Visa fullständig version : Energiintag på vilodag
Halloj!
Jag tänkte kolla hur ni andra gör när ni deffar och har vilodag.
Eftersom man inte tränar så behöver man inte lika stort intag av energi.
Jag tänkte kanske då att ta bort kolhydrater till lunch/middag och enbart
Käka proteinprodukter istället.
Eller hur gör ni med kosten på vilodag?
Sjäövklart käkar jag kolhydratet till frukost.
Sheogorath
2014-07-26, 10:19
Jag äter lika många kalorier som på styrkedagar eftersom vilodagen är en återhämtningsdag. Då menar jag att man lika gärna (med fördel) kan resonera som så att kroppen behöver MER energi (ett lägre underskott vilket det blir relativt sett eftersom man gör av med mindre energi).
Oki, tack!:)
Jag vill inte skapa för många ämnen så här kommer en annan fråga.
Sötpotatis. Jag har hört gott å ont om den och dessutom hittat olika källor som ger
Olika näringsvärden på den. Är sötpotatis något du rekommenderar som kolhydratkälla vid deff?
King Grub
2014-07-26, 10:28
Jag skulle säga att man behöver mer energi på vilodagar, inte tvärtom. Det är då man skall återhämta sig från träningen som varit och det är då man skall ladda inför nästa runda träningspass. Dessutom är den akuta muskeluppbyggnaden som styrketräningen skapar efter ett pass inte kaloriberoende, medan den pågående muskeluppbyggnaden i vila är det.
Sheogorath
2014-07-26, 10:31
:thumbup:
Sheogorath
2014-07-26, 10:34
Oki, tack!:)
Jag vill inte skapa för många ämnen så här kommer en annan fråga.
Sötpotatis. Jag har hört gott å ont om den och dessutom hittat olika källor som ger
Olika näringsvärden på den. Är sötpotatis något du rekommenderar som kolhydratkälla vid deff?
Om man gillar sötpotatis. Jag tycker vanligt potatis är godare men föredrar pasta även under deff eftersom det är lättare att tillaga och räkna på. Potatis och sötpotatis mättar bättre så det är för de flesta klokare val under deff.
Om man gillar sötpotatis. Jag tycker vanligt potatis är godare men föredrar pasta även under deff eftersom det är lättare att tillaga och räkna på. Potatis och sötpotatis mättar bättre så det är för de flesta klokare val under deff.
Jag tycker råris är det som mättar bäst men ingenting slår sötpotatis i tävling om smak;)
Illuminatus
2014-07-26, 11:10
Jag skulle säga att man behöver mer energi på vilodagar, inte tvärtom. Det är då man skall återhämta sig från träningen som varit och det är då man skall ladda inför nästa runda träningspass. Dessutom är den akuta muskeluppbyggnaden som styrketräningen skapar efter ett pass inte kaloriberoende, medan den pågående muskeluppbyggnaden i vila är det.
Jag har alltid gjort tvärt om. Lågt intag på vilodagarna. Det kanske förklarar de oftast trötta & orkeslösa gympassen dagen efter vila.
Lågt på kolisar har jag också legat men i dagsläget betydligt högre, ungefär samma som vid träningsdagar förutom att jag äter träningens förbrukade kalorier i kolhydrater, så något högre blir det på träningsdagar.
Tack för infon :thumbup:
Lite fler frågor angående kost och näring.
Röda linser? Jag har käkat det i någon månad och tittar man på näringsinnehållet är det ju suveränt!
Näringsvärde per 100 g
Energi 1500 kJ/350 kcal
Protein 26 g
Kolhydrat 60 g
varav sockerarter 3 g
Fett 1 g
varav mättat 0,2 g
Kostfiber 10 g
Natrium 0,007 g
Tiamin 0,5 g 46 %*
Vitamin B6 0,4 mg 29 %*
Folat 204 µg 102 %*
Kalium 294 mg 42 %*
Fosfor 294 mg 42 %*
Järn 7,5 mg 54 %*
Magnesium 72 mg 19 %*
Zink 3,9 mg 39 %*
* % av RDI (rek. dagligt intag)
Låg kcal. Högt protein, bra med kolhydrater, lite fett. Och mycket annat smått och gott.
Finns det något negativt? För när jag läser forum så är det mest ris, potatis och pasta som gäller som kolhydratkälla!
Och nu en aning märklig fråga som helt är utanför tråden.
Är det bara mitt kiss som luktar tonfisk efter att jag har käkat "tonfisk på burk i vatten"? Jag har testat abbas och icas märke och båda konserverna ger mitt kiss en illa luktande tonfiskdoft.
När jag köper färsk tonfisk så är det inga problem. Men just burktonfisk. Någon annan?:P
Min teori är att det kan vara något giftigt i fisken och kroppen töms ju på gifter och avfallsprodukter när man kissar. Därav doften.
King Grub
2014-07-26, 11:55
Det handlar inte om gifter i fisken. Viss mat ger urinen lukt hos somliga. Sparris är väl det vanligaste, där 40-50% av alla som äter sparris får "asparagus pee" efteråt. Eftersom det är så vanligt med sparris har man undersökt varför doften uppkommer. Även efter tonfisk är någorlunda vanligt rapporterat, men där är jag inte säkert på att man vet vad det beror på. Men det är inget giftigt eller farligt i alla fall. Min urin luktar också tonfisk om jag äter det. :p En lustig sak är om jag äter ananas samtidigt, uppstår inte lukten.
Linser är utmärkt mat.
Finns det något negativt? För när jag läser forum så är det mest ris, potatis och pasta som gäller som kolhydratkälla!
Linser är utmärkt mat.
Vill bara höja varningens finger med att börja med alltför stora mängder. Introducera hellre ganska små och öka successivt.
Jag började med 100 g per dag, utöver mina >500 g frysta grönsaker, och det satte ordentlig fart på magen.
shut teh face
2014-07-26, 13:19
Det enda jag brukar göra är att se till att få i sig tillräckligt med kolhydrater kvällen och timmarna innan ett konditionspass, annars så är det väl mer eller mindre samma på vilodagar kontra träningsdagar.
Dock så är man ju hungrigare när man styrketränat så det slinker väl ner lite mer ändå
jak gillar hest
Min urin luktar också tonfisk om jag äter det. :p En lustig sak är om jag äter ananas samtidigt, uppstår inte lukten.
Lol, tack för tipset.
Ananas å tonfisk. Lustig kombination. Låter inte så gott tillsammans;)
Men bra, då slipper jag oroa mig för tonfisk på burk iallafall.
Fjrebqll
2014-07-26, 15:56
Brukar trycka i mig 300g kolhydrat efter träning och lowcarb för övrigt..
Bör jag med ovanstående förslag köra dessa dagen innan träning istället? Dvs på vilodagen
Sheogorath
2014-07-26, 16:04
Brukar trycka i mig 300g kolhydrat efter träning och lowcarb för övrigt..
Bör jag med ovanstående förslag köra dessa dagen innan träning istället? Dvs på vilodagen
Varför "istället"? Kan du inte äta 300 g kolhydrat en vilodag OCH en träningsdag?
Ananas å tonfisk. Lustig kombination. Låter inte så gott tillsammans;)
Men bra, då slipper jag oroa mig för tonfisk på burk iallafall.
Abba har en variant där dom säljer tonfisk i currysås med ananasbitar. Den är kanongod tycker jag.
Jag äter lika många kalorier som på styrkedagar eftersom vilodagen är en återhämtningsdag. Då menar jag att man lika gärna (med fördel) kan resonera som så att kroppen behöver MER energi (ett lägre underskott vilket det blir relativt sett eftersom man gör av med mindre energi).
Det har jag kört på och tyckt att det känts bättre än då jag provat tvärtom (lite mer mat på träningsdagar). Dock tycker jag det känns ologiskt (men det är ju baserat på min förståelse av MPS).
OT: I'm back! :D Chillade loss i någon vecka och anlade ett bisamhälle. Vad har jag missat? Ser att King Grub har bytt till en marginellt fräschare gif och att kolo hatear på flashback nu. Något mer anmärkningsvärt?
Abba har en variant där dom säljer tonfisk i currysås med ananasbitar. Den är kanongod tycker jag.
Ananas och tonfisk passar faktist riktigt bra ihop i kalla sallader.
Jo kan jag tänka mig, aldrig prövat ananas i kall mat. Men på pizzor och i t.ex grytor osv är det riktigt gott :)
MuskelMasen
2014-07-26, 23:24
True.
Jag kör allt neutralt. Allting som är smaksatt brukar innehålla rätt
Så mycket socker/salt å e-ämnen
Jag kör allt neutralt. Allting som är smaksatt brukar innehålla rätt
Så mycket socker/salt å e-ämnen
Kul liv.
Man kan ju dö av lite socker o salt...
MuskelMasen
2014-07-27, 11:48
Kul liv.
Man kan ju dö av lite socker o salt...
Eller få en redig pump...
Var precis igenom detta med mina kusiner som är på besök. Jag tycker inte om mat som är för söt eller salt. Ett exempel är ketchup. Jag älskade att ha den sörjan till köttfärssåsen men nu blir det mest en äcklig söt sörja om man ska ha på den. Handlar om vanor:)
En fråga. Jag ser i många dietprogram och många här som nämner jordnöttssmör när man deffar. Hittade http://www.*************.com/1/sv/artiklar/jordnotssmor-osaltat-eko-360-g?LGWCODE=A47853;69885;3349&gclid=CjwKEAjwxtKeBRDMzoeQmYn5uHcSJACGCF3DhcAqOkBW GO3K0TasnbA0QPWGVQtUijOgmvIowUpvNhoCbRvw_wcB&gclsrc=aw.ds
och test åt jordnöttssmör för första gången på 5 år. Super gott!
Men varför vill man ha det i sin deff och träning? Det innehåller väldigt mycket fett. Visst protein med. Men varför inte käka rött om man är ute efter protein:)
Var precis igenom detta med mina kusiner som är på besök. Jag tycker inte om mat som är för söt eller salt. Ett exempel är ketchup. Jag älskade att ha den sörjan till köttfärssåsen men nu blir det mest en äcklig söt sörja om man ska ha på den. Handlar om vanor:)
En fråga. Jag ser i många dietprogram och många här som nämner jordnöttssmör när man deffar. Hittade http://www.*************.com/1/sv/artiklar/jordnotssmor-osaltat-eko-360-g?LGWCODE=A47853;69885;3349&gclid=CjwKEAjwxtKeBRDMzoeQmYn5uHcSJACGCF3DhcAqOkBW GO3K0TasnbA0QPWGVQtUijOgmvIowUpvNhoCbRvw_wcB&gclsrc=aw.ds
och test åt jordnöttssmör för första gången på 5 år. Super gott!
Men varför vill man ha det i sin deff och träning? Det innehåller väldigt mycket fett. Visst protein med. Men varför inte käka rött om man är ute efter protein:)
Det är en rätt god och enkel fettkälla.
Sedan är det hälsosamt att dra ned på animaliska produkter. Kvalitén på proteinet i jordnötter tror jag dock är ganska värdelös.
Måste ju vara samma som på en träningsdag. Kroppen slutar ju inte bygga bara för att du inte tränar, tar ju någon dag eller två.
Alltidxx
2014-07-27, 18:08
Jag med. Att hålla på och cykla intag för träningsdagar och vilodagar anser jag vara menlös hjärnspökeverksamhet.
Fjrebqll
2014-07-27, 19:42
Varför "istället"? Kan du inte äta 300 g kolhydrat en vilodag OCH en träningsdag?
Skrev jag inte det? Jag äter lågkolhydratskost förutom 300g kolhydrater efter träning.
Min fråga var om jag bör flytta dessa 300g kolhydrater till vilodagen efter träningsdagen istället för träningsdagen.
Sheogorath
2014-07-27, 19:54
Skrev jag inte det? Jag äter lågkolhydratskost förutom 300g kolhydrater efter träning.
Min fråga var om jag bör flytta dessa 300g kolhydrater till vilodagen efter träningsdagen istället för träningsdagen.
Att du äter lågkolhydratskost är inte alls svaret på frågan "varför"? Om du nödvändigtvis måste äta lågkolhydrat så behåll åtminstone de 300 efter träning som du har nu.
Fjrebqll
2014-07-27, 19:55
Att du äter lågkolhydratskost är inte alls svaret på frågan "varför"? Om du nödvändigtvis måste äta lågkolhydrat så behåll åtminstone de 300 efter träning som du har nu.
Okej! Tack för svaret! =)
Sedan är det hälsosamt att dra ned på animaliska produkter. Kvalitén på proteinet i jordnötter tror jag dock är ganska värdelös.
Värdelöst i såsom att kroppen inte kan ta upp ett endaste gram av proteinet?
Sedan är det hälsosamt att dra ned på animaliska produkter.
För att?
Sheogorath
2014-07-28, 08:02
Värdelöst i såsom att kroppen inte kan ta upp ett endaste gram av proteinet?
Att man varken bör välja jordnötssmör för proteinets eller fettets skull, eftersom aminosyresammansättningen är "dålig" och fettkvalitén är "dålig". I en blandkost där man med andra livsmedel täcker upp bristerna är det inga problem, men man väljer alltså jordnötssmör för att det är gott (om man tycker det...), inte för att det har någon bra effekt på muskelbyggnad eller annat.
Tokigapysen
2014-07-28, 08:18
Istället för att göra en ny tråd så lånar jag den här.
Hur gör ni under vilodagar under bulk? Äter ni ett genomsnitts överskott under veckans alla dagar eller äter ni beroende av hur dagen blir aktivitets mässigt? :)
Sheogorath
2014-07-28, 08:26
Istället för att göra en ny tråd så lånar jag den här.
Hur gör ni under vilodagar under bulk? Äter ni ett genomsnitts överskott under veckans alla dagar eller äter ni beroende av hur dagen blir aktivitets mässigt? :)
Det vanliga läget i bulk för mig är att äta efter aptit. Det ger alltid en stadig viktuppgång efter deff (minst sagt). Den gången jag körde en planerad bulk körde jag samma energiintag som på styrkedagar, d.v.s. samma upplägg som under deff.
Konditionsträning (över)kompenserar jag alltid efter aktivitet med en stor mängd kolhydrat.
Tokigapysen
2014-07-28, 09:50
Det vanliga läget i bulk för mig är att äta efter aptit. Det ger alltid en stadig viktuppgång efter deff (minst sagt). Den gången jag körde en planerad bulk körde jag samma energiintag som på styrkedagar, d.v.s. samma upplägg som under deff.
Konditionsträning (över)kompenserar jag alltid efter aktivitet med en stor mängd kolhydrat.
Okej, tack för svar!
Drar du ner på något på fett, protein, kolhydrater under vilodagar resp träningsdagar?
Alltidxx
2014-07-28, 10:56
men man väljer alltså jordnötssmör för att det är gott (om man tycker det...), inte för att det har någon bra effekt på muskelbyggnad eller annat.
Jo, i en blandkost. ;)
Sheogorath
2014-07-28, 11:21
Okej, tack för svar!
Drar du ner på något på fett, protein, kolhydrater under vilodagar resp träningsdagar?
Om jag drar ner något så är det på söndagar eftersom jag inte jobbar då och alltså rör mig mindre. Då är det kolhydraterna jag sänker i så fall. Men för det mesta under bulk äter jag alltså efter aptit och tycke. Men OM jag planerar, så planerar jag så, både under deff och bulk.
Tokigapysen
2014-07-28, 18:05
Om jag drar ner något så är det på söndagar eftersom jag inte jobbar då och alltså rör mig mindre. Då är det kolhydraterna jag sänker i så fall. Men för det mesta under bulk äter jag alltså efter aptit och tycke. Men OM jag planerar, så planerar jag så, både under deff och bulk.
Ok!
Tack för svaren Sheo! :)
Vad är tanken bakom det? Om muskeluppbyggnaden vid träning är oberoende energiintag så är det proteinnedbrytningen som man vill minimera genom att välja energiintag. Och den är oberoende träning (?) så då borde man väl vilja ha så jämt intag som möjligt?
Eller så kanske du tänker på förbättrad återhämtning, och det tror jag att jag har erfarit.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.