handdator

Visa fullständig version : Gick upp 2.5 kg muskelmassa på 4 veckor


larssonn1klas
2014-07-23, 13:21
Hej Kolozzeum!
Inte helt säker på att detta är inom rätt ämne, men flytta gärna tråden annars.

Det är såhär: Min polare går på "viktkontroll" hos ett företag som säljer mycket kosttillskott (hur är reglerna, får man skriva företagsnamnet på kolozzeum?) och de gjorde en kroppsscanner i början på testperioden.

När det sedan hade gått 4 veckor visade deras våg otroliga resultat. Hon hade blivit av med kroppsfett och samtidigt byggt 2.5 kg muskler. Hon har dessutom inte tränat något vidare dessa två veckor och konsumerat mer alkohol än vanligt, är det möjligt att få dessa resultat? Eller lättare sagt, ljuger de bara för att kunna fortsätta sälja sina produkter?

Någon som har vetenskapliga artiklar på hur mycket man, generellt, kan gå upp i muskelmassa?

Mvh

Jeml
2014-07-23, 13:28
Om något verkar vara otroligt så är det ofta det också.

Generellt brukar man säga att man bara kan lägga på sig ett par kilo muskelmassa per år.

I början går det dock snabbare och att "hämta" tillbaka muskler man en gång haft men tappat kan gå snabbt.

Aliaas
2014-07-23, 13:30
Bullshit.

cero
2014-07-23, 13:31
Om något verkar vara otroligt så är det ofta det också.

Generellt brukar man säga att man bara kan lägga på sig ett par kilo muskelmassa per år.

I början går det dock snabbare och att "hämta" tillbaka muskler man en gång haft men tappat kan gå snabbt.

Första året kan man lägga på sig en hel del kilon muskelmassa om man tränar ordentligt och har bra gener. Men på just denna verkar det vara BS.

beckman88
2014-07-23, 13:32
Det låter lite otroligt, även om hon hade varit en 15 årig BB fullproppad med HGH är 2.5kg ren muskelmassa på 4 veckor orimligt.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

larssonn1klas
2014-07-23, 13:33
Min tanke är egentligen inte OM hon gått upp 2.5 kg muskelmassa och blivit av med fett, det har hon inte. Man bygger inte muskler på deras kosttillskott, alkohol och chips. Det jag egentligen är ute efter är OM man får göra såhär. De lurar henne rakt av och hon köper vad deras våg visar.

Hon trodde stenhårt på att hon byggt 2.5 kg muskler på 1 månad med alkohol. Detta är lite skrämmande, eftersom folk blint litar på "pålästa" människor och kommer nu köpa deras tillskott för 1000-lappar.

Min fråga är även, hur mycket kan man bygga (muskelmassa) på 1 år? Jag förstår att det är väldigt olika, men generellt?

cero
2014-07-23, 13:33
Det låter lite otroligt, även om hon hade varit en 15 årig BB fullproppad med HGH är 2.5kg ren muskelmassa på 4 veckor orimligt.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

HGH är inte muskelbyggande. ;)

Min fråga är även, hur mycket kan man bygga (muskelmassa) på 1 år? Jag förstår att det är väldigt olika, men generellt?

Skulle gissa på att man kan lägga på sig 5-7 KG det första året med bra träning och gener. Efter det så går det mycket långsammare.

larssonn1klas
2014-07-23, 13:33
Det låter lite otroligt, även om hon hade varit en 15 årig BB fullproppad med HGH är 2.5kg ren muskelmassa på 4 veckor orimligt.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Tack för länken! :)

Jeml
2014-07-23, 13:34
Första året kan man lägga på sig en hel del kilon muskelmassa om man tränar ordentligt och har bra gener. Men på just denna verkar det vara BS.
Jo precis, bra gener, utgångsläge o träning så kan man lägga på sig en del i början.

larssonn1klas
2014-07-23, 13:34
HGH är inte muskelbyggande. ;)



Skulle gissa på att man kan lägga på sig 5-7 KG det första året med bra träning och gener. Efter det så går det mycket långsammare.

Även för kvinnor?

cero
2014-07-23, 13:37
Även för kvinnor?

Oj, missade att det var en kvinna. Skulle dock tro att det är samma för bägge kön. HGH hjälper i varje fall med fettförlusten.

retnuhwej
2014-07-23, 13:39
Ne inte en chans att tjejer bygger lika snabbt

larssonn1klas
2014-07-23, 13:40
Min tanke är även att anmäla dem till Konsumentombudsmannen, men behöver lite mer kött på benen för detta. Tycker det är omoraliskt att lura yngre naiva människor som just kommit igång med träningen. Deras tanke är att börja sälja riktigt dyra kosttillskott för att kunna hålla dessa 2.5 kg muskelmassa/månad.

Men behöver lite mer konkret fakta och helst lite artiklar/rapporter, vet ni något?

cero
2014-07-23, 13:48
en kroppsscanner

Tror nog felet ligger här. Vad var det för kroppsscanner? Det flesta verktyg som är till för att mäta fett och muskler är nämligen skräp och totalt värdelösa.

Och vilket är företaget? Givetvis kan du skriva det.

bertbert
2014-07-23, 13:49
Tycker det är omoraliskt att lura yngre naiva människor som just kommit igång med träningen.

och sedan...


Mvh
__________________
Niklas Larsson
Köp skräddarsytt kost- & träningsprogram hos BodyFight Challenge. Skriva och Richard Nilsson & Denice Andrée. Receptbank, personlig rådgivning och informationsbrev ingår!

Klicka här!


Hmmm.....

cero
2014-07-23, 13:50
och sedan...




Hmmm.....

Vad är problemet?

bertbert
2014-07-23, 13:53
Vad är problemet?

Från hemsidan som länkas:


GET TIGHT
SLIM
Vill du bli av med det extra underhudsfettet som vägrar försvinna? Get Tight är anpassat för dig som vill få en tajtare och mer slimmad kropp. Programmet finns anpassat för både gym- och hemmaträning med enkla och funktionella övingar. Perfekt inför en speciell högtid som bröllop, balen eller strandsäsongen.

Aftonbladet DeLuxe!

larssonn1klas
2014-07-23, 13:56
Såhär är situationen:

Herbalife erbjuder "gratis" träning i Borås och de får alla som tränar även en kostnadsfri kroppsskanning där de får ut resultat. De skannar kroppen 2 gånger, en vid start och en vid slut. Där den första skanningen visade dåliga resultat och efter fyra veckor visade den dunderresultat.

Anledning till att jag blir så skeptisk är följande: Min kompis (en tjej, 24 år) har minskat ner träningen, ökat alkoholkonsumtionen och ätit mer skräpmat under dessa fyra månader. Det finns inte en j*vla chans att detta är sant.

Jag är själv företagare och vet att Herbalife inte ger bort gratis träning, rådgivning m.m. utan att ha en baktanke: Sälja sina dyra kosttillskott som ska ge dessa superresultat varje månad. De lurar folk så det bara rycker om det, de är fel.

larssonn1klas
2014-07-23, 13:59
Från hemsidan som länkas:



Aftonbladet DeLuxe!

Förstår att detta låter som dubbelmoral. Men det vi gör via BodyFight Challenge är att lär människor enkelt om kost- och träning. Vi lovar ingen muskelmassa på 2-3 kg/månad. Bygga muskler tar otroligt mycket längre tid än att minska i vikt som "Get Tight-programmet" som du refererar till. Vi har dessutom full återbetalning om någon är missnöjd.

Men tillbaka till ämnet tack

cero
2014-07-23, 14:06
Anledning till att jag blir så skeptisk är följande: Min kompis (en tjej, 24 år) har minskat ner träningen, ökat alkoholkonsumtionen och ätit mer skräpmat under dessa fyra månader. Det finns inte en j*vla chans att detta är sant.

Du behöver inte ens fundera. Det är inte sant.

Vilken var scannern?

Paperbasket
2014-07-23, 14:13
Ingen som förstår vad ts egentligen fiskar efter?

larssonn1klas
2014-07-23, 14:15
Du behöver inte ens fundera. Det är inte sant.

Vilken var scannern?

Vad menar du med "vilken var scannern"? :)

beckman88
2014-07-23, 14:23
Vad menar du med "vilken var scannern"? :)

Han menar det han skrev: Vilket märke var scannern? Om TS är ute efter att rekrytera klienter till Herbalife så har detta nog motsatt effekt *screwy*

cero
2014-07-23, 14:43
Ingen som förstår vad ts egentligen fiskar efter?

Nej?

Vad menar du med "vilken var scannern"? :)

Scannern som användes för att mäta muskler och fett. Vilken typ av scanner var det?

Som jag skrev förut är de mesta verktyg som är till för att mäta kroppskomposition helt värdelösa. Krävs rätt avancerad utrustning för att kunna mäta sådant med precision.

lillmesen
2014-07-23, 15:13
Ingen som förstår vad ts egentligen fiskar efter?

Jag tror att jag gör det brah :)

rooz
2014-07-23, 15:19
Hahaha:d

F.Ö borde TS läsa regelverket.

Löpare
2014-07-23, 15:36
Nej?




Subtilt marknadsföra sig själv är min gissning.

Xtreme
2014-07-23, 15:52
Omöjligt

Eller lättare sagt, ljuger de bara för att kunna fortsätta sälja sina produkter?
Mvh

Ja eller ngn annan baktanke för att ljuga.

Mackie Messer
2014-07-23, 15:54
Det finns ingen scanner för hemmabruk. Den enda scannern som finns är dexa oxh de finns endast på sjukhus på kliniska fysiologimottagningar. Det som finns för hemmabruk är bioimpedancevågar.

Toni Radanov
2014-07-23, 16:16
Vätska i muskler.

That's all there is to it. Det kan skilja enormt (mer på personer med större andel LBM) beroende på om man är glykogenfylld/tömd/uttorkad/vattnig då de flesta såna "apparater" om det inte är en magnetröntgen (knappast va?) skickar ström genom kroppen och mäter resistens varpå fett ej leder ström medan övrig vävnad i stort sett gör. Mest muskler.

Vad lärde vi oss i skolan? Vatten leder ström. Muskler = Vatten. Vätskebalansen i musklerna avgör hur mycket man gått upp / ner i muskelmassa, enligt vågen. Inte i verkligheten.

Jag har registrerat 90.2 LBM kontra 82.9 med 3 dagar mellanrum (Vätsketömning hej å hå inför tävling) tappade jag 7 kg muskler? Nix.

även kroppsfett % fluktuerar pga ovan anledning då förhållande mellan fett och total massa i kroppen. Dvs är man uttorkad visar vågen/apparaten lägre total vikt, högre fett % och lägre LBM (lean body mass) medan är man blöt väger man "för mycket" men har klart bättre kroppsfett % och muskelmassa, pga just vattenmängd i relation till total vikt och massa.

Så funkar de flesta ^^ Så länge man inte är expert på sin egen kropp och alltid kollar % satserna under exakt samma förutsättningar och lever efter robotschema gällande kost/sömn/träning kommer det variera. Det är tyvärr inte värt ett drit.

Men hey, whatever floats folks boat! :D

cero
2014-07-23, 16:19
Subtilt marknadsföra sig själv är min gissning.

Eh, var är marknadsföringen? Lol på "subtilt".