jag gjort fel.;)

Trytter
2004-03-26, 19:04
Mannen är ju ett geni.
Det krävs intelligens för att få folk att öppna plånböckerna..

Eller en stor pistol

Trytter
2004-03-31, 15:09
Tänkte bara uppdatera lite för de som var intresserade.
Körde mitt första helkroppspass idag, det var nog något av det jobbigaste jag varit med om i träningsvägar på länge!
Hade planerat att köra lite HIIT efter träningen, men det kunde man ju glömma.
Kul var det i alla fall! Men det krävs hår på bröstet att köra ett ordentligt helkroppspass:bpump: