handdator

Visa fullständig version : svårt med högre vikter i bänkpress


laxfan
2014-07-26, 14:05
Hej!
Jag har ett problem med bänken... nu är det så att för ett halv år sedan klarade jag 80kg x2 och 70kg x4. Nu klarar jag 70kg x10 men 80 kg har inte ändrats särskikt mycket.... Idag så klarade jag endast 80kg x2 på första setet, men förra veckan så gick 82,5 x3. Det känns som att jag blir starkare i dom lättare viktern men dom tyngre vikterna går det skit i. Och det är sällan som jag känner att jag har energi i bänken, men när jag kör andra muskler känner jag mig stark. Mitt schema ser ut såhär
Dag 1 marklyft
Dag 2 bröst
Dag 3 rygg
Dag 4 ben
Dag5 axlar, biceps
Ett bröstpasd kan se ut ungefär såhär:
Bänk: 75kg, 80kg, 70kg , 60kg
Snedbänk: 60kg 55kg 55kg
Sen lite flies i maskin
avslutar med triceps
Jag kör aldrig samma vikt 2 pass i rad utan försöker ändra vikt och reps. Jag äter mhcket innan och efter passen och jag dricker bcaa och maltodextrin under passen..
Hoppas ni förstod annars äre bara o fråga! Tack för svar :)

Commando1980
2014-07-26, 14:12
Utan att gå in på detaljer så är mitt råd att träna bröst/bänkpress två ggr i veckan. Övriga kroppen också för den delen.

laxfan
2014-07-26, 14:17
Det kanske jag ska testa! :) men det hjälper ju inte om ja känner att jag inte får ut något under passen :(

Commando1980
2014-07-26, 14:22
Det kanske jag ska testa! :) men det hjälper ju inte om ja känner att jag inte får ut något under passen :(

Jo, men det är ju därför jag föreslår att du prövar något nytt dvs bänka 2ggr/vecka istället för en gång i veckan?

Toni Radanov
2014-07-26, 23:06
Be någon duktig bänkare hjälpa dig med tekniken om detta är möjligt i första hand så du får en bra och stadig grund.

Kör 2x bänk i veckan men variera strukturen så ett pass är "tungt" och det andra är "lätt"!
Tungt pass i ditt fall: 2'or på 75, sisådär 5-10 set (yep.)
Lätt pass i ditt fall: 5'or på 60. 5-6 set! (här gäller det att ta i mer än vikten kräver, det ska mer eller mindre flyga upp men för det måste man ha bra teknik och vara stabil i kroppen.)

Största anledningen till att nya tränande inte ökar som de drömt om i bänk som jag märkt i arbetet är att de för ofta ligger och reppar och reppar och reppar, både tungt och lätt men det är alltid minst 5 reps, snarare 8-10-till failiure. Detta leder alltid till teknikslarv på redan halvdan teknik samt ingen som helst viktvana när det ska till att maxas.

Man blir bra på det man gör mest! Kör man bänk mest blir man bra i bänk... MEN, därefter är ju frågan, blir man bra på att reppa i bänk, eller maxa tungt i bänk? Sättet man tränar bänk på avgör det. Därför kan det vara värt att kasta in ett tungt pass om man nu vill öka bänken, vill man bara ha söta tuttar räcker lätt-reppningen gott och väl men stora viktökningar per månad/år är inte lika självklara såklart. Alla kan byggträna bänkpress från dag 1 och efter 1-2 år göra 100-120 (varierar här) nästan oavsett hur de tränar. Men det går att nå de vikterna mycket mycket fortare om man tränar med bara maxvikt i fokus!

cero
2014-07-26, 23:19
Du har fått bättre uthållighet, men inte maxstyrka. Håll dig till ett repsintervall och träna på det i någon månad eller två innan du byter. Variation är bra men i perioder, inte var och varannan dag.

laxfan
2014-07-26, 23:43
Tack så mycket för svar! Ni som rekomenderar bänk 2ggr i veckan, vilket pass tror ni blir bäst att lägga in den andra bänken om jag ska kunna återhämta mig som bäst? :)

cero
2014-07-27, 00:06
I min mening räcker det med 1 gång per vecka, se dock till att du även tränar triceps ordentligt då det hjälper dig i bänken. När du tränat lite längre kan du lägga till ett pass.

deadich
2014-07-27, 00:17
dålig teknik och/eller psyke kanske?

Toni Radanov
2014-07-27, 02:43
(Sorry Cero I just had to but...) I min mening behövs minst 2 ggr / vecka om man faktiskt vill bli bra på någonting, gärna mer men då är det inte köttapass x 5 vi pratar om heller. Glöm överträning eller "omg måste vila 4 teh gainz" som tyvärr för många håller vid.... och de har sällan mycket att visa med 1 gång / vecka per muskelgrupp/övning när det gäller att faktiskt öka i något på riktigt (får man uttrycka det så utan att låta jävligt dryg/elitist? nåväl, inte min mening men sanningen är den att man inte tränar något 1 gång i veckan, dvs 10-15 minuter AKTIV träningstid föredelat på 10-20 sets och förväntar sig bli bra på det.)

Antingen kör man bänk 1-3 ggr i veckan (tungt, varianter, medeltungt tex) eller så kör man 2 pass och mer komplement (axlar/triceps). Man behöver vana, för teknikens skull, för vinklarnas skull och för viktvanans skull.

Ingen som reppar säg 70 om de nu maxar runt 100 kan slänga på 110 för de har tränat på bra och förvänta sig att det ska kännas bra och bekvämt. Man blir skraj för vikten känns som två planeter i handen när stången belastar armarna. Därför kör man tunga lågrep pass = viktvana. Annars blir det som att maxa med knapp uppvärmning. Hjärnan kommer få dig att skita pårej så snart du lyft av stången från ställningen och då har man i princip redan bommat pga rädsla.

Lätta pass är för teknik och syfte att lära in stångbana samt få någorlunda kontinuitet i lyftstilen. Tunga pass är för att lära kroppen hantera tung vikt och bibehålla allt som de lätta passen lärt kroppen även fast belastningen är högre. Så tränar vi som tävlar iaf. (Det lät åxå lite know-all-jackass, sorry, inte meningen än en gång.)

Animalisk
2014-07-27, 09:28
+1 på Toni Radanov

Det man gör ofta blir man bra på.

Ghoetic
2014-07-27, 11:30
börja på den vikten du vill bli bättre på är mitt tips. så kör inte 70kg till utmatning eller överhuvud taget. börja på 80.

cero
2014-07-27, 12:39
(Sorry Cero I just had to but...) I min mening behövs minst 2 ggr / vecka om man faktiskt vill bli bra på någonting

TS är inte särskilt stark i bänken ännu, så han kan allt jobba upp sin arbetskapacitet med nuvarande upplägg. För de som tränat lite längre håller jag givetvis med om det du skrev.