handdator

Visa fullständig version : Vilodag. Eller inte.


caro
2014-07-25, 20:46
Jag tränar styrketräning varannan dag. Och läser, t ex på forum, att på vilodagar kan konditionsträning vara en bra aktivitet (jag är medveten om den lilla kontroversen kring om och när konditionsträning är lämpligt, men för mig tycker jag inte den detaljgraden är tillämplig).

Jag springer varannan dag. Och läser t ex på löparforum att det kan vara lämpligt att köra lite styrketräning på vilodagarna.

Slutsatsen blir alltså att jag bara har vilodagar! Det tycker jag är lite kul. :D

andyone
2014-07-25, 20:58
Nej, slutsatsen blir att du inte har vilodagar.











http://i1.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/118/391/chicken.JPG

caro
2014-07-25, 21:01
Nej, slutsatsen blir att du inte har vilodagar.


Nu tycker jag det var lite "ofantasi" här. :D

Det är kul med förskjutna perspektiv på det sättet. Särskilt om man tycker att man vill skippa vilodagar på rationella grunder. ;)

Blaine
2014-07-25, 21:01
Upplys mig om denna "kontrovers".

R Scarpa27
2014-07-25, 21:07
sug på löpning ? löp ? inte sug? skit i det ?

sådär uppklarat =)... ur choice :D

caro
2014-07-25, 21:09
Upplys mig om denna "kontrovers".

Aha, du tycker inte det tycks vara en liten "kontrovers" i denna fråga, om när man ska/om man ska träna konditionsträning tillsammans med styrketräning (med avsikt för optimal, eller snarare maximal, muskeltillväxt)? Tycker det dräller av trådar om detta ämne, om när man "ska" träna kondition.

Här är en bloggpost i frågan: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Min personliga syn på saken är att jag nog offrar vad det nu är som offras, för att göra båda på det sätt som passar mig bäst. :)

caro
2014-07-25, 21:11
sug på löpning ? löp ? inte sug? skit i det ?

sådär uppklarat =)... ur choice :D

Haha, jag är alltid sugen på träning. Men jag tycker det är kul att strukturera saker och ting. Bestämma vad som ska göras och sen genomföra det.

Att göra saker "ad hoc" för att det "känns så" är inte min grej alls. På det sättet får man inget gjort. :D

Tolkia
2014-07-25, 22:01
Det är kul med förskjutna perspektiv på det sättet. Särskilt om man tycker att man vill skippa vilodagar på rationella grunder. ;)
Var är de förskjutna perspektiven? Beteendet att kalla de träningsdagar man tränar något annat än sin huvudgren för "vilodagar" (antingen för att man vill framstå som ambitiös som minsann tränar även på vilodagarna/tycker att vissa former av träning är så enkelt att de är som vila, eller för att man vill mörka att man kanske tränar lite mer än vad man vet att man borde) är ju inte direkt nytt. De förskjutna perspektiven är väl möjligen i ens eget huvud när man håller på så.

cero
2014-07-25, 22:43
Tränar man löpning ordentligt så är det tveklöst styrketräning som blir "vilodagarna". ;)

Olegh
2014-07-25, 22:52
Är det här måhända en tråd där du vill skryta lite om hur mycket du tränar?

Träning varje dag ska du absolut ha en eloge för! :)

Grotesk
2014-07-26, 07:38
Det är aldrig en vilodag om du tränar.

caro
2014-07-26, 08:57
Ojoj, jag glömde markera inlägget med "Nu läser vi med glimten i ögat". Sorry. :)

Var är de förskjutna perspektiven? Beteendet att kalla de träningsdagar man tränar något annat än sin huvudgren för "vilodagar" (antingen för att man vill framstå som ambitiös som minsann tränar även på vilodagarna/tycker att vissa former av träning är så enkelt att de är som vila, eller för att man vill mörka att man kanske tränar lite mer än vad man vet att man borde) är ju inte direkt nytt. De förskjutna perspektiven är väl möjligen i ens eget huvud när man håller på så.

Exakt. Att kalla icke-huvudträning för "viloträning", och den lilla kuligheten det blir om man nu väljer en kombination.

Jag tror inte jag hävdat att det är filosofiskt nytt. Jag hävdar att jag personligen tycker det är lite kul när man läser olika typer av forum.

Jag håller inte med om parententesen. Jag kan tänka mig tusen andra anledningar, bla den enkla "detta är ju filosofiskt intressant på ett lättsamt sätt".

Är det här måhända en tråd där du vill skryta lite om hur mycket du tränar?

Träning varje dag ska du absolut ha en eloge för! :)

Ehhh, varför det? Varför skulle jag vilja skryta med det. Och varför skulle jag ha eloge för det? Periodvis tränar jag varje dag, eller till och med flera gånger om dagen, periodvis tränar jag inte alls. Så har jag gjort hela livet. Träning gör man för sin egen skull, inte för andras.

Att folk på facebook är känsliga för att man överhuvudtaget tränar ibland, det har jag uppmärksammat. Det är en provokation utan dess like att vara ute och springa fem kilometer tre gånger i veckan. Värre än flådiga bilder på italienska badstränder, eller grillning på den stora altanen med utsikt över havet. Har kanske inte tänkt att människor på ett träningsforum blir provocerade av träning.

Det är väl värmen som ställer till det. :D

caro
2014-07-26, 09:03
Tränar man löpning ordentligt så är det tveklöst styrketräning som blir "vilodagarna". ;)

Haha, så kanske det är! Idag ska jag ha vilodag med styrketräning.

Och ve och fasa, imorgon tänker jag styrketräna på morgonen och springa på kvällen.

Veckans enda träningsdag!

(Okej, det är visserligen sant, åtminstone enligt min plan, man vet inte om det blir så förrän det är genomfört, om man får för sig att dagen ska ägnas åt annat, kanske, men jag la till det mest för att det är så roligt att kittlas när man märker att det tar (enligt poster i tråden). :devil:)

Nu tycker jag vi alla ska ut och bada och slappa och läsa och stoja och skratta i enorma mängder under dagen. Det är bra för glykogendepåerna. :D

caro
2014-07-26, 09:10
Att folk på facebook är känsliga för att man överhuvudtaget tränar ibland, det har jag uppmärksammat. Det är en provokation utan dess like att vara ute och springa fem kilometer tre gånger i veckan. Värre än flådiga bilder på italienska badstränder, eller grillning på den stora altanen med utsikt över havet. Har kanske inte tänkt att människor på ett träningsforum blir provocerade av träning.


Åhhh, vänta, jag måste lägga till att det inte är mina flådiga bilder på italiensk strand eller grillning på stora altanen! *pust* där höll det på att gå tokigt igen! :D

ceejay
2014-07-26, 09:16
Varför skriver du på fb att du springer 3 gånger i veckan?

timoat
2014-07-26, 09:22
Om vi ska skryta kan jag skryta med att jag joggar en mil 5 dar i veckan. är det nåt att skryta med? Jag gör också 120 armhävningar varannan dag, det är nog inte så mycket att skryta med, men jag ger det ett försök.

Tolkia
2014-07-26, 09:37
Så du skapade en tråd på ett träningsforum för att "provocera" genom att berätta att du springer varannan dag och styrketränar varannan dag :devil::devil::devil:

OK.

tlk
2014-07-26, 09:37
Jag tränar styrketräning varannan dag. Och läser, t ex på forum, att på vilodagar kan konditionsträning vara en bra aktivitet (jag är medveten om den lilla kontroversen kring om och när konditionsträning är lämpligt, men för mig tycker jag inte den detaljgraden är tillämplig).

Jag springer varannan dag. Och läser t ex på löparforum att det kan vara lämpligt att köra lite styrketräning på vilodagarna.

Slutsatsen blir alltså att jag bara har vilodagar! Det tycker jag är lite kul. :D

Du är minst lika lat som jag. Bara vila, aldrig träna. hur ska det här gå :( När jag är på gymmet så supersettar jag gärna två olika muskelgrupper. Kanske man kör triceps+biceps.. då är det ju ändå som så att när jag kör triceps så vilar ju biceps, och när jag kör biceps så vilar triceps.. Slutsatsen kan inte bli annan än att det enda jag gör på gymmet är att vila.



edit. också rätt skönt att de flesta verkar ha missat andemeningen i ditt inlägg. Men men.

caro
2014-07-26, 09:51
Om vi ska skryta kan jag skryta med att jag joggar en mil 5 dar i veckan. är det nåt att skryta med? Jag gör också 120 armhävningar varannan dag, det är nog inte så mycket att skryta med, men jag ger det ett försök.

Mycket skrytbart skulle jag säga! :D

caro
2014-07-26, 09:55
Du är minst lika lat som jag. Bara vila, aldrig träna. hur ska det här gå :( När jag är på gymmet så supersettar jag gärna två olika muskelgrupper. Kanske man kör triceps+biceps.. då är det ju ändå som så att när jag kör triceps så vilar ju biceps, och när jag kör biceps så vilar triceps.. Slutsatsen kan inte bli annan än att det enda jag gör på gymmet är att vila.



edit. också rätt skönt att de flesta verkar ha missat andemeningen i ditt inlägg. Men men.

Man ska ju vila sig i form, har jag hört, så det gäller verkligen att maximera vilan då!

Du har nog kommit på hemligheten där, det blir som mikrovila i vilan för musklerna liksom, när man kör en annan muskelgrupp!

:D

WHITEFOLKS
2014-07-26, 09:58
Varför skriver du på fb att du springer 3 gånger i veckan?

This.

caro
2014-07-26, 09:59
Så du skapade en tråd på ett träningsforum för att "provocera" genom att berätta att du springer varannan dag och styrketränar varannan dag :devil::devil::devil:

OK.

Och du har inget till övers för vardagens små lättsamheter och roligheter.

Det är ok det också. Vissa dagar har man det, andra inte. *hug*

caro
2014-07-26, 10:12
Varför skriver du på fb att du springer 3 gånger i veckan?

Jo såhär är det:

På FB har jag i huvudsak min släkt och vänner/kompisar, endel närmare än andra. Ganska få personer. Inga kollegor t ex. Bannlyst.

FB är mitt huvudsakliga sätt att kommunicera med min släkt, och med vänner. Jag tycker det är praktiskt, då slipper jag ändlösa telefonsamtal.

Min familj, föräldrar och syskon, tycker det är trevligt att få lite vardaglig information, så jag skriver ibland att jag tränar, ibland att jag badar, ibland att jag jobbar mycket, ibland att vi har en igelkotte i trädgården. Och jag lägger upp några foton från utflykter, semestrar och tjänsteresor.

Och så har jag vänner som själva tränar mycket, så det är som en egen liten pågående konversation att diskutera varandras träning.

Liksom det blir en egen liten konversation att diskutera intressanta naturvetenskapliga/tekniska/filosofiska problem (med länkar och inlägg) med den grupp av vännerna som är intresserade av så'nt.

Det är aldrig någon som explicit påpekat "usch vad jag blir provocerad av att du skriver om träning", utan det är mer att man ser statusrader när någon för en meta-diskussion i ämnet och klagar över att andra skriver om träning, och de klagar på andras skryt om träning. Det tolkar jag som att träning provocerar. De har problem med andras träning, helt enkelt. Antagligen vill de träna, men kan inte förmå sig till det. Gissar jag, lika vilt som de gissar att enda anledningen till att någon skriver om träning är för att "skryta".

Jag vet inte om det svarar på din fråga. Jag skriver det jag har lust med, det jag gör, det jag för tillfället är insnöad på. På FB. Jag använder det som kommunikationskanal helt enkelt.

En del människor lägger mest ut YT-klipp, eller "roliga bilder", eller "tester". Och det tycker jag personligen är pisstråkigt. Andra använder det som kanal att föra fram sin bitterhet över rådande politik. Ja, det finns en massa sätt att göra.

Folk blir provocerade av allt möjligt. Det är svårt att hålla reda på allas ömma tår. :)

Och jag vet inte varför allt man skriver tolkas som "skryt"? Är inte det konstigt? Är det enda anledningen till att meddela sig om något?

Om någon tolkar det de läser som "skryt", måste det ju bero på deras egen anledning att skriva något åt det hållet just skulle vara att "skryta". Genom sig själv känner man andra, som man säger.

Sådärja, har denna långa utläggning rätat ut frågetecken?

tlk
2014-07-26, 10:15
Jo såhär är det:

På FB har jag i huvudsak min släkt och vänner/kompisar, endel närmare än andra. Ganska få personer. Inga kollegor t ex. Bannlyst.

FB är mitt huvudsakliga sätt att kommunicera med min släkt, och med vänner. Jag tycker det är praktiskt, då slipper jag ändlösa telefonsamtal.

Min familj, föräldrar och syskon, tycker det är trevligt att få lite vardaglig information, så jag skriver ibland att jag tränar, ibland att jag badar, ibland att jag jobbar mycket, ibland att vi har en igelkotte i trädgården. Och jag lägger upp några foton från utflykter, semestrar och tjänsteresor.

Och så har jag vänner som själva tränar mycket, så det är som en egen liten pågående konversation att diskutera varandras träning.

Liksom det blir en egen liten konversation att diskutera intressanta naturvetenskapliga/tekniska/filosofiska problem (med länkar och inlägg) med den grupp av vännerna som är intresserade av så'nt.

Det är aldrig någon som explicit påpekat "usch vad jag blir provocerad av att du skriver om träning", utan det är mer att man ser statusrader när någon för en meta-diskussion i ämnet och klagar över att andra skriver om träning, och de klagar på andras skryt om träning. Det tolkar jag som att träning provocerar.

Jag vet inte om det svarar på din fråga. Jag skriver det jag har lust med, det jag gör, det jag för tillfället är insnöad på. På FB. Jag använder det som kommunikationskanal helt enkelt.

En del människor lägger mest ut YT-klipp, eller "roliga bilder", eller "tester". Och det tycker jag personligen är pisstråkigt. Andra använder det som kanal att föra fram sin bitterhet över rådande politik. Ja, det finns en massa sätt att göra.

Folk blir provocerade av allt möjligt. Det är svårt att hålla reda på allas ömma tår. :)


Är ju bara trevligt och inspirerande med folk som postar tränings-posts i stil med "springer 3 gånger i veckan". Är väl bara kolos aspie-liga som tyckr det är förkastligt.

caro
2014-07-26, 10:25
Är ju bara trevligt och inspirerande med folk som postar tränings-posts i stil med "springer 3 gånger i veckan". Är väl bara kolos aspie-liga som tyckr det är förkastligt.

"Efter fem kilometer i spåret är man värld en kall öl", och så lägger man upp en bild på ett immande glas.

Då vet ens ömma moder att man har det bra, liksom. Ingen behöver oroa sig för en. Allt är väl i "världen". :)

WHITEFOLKS
2014-07-26, 10:26
Ibland är det vad man skriver, ibland är det syftet med varför man skriver och ibland är det pga vad andra skriver. Så är det.

WHITEFOLKS
2014-07-26, 10:27
"Efter fem kilometer i spåret är man värld en kall öl", och så lägger man upp en bild på ett immande glas.

Då vet ens ömma moder att man har det bra, liksom. Ingen behöver oroa sig för en. Allt är väl i "världen". :)

Är det sånt du lägger upp?

caro
2014-07-26, 10:32
Är det sånt du lägger upp?

T ex.

Eller så kanske jag lägger upp det här.

http://www.learnnc.org/lp/editions/nchist-newcentury/4982

Vad lägger du själv upp?

tlk
2014-07-26, 11:07
"Efter fem kilometer i spåret är man värld en kall öl", och så lägger man upp en bild på ett immande glas.

Då vet ens ömma moder att man har det bra, liksom. Ingen behöver oroa sig för en. Allt är väl i "världen". :)

Helt perfekt. låter som fooking nice saker att få upp på sin feed!