handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott vid deff?


Hansnubben
2014-07-24, 02:54
Kanske redan finns en sån tråd, men enklast att göra en egen för raka svar!

som sagt, vill deffa och vet att man ska minska portionerna och kalorierna, men borde man även ta några kosttillskott så som BCAA lr casein, fettförbrännare mm och varför?

ATJL
2014-07-24, 05:41
Proteinpulver om du har svårt att få i dig tillräckligt protein, kreatin för att prestera bättre i gymmet med tunga vikter. Det är i princip vad som är värt att lägga pengar på, men inget av dem är en absolut nödvändighet utan ett komplement till att sköta kost och träning.

EAA möjligen, om du kör fastande träning eller tex Ola W:s VLCD upplägg. Det är så mycket olika bud fram och tillbaka vad gäller EAA, från de som är betydligt kunnigare än mig, så jag vet inte vad senaste budet är här på kollo..?

"Fettförbrännare"? Förenklat: Inget som är lagligt och säljs som kosttillskott är särskilt effektivt eller värt pengarna, generellt sett.

Så skulle jag svara iaf...

AirBox
2014-07-24, 06:45
Kanske redan finns en sån tråd, men enklast att göra en egen för raka svar!

som sagt, vill deffa och vet att man ska minska portionerna och kalorierna, men borde man även ta några kosttillskott så som BCAA lr casein, fettförbrännare mm och varför?

Är väldigt grön, men deffar väl rent tekniskt nu då det är viktnedgång som är målet. Enda tillskotten jag kör är vitaminer / mineraler då jag dagligen ligger på kcal underskott. Sedan brukar jag få i mig en burk Kvarg på kvällen just för proteinerna. Detta utöver den vanliga maten då.

Hansnubben
2014-07-24, 17:45
Tack för era tips grabbar, någon mer som har något mer att tilllägga?

cero
2014-07-24, 21:21
Tack för era tips grabbar, någon mer som har något mer att tilllägga?

Nej. Jag kör alltid på samma oavsett om det är deff eller bulk.

Kreatin + vassle

Hansnubben
2014-07-25, 19:13
Okej, men jag tycker att jag går upp för mkt i vikt med vassle.. krealkalyn tar jag innan träniing, ger mig boost! men tänkte på om man borde ta bcaa lr casein lr nått liknande efter träning istället för vassle?

Hoppas att lite fler delar med sig av sina erfarenheter så man har något att gå på

wierdo
2014-07-25, 20:24
Okej, men jag tycker att jag går upp för mkt i vikt med vassle.. krealkalyn tar jag innan träniing, ger mig boost! men tänkte på om man borde ta bcaa lr casein lr nått liknande efter träning istället för vassle?

Hoppas att lite fler delar med sig av sina erfarenheter så man har något att gå på


En portion vassle med vatten innehåller typ en 120 kCal, och kasein innehåller ungefär detsamma, men passar kanske inte att ta direkt efter träning då det är "långsamt" så det kan du skippa. Du skulle kunna ta en portion EAA (10gram) istället om du vill dra ner lite på kCal-intaget. Då en portion EAA ger ca 30 kCal.

Hansnubben
2014-07-25, 23:50
En portion vassle med vatten innehåller typ en 120 kCal, och kasein innehåller ungefär detsamma, men passar kanske inte att ta direkt efter träning då det är "långsamt" så det kan du skippa. Du skulle kunna ta en portion EAA (10gram) istället om du vill dra ner lite på kCal-intaget. Då en portion EAA ger ca 30 kCal.

men e de så stor skillnad på EAA o BCAA? vf rekomenderar du just EAA?

Beemel
2014-07-26, 15:37
men e de så stor skillnad på EAA o BCAA? vf rekomenderar du just EAA?

Eeh ja.
Eaa är alla essentiella aminosyror, BCAA är bara tre.

federov
2014-07-26, 20:16
Vad har du för kost, respektive träningschema? Startvikt/målvikt?

Hansnubben
2014-07-26, 21:22
tränar gym typ 5 6 dagar i veckan, bryr mig inte så mkt om min vikt, men vill få bort mitt fett, har inte börjat deffa än. undrar bara om det finns något bra kosttillskott man kan behöva vid deff eftersom man blir segare samt hungrigare när man deffar, något som hj'lper en va mätt länge lr bli mätt på mindre/nyttig mat eller något som håller energin uppe

federov
2014-07-26, 21:29
tränar gym typ 5 6 dagar i veckan, bryr mig inte så mkt om min vikt, men vill få bort mitt fett, har inte börjat deffa än. undrar bara om det finns något bra kosttillskott man kan behöva vid deff eftersom man blir segare samt hungrigare när man deffar, något som hj'lper en va mätt länge lr bli mätt på mindre/nyttig mat eller något som håller energin uppe

Ok! Jag personligen använder mig utav "nutrisport 90+" (choklad). Funkar utmärkt.

cero
2014-07-26, 23:18
tränar gym typ 5 6 dagar i veckan, bryr mig inte så mkt om min vikt, men vill få bort mitt fett, har inte börjat deffa än. undrar bara om det finns något bra kosttillskott man kan behöva vid deff eftersom man blir segare samt hungrigare när man deffar, något som hj'lper en va mätt länge lr bli mätt på mindre/nyttig mat eller något som håller energin uppe

Mycket grönsaker (gör en god sallad utan dressing så det inte känns som äta bark). Inga tillskott kommer hjälpa dig med detta.

Sheogorath
2014-07-26, 23:21
En portion vassle med vatten innehåller typ en 120 kCal, och kasein innehåller ungefär detsamma, men passar kanske inte att ta direkt efter träning då det är "långsamt" så det kan du skippa. Du skulle kunna ta en portion EAA (10gram) istället om du vill dra ner lite på kCal-intaget. Då en portion EAA ger ca 30 kCal.

1. Kasein efter träning stimulerar muskelproteinsyntesen så det är ett helt dugligt val.

2. 10 gram EAA innehåller omkring 56 kcal, för många i praktiken mer eftersom de har pulver med smaksättning/fillers som gör att de måste ta mer än 10 gram för att få i sig 10 gram EAA.