handdator

Visa fullständig version : Vilka tillskott tar kollo?


BTA51
2014-07-23, 19:07
Hittade ingen tråd men kanske redan finns?

Är nyfiken på vad ni tar för tillskott och varför? Har de gett effekt? Rekommenderar du dem och vem rekommenderar du dem då till (nån som precis börjat gymma eller nån som tävlar på elitnivå)? Deff/bulk-tillskott som är bra, osv. :eating:

Lepras
2014-07-23, 19:15
Alla..

Jeml
2014-07-23, 19:16
Inga

justblaze
2014-07-23, 19:19
Behövs inga tillskott. Varierad mat och någon frukt. Drick Apensinjuice istället för dyrt proteinpulver

Sheogorath
2014-07-23, 19:28
Bulk:

Vitamin-D
Omega-3
Vassle (som matkomplettering)
EAA (som matkomplettering om jag fått i mig mycket kalorier men lite protein)
BCAA (post-workout)
Kasein (pre-workout + till natten)
Koffein (pre-workout om morgonträning)
Fruktos (pre-workout om morgonträning)
Socker+druvsocker (pre-workout på fredagar; trött efter jobb)
Godis (efter konditionsträning)
Energidryck (efter konditionsträning)

Utöver detta, på deff:

Kreatin
HMB
Ursobol
Ev. starkare PWO
Koffein innan alla styrkepass
Ev. Tongkat ali eller annan testobooster

Kanske ska testa fosfatsyra också nästa deff, verkar halvintressant.

Fogel
2014-07-23, 19:29
Behövs inga tillskott. Varierad mat och någon frukt. Drick Apensinjuice istället för dyrt proteinpulver

Yes, med ca 0,5 gram protein per 100 g från juice är det ett superbra alternativ till vassle!

Depzon
2014-07-23, 19:43
Under deff:

EAA: Innan träning. Ibland efter träning i stället för vassle. Ej märkt någon effekt.
Vassleprotein: Efter träning, ibland som frukost om jag inte har aptit på morgonen. Ej märkt någon effekt.
Maltodextrin: Efter träning. Ej märkt någon effekt.
Kasein: Några gram till kvargen så det inte ska kännas för vattnigt med vatten i stället för mjölk i. Basvara om jag får för mig att köra VLCD. Ej märkt någon effekt.

D-vitamin: En kapsel någon gång under dagen. Ej märkt någon effekt.
Multivitamin: En kapsel/brustablett första målet efter träningen. Ej märkt någon effekt.
Omega 3: 1-3 tabletter dagligen. Ej märkt någon effekt.
Magnesium: En brustablett någon gång under dagen. Märkt effekt under VLCD att myrkrypningar avtagit med två brustabletter dagligen.


Sist men inte minst:

PWO: Innan träningen. Märker en sjujäkla effekt.


Jag rekommenderar den som gillar tanken på att ha många burkar stående hemma och som inte har så mycket annat viktigt att slänga pengarna på, att köpa många tillskott bara för sakens skull. En som är skeptisk till tillskott rekommenderar jag ingenting särskilt :)

Aliaas
2014-07-23, 19:53
Omega-3
Kreatin monohydrat
Magnesium
HMB
C-Vitamin

anvihl
2014-07-23, 21:11
Mineralsalt vid hög värme och extrema pass. HMB vid deff.

Ozziking
2014-07-23, 21:47
Omega - 3
rosenrot
koffein
vassle ( när det behövs, vilket är typ aldrig )
Bcaa ( för tillfället )
Kreatin ( påbörjat )

övrigt:
Vitamintillskott iband, D/E/C isåfall.

Annars är maten perfekt :)

Tobbey
2014-07-23, 21:53
HMB (varje dag innan träning)
Vassle (då och då)
EAA (då och då)
Koffein (innan varje pass typ)
PWO (om jag hittat någon billig)

Illuminatus
2014-07-23, 22:39
Proteinpulver
Kreatin
Koffein
Maltodextrin
Magnesium
Beta-Alanin

...typ

drkrupp
2014-07-23, 23:05
D-vitamin och vassle (i gröt och bakverk) och ibland kasein för proteinfluff.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Lepras
2014-07-24, 03:30
Drick Apensinjuice istället för dyrt proteinpulver :D

xanton
2014-07-24, 05:03
D-vitamin,kalcium,kalium,c-vitamin. Proteinpulver vissa dagar/eaa, magnesium,e-vitamin.


Varför:
Har kollat kosten och ja får inte i mig det här då jag äter rätt ensidigt. Är laktoskänslig så kalcium får ja inte i mig knappt, d-vitamin då det är extremt svårt att uppnå en bra nivå utan sol. Kalium på deff då man inte får i sig så mycket. C-vitamin då ja inte knaprar en massa frukt eller så, har iaf brist. Magnesium för att lättare somna in o koppla av efter kvällspassen. E-vitamin för ja inte når en bra nivå, nötter o frön innehåller mest så de blir inte så mycket sånt.

smeander
2014-07-24, 13:53
Vassle, EAA, malto och Kreatin.


Skickat från ishallen

Animalisk
2014-07-24, 14:48
Ständigt kaloriunderskott här så jag stoppar i mig följande:

HMB
Kreatin
Magnesium
Zink

PWO = allt jag äter och dricker före träningen :d

oath5
2014-07-24, 18:47
För många ;)

När jag vaknar drar jag i mig:
Zink, C-vitamin, Krom, Dvitamin (på höst/vinter), multivitamin, ALA, CLA, Fosfatsyra, b5 vitamin, Resveratrol, rosenrot

innan träning: godis, hmb om jag dietar

efter träning: godis, glycin och magnesium

innan läggdags: glycin, magnesium och zink

R Scarpa27
2014-07-24, 19:53
mat och dryck i alla dess olika former....

vassle tas ibland & även gainer ibland för smidighets skull.
proteinbar är godis med mer protein som är schysst och gott ibland :D

tillskott vad är det egentligen hehe jo smidighet och precis som ordet tillskott :D

Aliaas
2014-07-24, 20:12
mat och dryck i alla dess olika former....

vassle tas ibland & även gainer ibland för smidighets skull.
proteinbar är godis med mer protein som är schysst och gott ibland :D

tillskott vad är det egentligen hehe jo smidighet och precis som ordet tillskott :D
Njaa..
Berätta gärna hur man får i sig optmalt med HMB och Beta-alanin från kosten ;)

R Scarpa27
2014-07-24, 20:20
Njaa..
Berätta gärna hur man får i sig optmalt med HMB och Beta-alanin från kosten ;)

behöver inte få i mig precis allt opti. =)

då skulle man få knappra och småäta av allt varje dag.
jag är ingen elitidrottare/gymmare på tävlingsnivå så slipper allt opti tänk.

ser till så jag äter iaf.

Lepras
2014-07-24, 22:18
Vad är vitsen med denna tråden?

Tokigapysen
2014-07-24, 22:38
Vad är vitsen med denna tråden?

TS vill nog se vad personerna som hänger på kollo använder för kosttillskott i sin vardag :)

Själv använder jag bara D-vitamin under vintern/höst och annars kör jag på vassle varje dag.

Lepras
2014-07-24, 22:42
TS vill nog se vad personerna som hänger på kollo använder för kosttillskott i sin vardag :)

Själv använder jag bara D-vitamin under vintern/höst och annars kör jag på vassle varje dag.

Och det svarade ja på direkt...

Alla använder ju olika= får ju inte ut något vettigt svar.

Defuniac
2014-07-25, 01:58
Och det svarade ja på direkt...



Alla använder ju olika= får ju inte ut något vettigt svar.


Det kan väl ända va kul att höra vad alla använder för något? Tillskott som ändå blivit en sån stor del av gymvärlden.

Du får såklart tycka som du vill, jag tycker iallafall det är intressant läsning.


Sent from my iPhone using Tapatalk

havok
2014-07-25, 05:34
Jag gör som justblaze och äter ett paket socker. Bygger riktigt bra med massa då!
Tappar fett samtidigt, blir brun och får ökad sexlust.

Skämt åsido

Vassle/Kasein (vid behov och efter träning)
Stimulatfri PWO, lägger till lite beta-alanin i denna ibland
BCAA
Omega-3 (vid behov)

Bryggare
2014-07-25, 06:38
Vassle för att säkerställa proteinintaget. Blivit starkare vid viktnedgång och tjejen har också ökat i styrka sedan vi började ta tillskott av protein. Vet inte om det är proteinets förtjänst eller att man tränar med lite mer jävlar anamma numera. Placebo? En kall läskande proteindrink är lite "godis" också.

Ajemän
2014-07-25, 09:22
Omega3 ibland
D-vitamin på vinterhalvåret

Vassle på deff

Eaa, koffein och kreatin året runt

Beemel
2014-07-25, 11:04
Vassle/kasein
Koffein
Kreatin
HMB
Vitaminer och mineraler (multivitamin, ZMA D-vitamin)
Omega 3

tlk
2014-07-25, 11:34
nu på deff:
malto (under gymbesöket)
ashwaghanda
vassle (innan och efter gymmet)


i da future när jag går på balans / svagt överskott:
vassle (innan och efter gymmet)
malto (medans jag böjer)

nästa deff? samma + kanske kolin.

hassanhaz
2014-07-25, 22:50
Använder mig enbart av Aldrig Vila-produkter. Eftersom Mikael Hollsten har sagt att hans produkter är bäst och man får bäst resultat då.

För övrigt så tyckte jag juice-jämförelsen var skön. Tror nog portionspriset på juice är dyrare än någon billig variant av whey 80.

justblaze
2014-07-25, 22:57
Jag gör som justblaze och äter ett paket socker. Bygger riktigt bra med massa då!
Tappar fett samtidigt, blir brun och får ökad sexlust.

Skämt åsido

Vassle/Kasein (vid behov och efter träning)
Stimulatfri PWO, lägger till lite beta-alanin i denna ibland
BCAA
Omega-3 (vid behov)

Och jag gör som dig! Lägger i lite extra beta-alanin dom dagarna jag bestämmer mig för PB:n

Sheogorath
2014-07-26, 08:56
använder mig enbart av aldrig vila-produkter. Eftersom mikael hollsten har sagt att hans produkter är bäst och man får bäst resultat då.


:d

AEB
2014-07-30, 09:52
Har ändrat och tagit 80 gram kolhydrater från godis direkt innan träningen och sätt att det varit som dag och natt från vecka 1 med och vecka 2 utan. Körde exakt samma kost som innan för att se ifall det gav mig något annat än placebo. Vet dock ej ifall detta är individuellt men jag presterar sjukt mycket bättre med 80g snabba kolhydrater än utan. Tog 5 kilo mer förra veckan på bicepscurl med stång än denna vecka utan och kände mig mycket mer utmattad denna vecka. Vore kul att höra ifall något märkt samma resultat!

anvihl
2014-07-30, 10:14
Har ändrat och tagit 80 gram kolhydrater från godis direkt innan träningen och sätt att det varit som dag och natt från vecka 1 med och vecka 2 utan. Körde exakt samma kost som innan för att se ifall det gav mig något annat än placebo. Vet dock ej ifall detta är individuellt men jag presterar sjukt mycket bättre med 80g snabba kolhydrater än utan. Tog 5 kilo mer förra veckan på bicepscurl med stång än denna vecka utan och kände mig mycket mer utmattad denna vecka. Vore kul att höra ifall något märkt samma resultat!

Du säger att du kör exakt likadan kost förutom godiset? Då är det väl självklart att du presterar bättre med mer energi och mer kolhydrater? Kanske är det så att du till och med kom upp på överskott med godiset och inte utan det? Testa att inta kolhydraterna under en annan tid på dygnet så lär du troligen prestera bättre på träningen även då (inte för att det är fel att äta innan träningen).

Mags
2014-07-30, 10:17
Bulk:

Vitamin-D
Omega-3
Vassle (som matkomplettering)
EAA (som matkomplettering om jag fått i mig mycket kalorier men lite protein)
BCAA (post-workout)
Kasein (pre-workout + till natten)
Koffein (pre-workout om morgonträning)
Fruktos (pre-workout om morgonträning)
Socker+druvsocker (pre-workout på fredagar; trött efter jobb)
Godis (efter konditionsträning)
Energidryck (efter konditionsträning)

Utöver detta, på deff:

Kreatin
HMB
Ursobol
Ev. starkare PWO
Koffein innan alla styrkepass
Ev. Tongkat ali eller annan testobooster

Kanske ska testa fosfatsyra också nästa deff, verkar halvintressant.

http://www.troll.me/images/business-cat-needs/sir-please-explain-yourself-thumb.jpg

nu på deff:
malto (under gymbesöket)
ashwaghanda
vassle (innan och efter gymmet)


i da future när jag går på balans / svagt överskott:
vassle (innan och efter gymmet)
malto (medans jag böjer)

nästa deff? samma + kanske kolin.

Kolin, jag hittade inte så mycket information (icke-säljsnack). Vad är syftet?

Sheogorath
2014-07-30, 10:34
Kolin, jag hittade inte så mycket information (icke-säljsnack). Vad är syftet?

Fruktos: långsammare blodsockerstegring -> har förhoppningsvis inte hunnit bränna allt under de första 20 min när jag inte behöver den extra energin egentligen. Gör förmodligen ingen jätteskillnad i praktiken.

BobaFett
2014-07-30, 11:23
De här kosttillskotten finns i mitt stash just nu:

De som funkar:
HMB
Kreatin

De som jag håller på och testar just nu:
Phosphatidic acid

De som jag inte ser som kosttillskott utan mat:
Vassle

De som är skräp:
Agmatine

King Grub
2014-07-30, 11:23
De som är skräp:
Agmatine

Du tar det ändå eller? :D

BobaFett
2014-07-30, 11:30
Du tar det ändå eller? :D

Burken är inte slut än :)

Den utlovade effekten är mer pump, har inte märkt nån ökning där.

Sheogorath
2014-07-30, 11:46
Burken är inte slut än :)

Den utlovade effekten är mer pump, har inte märkt nån ökning där.

True. Jag körde som förskrivet och ökade dosen successivt tills jag överdoserade så kraftigt att jag blev illamående. Märkte inte ett svatt. Agmatine, precis som citrullin och arginin (även som AAKG) ger inte ett jota för pumpen.

Ulvamal
2014-07-30, 11:52
Citrullin är jättebra på att göra smaken av HMB mer angenäm. Det är enda effekten jag har märkt av ... men den gillar jag faktiskt. <3

Sheogorath
2014-07-30, 11:55
Citrullin är jättebra på att göra smaken av HMB mer angenäm. Det är enda effekten jag har märkt av ... men den gillar jag faktiskt. <3

Jo både citrullin och AAKG smakar ju helt OK men det känns som att det finns billigare sätt att smaksätta HMB. ;)

StarkaUlf
2014-07-30, 12:12
Jo både citrullin och AAKG smakar ju helt OK men det känns som att det finns billigare sätt att smaksätta HMB. ;)

Ett sätt är att blanda ner pulvret i starkt blandad saft, t.ex fun-light, gärna med någon "surare" smak. Brukar köra det i ett litet glas, då kan man även svälja allt direkt. Smakar inte så illa :)

BisonLGcrew
2014-07-30, 12:23
Burken är inte slut än :)

Den utlovade effekten är mer pump, har inte märkt nån ökning där.

Det faktum att du fortsätter ta det fast du vet att det inte funkar är en jäkla powerful USP för Agmatine :).

Jag käkar multivitamin/mineral och kreatin.

Isseman
2014-07-30, 13:16
De här kosttillskotten finns i mitt stash just nu:

De som funkar:
HMB
Kreatin

De som jag håller på och testar just nu:
Phosphatidic acid

De som jag inte ser som kosttillskott utan mat:
Vassle

De som är skräp:
Agmatine


Utvärdering av Phosphatidic acid när din dos är klar tack ;)

CalleP
2014-07-30, 17:47
Proteinpulver och kaffe.

PureWhey
2014-07-30, 18:24
De här kosttillskotten finns i mitt stash just nu:

De som funkar:
HMB
Kreatin

De som jag håller på och testar just nu:
Phosphatidic acid

De som jag inte ser som kosttillskott utan mat:
Vassle

De som är skräp:
Agmatine

Hahaha, det + malto, koffein och BCAA-tabletter.

BobaFett
2014-07-30, 18:54
Utvärdering av Phosphatidic acid när din dos är klar tack ;)

Har tagit slut på en burk, har haft mina livs bästa ökningar men de ger jag cred till ett bra program + HMB. Tänkte fortsätta med HMB, kretin och PA mest för att den kombon har funkat. Om PA har bidragit vet jag inte.

BobaFett
2014-07-30, 18:56
Hahaha, det + malto, koffein och BCAA-tabletter.

Just det, koffein med :)

Isseman
2014-07-30, 19:50
Har tagit slut på en burk, har haft mina livs bästa ökningar men de ger jag cred till ett bra program + HMB. Tänkte fortsätta med HMB, kretin och PA mest för att den kombon har funkat. Om PA har bidragit vet jag inte.

Alright! låter gött *flex*

BbqFitness
2014-07-30, 19:52
3st Omega3kapslar
4000 IU D3
Proteinpulver när jag vill ha nåt snabbt (sa flickan) eller känner att ligger lågt på protein för dagen.

cAase
2014-07-30, 20:58
Just nu kör jag enbart vassle, koffein och kreatin. D-vitamin när solen börjar gå i ide.

HMB lär jag börja med igen, men då jag trycker i mig för mycket kalcium genom kosten väntar jag tills den nya kalciumfria versionen släpps. Visserligen har GG en på lager, men priset är lite för högt för att vara värt.

Nutrid
2014-07-31, 08:27
Omega-3
Vitamin-D
Multivitamin (flytande och bra mycket chelaterat)
CLA caps
Vassle
Kasein
Glukosamin

n3o
2014-07-31, 09:36
Verkar som att många använder HMB. Vad är det bra för egentligen? Har läst lite om det men fattar inte riktigt

BobaFett
2014-07-31, 11:45
Verkar som att många använder HMB. Vad är det bra för egentligen? Har läst lite om det men fattar inte riktigt

Se den här presentationen så förstår du mer.


http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html

BTA51
2014-07-31, 18:26
Vad är vitsen med denna tråden?

Nyfiken på vad folk använder och vilka resultat de tror att det gett. Också intressant att se ifall man själv använder överdrivet mycket i förhållande till andra. Jag har t.ex. funderat på att använda HMB så kul att se om det är vanligt eller om folk tycker det är meningslöst. Tror också att det är allmänt nyttig läsning ifall man inte riktigt har koll på tillskott att se ifall folk som är stora köper 700 olika eller om det ligger ganska jämnt och lika oavsett storlek. Kanske kan antingen bryta myten (eller bevisa den) om att kosttillskott är viktigt för att växa, osv. Ingen tvingar dig att läsa eller skriva om du nu tycker det är så meningslöst. *rolleyes*

BTA51
2014-07-31, 18:39
Själv deffar jag nu och använder:

Omega-3+CLA 3 ggr om dagen vid måltid.
Koffeintablett innan träning om jag är trött.
EAA innan träning.
Vassle+5g kreatin monohydrat efter träning.
Kasein på kvällen om jag inte ätit nära sänggående.

Har gått ner från runt 82-83 till 70 så är nöjd med deffen men tycker jag verkar ha tappat ganska mycket muskler så kanske HMB eller något annat hade varit värt att använda, eller ger det bara marginell påverkan?

När jag bulkade i höstas hade jag gainer istället för vassle och beta-alanin+maltodextin innan träning och inget CLA. Den bulk som gått bäst för mig både i volym och styrka men också första bulken där jag verkligen hårdsatsade på träningen och prioriterade bort allt annat så beror såklart främst på det. Tänkte bulka igen till hösten men mindre fulbulk så om folk har förslag på onödiga grejer att ta bort/bra grejer att lägga till lägga till utifrån vad ni haft nytta av så vore det intressant att höra. Självklart är träning viktigast och bla bla bla men detta är kosttillskottsforumet.

Depzon
2014-08-01, 06:49
För några år sedan så smakade FX:s HMB-pulver helt okej. Nu för tiden smakar det ren skit. Eller kanske ren sprit. Det känns som att det är hembränt/ryssvodka i pulverform och det värsta jag någonsin tryckt i mig. Brukar gilla pulver som smakar illa eftersom det känns mer effektfullt men nu klarar jag inte av burken och ska se mig om efter kapslar (som jag vanligtvis tycker är skittråkigt jämfört med pulver) i stället.

Se den här presentationen så förstår du mer.


http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html

Spännande att se ett klipp utan tidsangivelse. Få se om man sitter här i 90 minuter då :)