handdator

Visa fullständig version : Bara proteinpulver i början av dagen ?


123123
2014-07-27, 12:45
Jag brukar börja dagarna med att dricka två proteinshakes, en direkt när jag vaknar och nästa kanske två timmar senare eller så. Detta för att maximera mps dagarna efter jag har gymmat. Åsikter om detta ?

123123
2014-07-27, 12:55
Det jag undrar är hur optimalt detta är, jag tror att man ska egentligen äta lite kolhydrater för att proteinet ska tas upp bättre ?

Men jag tar inga kolhydrater till första drinken iaf för att jag vill kunna fylla på med en till proteinshake inom en inte så lång tid så att mps stimuleras maximalt.

F Ultra
2014-07-27, 12:59
Behövs inga kolhydrater för att kroppen ska ta upp protein, och den tar upp 100% av proteinet.

Sheogorath
2014-07-27, 13:32
Jag brukar börja dagarna med att dricka två proteinshakes, en direkt när jag vaknar och nästa kanske två timmar senare eller så. Detta för att maximera mps dagarna efter jag har gymmat. Åsikter om detta ?

Du får tänka så här: det finns många som inte ens äter frukost och faktiskt inte äter sitt första mål mat förrän fram mot eftermiddagen, och som ändå får bra resultat av sin träning. Vad man gör enskilda måltider som ligger långt ifrån träningen spelar mindre roll. Du kan äta bara protein eller bara kolhydrater till frukost om du nu tycker det passar bäst.

Jag tycker att man av hänsyn till sin omgivning kan börja dagen med en viss andel kolhydrat så att man inte går runt och stinker aceton i munnen men det är jag det.

Fogel
2014-07-27, 13:47
Enbart vassle stimulerar MPS men kommer inte att minska proteinnedbrytningen. Att också få i sig något lite långsammare protein efter en natts fasta tror jag kan vara en god idé.

123123
2014-07-31, 12:04
Har för mig att nånting ska vara bättre med att inta alla olika näringsformer (fett, protein och kolhdyrater) vid ett och samma tillfälle av någon anledning, därför jag frågade om kolhydraterna.

Som jag förstått det så ska två timmar mellan proteinshakes vara tid nog för att sätta igång MPS igen ? Brukar ofta gymma direkt efter första shaken och dricka massa vatten innan drink nr 2 men de dagarna jag inte gymmar och dricker, bör det vara nog med tid för att sätta igång mps igen ?

Sen på kvällen känns det ganska onödigt att dricka en whey innan läggdags om jag dessutom ätit nånting, korrekt ? Visst det ger lite extra protein men blir MPS upphöjd nånting ? Tänker att det bara är waste för kroppen har redan föda i sig. Kasein vore ju ultimat att ta innan läggdags men "har inte råd". :)