handdator

Visa fullständig version : Finns det någon träningsmetod som går ut på väldigt lätta vikter?


Vitkål
2014-07-24, 16:17
Jag tränar på ett Friskis och Svettis i Sthlm (lindhagen) där jag sett en ung kille som gång på gång kör på jävligt lätta vikter (för honom). Han har i det närmaste min drömfysik, ingen bodybuilder men muskulös och jämn fysik.

Jag har sett honom göra en etta på ca 130kg i bänk men under 90 % av passen ser jag honom köra på 40-70kg i bänkpress, även i början av passen. Jag hörde honom snacka med en kille och då sa han att han kör knäböj någon gång i månaden, då på max 90kg. Trots det har jag sett honom göra en ganska lätt etta på 180kg.

Kör han efter någon metod som jag har missat där man alltid kör på så lätta vikter? Om inte annat så låter det jävligt behagligt att bara softa sig igenom passen.

Mvh

tlk
2014-07-24, 16:22
Fråga honom.

Vitkål
2014-07-24, 16:29
Fråga honom.

Törs inte. Han ser arg ut.

SteelPulse
2014-07-24, 17:48
Han kanske har uppnått den fysiken med tunga vikter och inte vill bli större? Har ett liknande fall på mitt gym, han kör typ bara med stången i bänkpress med väldigt högt repsantal, ser helt sjukt ut för karljäveln är ganska stor.

CalleP
2014-07-24, 17:56
It's all about them contractionz, ne jag har ingen aning!

watertouch
2014-07-24, 18:04
BodyPump?

Är det så du tränar för att köra Plate Curl med en kaka på 15kg?:)

King Grub
2014-07-24, 18:14
Han kanske har förstått att man inte behöver tunga vikter för att stimulera tillväxt, samtidigt som skaderiskerna minskar kraftigt.

TheOne1994
2014-07-24, 18:22
alla som tränar med "smarta" lätta vikter ser ofta vältränade ut. Dock ska inte vikten vara löjligt lätt. Man ser ofta personer träna med tunga vikter och usel teknik...ser ut som en påse skit.

bertbert
2014-07-24, 18:25
Ja, det finns flera metoder. Här en som jag själv provat (singlar på 70% 1RM)

http://www.davedraper.com/fusionbb/showtopic.php?tid/29397/

Kolla även in "Easy Strength" av Pavel/Dan John. Det finns mer.

lillmesen
2014-07-24, 18:28
german volume training, kanske?

koncept
2014-07-24, 19:33
Han kanske har förstått att man inte behöver tunga vikter för att stimulera tillväxt, samtidigt som skaderiskerna minskar kraftigt.

+1

Varje gång jag tar mig till ett kommersiellt gym så ser jag många personer som använder mycket tyngre vikter än de borde/behöver.

Om absolut maxstyrka är målet så tror jag man måste lyfta nära sitt max under vissa perioder, men om man endast lyfter för muskelvolym och utseende finns det andra metoder man kan använda och det verkar fungera att endast lyfta "tillräckligt" tungt.

justblaze
2014-07-24, 19:38
german volume training, kanske?

+1
Kanske kan vara något för TS
http://www.simplyshredded.com/german-volume-training-a-new-look-at-an-old-way-to-build-mass-strength.html

Loke
2014-07-24, 22:27
Typ alla bra program innehåller ju en hel del relativt lätt träning, men här tycks det ju handla om mindre än 50% av 1RM. Inte för att jag är jättekunnig om olika program, men jag kan inte minnas att jag någonsin sett ett program som bygger på så lätta vikter i någon större omfattning.

King Grub
2014-07-24, 22:29
Om man har tränat så länge som personen det handlar om har, finns det väl knappast någon anledning att följa ett "program". Då bör man känna sin kropp så väl att det inte är några problem att träna efter eget huvud.

Ghoetic
2014-07-24, 23:01
Han kanske har förstått att man inte behöver tunga vikter för att stimulera tillväxt, samtidigt som skaderiskerna minskar kraftigt.

Men vars ligger gränsen för hur mycket lättare det får vara för att stimulera god tillväxt?

King Grub
2014-07-24, 23:14
Man behöver inte bara flytta vikter. Man kan flexa avsedd muskel mot belastning, och då blir det en helt annan sak vilken belastning man använder.

Loke
2014-07-24, 23:32
Om man har tränat så länge som personen det handlar om har, finns det väl knappast någon anledning att följa ett "program". Då bör man känna sin kropp så väl att det inte är några problem att träna efter eget huvud.

Ok? Jag ser inte motsättningen mellan att följa program och träna efter eget huvud.

Lance Uppercut
2014-07-25, 00:33
Om inte annat så låter det jävligt behagligt att bara softa sig igenom passen.

Mvh

Om han kör lätta vikter antar jag att han även kör höga repsantal. Att ligga nära fail eller att t om gå till fail på 15-20 reps per set är inte soft ö h t, det är ett helvete.

Agitator
2014-07-25, 00:42
Jag tränar på ett Friskis och Svettis i Sthlm (lindhagen) där jag sett en ung kille som gång på gång kör på jävligt lätta vikter (för honom). Han har i det närmaste min drömfysik, ingen bodybuilder men muskulös och jämn fysik.

Jag har sett honom göra en etta på ca 130kg i bänk men under 90 % av passen ser jag honom köra på 40-70kg i bänkpress, även i början av passen. Jag hörde honom snacka med en kille och då sa han att han kör knäböj någon gång i månaden, då på max 90kg. Trots det har jag sett honom göra en ganska lätt etta på 180kg.

Kör han efter någon metod som jag har missat där man alltid kör på så lätta vikter? Om inte annat så låter det jävligt behagligt att bara softa sig igenom passen.

Mvh

www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203879

Lance Uppercut
2014-07-25, 00:53
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203879

Alla som kör högreps preppar eller vad menar du? Mestlol.

Agitator
2014-07-25, 01:11
Nej nej,

Mest en reflektering bara. Man har ju sett en och en annan användare köra tungt för att sedan inte köra "tungt" igen på väldigt lång tid och det har sedan uppenbarat sig varför. Hoodie helt plötsligt och ser ut att väga 15 kg mer helt plötsligt. Känns lite uppenbart i sådana fall.

Har bekanta som tränar högreps hur som, de preppar inte och ser average ut,

Eller ja, inte vet jag om de preppar, men starka eller deffade är de inte. Än...

filmjölk
2014-07-25, 01:17
Finns en träningsmetod som heter SuperSlow, där blir vikterna låga. Men hade han kört efter den hade du sett det.

Min teori är att personen ifråga växt till sin nuvarande storlek genom att träna ordentligt, sedan hittade han Kolozzeum och läste något som förvirrade honom och har inte växt sedan dess.

Vitkål
2014-07-25, 09:16
Man behöver inte bara flytta vikter. Man kan flexa avsedd muskel mot belastning, och då blir det en helt annan sak vilken belastning man använder.

Om han kör lätta vikter antar jag att han även kör höga repsantal. Att ligga nära fail eller att t om gå till fail på 15-20 reps per set är inte soft ö h t, det är ett helvete.


Idag tror jag han körde typ 5x5 på 50kg i FUbänk med paus. Sista repsen i sista setet såg han fortfarande fullkomligt oberörd ut. Detta följdes upp med ungefär samma variant i chins följt av triceps och biceps på 20kg med stång. Det såg med andra ord löjligt lätt ut, i synnerhet när jag vet hur stark han faktiskt är.

Mackie Messer
2014-07-25, 09:51
Idag tror jag han körde typ 5x5 på 50kg i FUbänk med paus. Sista repsen i sista setet såg han fortfarande fullkomligt oberörd ut. Detta följdes upp med ungefär samma variant i chins följt av triceps och biceps på 20kg med stång. Det såg med andra ord löjligt lätt ut, i synnerhet när jag vet hur stark han faktiskt är.

Hur tränade han förut? Jag såg att han tog 130kg i bänk och 180 kg i djup böj. Körde han många set tunga bänk eller såg du honom bara köra en etta på 130kg?

Lance Uppercut
2014-07-25, 11:05
Idag tror jag han körde typ 5x5 på 50kg i FUbänk med paus. Sista repsen i sista setet såg han fortfarande fullkomligt oberörd ut. Detta följdes upp med ungefär samma variant i chins följt av triceps och biceps på 20kg med stång. Det såg med andra ord löjligt lätt ut, i synnerhet när jag vet hur stark han faktiskt är.

Ok då tar jag tillbaka det jag sa, låter väldigt skumt att köra 5x5 med de vikterna.

filmjölk
2014-07-25, 11:08
han kan ju även vara skadad eller fått någon sjukdom, kanske rheumatism. Då kan det vara svårt att träna tungt, men väldigt skönt att belasta litegrann och röra sina ömmande leder.

Ulvamal
2014-07-25, 11:17
Tycker det låter väldigt skönt. Ska allvarligt fundera på om jag inte borde ha sådana perioder då och då. Lätta vikter och fokus på rörelsebana, men utan spymånga reps. Yum.

Tror det vore bra för motivationen i långa loppet, om än inte för resultaten just de perioderna.

Ajemän
2014-07-25, 11:24
Hade en rätt intressant diskussion med en polare som lyckats fruktansvärt bra i sin hypertrofiträning, och vi var båda rätt överens om att man troligen bör lägga fokus på att jobba med kontakten, lära sig kontrollera musklerna väldigt väl, göra vikten så tung som möjligt, kontrahera, klämma, jobba exentriskt, hitta precis rätt belastning och rytm, och jobba fram den extrema mjölksyrasmärtan...

Jag har på senare tid lallat lite med småvikter ibland, och lyckats få fram extrem kontakt som övergår till en djävulsk smärta framför allt i bröst och lats.

Hade aldrig orkat träna så dock, för det gör så oerhört ont och är så psykiskt belastande.
På nåt sätt hittat ett "hallelulja-moment", blivit "ett med muskeln". Tror det är något att lägga fokus på om man vill bli stor :)

dojsygo
2014-07-25, 12:57
Serge Nubret's träningschema är ju med lätta vikter.
12reps på 20 till 25rm med högvolym och kort vila (30-60 sec)

Och träningen handlade bara om muskelkontakt och fokus m.m.

Brinke
2014-07-25, 14:07
http://fitnesskolan.se/gvt-german-volume-training/
Lite info om gvt som några nämt

jflycore
2014-07-25, 15:00
Jag har personligen kört lätta vikter i snart 1 år ca.
Högreps med fokus på kontakt.
Tycker jag fått betydligt bättre resultat på det än att lyfta tungt/lågreppa.
Säkerligen väldigt personligt och hur man formar kroppen osv.
Men kör nästan bara 50% av mitt 1rm, och ibland, ytterst sällan så gå jag upp och lägger mig lägre än 10 reps. Försöker hålla spannet mellan 10-30 reps ca.
Är ingen direkt biff, men långt ifrån en räka.
Skulle ändå påstå att jag är rätt stark med 150 i böj, 115 i bänk och 180 i mark.

Mackie Messer
2014-07-25, 15:14
Snubben som tränade gjorde 5 reps på c:a 35% av 1RM. Det är inte ens många reps att prata om.

SimonV
2014-07-25, 15:20
Snubben som tränade gjorde 5 reps på c:a 35% av 1RM. Det är inte ens många reps att prata om.
Är du samma person som blaze

Agitator
2014-07-25, 15:21
Jag tror mer på min första post. Eller rehab. Men vem bryr sig, viktigaste är ju sin egna träning och hur man utför den.

Vad andra gör är skitsamma. Så länge du har progressionstänk i reps eller volym osv så kommer du alltid bli lite större och lite starkare.

Varför fokusera på andra.

Mackie Messer
2014-07-25, 15:23
Är du samma person som blaze

Nej, hurså?

Det är skillnad på att göra 10-30 reps på 50% av 1RM och 5 reps på 32% av 1RM. Bara så att du vet.

Och jag uppskattar inte din humor, jag tror jag ska rapportera dig till moderatorerna.

cero
2014-07-25, 15:34
Man behöver inte bara flytta vikter. Man kan flexa avsedd muskel mot belastning, och då blir det en helt annan sak vilken belastning man använder.

Vad menas?

filmjölk
2014-07-25, 16:24
Vad menas?

Vad som avses är att ta en mellantung vikt och våldsgungsvingstudslyfta den i högt tempo i begränsad ROM. Om vi ger en rörelse en längd av sju, där 0 är botten och sju är utlåst, så skall du jobba i spannet mellan 1-2 i starten och 4-6 i slutet av rörelsen och ta i med hela kroppen oavsett rörelse fast bestämt hävda att du enbart jobbar isolerat och bara flexar avsedd muskel mot motståndet.

cero
2014-07-25, 16:28
Vad som avses är att ta en mellantung vikt och våldsgungsvingstudslyfta den i högt tempo i begränsad ROM. Om vi ger en rörelse en längd av sju, där 0 är botten och sju är utlåst, så skall du jobba i spannet mellan 1-2 i starten och 4-6 i slutet av rörelsen och ta i med hela kroppen oavsett rörelse fast bestämt hävda att du enbart jobbar isolerat och bara flexar avsedd muskel mot motståndet.

roger that