handdator

Visa fullständig version : Jobbigare att köra lätt marklyft än tung?


Brinke
2014-07-25, 21:34
Tjena.
Tänkte bara höra
Kör Mark 2 ggr per vecka varierande tung och lätt,
Gårdagens markpass på ca 110 kg mark var tung med ca 5-6 reps med god teknik, känner inget i ryggen idag.

Andra passet på ca 65-70 kg mark ca 10 reps får mycket mera träningsvärk av att köra lättare mark än tung.

Era tankar om detta?
Mvh

TWSS
2014-07-25, 22:01
Fler reps är enligt många bättre för muskeluppbyggnad än få, till en gräns.
Dessutom är chansen att du tar ut musklerna ordentligt högre med 10:or än 5:or, eftersom få reps sägs träna nervsystemet mer än själva musklerna.

Dessutom får du troligtvis bättre kontakt av lättare vikt
Mvh

Animalisk
2014-07-25, 22:04
Ju fler rep desto större risk för att tappa formen, dålig form kan t ex leda till diverse skador och eller förslitningar, hur många set körde du 10 reppare på?

OBS!
Jag är ingen allvetande expert och min tankar och funderingar baseras på enbart 8 månaders styrketräning!

Brinke
2014-07-25, 22:13
lättare vikter är mera skonsamt och MINDRE risk för skador
Då tunga kräver mycket mera av leder,nervsystem etc. Därför man råder nybörjare att inte börja för tungt
Just saying




Ju fler rep desto större risk för att tappa formen, dålig form kan t ex leda till diverse skador och eller förslitningar, hur många set körde du 10 reppare på?

OBS!
Jag är ingen allvetande expert och min tankar och funderingar baseras på enbart 8 månaders styrketräning!

Loke
2014-07-25, 22:38
Lättare vikter/fler reps gör ofta att folk slarvar med tekniken, speciellt i marklyft, och jag tror mycket väl att så kan var fallet här. Slarvig teknik ger ofta träningsvärk i ryggerektorerna.

Därmed inte sagt att du nödvändigtvis måste lägga på mer vikt, men man måste ofta tänka extra mycket på tekniken när vikterna inte är så tunga.

Ett tips som ofta funkar när tekniken blir dålig efter många reps är att ställa ner vikten ordentligt varje gång. Alltså ner i golvet, och ta en halv sekund på dig att komma in i rätt position igen. Först när du är rätt position börjar du lyfta igen.

AronP
2014-07-25, 22:58
Det är inte en direkt relation mellan hur tungt man lyfter och träningsvärk.

Brinke
2014-07-26, 14:17
I mitt fall tycker jag tekniken blir lidande ju tyngre man kör men antar alla är olika.
Jag lägger alltid ner vikten vid marklyft efter varje rep för å få de ordentligt.

Tror i mitt fall att ja får bättre kontakt vid lättare reps

Alexton
2014-07-26, 14:35
Du kanske borde nöta på tekniken i sådant fall eftersom den skiljer sig rätt rejält om du lyfter lätt och tungt ?

Knappst som man trycker in höften (eller att det behövs) när man ligger och repar på 10or.

Deadandlivin
2014-07-26, 14:43
Lättare att bibehålla bra teknik med lättare vikter, därmed sagt inte så att alla gör det.

En anledning varför du känner mer när du kör lätta vikter kan vara att du då har lättare att lägga fokus på själva ryggen när du lyfter och exkluderar glutes/hams/hipflexors eftersom kanske inte behöver utföra lika mycket av lyftet när vikten är lägre.
Kör du tungt finns risken att vikten är såpass tung att du kommer använda alla muskler du har till din hjälp att lyfta stången.
Om det då visar sig att dina ben är väldigt bra på att ta över vikten eller minimera isolationen av ryggen kommer ryggen stimuleras sämre.

Allt handlar om vad man har för mål med sin träning.
När du har marklyft på agendan en dag, tänker du: "Idag är det en markdag" eller "Idag är det rygg"?