handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det att hamna på underskott?


TWSS
2014-07-26, 13:35
Om man bulkat på 500+ och går över till 1000- hur lång tid tar det tills man ligger på 1000 kcal under?
Jag menar, överskottet innan ligger ju kvar ett tag?
Mvh

Animalisk
2014-07-26, 14:02
Allt är individuellt så det finns nog inget exakt svar, väg maten och dig själv så ser du när du ligger på det ungefärliga underskott du vill uppnå.

TWSS
2014-07-26, 20:07
Menade mer att kcal +/- helst ska mätas över en längre tid. Därför blir det väl inte 1000 i underskott över en natt? Alltså man börjar väl inte bränna ca 140 gram fett om dygnet direkt när man går över till deff på 1000kcal underskott?
Tack! :)

Toni Radanov
2014-07-26, 22:49
självklart sker det nästan omgående. Räkna på det så ser du ju ganska snart att:

påhittad balans 2500. +500 = 3000.

Dag utan träning går du alltså +500.
Nästa dag är du helt plötsligt -1000 i slutet av dagen. Har du gjort detsamma som dagen innan, dvs inte ett drit så har du ju nu ätit 1500 (eftersom balans var 2500) men hade 500 "till godo" från dagen innan så det är som om du låg på 2000, dvs bara -500 den dagen. Dag 3 äru på rätt sida -1000 strecket.

Därmed kommer minuset så fort du sänkt kaloriintaget ELLER tränat bort +500 redan inför dag 2. Var väl inte så konstigt? :p Varför skulle det "dröja"? Kroppen är inte någon konstig apparat med kaloribalanser i något sorts sparminne. Den gör av med vad den gör av med, beroende på vad du tvingar den göra av med per dag, och tar till sig det du ger den. Ger du den "för lite" (under balans dvs) så börjar den klara sig på reserven.

Logics vinner så ofta gällande kost.

cero
2014-07-26, 23:11
Vikten flukturerar ju lite naturligt, så även om du tappar 100g fett redan dagen efter så är det ju knappast något du märker. Sedan är det lätt att kompensera för den lilla "förlusten" genom att äta mer en annan dag.

Du kan dock inte räkna ut exakt hur mycket du går ned i gram på ett givet energiunderskott, det är helt individuellt och beror på dina gener, exakt hur mycket du rör dig just den dagen mm.

TWSS
2014-07-27, 10:20
Tänkte nog lite fel, sry..
Men jag äter iaf ganska exakt 1000 kcal underskott, väger allt jag äter.

Toni Radanov
2014-07-27, 11:57
då går du troligen ner 1kg / vecka men bara förutsatt att du räknat rätt på ditt energibehov sett till din vardag!

Man kan använda kalkulatorer och appar bäst man vill men bara tiden avslöjar mer exakt var man egentligen ligger så inom några veckor så vet du, om det nu visar sig vara något annat än du hittills trott :thumbup:

cero
2014-07-27, 12:41
Tänkte nog lite fel, sry..
Men jag äter iaf ganska exakt 1000 kcal underskott, väger allt jag äter.

Ja, men vad det verkliga underskottet blir när kroppen har behandlat allt vet man inte.

TWSS
2014-07-27, 13:15
Bulkade nyss och gick upp 2kg/månad. Sänkte 1500 från det :)

Sheogorath
2014-07-27, 13:34
Bulkade nyss och gick upp 2kg/månad. Sänkte 1500 från det :)

Ovanstående svar kvarstår. "Energi ut" ändras när "energi in" ändras, så det är inte alls säkert att du hamnar på just 1000 kcal i underskott med den förändringen.

Bara vågen har sanningen, när vätskan släppt.

TWSS
2014-07-27, 16:15
Ovanstående svar kvarstår. "Energi ut" ändras när "energi in" ändras, så det är inte alls säkert att du hamnar på just 1000 kcal i underskott med den förändringen.

Bara vågen har sanningen, när vätskan släppt.

Hur mycket på ett ungefär ändras kalorier ut? Kan det t.ex vara så att jag bara ligger 500 under? Eller är det mer fråga om 50-100 i skillnad?

Har närmsta dagarna inte tillgång till våg :/

cero
2014-07-27, 16:17
Hur mycket på ett ungefär ändras kalorier ut? Kan det t.ex vara så att jag bara ligger 500 under? Eller är det mer fråga om 50-100 i skillnad?

Har närmsta dagarna inte tillgång till våg :/

Helt omöjligt att säga. Det beror på gener, exakt hur många steg du tar olika dagar, osv.

Men det spelar ingen roll egentligen. Börja med ett värde och justera det i efterhand om det behövs. Tar tid att bli av med vikt så det är lugnt att du inte har någon våg just nu.

TWSS
2014-07-27, 16:58
Hur fan räknar man ut hur mycket man förbränner per dag? Alltså i vardagen?

Btw, harris Benedict funkar inte för mig. Väger 72, 174 och har en maintenance på ca 3400/dag :D
Kan det ha att göra med att jag är väldigt varm utav mig? Svettas mycket och så?

cero
2014-07-27, 17:40
Hur fan räknar man ut hur mycket man förbränner per dag? Alltså i vardagen?

Det är det som inte går. Eller jo kanske om du bor i ett labb och rör på dig exakt lika mycket varje dag och väger exakt allt du äter.

Men som sagt, sätt ett värde och justera beroende på vad som händer med vikten. Eller så kör du bara på känn som vi vanliga människor gör.

Kan det ha att göra med att jag är väldigt varm utav mig? Svettas mycket och så?

Vet inte om det finns ett sådant samband, men jag vet att jag själv alltid är väldigt varm och har lätt för att svettas, och samtidigt är min förbrukning jävligt hög.

/broscience

TWSS
2014-07-27, 19:17
Har dom första 3 dagarna denna deff tränat med stenar på ryggen(armhävningar) och liknande improviserade träningsredskap. Imorn blire äntligen riktigt gym. Har hört att helkropp med lågrep och mest basövningar är bäst för deff eftersom man behåller styrka bäst så..

Vad tror ni om detta? Knäböj bänk pullups stångrodd alla 3x5 plus stångcurl sidolyft skullcrushers alla 3x8-12? 2 eller 3ggr i veckan.

Tack för svaren :)

F Ultra
2014-07-27, 22:22
Har dom första 3 dagarna denna deff tränat med stenar på ryggen(armhävningar) och liknande improviserade träningsredskap. Imorn blire äntligen riktigt gym. Har hört att helkropp med lågrep och mest basövningar är bäst för deff eftersom man behåller styrka bäst så..

Vad tror ni om detta? Knäböj bänk pullups stångrodd alla 3x5 plus stångcurl sidolyft skullcrushers alla 3x8-12? 2 eller 3ggr i veckan.

Tack för svaren :)

Kommer säkerligen att fungera hur bra som helst.

TWSS
2014-07-28, 10:25
Inget som fattas? :)

F Ultra
2014-07-28, 18:13
Lägg till mark en gång i veckan så har du ju mer eller mindre SL5x5/Madcow och då de funkar så borde ju även ditt funka :)