handdator

Visa fullständig version : Fråga om bänkpress


kazzez
2014-07-25, 16:28
Tjena, jag har inte ökat bänkpress på ett tag ändå så har jag tränat bänkpress 3-4 månader, jag har provat 50 kg, kanske orkar 52,5 kg men där någonstans är mitt max tror jag, men jag orkar 42.5 kg i militärpress, borde jag inte ta mer i bänkpress då? Och vad kan då begränsa mitt lyft i bänkpressen? militärpress och bänkpress tränar väl ungefär samma muskler?

Loke
2014-07-25, 16:35
Tja, hur mycket tränar du övningarna då? Antal pass per vecka, antal set per pass och antal reps per set. Ungefär, då.

kazzez
2014-07-25, 16:37
Bänkpress 2 pass per vecka 5 reps 5 sets med 48 timmar vila mellan passen och militärpress 1 pass per vecka 5 reps 5 sets, jag har ökat mer i militärpress än bänkpress, så brukar det väl inte vara för dom flesta? *screwy*

guden2010
2014-07-25, 16:49
Bänkpress 2 pass per vecka 5 reps 5 sets med 48 timmar vila mellan passen och militärpress 1 pass per vecka 5 reps 5 sets, jag har ökat mer i militärpress än bänkpress, så brukar det väl inte vara för dom flesta? *screwy*

öka vikten så du orkar 2-3 reps på första setet sen droppar du på en vikt du orkar 2-3 igen helst 3 det hjälper mig att öka.
om du fastnar på en vikt måste du öka vikten du kör på så kroppen typ fattar att du vill bli starkare, sen är maten viktig
Går ju också fuska mycket mer i militärpressen än i bänk säkert därför du kan ta så mycket i den.
Men för mig är det att jag fastnar på en vikt sen när den släpper släpper den rejält men med tanke på att du "bara" tar 50 kg antar jag att du är nybörjare och då går det väldigt snabbt i början så borde inte va nåt sånt

och kör inte med bara 48 timmars vila kör mer, jag kör också bröst 2 gånger i veckan men kör måndag och fredag jag och då kör jag ben på torsdag för att vila överkroppen helt.

kazzez
2014-07-25, 17:04
Bra tips, tack så mycket. Ja jag är nybörjare , tränat 3-4 månader men väger endast 57 kg också..

Xtreme
2014-07-25, 19:33
Två varianter som kan hjälpa. Lägg på 2,5kg extra (2* 1,25 kg) och orkar du inte alla 5 kör du på den nya vikten tills du klarar alla fem. Första gången kanske du bara orkar 3 rep, nästa gång 4 och sen är du uppe i 5 rep på din nya vikt.

Annars kan du variera antal rep före du ökar, ex försök göra 6 rep istället för 5 på din vikt, öka sen till 7 rep och försök sen att öka med 2,5kg och gå tillbaka till 5 rep igen.

kazzez
2014-07-25, 20:47
Jag tränade bänkpress idag, gjorde 2 reps på 50 kg och sen gick jag ner på 47.5 kg och gjorde två reps men var nära på att orka 3, men i mitten av lyftet tar det stopp, det brukar vara så.. vad är det för muskel som aktiveras då?

sebbanboy14
2014-07-26, 00:25
Du kan alltid pröva greppa om. Jag själv orkade lite extra då jag greppade lite bredare.

Sedan tar de tid att öka. Du kommer ju till platåer. Och då står du still ett tag och sedan helt plötsligt orkar du mera.

Vet inte om jag drar förutfattade meningar då du är så pass lätt. Och då utgår från att du är ung. Men de är så mycket kids som ska mäta sin styrka i just bänk. Så om du är en av dom, just lägg ner de. Ingen bryr sig iaf

kazzez
2014-07-26, 22:42
Du kan alltid pröva greppa om. Jag själv orkade lite extra då jag greppade lite bredare.

Sedan tar de tid att öka. Du kommer ju till platåer. Och då står du still ett tag och sedan helt plötsligt orkar du mera.

Vet inte om jag drar förutfattade meningar då du är så pass lätt. Och då utgår från att du är ung. Men de är så mycket kids som ska mäta sin styrka i just bänk. Så om du är en av dom, just lägg ner de. Ingen bryr sig iaf


En av dom är jag inte iallafall men tyckte det är konstigt att det är bara bänkpress som går segt. Samtidigt som jag ökar fint i militärpress.

Toni Radanov
2014-07-26, 23:13
triceps aktiveras i mitten av lyftet.

Försök få tips från de som är "bra" i bänk där eller någon vettig personal som har koll på det tekniska utförandet. Är man relativ nybörjare finns det alltid gott om saker att justera så man ligger rätt osv osv och dessutom se över hur man faktiskt lyfter.

Annars är det bara att nöta på! Vet ju inte vad du orkade i bänk dag 1 så det du skriver säger inte så mycket men att din axelpress är nära din bänk är kanske inte så konstigt om du nu är axelstark men bröstsvag. Det brukar vara så i allra första början: bröstmuskler är inget man någonsin använt jämfört med axlar i vardagslivet innan man börjar träna.

Ät, träna på och ha tålamod, ägna en stund åt att se hur duktiga bänkare bänkar och prova lite olika teknik/metoder.

Tålamod! Om du bara väger 57 kg (utgår från att du är kille?) så kommer du knappast helt magiskt öka från 50 i bänk till 80 på en sommar, du är ju faktiskt ganska ...icke-stor.

Relativt sett lyfter du ju över 85% av din kroppsvikt i bänk redan. Därmed är du mer än normal gällande vad säg en 100 kg knubbis gör efter 3-4 mån träning om han bänkar 85kg för det är verkligen frågan om ifall ha faktiskt gör det! Finns ju folk som ökat fortare men det är mycket större från början.

Din bänkpress är bra sett till din kroppsvikt och träningstid. Din axelstyrka däremot är extremt bra sett till desamma! Just keep going och träna mer triceps.

kazzez
2014-07-27, 00:56
Tack för det långa och bra svaret. 40 kg på en etta gjorde jag första gången 3-4 månader sedan men vägde 52 kg då. Kroppsvikt spelar stor roll alltså? Då kan jag äta mig tyngre då :)

Toni Radanov
2014-07-27, 02:53
kroppsvikt spelar inte enorm roll men allt är ju i relation till egen vikt om det ska bedömas som "wow, nice mane!" eller "uhm.... njaaa".

Om du gått från 40 till 50+ på dessa månader, med hänsyn till att du är nybörjare och man lär sig väldigt mycket första halvåret eftersom hey, vi sög alla när vi började, så är det bra ökning och din kroppsvikt har ju också gått upp så det är knappast någon större vits att börja röra å gröta i detaljer än. Bara att nöta på men som sagt, försök få ett hum om diverse stilar som kan tänkas passa dig (kopiera ingen rakt av, vi är alla olika byggda och bör prova lite olika stilar för att se vad som kan tänkas passa).

Däremot kan man ganska fritt (motsägelsefullt nu) välja en stil och köra på den ett tag eftersom man egentligen saknar en egen stabil stil i början. Med tiden märker man vad som känns bättre / sämre och först då blir det fart i kanonen!

Youtube är bra ibland, uslet ibland. För att se hur diverse människor i alla möjliga storlekar bänkar är det bra! Att sen kopiera den som bänkar mäst är oftast mindre bra. Om det inte råkar vara ens okända tvilling. :P

Saker som spelar roll (noja inte för mycket över detta, träna på det tids nog):
Svank = hur mycket / lite avgör var stången kommer träffa på bröstet, någonstans i nipple-höjd är önskvärt annars blir det axelöverbelastning om du lyfter nära halsen.
Avstånd mellan händerna när man greppar stång = detta påverkar också hur högt/lågt på kroppen man träffar. Dvs närmare magen eller närmare halsen.
Hur mycket man skjuter in eller ut armbågarna = även detta. Skjuta ut är i regel inte önskvärt då det belastar axlar även det.
Hur man håller i stången = vissa vinklar händerna inåt, andra utåt, prova båda.
Hur man ligger på bänken och vad fötterna gör = Man vill skapa en brygga mellan nacken+skulderbladen och fötterna. Allt däremellan är spänt stenhårt, dock är röven i bänken men man vilar inte på den alls. Dvs som att gå upp i brygga på golvet men istället för att brygga mellan händerna och fötterna så äre nacke/traps/skuldror > fötter som gäller! Ligger man med benen i luften eller slappa ben så fötterna far runt blir man jävligt ostabil.

Kör hårt! ^^