handdator

Visa fullständig version : Bygga på balans, minus eller plus


JHA
2014-07-27, 07:09
Finns det någon studie gjord där man mellan tummen och pekfingret kan se hur mycket muskelmassa det procentuellt skiljer mellan att försöka bygga på dessa tre sätt?
Har man tålamod borde väl balansvarianten alltid vara mest fördelaktig om målet är en hållbar snygg fysik?
För på balans borde man ju ha det mest optimala förutsättningarna att bygga massa och samtidigt tappa bf?

MentalogisT
2014-07-27, 07:59
Det beror ju på vad du menar med en hållbar snygg fysik. Jag föredrar alltid ett litet överskott hela tiden, så man inte kommer in i den där riktiga "bulkkroppen" men samtidigt lämnar man inget åt slumpen vad det gäller muskeluppbyggnad.

Men ja, att bygga på balans borde vara mest opti för att samtidigt bygga massa och tappa bf. Om du har något kroppsfett att förlora då.

bubbaklubba
2014-07-27, 08:03
Jag tror det beror lite grann på vilken utgångspunkt man har.

Jag har fått ganska bra resultat på balans/lätt minus(drygt 0,5kg i månaden).

Om man är i 20års åldern tror jag man skall bulka. Är man däremot äldre, med en historia i övervikt tror jag det är bättre att göra som jag gör. Jag får mer muskler och mindre fett.

JHA
2014-07-27, 08:53
Det beror ju på vad du menar med en hållbar snygg fysik. Jag föredrar alltid ett litet överskott hela tiden, så man inte kommer in i den där riktiga "bulkkroppen" men samtidigt lämnar man inget åt slumpen vad det gäller muskeluppbyggnad.

Men ja, att bygga på balans borde vara mest opti för att samtidigt bygga massa och tappa bf. Om du har något kroppsfett att förlora då.

Med snygg, hållbar fysik menar jag <10% bf året runt från att varit kanske 20-25%. Men att då även under resans gång göra ökningar på gymet så man inte tappar lusten.
Ligger man på plus så måste man ju deffa för att nå målet och min tanke är att har man gott tålamod så når man ju målet på sikt utan deff.


Jag tror det beror lite grann på vilken utgångspunkt man har.

Jag har fått ganska bra resultat på balans/lätt minus(drygt 0,5kg i månaden).

Om man är i 20års åldern tror jag man skall bulka. Är man däremot äldre, med en historia i övervikt tror jag det är bättre att göra som jag gör. Jag får mer muskler och mindre fett.

Vad räknar du som övervikt, vilken bf?
Jag upplever också att jag får hyffsade ökningar runt balans och jag är mid 30's.
Men det hade som sagt varit kul att se ett ungefär på hur stor vinsten lbm är för bulk+en deff till en given bf mot balans och hur lång tid det tar för varje variant.

Xtreme
2014-07-27, 09:00
Scooby förklarar detta i en av hans Youtube filmer, dock utan källa. Sidan träningslära har också en artikel om det med källor.

MentalogisT
2014-07-27, 09:17
Med snygg, hållbar fysik menar jag <10% bf året runt från att varit kanske 20-25%. Men att då även under resans gång göra ökningar på gymet så man inte tappar lusten.
Ligger man på plus så måste man ju deffa för att nå målet och min tanke är att har man gott tålamod så når man ju målet på sikt utan deff.


Nej det är såklart inte kul att ligga på 20-25% bf stora delar av året.

Men det går att bygga muskler på balans och även på deff, bara du ser till att täcka ditt aminosyrabehov. Grejen är att det blir mycket lättare att sköta för många om man bulkar, som jag sa innan, man lämnar inget åt slumpen.

Jag har under 1 år nu byggt under deff och balans, fick sådär ökningar under deff och bra ökningar under balans, lite sämre nu emot slutet. Så nu i höst ska jag börja med långsam bulk, 100-200 kcal överskott per dag.

bubbaklubba
2014-07-27, 09:35
Vad räknar du som övervikt, vilken bf?
Jag upplever också att jag får hyffsade ökningar runt balans och jag är mid 30's.
Men det hade som sagt varit kul att se ett ungefär på hur stor vinsten lbm är för bulk+en deff till en given bf mot balans och hur lång tid det tar för varje variant.

Jag kan inte det där med bf%. Men jag 192cm lång och vägde drygt 105-7kg i julas. Nu väger jag ca100kg. Samtidigt som jag är bredare över axlarna osv, lyfter tyngre osv.