handdator

Visa fullständig version : Eaa/bcaa


thecyndom
2014-07-25, 23:04
Hej! jag har nu scrollat runt lite här å där. å läser att folk tar BCAA istället för EAA. kan någon här förklara varför man tar BCAA iställe för EAA?, som jag har förstått så innehåller EAA allt som finns i bcaa. eller har jag missuppfatta?,(är nybörjare innom kosttillskott, tack för svar i förhand! :)

sebbanboy14
2014-07-25, 23:39
Kolla länken så ha du lite info. Personligen kollade jag och läste som fan ang detta då jag skulle bestämma mig vilket jag skulle ha. Men de är ju ingen magi i något av dom. Så jag tog bcaa för att jag läste att de kunde man ta lite nä som. Fick för mig att eaa va inte lite bra att ta lite när som.

http://www.axonblogg.se/eaa-vs-bcaa/

XXXL
2014-07-26, 00:06
http://www.axonblogg.se/eaa-vs-bcaa/ (http://www.axonblogg.se/eaa-vs-bcaa/)

9o19CaOSuD8

Sheogorath
2014-07-26, 08:58
Kolla länken så ha du lite info. Personligen kollade jag och läste som fan ang detta då jag skulle bestämma mig vilket jag skulle ha. Men de är ju ingen magi i något av dom. Så jag tog bcaa för att jag läste att de kunde man ta lite nä som. Fick för mig att eaa va inte lite bra att ta lite när som.

http://www.axonblogg.se/eaa-vs-bcaa/

Detta är bara bullshit och inget jag tycker TS ska ha som referens.

Som svar till TS: om det är muskeluppbyggnad du tänker på finns det idag ingenting som tyder på att BCAA skulle vara bättre än EAA. Om något tvärt om.

King Grub
2014-07-26, 09:20
BCAA (dom tre grenade aminosyrorna) är alla essentiella (EAA). Det finns dock fler essentiella aminosyror, och även om det är BCAA som sätter igång muskeluppbyggnaden (leucin) så räcker det inte för att muskeluppbyggnaden faktiskt skall kunna ske. Då behövs tilllgång även till övriga EAA.

marolss
2014-07-26, 10:42
Så bcaa triggar igång muskeluppbyggnaden, men det krävs då en bra kost med fullvärdigt protein för att maximera uppbyggnaden?

Om man är slarvig med kost och troligen inte får i sig tillräckligt eller bra nog protein i kvalité, då räcker inte bcaa som komplement utan det behöver isf vara vassle eller eaa då?

thecyndom
2014-07-27, 00:24
om jag har förstått rätt så är det EAA som gäller? för muskeluppbyggande?:),

tlk
2014-07-27, 04:04
om jag har förstått rätt så är det EAA som gäller? för muskeluppbyggande?:),

För de flesta, och gissningsvis för dig med, så gäller ingen av dem.

Karl97
2014-07-28, 07:56
Priset är nästan den enda skillnaden, och det är inte mycket ändå det skiljer på

jontexer
2014-07-28, 08:22
Priset är nästan den enda skillnaden, och det är inte mycket ändå det skiljer på

ehm... skillnaden är att BCAA innehåller de grenade aminosyrorna medans EAA innehåller alla essentiella aminosyror.

stoppar du i dig tillräckligt med protein per dag så ser jag personligen ingen anledning att köpa proteintillskott.

Ulvamal
2014-07-28, 08:26
ehm... skillnaden är att BCAA innehåller de grenade aminosyrorna medans EAA innehåller alla essentiella aminosyror.

stoppar du i dig tillräckligt med protein per dag så ser jag personligen ingen anledning att köpa proteintillskott.

Um. Oftast innehåller det som säljs som EAA inte tryptofan. Så inte alla, nej.

Sverker
2014-07-28, 09:03
Det får heller inte innehålla tryptofan. Tryptofan som fri aminosyra är läkemedelsklassat.

tlk
2014-07-28, 09:44
Det får heller inte innehålla tryptofan. Tryptofan som fri aminosyra är läkemedelsklassat.

Ändå säger läkemedelsverket att det är ok när man kontaktar dem och frågar om EAA som innehåller tryptofan är good-to-go att sälja. Och minst en av de populära tillskottsbutikerna på nätet säljer just en EAA-produkt som innehåller tryptofan.

King Grub
2014-07-28, 09:53
http://www.lakemedelsverket.se/upload/lvfs/LVFS_2011_15.pdf

Sverker
2014-07-28, 10:01
Är tryptofan ens nödvändigt för att stimulera proteinsyntesen ? Det verkar fungera bra utan tryptofan.

King Grub
2014-07-28, 10:18
Tryptofan, när den ingår som en del i ett aminosyrekomplex, bidrar till att stimulera proteinsyntesen, men främst i levern, inte i musklerna. Om något har den negativ effekt på muskelproteinsyntesen, eftersom en större del av uppregleringen av proteinsyntesen kommer att gå till hepatisk proteinsyntes, inte muskulär.

Sverker
2014-07-28, 10:40
Jaha...
Helt enkelt ska vi styra aminosyrorna till muskulaturen genom att inte ta tryptofan i samband med träning.

Ulvamal
2014-07-28, 11:02
Vad jag sa var att normalt innehåller det som säljs som EAA på den svenska marknaden inte tryptofan, och alltså inte alla essensiella aminosyror. Varken mer eller mindre.

Vad gäller läkemedelsklassningen så gäller denna inte peptidbundet tryptofan, så för den som önskar supplementera (rimligen då för god nattsömn och/eller ökat seratonin snarare än proteinsyntes) så finns det att tillgå hur lagligt som helst.

Ulvamal
2014-07-28, 11:08
För övrigt funkar det inte alls bra utan tryptofan. Om man verkligen menar helt utan. Det ligger lite i essensiella aminosyrors natur att de måste tillföras utifrån.

Det ska dock till tämligen extrem kost för att orsaka just den bristen. ;)

Aliaas
2014-07-29, 10:06
Så är BCAA i sig är en helt bortkastad produkt, eller finns det någon fördel i att under/efter avslutat pass inta BCAA?

Eller finns det överhuvudtaget något läge då BCAA supplimentering kan vara fördelaktigt?

En annan fråga är om man supplementerar BCAA tillsammans med en liten mängd protein (typ en bit skinka eller vassle som har mindre än 20g fullvärdigt protein) blir det någon skillnad ?

King Grub
2014-07-29, 10:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7053443&postcount=6

EiseltUK
2014-07-29, 19:12
Hej! jag har nu scrollat runt lite här å där. å läser att folk tar BCAA istället för EAA. kan någon här förklara varför man tar BCAA iställe för EAA?, som jag har förstått så innehåller EAA allt som finns i bcaa. eller har jag missuppfatta?,(är nybörjare innom kosttillskott, tack för svar i förhand! :)

De som tar BCAA istället vet helt enkelt inte bättre... :)

Ja EAA inkluderar BCAA + normalt 5 andra essentiella aminosyror. Av dessa 8 är det 6 som har stimulerande effekt på initiering av proteinsyntes. De två som inte har den effekten är BCAA (valin och isoleucin). Att BCAA ens finns beror troligen på gamla studier där man aldrig jämförde aminosyrorna var för sig så man utgick från att alla tre BCAA hade effekt mot central trötthet och på proteinsyntesen.