handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig bli "fit" till sommaren 2015! :)


fläsktofit
2014-07-26, 09:49
Hejsan!

Jag har läst här på kolozzeum i många och och jag har tidigare varit medlem. Jag har tränat till och från från ungefär 16 års ålder (jag är 25 nu). På grund av sjukdom (ej fysisk) har jag inte kunnat träna kontinuerligt, utan det har skett sporadiskt. Det längsta jag lyckats träna är 8 månader i sträck sedan jag var 16.

Förra året var jag på ganska god väg att bli någorlunda stark. Det jag minns är att jag tog ~150 i mark, ~85-90 i bänkpress och ~120 i en relativt djup böj vid en vikt på ungefär 80 kilo. Av olika anledningar slutade jag sen träna.

Nu när ni har lite bakgrund så kan jag gå till trådens kärna: Jag vill bli "fit" till nästa sommar. I dagsläget väger jag runt 95 kilo på 190 cm och är väl i stort sett smalfel.

Det jag behöver hjälp med är följande:

Jag gillar att äta i stort sett samma sak i 1-2 månader i sträck. Jag älskar att laga mat, men inte till mig själv varje dag. Jag skulle behöva hjälp med 2-3 näringsriktiga måltider jag kan alternera mellan samtidigt som måltiderna är lättlagade och billiga. Jag behöver att ni räknar ut mängder eller dylikt. Sådant har jag bra koll på själv. Bara tips på vad jag borde inkludera i mina måltider för att få det så näringsriktigt som möjligt. Förut har jag kört på kyckling, ris, broccoli och en knäckebrödsmacka för fibrer + multivitamin. Ibland har jag bytt kycklingen mot lax. Rött kött håller jag mig gärna ifrån.

Del två av det jag behöver hjälp med:

När jag tränade förut körde jag programmet starting strenght. Jag ökade som sjutton i styrka, men upplevde inte att jag ökade något i massa. Mitt nuvarande mål är att först gå ner i vikt under 2-3 månader och sedan försöka öka i massa så mycket jag kan till beach 2015. Hur bör jag lägga upp mitt träningsprogram?

Tack på förhand! :)

Jnls
2014-07-26, 22:41
Jag är inget geni. Men jag tror du kan finna alla dessa frågor i andra ämnen för jag har gjort det!

JeppeAndersson
2014-07-26, 22:58
Finns massor av trådar redan med svar på dina frågor. Sök och du kommer hitta svaren du söker.

claes_84
2014-07-27, 07:37
Nu finns det inga magiska program som gör det åt dig utan se till att pallra dig till gymet och lyft vikter och har roligt!

Jag är väl i ungefär samma sits som dig, dock kortare och förhållandevis fetare.
Jag brukar se till att laga 4 portioner per matlagningstillfälle ex. sön, tis, tors, och sedan annat på helgen.
På så vis har jag mat till middag och lunch utan att behöva laga mat varje dag.
Jag försöker för tillfället träna tre dagar i veckan och passar in matlagningen på vilodagarna, det funkar för mig.

Gällande maten:

Mängderna kunde du räkna ut själv va?
Samma sak med din kaloriförbrukning?

Kyckling, ris, broccoli och någon sås av något slag.
Wok
Pasta m. köttfärssås
Kycklinglever och hjärtan är billiga och har bra näringsvärde.
Potatis är energisnålt, kanske till ett gryt storkok?!
Gå in under matlagningsdelen och titta i Matbildstråden så får du lite inspiration, finns mkt fancy lördagslyxmat men även god enklare mat.

Gällande hur du ska träna:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Kolla här och se om det är något du gillar, jag kör helkroppspass för tillfället med axelrehab inlagd och pressar minimerade.

Jag hade i augusti tänkt att gå över till en två-split för att få större variation mellan passen.

Koncentrera dig på övningar du tycker är ROLIGA att göra, blir mkt lättare att få in en bra rutin i tränandet så!

Nu finns det galet mkt information på kolo och väldigt många som är kunnigare än mig, läs runt bland olika program och hitta ett som passar dig bra!

Alltidxx
2014-07-29, 22:16
Ditt upplägg för mat lät bra om än lite lågt på fett kanske när du inte äter lax.

För att bredda lite, välj en av varje kategori nedan så får du väl komponerade och rimligt varierade måltider.

Protein:
-Frusen eller färsk fisk: torsk, sej, makrill (fet), lax (fet), rödspetta och annat liknande vit fisk
-Tonfisk
-Ägg (fetare protein, äggvita på dunk finns i välsorterade affärer)
-Kycklingfilé
-Olika sorters magert rött kött även om du skrev att du håller lågt på detta (fläskfilé o d)

Kolhydrat:
-Surdegsbröd, knäckebröd
-Kokt potatis
-Ris (försiktigare mängder)
-Pasta (försiktigare mängder)
-Bulgur
-Kikärter, linser (även en del protein i dessa)

Fett:
Om kombon ovan är väldigt låg på fett så kan du ta några kaplar fiskolja eller använda vid tillagning eller rent av svepa lite olivolja eller rapsolja. Eller äta lite nötter.

Grönsker (egen grupp fast det är frilansande kolhydrater):
-Alla (ta någonting till de flesta måltider)

Smaksättning:
-grillkrydda
-barbacuesås, chilisås
-Ketchup
-Tomatsås med nån krydda
-Eller blanda ihop något, men det kategoriseras vad jag tänker på som "avancerad matlagning". Finns massor med recept på nyttiga grejer. Köp en bok isf.

En odödlig klassiker är ris, tonfisk, tomatsås eller majs eller frysta grönsaker.

Komponera med ovan så kommer du långt. Reppa lite högre än starting strenght-programmet och kasta in lite skojiga pumpmaskiner så blir det nog bra. Kör hårt! :)

JHA
2014-07-30, 08:28
Ditt upplägg för mat lät bra om än lite lågt på fett kanske när du inte äter lax.

För att bredda lite, välj en av varje kategori nedan så får du väl komponerade och rimligt varierade måltider.

Protein:
-Frusen eller färsk fisk: torsk, sej, makrill (fet), lax (fet), rödspetta och annat liknande vit fisk
-Tonfisk
-Ägg (fetare protein, äggvita på dunk finns i välsorterade affärer)
-Kycklingfilé
-Olika sorters magert rött kött även om du skrev att du håller lågt på detta (fläskfilé o d)

Kolhydrat:
-Surdegsbröd, knäckebröd
-Kokt potatis
-Ris (försiktigare mängder)
-Pasta (försiktigare mängder)
-Bulgur
-Kikärter, linser (även en del protein i dessa)

Fett:
Om kombon ovan är väldigt låg på fett så kan du ta några kaplar fiskolja eller använda vid tillagning eller rent av svepa lite olivolja eller rapsolja. Eller äta lite nötter.

Grönsker (egen grupp fast det är frilansande kolhydrater):
-Alla (ta någonting till de flesta måltider)

Smaksättning:
-grillkrydda
-barbacuesås, chilisås
-Ketchup
-Tomatsås med nån krydda
-Eller blanda ihop något, men det kategoriseras vad jag tänker på som "avancerad matlagning". Finns massor med recept på nyttiga grejer. Köp en bok isf.

En odödlig klassiker är ris, tonfisk, tomatsås eller majs eller frysta grönsaker.

Komponera med ovan så kommer du långt. Reppa lite högre än starting strenght-programmet och kasta in lite skojiga pumpmaskiner så blir det nog bra. Kör hårt! :)

Varför skall man vara försiktig med just ris och pasta?

Alltidxx
2014-07-30, 10:37
Varför skall man vara försiktig med just ris och pasta?
Jag tänkte "deff" när jag skrev det. Det är mycket kolhydrater per gram jämfört med potatis då bara.

JHA
2014-07-30, 11:52
Jag tänkte "deff" när jag skrev det. Det är mycket kolhydrater per gram jämfört med potatis då bara.

Ah, du menar så.