handdator

Visa fullständig version : Protein med gainer


DethCorpse
2014-07-23, 23:21
Hejsan nu är det som så att dom som är lite mer rutinerade än mig kanske har lite svar.
Jag tränar 6 gånger i veckan och jag brukar ta gainer och protein under dagarna jag tränar men min fråga är kan jag använda enbart gainer eller protein pulver?
Eller är det fritt fram att köra på båda för att maxa intaget av protein och kolhydrater??

Tacksam för ett snabbt svar

Vänliga hälsningar Martin

Toni Radanov
2014-07-23, 23:50
Gainers innehåller tillräcklig mängd protein för att tillgodose behovet.
Gainer + Protein är riktigt onödigt... Bortsett från om man är ultravegan och lever på enbart makaroner med ketchup kanske då och av någon anledning HELT undviker alla tänkbara proteinkällor. ^^

Allt beror på vad och hur mycket du äter samt syfte med tillskotten.
Äter man normal mat, mer än vanliga icketränande dessutom, behövs inget av de ovannämnda. Vill man verkligen se hur tjock man kan bli äter man allt man kan + gainer + kastar lite pengar i sjön på protein som kroppen inte alls behöver = go for it!

Men det kan vara klokt att se över vad man i normalfall äter under en dag och vecka för att avgöra om det behövs eller inte. I de flesta fall behövs det inte. Alls. Går du inte ner i vikt konstant så äter du iaf inte för lite!

z_bumbi
2014-07-24, 07:05
Gainer är något som de flesta tar i samband med träningen och inte övrig tid, det är med andra ord inget bra mellanmål om man inte är en extrem högenergiförbrukare.
Proteinpulver är något man tar för att öka proteinintaget om man äter lite av den varan från den övriga maten. Tränar du sex gånger i veckan och tränar något så när mycket varje pass så borde du utan problem kunna täcka ditt proteinbehov från maten så ett proteinpulver är antagligen inte nödvändigt.

Mackie Messer
2014-07-24, 07:48
Gainer är något som de flesta tar i samband med träningen och inte övrig tid, det är med andra ord inget bra mellanmål om man inte är en extrem högenergiförbrukare.
Proteinpulver är något man tar för att öka proteinintaget om man äter lite av den varan från den övriga maten. Tränar du sex gånger i veckan och tränar något så när mycket varje pass så borde du utan problem kunna täcka ditt proteinbehov från maten så ett proteinpulver är antagligen inte nödvändigt.

Hur mycket ska man träna för att man inte ska kunna täcka sitt proteinbehov med kosten? Är det när man tränar så mycket att man inte hinner handla och laga mat? I så fall är det väl inte träningen i sig som begränsar utan tiden. Och då borde även jobb och andra saker stjäla tid.

z_bumbi
2014-07-24, 10:01
Hur mycket ska man träna för att man inte ska kunna täcka sitt proteinbehov med kosten? Är det när man tränar så mycket att man inte hinner handla och laga mat? I så fall är det väl inte träningen i sig som begränsar utan tiden. Och då borde även jobb och andra saker stjäla tid.

När man tränar så lite att man har en låg kaloriförbrukning så kräver det ibland lite mer ansträngning.

Jeml
2014-07-24, 10:43
Använd det enbart mat. Eller föredrar du av någon anledning att dricka pulvret istället för att äta något?

lillmesen
2014-07-24, 10:57
Använd det enbart mat. Eller föredrar du av någon anledning att dricka pulvret istället för att äta något?

på sommaren är det dock jäkligt trevligt med gainer och prottepulver :) Orka äta fast föda, och framförallt orka tillaga skiten :)

Äggproteinpulver och malto är mina bästa vänner nu *cupid*

Jeml
2014-07-24, 11:53
på sommaren är det dock jäkligt trevligt med gainer och prottepulver :) Orka äta fast föda, och framförallt orka tillaga skiten :)

Äggproteinpulver och malto är mina bästa vänner nu *cupid*
Absolut, är man sån så är det ju perfekt :)

Dock skulle jag aldrig ta malto/gainer för att fylla upp energibehovet (om man nu inte har ett sjukt högt behov).
Lever hellre på proteinpulver och glass då!

lillmesen
2014-07-24, 13:40
Absolut, är man sån så är det ju perfekt :)

Dock skulle jag aldrig ta malto/gainer för att fylla upp energibehovet (om man nu inte har ett sjukt högt behov).
Lever hellre på proteinpulver och glass då!

fast glass är dyrt jmfört med malto ;)

Jeml
2014-07-24, 14:49
fast glass är dyrt jmfört med malto ;)
Meh :(

tlk
2014-07-24, 15:59
fast glass är dyrt jmfört med malto ;)

Malto är dyrt jmf. med strösocker. *popcorn*