handdator

Visa fullständig version : Behov av hjälp från anatomiskt kunnig: Kan man träna trots serratuspares?


Arnoldski
2014-07-27, 12:59
Hej,
Jag (man, 36år) har mer eller mindre total förlamning/pares av min högra serratus (pga höggradig nervskada i thoracicus longus). Normalt läker det ihop av sig själv men jag har gått ett år utan förbättring så det tros vara kroniskt.
Jag har avråtts från att träna, eller rättare sagt träna något som innebär belastning av skuldran i utsatt läge. Det skulle innebära att i princip all bröstträning, axelträning och tricepsträning måste uteslutas (rodd går bra säger de) = inte så värst roligt.

Nu till frågan som jag inte fått svar på från sjukgymnaster, naprapater, osteopater eller ortopeder:
-Kan jag skada mig om jag tränar trots paresen och i så fall hur/varför?


Jag vill mycket ogärna sluta gymma då det innebär en avsevärd försämring av mins livskvalitet, men jag vill å andra sidan inte förstöra mig ytterligare så jag inte kan leka med med mina barn, så då får det väl bli löpning eller nåt istället.

Skulderbladet ser som mest abnormt ut när jag hänger i chinsräcke och det känns underligt att göra chins då. I övrigt har jag kraftigt nedsatt rörlighet i höger skuldra vid höga lyft och pressar (har väldigt jobbgt att ens nå bilbältet eller skruva i en glödlampa i taket). Jag tänker mig att eftersom skulderbladet inte kan dras in mot kroppen (serratus huvudfunktion) så kanske nåt i axelleden befinner sig i ett ogynnsamt läge för tex militärpress och det kan leda till ytterligare problem (via inklämningar eller skav eller liknande).
Kan alltså tex acepressar eller chins leda till att jag skadar mig ytterligare?
Om det istället inte alls finns någon risk med detta, utan endast kan vara visst obehag, eller att jag helt enkelt bara är klenare skulle det kännas fantastiskt eftersom jag då i alla fall får träna.

Jag vill inte låta förnäm här men jag vill verkligen helst ha svar av er som har avancerade och djupgående kunskaper om rörelseapparaten i det här läget då det handlar om något mycket centralt i mitt liv och tydligt en del avancerade resonemang (att döma av ”expertisens” oförmåga att kunna svara mig ordentligt).

Om någon känner till nån som ni tror kan svara på mina frågor via professionell konsultation bokar jag mer än gärna tid och betalar för detta. Jag bor i norra Stockholm.

Tack på förhand!

Mackie Messer
2014-07-27, 13:41
Kan inte experterna svara som du har pratat med IRL så kan nog ingen här heller göra det. Det är nog upp till dig själv att prova dig fram, det skulle jag ha gjort.

Sheogorath
2014-07-27, 13:42
Jag kan svara och kommer göra det.

Sheogorath
2014-07-27, 14:37
Vi kan ju utveckla detta allteftersom diskussionen fortgår men sammanfattningsvis kan man väl säga så här: du ska fortsätta träna upp serratus-funktionen med specifika övningar som jag gissar att du blivit visad. Varje liten förbättring du kan göra kan vara av nytta. Ge inte upp även om slutresultatet inte kommer bli återställd funktion.

Gällande vad som kan hända om du kör på som tidigare skulle jag säga att impingement är den överhängande risken. Trapezius har samma utåtroterande funktion på skulderbladet men det kommer sannolikt inte räcka. Jag hade sett till att hålla mig under horisontalplan i alla övningar och jobba med långsamma kontrollerade rörelser snarare än explosivt och tungt. Bröstpressar eller flyesvarianter där du jobbar i nedåtlutande vinkel ställer mycket mindre krav på serratus' funktion som utåtroterare jämfört med uppåtlutande varianter, som du nog bör utesluta helt i nuläget. Det är inte givet att plana pressar kommer funka heller.

För övrigt gör så gott du kan med stabiliseringen av skulderbladet i alla övningar du kör. Dels för att återinnervera serratus men också för att träna upp andra muskler att ta över serratus' funktion så gott det går.

Arnoldski
2014-07-27, 19:35
Sheo;

-kan jag kontakta dig professionellt angående detta? Har fler frågor och funderingar?


//A

Sheogorath
2014-07-27, 19:37
Sheo;

-kan jag kontakta dig professionellt angående detta? Har fler frågor och funderingar?


//A

Jag ger inte professionell rådgivning utan att ha undersökt dig men du är välkommen att antingen skriva här eller i PM, så svarar jag i mån om tid/ork. Annars får du pallra dig ner till Malmö. ;)

Arnoldski
2014-07-27, 20:13
Mackie, bara så du förstår hur illa ställt det är:

-hittills har jag träffat två allmänläkare, en osteopat, en naprapat, tre olika sjukgymnaster, en neurolog och två ortopeder (snart tre), och *ingen* av dessa har sagt tillnärmelsevis så mycket som i Sheos post ovan.

Vad det beror på kan man ju bara spekulera i, men min gissning är att de är väldigt obekanta med styrketräning/gymträning och inte förstår bättre. Jag har försökt förklara hur viktigt det är för att jag ska må bra och ett tips jag fick var "du kan väl göra några amhävningar då och då, men gör då några få och inte hundra". Härliga tider.

Därför täntke jag satsa på nån som faktiskt förstår praktisk gymträning och det kopplat med goda anatomikunskaper bör kunna räcka längre tänker jag.

Jag gör nog vad som helst för att komma framåt med detta.

Observera att detta alltså inte är vingscapula till följd av svag serratus, utan jag kan inte kontrahera serratus alls (i princip, 5% kvar säger neurologen) så det är alltså vanskligt för mig att göra serratusövningar efter som den inte spänns.

Arnoldski
2014-07-27, 20:15
Ok, jag föstår din situation. Jag kanske ska till Helsingborg och då kunde jag kanske svänga förbi i så fall -i så fall återkommer jag med PM.

Du vill inte köra telefonkonsultation mot timersättning alltså? Jag har (som du ser) ordentligt ställda diagnoser som jag gärna delar med mig av. Jag vill bara desperat veta vad jag kan göra utan att göra nåt värre. Detta (med risk för att låta dramatisk nu) är alltså en livssorg för mig.

Mackie Messer
2014-07-27, 21:40
Har inte läkarna förbjudit dig att träna så ser jag inget hinder i att du tränar med vikter och övningar som inte känns konstiga. Som du skriver så har du pratat med väldigt många experter och bara för att experter inte ger det svar man önskar så betyder inte det att de är dåliga experter.

Arnoldski
2014-07-27, 21:46
Jag har fått råd, och de råden var att inte gymma (annat än ben och rodd).

Jag vill då förstå vad som kan hända om jag tränar ändå och på den frågan får jag inga vettiga svar.

Min önskan är så klart att genom ett mirakel bli helt bra, men det ser mörkt ut, och då vill jag (baserat på så trovärdig expertis som möjligt) få ett träningsschema som tränar kroppen så bra det går efter mina förutsättningar med så små risker för nya skador som möjligt.

Sheogorath
2014-07-28, 08:24
Ok, jag föstår din situation. Jag kanske ska till Helsingborg och då kunde jag kanske svänga förbi i så fall -i så fall återkommer jag med PM.

Du vill inte köra telefonkonsultation mot timersättning alltså? Jag har (som du ser) ordentligt ställda diagnoser som jag gärna delar med mig av. Jag vill bara desperat veta vad jag kan göra utan att göra nåt värre. Detta (med risk för att låta dramatisk nu) är alltså en livssorg för mig.

Jag är landstingsanställd så det finns ingen verksamhet där jag kan sätta upp en sådan debitering. Vi kan inte ge konsultation till patienter som inte tillhör vårdcentralen eftersom telefonrådgivning inte genererar någon ersättning.

Men du är som sagt välkommen att skriva här eller i PM och så svarar jag i mån om tid/ork. Det blir gratisjobb för mig men det är ju självvalt från min sida. Du är välkommen att boka tid när du är i krokarna. :)

Arnoldski
2014-07-28, 21:02
Ok, då kör jag på här med lite fler konkreta frågor:

1) Du nämner stabiliseringsövningar för skuldran. De jag fått är följande:
a) stå mot en väg (marginellt lutad) och liksom "gå med händerna upp för väggen"
b) ligga på rygg på golver med typ 1kgs hantlar på raka armar och "lyfta hantlarna ytterligare genom att skjuta skuldran framåt dvs upp mot taket"
c) lyfta upp den sjuka armen framför kroppen hela vägen till rakt upp assisterat av att jag håller i en käpp så jag kan hjälpa till med andra armen, och sedan sänka sakt (excentrisk träning)

-saknar du nån/några viktigare stabiliserande övningar eller lämpliga för att "leka igång" serrtus

2) Om impignement är det värsta eller mest sannolika som kan ske vid pressar över huvudet, hur kan det vara ett problem vid plana pressar? Vad är det som händer? Är det inte i så fall ett problem med belastningen i bottenläget även i nedlutande pressar/flyes?

3) Om jag ska undvika rörelser där överarmen har lyfts ut framför kroppen mer än 90 grader -gäller det även övningar då armen bara hålls där men inte axen jobbar? Jag tänker på stående frenchpress med stång eller liggande tricepsextensioner?

4) Kopplat till förra frågan -finns det nåt jag kan göra för triceps alls? Pushdowns borde väl funka? Men nåt somaktiverar långa huvudet?

5) Finns det något sätt jag kan träna axlarna på? Alltså främre delat? Bakre tar jag med rodd och sidolyft borde jag (väl?) kunna göra -men främre delta?

6) Allmänna tips och tankar kring detta i stort?

Tusen tack på förhand och i efterhand för redan bra återkoppling!

Arnoldski
2014-07-31, 15:57
bumpar denna lite grann

Sheogorath
2014-07-31, 16:35
Ok, då kör jag på här med lite fler konkreta frågor:

1) Du nämner stabiliseringsövningar för skuldran. De jag fått är följande:
a) stå mot en väg (marginellt lutad) och liksom "gå med händerna upp för väggen"
b) ligga på rygg på golver med typ 1kgs hantlar på raka armar och "lyfta hantlarna ytterligare genom att skjuta skuldran framåt dvs upp mot taket"
c) lyfta upp den sjuka armen framför kroppen hela vägen till rakt upp assisterat av att jag håller i en käpp så jag kan hjälpa till med andra armen, och sedan sänka sakt (excentrisk träning)

-saknar du nån/några viktigare stabiliserande övningar eller lämpliga för att "leka igång" serrtus

2) Om impignement är det värsta eller mest sannolika som kan ske vid pressar över huvudet, hur kan det vara ett problem vid plana pressar? Vad är det som händer? Är det inte i så fall ett problem med belastningen i bottenläget även i nedlutande pressar/flyes?

3) Om jag ska undvika rörelser där överarmen har lyfts ut framför kroppen mer än 90 grader -gäller det även övningar då armen bara hålls där men inte axen jobbar? Jag tänker på stående frenchpress med stång eller liggande tricepsextensioner?

4) Kopplat till förra frågan -finns det nåt jag kan göra för triceps alls? Pushdowns borde väl funka? Men nåt somaktiverar långa huvudet?

5) Finns det något sätt jag kan träna axlarna på? Alltså främre delat? Bakre tar jag med rodd och sidolyft borde jag (väl?) kunna göra -men främre delta?

6) Allmänna tips och tankar kring detta i stort?

Tusen tack på förhand och i efterhand för redan bra återkoppling!

Jag svarar efter bästa förmåga:

1. Det är bra övningar men viktigt är ändå att kunna känna när du hittar rätt och när du inte gör det (det som kallas för biofeedback - det handlar om att programmera om nervsystemet). Man kan göra det med en kunnig coach, med speglar eller med elektroder kopplade över serratus (EMG).

Om du får ont i axeln/överarmen av övning C) är det en övning jag skulle ligga lågt med tills du återfått bättre funktion i serratus. Om inte är det bara att köra på. Grundövningen tycker jag annars är skulderbladsprotraktion mot vägg (d.v.s. samma rörelse som din hantelövning men i armhävningsposition mot vägg). Ju mer upprätt desto lättare blir det. När/om man återfår skapligt god funktion kan man göra den i knästående och slutligen som slutkläm på en vanlig tåstående armhävning.

2. Ju mer lik en övning blir en axelpress desto större utåtrotation kommer krävas av skulderbladet för att överarmen ska kunna passera fritt. Och finns inte den funktionen kommer ledkulan lätt att "gå i taket" = impingement. Risken är inte obefintlig i nedåtlutande pressar men då handlar det som du är inne på om bottenläget, och man kan modifiera rörelselängden lite för att komma runt detta.

3. Prova. Det är möjligt att det funkar eftersom positionen är statisk. Gör det ont -> gör något annat. Vanliga pushdowns aktiverar ju långa huvudet också och det är ju ingen kris om din tricepsträning får bestå av pressar och pushdowns.

4. Lyft framåt med handflatorna vända mot taket torde ge låg risk för inklämning. Övningen aktiverar biceps och övre bröst en hel del men primärt främre delta. Ditt skulderblad kommer med all sannolikhet att leva rövare i den här övningen men gör det inte ont och du sköter din rehab för övrigt så är det ju inte katastrof.

6. Gör det ont är det fel. Håll dig under axelnivå i åtminstone dynamiska rörelser tills vidare. Optimera förutsättningarna för att kunna hålla koll på ditt skulderblad i övningarna du gör. Fortsätt öva upp din förmåga att aktivera serratus.

Arnoldski
2014-08-01, 10:54
Tack för mycket uttömmande svar!

"Problemet" är väl snarast det att jag aldrig har ont nånstans till följd av skadan, bara att rörelseförmågan är nedsatt. Jag får inte ens ont av militärpress, men skuldran sticker så klart rakt ut och jag är svag, men ont gör det inte. -För mig har därför det centrala varit att just se till att jag inte skadar mig, eftersom alla varnar för det, men jag ju inte känner av nåt som skulle göra ont.

Jag tar med mig dessa tips och ska försöka bygga ett program kring detta inför hösten.

Tack igen!