handdator

Visa fullständig version : Åh nej tror jag förstörde fetterna:(

Bezze30
2014-07-24, 18:25
Skulle Tina upp lax så la laxen som var i en förpackning i varmt vatten sen upptäckte jag att ena förpackningen på laxen var sönder så det har kommit vatten i förpackningen:( är massa omega 3 fetterna borta nu?:( Är det farligt (bakterier och sånt) att ha varmt vatten direkt på laxen ska jag spola kallt innan jag tillagar laxen nu?

Sheogorath
2014-07-24, 18:31
Finns förmodligen mer bakterier i fisken än i varmvattnet. De dör i ugnen/stekpannan hur som helst. Finns det fettdroppar i spillvattnet har ju lite fett försvunnit men det bör handla om en försvinnande mängd.

Den här tråden andas ångest.

R Scarpa27
2014-07-24, 19:13
tryck in några omega 3 kapslar i fisken, så löser du det.

spola inte fisken i kallt vatten han fryser då.

du ska endå tillaga fisken? temp kills.

Armed Dingo
2014-07-24, 20:08
Håller med scarpa!! Men du måste inte trycka in omega 3n i fisken. Gör det enkelt för dig och tryck in dom i pasta penne pennorna :) :) så känns dom inte när du sväljer om du sväljer pastan hel.

Och fisken fryser inte alls han gillar det ju?? Han kommer från forsen där är det alltid så kallt.

Animalisk
2014-07-24, 20:57
tina aldrig frysta varor med varmvatten, värme används för att tillaga maten inte för att tina den. ät upp laxen och gå sen till gymmet och träna bort ångesten.

tossefar
2014-07-24, 21:02
Att försöka tina något i varmt vatten är både ineffektivt och dumt.

Snubben
2014-07-24, 21:05
Och här sitter jag och har tinat och fryst min lax typ 3 ggr.. Smakar lika gott iallafall.

R Scarpa27
2014-07-24, 21:25
Och här sitter jag och har tinat och fryst min lax typ 3 ggr.. Smakar lika gott iallafall.

japp och ibland har jag tinat glassen fö längem då förstör jag glass vitaminerna......men vad gör det? jag får nya vitaminer i form av milkshake vitaminer.

Armed Dingo
2014-07-24, 21:37
japp och ibland har jag tinat glassen fö längem då förstör jag glass vitaminerna......men vad gör det? jag får nya vitaminer i form av milkshake vitaminer.

Men vad gör det? hahahaha :hbang::hbang:

OneManArmy
2014-07-25, 08:44
Är ju inte mycket omega 3 i odlad lax ändå

hampfuz
2014-07-25, 09:23
Vatten blir inte smutsigt bara för att det är varmt.

Aimar
2014-07-25, 10:14
Att försöka tina något i varmt vatten är både ineffektivt och dumt.

Kan du vara snäll att utveckla de där, hur kommer det sig? Jag tinar alltid fisk eller kyckling i varmt vatten. Har oftast inte tid att vänta på att den skall tina eller helt enkelt inte nog bra framförhållning.

King Grub
2014-07-25, 10:17
http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/upptining.html

Aimar
2014-07-25, 10:33
Skall nämnas att jag tinar fisken i förpackningen, samt att jag lägger kycklingen i en fryspåse innan jag tinar upp den i varmt vatten. Vattnet får aldrig direkt kontakt med produkten, vilket då inte borde vara så farligt.

Snubben
2014-07-25, 10:40
Varför skulle det vara farligt om vattnet rörde produkten?

Aimar
2014-07-25, 10:43
Farligt kanske var fel ordval men om jag förstod KG:s länk rätt så kan en del av smaken försvinna!?

tossefar
2014-07-25, 10:53
Det går inte snabbare att tina något i varmt vatten än i kallt vatten. Det finns inga fördelar alls med att tina varmt.

qozmox
2014-07-25, 11:00
Det går inte snabbare att tina något i varmt vatten än i kallt vatten. Det finns inga fördelar alls med att tina varmt.

lolwut

King Grub
2014-07-25, 11:05
Det är så. Det går inte snabbare, eller åtminstone inte mer än högst marginellt snabbare.

Beemel
2014-07-25, 11:08
Har absolut inget med saken att göra egentligen, men jag kom ändå att tänka på det.
Om man stoppar varmt vatten i iskubslådan i frysen så har man färdiga iskuber fortare än om man använder kallt vatten istället. True story!

qozmox
2014-07-25, 11:13
Det är så. Det går inte snabbare, eller åtminstone inte mer än högst marginellt snabbare.

jag tänkte först när jag läste det, att det låter helt befängt,
men tänkte samtidigt att det kanske kan vara så.

men hur har man testat detta?
har svårt att tro att det inte är en skillnad mellan 4° och 96°.

hampfuz
2014-07-25, 11:51

Fast det är väl inte riktigt sant?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21535792
Frozen beef strip loins (n = 24) were cut into steaks sequentially from the rib end and identified by anatomical location (anterior, middle, posterior) within the loin. Within location, steaks were randomly assigned to conventional (C; 18 to 20 h, 4 °C) or rapid thawing methods. Rapid thawing methods, fast (20 min, 20 °C) or very fast (11 min, 39 °C), were conducted in a circulating water bath. The physical, thawing, cooking, color, and texture characteristics of each steak were recorded. This study demonstrates that beef strip loin steaks can be rapidly thawed in as few as 11 min without affecting texture or cooking yield, while reducing thaw drip loss. Thus, rapid thawing may enhance the apparent juiciness of steaks for consumers and provide an effective method for maintaining consistent control of experimental conditions for researchers.

tossefar
2014-07-25, 12:00
Fast det är väl inte riktigt sant?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21535792

Nej visst, har man en jämn temperatur som pumpas runt så kan det mycket väl gå fortare. Jag vet bara inte hur relevant det känns för hemmabruk...

hampfuz
2014-07-25, 12:04
Varför skulle det inte gå snabbare om vattnet stod stilla? Temperaturen utjämnas väl proportionellt mot temperaturdifferensen?

Sen att det inte rekommenderas att man ska tina i varmt vatten för att det leder till mer bakterietillväxt är en annan sak.

Löpsko
2014-07-25, 12:13

källa

z_bumbi
2014-07-25, 12:41

källa

Omega-3 mängden varierar beroende på vilket foder de har fått men även den "sämsta" odlade laxen brukar ha skapligt med omega-3.

AronP
2014-07-25, 18:57
Vatten blir inte smutsigt bara för att det är varmt.
Varmvatten räknas inte som livsmedel (eller vad klassificering nu är) och har därför inte samma kontrollkrav på rören, sen är det inte säkert att det gör det så mycket sämre men viss risk finns.

Sverker
2014-07-25, 19:44
Varför skulle det inte gå snabbare om vattnet stod stilla? Temperaturen utjämnas väl proportionellt mot temperaturdifferensen?

Sen att det inte rekommenderas att man ska tina i varmt vatten för att det leder till mer bakterietillväxt är en annan sak.

Stillastående vatten har du ledning av värme från vattnet till förpackningen.
Cirkulerar vattnet sker värmeöverföringen med konvektion och går mycket fortare beroende på att vattnet närmast förpackningen inte kyls av fisken.
Att det mest avgörande är värmeledningen i fisken är en annan sak.

Självklart ska all mat tinas i kallt vatten m a p tillväxt av bakterier.

hampfuz
2014-07-26, 00:10
Stillastående vatten har du ledning av värme från vattnet till förpackningen.
Cirkulerar vattnet sker värmeöverföringen med konvektion och går mycket fortare beroende på att vattnet närmast förpackningen inte kyls av fisken.
Att det mest avgörande är värmeledningen i fisken är en annan sak.

Ah, jag förstår, men det motsäger ju inte att det går fortare att tina i varmt vatten än kallt vatten även om det är stillastående. Även om det visserligen då inte går lika fort som om vattnet hade varit varmt samt rört på sig.

Vid stillastående vatten gäller väl Newtons avsvalningslag, iallafall? :)

F Ultra
2014-07-26, 01:30
Verkar som att det kan vara bättre (eller iaf inte sämre) att tina med varmt vatten om köttbiten är hyffsat liten:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2010.02037.x/abstract
This study demonstrates that beef strip loin steaks can be rapidly thawed in as few as 11 min without affecting texture or cooking yield, while reducing thaw drip loss. Thus, rapid thawing may enhance the apparent juiciness of steaks for consumers and provide an effective method for maintaining consistent control of experimental conditions for researchers.