handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar är ett måste?


lofito
2014-07-24, 23:53
Vilka respektive övningar för respektive muskelgrupp är ett måste varje gång
man tränar? Eller ett måste - men ni förstår. Har förstått att det är viktigt med
basövningar, att köra tungt och verkligen ge allt. Men utöver basövningar, vilka
andra övningar är väldigt bra för respektive muskelgrupp att verkligen plöja
igenom och inte får missa?

tossefar
2014-07-25, 00:15
Basövningar är inte viktiga. De är bra och beprövade men har ingen magisk extra muskelbyggande effekt. Du kan träna dig till lika stora lår i bensparksmaskinen som i böjracket.

Jag tycker att latsdrag, knäböj, hantelpressar och stångrodd är övningar som fungerar bra för mig.

Latissimus Dorsi
2014-07-25, 00:16
Absolut inga

monsa123
2014-07-25, 00:22
Militärpress, sidolyft, chins, marklyft, skivstångsrodd, knäböj, lårcurls, vadpress, dips

Acosta
2014-07-25, 00:26
Militärpress, sidolyft, chins, marklyft, skivstångsrodd, knäböj, lårcurls, vadpress, dips

Nej. Bra övningar men inget måste.

havok
2014-07-25, 05:30
För stolthetens skull: Bänkpress, Marklyft, Knäböj

För fysikens skull: hänvisar till övriga talare ovan

Elgreco
2014-07-25, 06:28
Förutom basövningar gillar jag tanken på min kropp som själva utgångsläget. Så därav Chins, Pullups, Headbangers, o alla de olika varianterna som finns. Även olika varianter av Benlyft.

BisonLGcrew
2014-07-25, 07:45
Visa mig den killen som fått riktigt stora lår med bara benspark...

bertbert
2014-07-25, 08:12
Min shortlist med övningar som jag alltid återkommer till:

Bakböj
Frontböj
Marklyft
Raka marklyft
Långa marklyft
Bänkpress
Smalbänk
Snedbänk
Hantelpress (liggande)
Press
Hantelpress (stående)
Skivstångsrodd
Hantelrodd
T-bar rodd
Chins
Dips
Bicepcurl rak stång
Omvänd bicepburl rak stång
Liggande tricepsextension
Goblet squat
Swing
TKGu
Viktade Situps
Plankan

dojsygo
2014-07-25, 13:16
Trap bar marklyft, chin-ups och dips :-D

Sheogorath
2014-07-25, 13:30
Även om det är en övning jag själv bara gör periodvis så är nog militärpress svår att ersätta fullgott. För övrigt: inget.

joelaxelsson
2014-07-25, 13:30
Syftet med din träning är relevant för om det finns övningar som är "ett måste" och i så fall vilka det är.

drift
2014-07-25, 17:12
Rak stångcurl

deathbysexy
2014-07-26, 00:44
Även om det är en övning jag själv bara gör periodvis så är nog militärpress svår att ersätta fullgott. För övrigt: inget.varför periodvis?

hurril
2014-07-26, 01:00
Men vad fan är detta? Postmoderna sjösällskapet bjuder på sockerkaka?

Det må vara töntigt, uttjatat och klichéartat att rekommendera basövningar men det är inte fel och du kan sannolikt inte komma på några övningar som är verkligt bättre än de fem vanliga.

Det tar skitlång tid att bli stor, bra och/ eller stark så att grunda med något slags marklyft för att skaffa sig en fungerande lyftstil så där så att du inte blir ännu en av alla som drar på dig ett diskbråck när du lyfter ut 40:orna ur hantelracket. Knäböj råkar vara en onödigt bra benövning men visst - det tar olika lång tid att få fason på den. För vissa tar det för lång tid så det är inte lönt men det bästa tipset är inte att skita i det utan att välja rätt belastning.

Sitt inte där strax över din kontorskropp och söla ner hela tangentbordet med tvärsäkra ordrar om vilka basövningar som inte fungerar för alla andra.

Rikard Jansson
2014-07-26, 01:57
Pullovers och knäböj för mig iallafall. Pullovers för att annars går mina axlar sönder av annat till slut och knäböj för att annars uteblir benträningen. Resten är utbytbart :)

filmjölk
2014-07-26, 02:38
Pullups är ett måste för mig om jag skall träna öht. Den har en slags kiropraktisk effekt på min rygg som jag inte mår bra utan.

Tycker alla lite tyngre och/eller tjockare borde köra den, men my fellow knubbisar skippar ofta den vilket är tråkigt. Att den är för jobbig och att du är för tung för den sitter enbart i ditt huvud.

Hemi
2014-07-26, 05:08
Det tog mig åratal att lära mig lyfta saker riktigt, jämt, så, marklyft. Man kommer att flytta på viktskivor och saker från golvet ändå, "döda lyft", så det borde man träna då och då. Och teknik att känna att man kan involvera latsen t ex, det är inte bara en trapz/röv övning. "Landmine" kan vara bra också. Det behöver inte vara så tungt däremot.

MentalogisT
2014-07-26, 08:31
Marklyft, knäböj, bänkpress, chins och dips. Så känner jag.

Sheogorath
2014-07-26, 08:44
varför periodvis?

Därför att jag mer kategoriskt är byggare än lyftare och mina axlar ligger före mycket annat på kroppen ÄVEN om jag inte kör några specifika axelövningar.

lofito
2014-07-26, 17:00
Till vilken grupp bör jag räkna in pullovers när jag tränar? Bröst, triceps
eller rygg? Förstår att den kan ta i flera områden, men primärt?

Sheogorath
2014-07-26, 17:28
Till vilken grupp bör jag räkna in pullovers när jag tränar? Bröst, triceps
eller rygg? Förstår att den kan ta i flera områden, men primärt?

Den är knepig och det finns ingen mening med kategorisera på det viset tycker jag. Är marklyft en quads, hams eller ryggövning? Rectus abdominis och obliques är också mycket aktiva i pullovers (försök och göra den med mycket träningsvärk i magen: det går inte). Du måste placera övningen på ett ställe där alla musklerna är pigga och där de kan återhämta sig efteråt. Precis som med andra övningar som tar på flera ställen samtidigt. Jag kör alltid pullovers på tisdagar eftersom jag har spinning dagen innan och vilodag dagen efter.

Sheogorath
2014-07-26, 17:32
On topic:

http://i.imgur.com/avIzc.png

Armed Dingo
2014-07-26, 17:36
Marklyft, knäböj, bänkpress, chins och dips. Så känner jag.
Jag håller med. Sedan om man kan lägga till några fler så blir det
sidolyft&rotatorcuff, vadpress samt dragonflies eller brutalbänk

sedan kommer
någon form av bicepcurl samt liggande overhead tricep extension

sedan som grädde på möset

Kabelrodd, lutande hantelpress, sittande axel hantel press, en hands hantel rodd, benspark och bencurl.

Och detta är alla övningar jag kör.

Hemi
2014-07-26, 19:09
Sen beror det på hur träningen ser ut, om man går och "gymmar" och en stor del av träningen spenderas sittande och liggande samt att man lyfter av tunga vikter från rack och ställningar så blir bottenläget i knäböj kanske den enda övningen man snuddar vid aktivt sträck i höften. Dessutom med tung vikt som knäböj brukar vara. Då kan det återigen vara bra med marklyft och andra övninger där man startar från golvet och blir van att spendera lite mer tid där istället för enbart vändningen i tung knäböj, som också vanligtvis startas från rack. Det tänket räddade min rygg tror jag för ryggproblemen försvann när jag började träna mer från golvet med bra teknik, mark, rodd, start i skivstångscurl mm. Man behöver inte göra just blytunga marklyft som aktiv övning.
Detta om man nu skall lyfta vikter ändå.

Mackie Messer
2014-07-26, 19:38
Den är knepig och det finns ingen mening med kategorisera på det viset tycker jag. Är marklyft en quads, hams eller ryggövning? Rectus abdominis och obliques är också mycket aktiva i pullovers (försök och göra den med mycket träningsvärk i magen: det går inte). Du måste placera övningen på ett ställe där alla musklerna är pigga och där de kan återhämta sig efteråt. Precis som med andra övningar som tar på flera ställen samtidigt. Jag kör alltid pullovers på tisdagar eftersom jag har spinning dagen innan och vilodag dagen efter.

En sak som jag har undrat väldigt, väldigt länge är varför man kan/ska/bör/ser folk ligga vinkelrätt mot en bänk när de utför pullovers med en hantel? Istället för "parallellt" i bänkens längdriktning?

(kör bara pullovers i maskin ibland, väldigt sällan)

20 inch
2014-07-26, 20:08
En sak som jag har undrat väldigt, väldigt länge är varför man kan/ska/bör/ser folk ligga vinkelrätt mot en bänk när de utför pullovers med en hantel? Istället för "parallellt" i bänkens längdriktning?

(kör bara pullovers i maskin ibland, väldigt sällan)
För att på Arnolds tid trodde man att man på detta vis kunde stretcha ut bröstkorgen och på så sätt få en större bröstkorg.

Sheogorath
2014-07-26, 20:23
En sak som jag har undrat väldigt, väldigt länge är varför man kan/ska/bör/ser folk ligga vinkelrätt mot en bänk när de utför pullovers med en hantel? Istället för "parallellt" i bänkens längdriktning?

(kör bara pullovers i maskin ibland, väldigt sällan)

Jag gör det alltid och det beror på att jag tippar över annars.

Mackie Messer
2014-07-26, 20:30
Jag gör det alltid och det beror på att jag tippar över annars.

Men det är en smaksak eller? Finns det någon annan anledning? Är bara nyfiken på övningen. (inget påhopp)

20 inch
2014-07-26, 20:32
Jag gör det alltid och det beror på att jag tippar över annars.

Du är säker på att du inte gör det för att Arnold säger så?:)

Skojar, jag gör faktiskt så med. De få gångerna jag nu nyttjar denna övning

Sheogorath
2014-07-26, 22:37
Men det är en smaksak eller? Finns det någon annan anledning? Är bara nyfiken på övningen. (inget påhopp)

Att inte behöva lägga ner mer energi på att inte tippa över än att jobba med själva rörelsen är anledning nog för mig. Men har man inga bekymmer med det så spelar det ingen roll.

Mackie Messer
2014-07-26, 22:43
Att inte behöva lägga ner mer energi på att inte tippa över än att jobba med själva rörelsen är anledning nog för mig. Men har man inga bekymmer med det så spelar det ingen roll.

Det där med att tippa över kanske uppträder när man når över en viss vikt. Det har kanske med tyngdpunkt och kroppsvikt att göra. Vid vilken vikt känner du att du börjar tippa över? Jag antar att du väger 84 kg och är 183 cm lång.

Sheogorath
2014-07-26, 22:48
Det där med att tippa över kanske uppträder när man når över en viss vikt. Det har kanske med tyngdpunkt och kroppsvikt att göra. Vid vilken vikt känner du att du börjar tippa över? Jag antar att du väger 84 kg och är 183 cm lång.

Har ingen aning faktiskt. Jag testade helt enkelt att lägga mig i längsriktning en gång, kände hur jag fick kämpa för att behålla fötterna i mattan och tänkte att det här blir ju onödigt bökigt. Jag kör med 35 kg för närvarande, med nästan raka armar och på en kroppslängd av 186 cm. Kroppsvikt 80-87 kg.

Mackie Messer
2014-07-26, 22:50
Har ingen aning faktiskt. Jag testade helt enkelt att lägga mig i längsriktning en gång, kände hur jag fick kämpa för att behålla fötterna i mattan och tänkte att det här blir ju onödigt bökigt. Jag kör med 35 kg för närvarande, med nästan raka armar och på en kroppslängd av 186 cm. Kroppsvikt 80-87 kg.

OK, jag ska testa på gymmet när jag ska träna på måndag. Imorgon är det vilodag för mig. :)

bertbert
2014-07-27, 06:41
Har ingen aning faktiskt. Jag testade helt enkelt att lägga mig i längsriktning en gång, kände hur jag fick kämpa för att behålla fötterna i mattan och tänkte att det här blir ju onödigt bökigt. Jag kör med 35 kg för närvarande, med nästan raka armar och på en kroppslängd av 186 cm. Kroppsvikt 80-87 kg.

Jag är så fet att jag kan ligga hur som helst. :-/

Alltidxx
2014-07-27, 09:36
Jag har inget större problem med att ligga längs med så länge jag låser/stabiliserar med vaderna mot kortsidan av bänken.

Sheogorath
2014-07-27, 10:15
Jag är så fet att jag kan ligga hur som helst. :-/

"Jag har så bra ben att min tyngdpunkt alltid är låg nog", heter det.

dmoller
2014-07-27, 12:40
Militärpress eller lutande bänk imo

Sheogorath
2014-07-27, 13:07
Jag har inget större problem med att ligga längs med så länge jag låser/stabiliserar med vaderna mot kortsidan av bänken.

Man borde kunna köra med lätt uppåtlutning på bänken också men jag känner inte att man behöver ändra på något som redan funkar bra. :)