handdator

Visa fullständig version : Gympraxis


caro
2014-07-24, 18:30
En kille på gymmet kör någon slags cirkelträning, samma tider som jag brukar träna. Han springer på löpbandet, har samlat någon skivstång, några olika vikter omkring sig, sen springer han till olika maskiner och kör chins och sit-ups och så'nt. Dessutom någon form av upphopp och armhävningar mellan maskinerna. Dels tar han plats så man kan inte använda en av maskinerna som står bredvid där han brer ut sig. Sen skulle jag ibland vilja använda några av de grejer (maskiner) som han har i sin runda.

Det jag funderar på ... han använder dem ju inte särskilt länge, men det kan ju hända att även om jag snor en så'n maskin precis efter att han rusat därifrån, kanske jag inte hinner klart med ett set innan han är tillbaka.

Min fråga om gympraxis är alltså, har han "paxat" de här maskinerna och det är fruktansvärt hemskt av mig att faktiskt bryta in när han är klar med en grej. Eller är gympraxisen så att han faktiskt får vänta i sin evighetslånga (> 1 timme totalt) runda, om jag nu inte skulle vara klar med mitt set när han är tillbaka?

Man vet bara vilka maskiner han använder om man sitter en stund och studerar hans runda, så det kan ju hända att man kommer in och någon maskin är ledig och man vet inte att den ingår i hans runda ...

Ja, jag kan säga till honom att jag tänker använda en av hans maskiner precis efter honom förstås, men ... vad säger ni om "praxis" för den typen av träning? Han håller allltid på längre än en timme med sitt springande runt gymmet, det är så lång tid jag brukar vara där, jag går alltid före honom.

Jockefoten
2014-07-24, 18:34
Ta den maskin du vill ha, sen när han kommer springandes nästa gång så säger du åt honom att vänta. Man kan inte paxa maskiner... Grinar han så ber du honom bara att dra åt helvete.

Magnus N
2014-07-24, 18:36
Är man någorlunda funtad så låter man andra köra emellan om man låser upp så mycket av utrustningen, annars får han helt enkelt leva med att folk tar det ifrån honom och kör sitt separat. Får han kör den övningen ensamt senare istället för inkluderat i sin rutin

Huungg
2014-07-24, 18:38
Har en likadan kille på mitt gym. Tar bara den maskin/stång jag vill ha och när han kommer fram och säger att han kör där säger du bara nej, du kör där borta. Sen dess har han inte kommit fram till mig mer utan låter mig köra klart.

caro
2014-07-24, 18:48
Ahh, det där var ju himla skönt att höra att det inte är en underförstådd gymregel att du skall icke bryta någons cirkelträning! Då får han allt vänja sig vid att dela maskin ibland. Fortsättningsvis. :D

Tomas W
2014-07-24, 18:52
Kanske för bådas del bäst o slänga in ett "jag kör mellan här när du inte sitter på maskinen" så det inte blir några onda ögonkast mellan er.

oath5
2014-07-24, 18:52
Hatar sådana idioter. Jag går efter "har du lämnat en maskin/stång/whatever" så är det fritt fram.

Lika störande som folk som ställer sina vattenflaskor på bänkar dem inte använder. Då tar jag helt sonika vattenflaskan och kastar iväg den för att markera. Alltid lika kul att se deras miner :laugh:

King Grub
2014-07-24, 18:55
Vill man köra sådär får man köra vid 5-tiden på morgonen när det är tomt. Man får anpassa sig efter andra, inte tvärtom.

Magnus N
2014-07-24, 18:56
Hatar sådana idioter. Jag går efter "har du lämnat en maskin/stång/whatever" så är det fritt fram.

Lika störande som folk som ställer sina vattenflaskor på bänkar dem inte använder. Då tar jag helt sonika vattenflaskan och kastar iväg den för att markera. Alltid lika kul att se deras miner :laugh:


Känns ju bara som en idiotisk grej att göra, är inte direkt svårt att bara ställa ner den på golvet :)

caro
2014-07-24, 18:56
Kanske för bådas del bäst o slänga in ett "jag kör mellan här när du inte sitter på maskinen" så det inte blir några onda ögonkast mellan er.

Ja, det är en artighet man kan kosta på sig. Jag har faktiskt tänkt just den approachen, men man vet aldrig vilka praxis som finns, om till och med det är out of the question eller inte ... har försökt studera det ett tag. :)

Lite överhänsynsfull kanske ... men det går nog över. :smash:

oath5
2014-07-24, 19:48
Känns ju bara som en idiotisk grej att göra, är inte direkt svårt att bara ställa ner den på golvet :)

Inte fullt lika idiotiskt som att ställa sin vattenflaska på en gymbänk som du inte använder när det finns tre stycken bänkar totalt och som alltid är upptagna.

Magnus N
2014-07-24, 19:50
Inte fullt lika idiotiskt som att ställa sin vattenflaska på en gymbänk som du inte använder när det finns tre stycken bänkar totalt och som alltid är upptagna.

Jodå, har inga problem att jämföra dessa två grejerna. Lika dåligt uppförande på båda

Mackie Messer
2014-07-24, 19:53
Det underlättar om man frågar om man får köra emellan. De får man alltid, om man frågar. Så mitt tips till dig är att fråga för att undvika konflikter och osämja på gymmet. Sen kan man tycka vad man vill om andras träningsmetoder, men alla har betalat träningsavgiften, så det är bäst att sköta sin egen träning och inte bry sig så mycket om hur andra tränar. Förutom om man tycker att någon tränar bra eller kanske har något tips, då kan man också fråga.

Exdiaq
2014-07-24, 19:58
Trams. Max en maskin/stång kan man "paxa" imho. Trots det känns det som god kutym att låta andra köra mellan om det inte kräver en massa ändringar.

Vill han köra sin cirkelträning kan han köpa egen utrustning eller hyra lokalen när den är stängd för övriga medlemmar (om det går).

Albin Eriksson
2014-07-24, 20:22
Kan bara hålla med övriga, man tar inte upp en hel massa utrustning på det sättet.
Oftast är det bra att vara vänlig, men möts man av en väldig ovilja så är det nog läge att sansat upplysa om att killen/tjejen ifråga inte är centrum av universum och att man ämnar använda det man behöver.

Jagax
2014-07-24, 20:41
Jag kör ofta cirkelträning på del av passet, tex axelpass med lyft åt sidan med hantel, drag till bröst i maskin, sittande axelpress i maskin och avslutar rundan med en magövning.

Då gäller ju att när jag inte sitter i maskinen är den ledig.
Är en maskin inte ledig när jag kommer dit i rundan så har jag ju valet att vänta eller göra något annat.

Har någon börjat använda hantlarna jag hade tänkt använda i sidolyft så får jag minska eller höja vikten.

Är drag-till-bröstet-maskinen upptagen väntar jag.

För sittande axelpress finns flera maskiner och om crunch-maskinen är upptagen finns alltid en ledig bänk i någon form som går att använda.

Loke
2014-07-24, 21:27
Detta är ju en avvägninsfråga där många faktorer spelar in. Det beror på vilken typ av gym det är, vilken utrustning som ockuperas, när det görs, etc.

Jag vet speciellt en kille som gör så på mitt gym, och jag tycker han sköter det snyggt. Han stämmer av med personalen att det är lugnt att släpa runt grejer, han gör det inte under rusningstid, och han är allmänt en trevlig person som det går att kommunicera med. Jag tror man skulle kunna göra exakt samma träning som han gör på ett sätt som skulle vara helt ohållbart att tillåta.

Agitator
2014-07-24, 21:59
Så länge alla kommunicerar så är det oftast aldrig några problem.

Har sett många fall där Alfahannar står och blänger på folk som tar någon station framför en när de kör böj eller mark, så de inte har spegeln osv. Då blängs det surt och länge tills det blir uppenbart och folket som oftast inte är lika Alfa om man nu kan använda sig av dessa uttryck, de flyttar snabbt på sig.

Störtlöjligt är min tanke till det hela. Kommunicera och försök dela ytan till allas fördel är oftast trevligare än att stå och sura eller muttra vid sina hön.