handdator

Visa fullständig version : Amino innan och under träning onödigt?


Kunglig12
2014-07-23, 10:41
Hej är det onödigt (host* pengar i sjön) att ta:

10g Aminosyror direkt INNAN träning
10g aminosyror och 25g matlo UNDER träning
30g vassle efter träning

Ca. 45-60min efter
Riktig mat (kyckling o ris)

Det är även under bulk så jag har ätit mycket protein innan träningspasset så det är ingen lång fasta mellan utan ätit ett mål ca 1h innan träningen med protein plus 3 måltider innan med protein också...

Ska jag skippa bcaa och malto under bulk? Jag vill vara så optimal som möjligt!:)

King Grub
2014-07-23, 10:45
Pengarna i sjön.

Kunglig12
2014-07-23, 11:15
Pengarna i sjön.

Hur ska jag göra istället? Bara ta amino under passet och sen vassle efter?

King Grub
2014-07-23, 11:22
Vassle efter.

LIFT
2014-07-23, 11:23
Hur ska jag göra istället? Bara ta amino under passet och sen vassle efter?

Vad jag tror, så spelar det nog ingen vidare stor roll när du intar detta.
Jag tror Grub menar att amino är inget du lär behöva vid en bulk?

Tror du lär göra det bra utan amino.

Nu är det bara vad jag tror :D men av vad jag läst och hört förut. Har själv ingen vidare erfaranhet om det.

Kunglig12
2014-07-23, 11:29
Vassle efter.

Så jag ska strunta i Malto under passet också?

King Grub
2014-07-23, 11:31
Det känner du väl själv. Jag skulle inte lida av energibrist eller lågt blodsocker om jag låg på energiöverskott och hade ätit mat en timme innan passet.

Kunglig12
2014-07-23, 11:52
Det känner du väl själv. Jag skulle inte lida av energibrist eller lågt blodsocker om jag låg på energiöverskott och hade ätit mat en timme innan passet.

Hmm det är sant... Tur att jag inte beställde allt igår då.. Men jag borde strunta i aminosyror iaf? Är det också onödigt att ta eaa efter träning med vassle och sen mat 1 h efter ??

King Grub
2014-07-23, 11:54
Ja, vassleprotein innehåller tillräckligt av alla EAA för maximal stimulans av proteinsyntesen.

tlk
2014-07-23, 11:56
Hmm det är sant... Tur att jag inte beställde allt igår då.. Men jag borde strunta i aminosyror iaf? Är det också onödigt att ta eaa efter träning med vassle och sen mat 1 h efter ??

Finns aldrig någon mening med att ta EAA och vassle samtidigt. Om du tar rimlig dos vassle så får du EAA så det räcker från det.


Strunta i aminosyrorna.


Själv gillar jag malto under passet men det är för jag sällan har ätit på de närmsta 10-timmarna (pga. sömn). Hade jag ätit en timme innan och legat på överskott... hade nog klarat mig fint utan maltot då.

Kunglig12
2014-07-23, 12:07
Ja, vassleprotein innehåller tillräckligt av alla EAA för maximal stimulans av proteinsyntesen.
Ok alltså optinoja.se men det är väl bäst att ta 40g proteinpulver för det är 30g protein ön 30g proteinpulver för det är 24g protein... Eller är 40 g också pengar i sjön? Har tagit det på senaste för jag läste att 30g protein stimulerar protieneyntesen till Max
Finns aldrig någon mening med att ta EAA och vassle samtidigt. Om du tar rimlig dos vassle så får du EAA så det räcker från det.


Strunta i aminosyrorna.


Själv gillar jag malto under passet men det är för jag sällan har ätit på de närmsta 10-timmarna (pga. sömn). Hade jag ätit en timme innan och legat på överskott... hade nog klarat mig fint utan maltot då.
Struntar i malto och amino då ... Skönt o spara pengarna då :-) får väl göra en beställning sen under deff istället... Får fortsätta med vasslet under bulk trots hög proteinintag men det är väl aminosyrorna där som är viktiga

Kan fråga här istället för göra en ny tråd... Men skulle det gynna muskeltillväxten om man åt multivitaminer (under bulk)? Kommer äta röd grape, kiwi, rött kött, kyckling, kokosolja, fisk, lax, nötter, kvarg, havregryn, ägg, avokado, olivolja, jordnötssmör, riskakor... Kanske också är onödigt??

tlk
2014-07-23, 12:13
Ok alltså optinoja.se men det är väl bäst att ta 40g proteinpulver för det är 30g protein ön 30g proteinpulver för det är 24g protein... Eller är 40 g också pengar i sjön? Har tagit det på senaste för jag läste att 30g protein stimulerar protieneyntesen till Max

Struntar i malto och amino då ... Skönt o spara pengarna då :-) får väl göra en beställning sen under deff istället... Får fortsätta med vasslet under bulk trots hög proteinintag men det är väl aminosyrorna där som är viktiga

Kan fråga här istället för göra en ny tråd... Men skulle det gynna muskeltillväxten om man åt multivitaminer (under bulk)? Kommer äta röd grape, kiwi, rött kött, kyckling, kokosolja, fisk, lax, nötter, kvarg, havregryn, ägg, avokado, olivolja, jordnötssmör, riskakor... Kanske också är onödigt??


30g pulver lär räcka... om du ändå äter hyfsat direkt efter så tror inte jag att det kommer att göra så stor skillnad för dig att om du käkar vassle efter passen eller inte.

om du är intresserad av tillskott så kan kreatin vara värt att investera i däremot.


Spontant låter det som du äter en kost som kommer att täcka upp alla dina vitamin- och mineralbehov så du behöver säkerligen inte extra multivitaminer. Vitaminbrist är inte så jättevanligt i Sverige till att börja med.



och alltså. Du behöver inte något EAA under deff heller.

Kunglig12
2014-07-23, 12:26
30g pulver lär räcka... om du ändå äter hyfsat direkt efter så tror inte jag att det kommer att göra så stor skillnad för dig att om du käkar vassle efter passen eller inte.

om du är intresserad av tillskott så kan kreatin vara värt att investera i däremot.


Spontant låter det som du äter en kost som kommer att täcka upp alla dina vitamin- och mineralbehov så du behöver säkerligen inte extra multivitaminer. Vitaminbrist är inte så jättevanligt i Sverige till att börja med.



och alltså. Du behöver inte något EAA under deff heller.
Ok får börja med 30g igen då:) struntar o vitamintabletterna med då ...

Kreatin tar jag redan:) har tränat ett tag så tänkte att jag kunde investera med nya kosttillskott då för att optimera resultaten men det var tydligen onödigt ! Tur kanske .. Det är inte direkt gratis

Eaa under deff är väl bra för att spara kcal? Kanske inte för nåt annat?

tlk
2014-07-23, 12:35
Ok får börja med 30g igen då:) struntar o vitamintabletterna med då ...

Kreatin tar jag redan:) har tränat ett tag så tänkte att jag kunde investera med nya kosttillskott då för att optimera resultaten men det var tydligen onödigt ! Tur kanske .. Det är inte direkt gratis

Eaa under deff är väl bra för att spara kcal? Kanske inte för nåt annat?

Lägg kruten på att få till bra träning istället för att få till optimala kosttillskott. Det vetenskapliga underlaget på att "tillskott" (med vissa få undantag) skulle ge något vettigt öht är, milt sagt, svagt.


Jo visst. Med EAA kan du spara lite på kalorierna jmf. med att äta samma mängd protein från mat eller vassle. Det är ju helt relevant om du ska ner på extremt låga kalorinivåer.

smeander
2014-07-23, 13:16
Ok får börja med 30g igen då:) struntar o vitamintabletterna med då ...



Kreatin tar jag redan:) har tränat ett tag så tänkte att jag kunde investera med nya kosttillskott då för att optimera resultaten men det var tydligen onödigt ! Tur kanske .. Det är inte direkt gratis



Eaa under deff är väl bra för att spara kcal? Kanske inte för nåt annat?


En simpel motionär behöver sällan tänka på att optimera kosten. Har du inget behov av träningsnutrition så varför försöka? Hade varit skillnad om du är aktiv på elitnivå och tränar 7-14pass per vecka varav flertalet av dessa högintensiva.



Skickat från ishallen

cero
2014-07-23, 13:45
Jag brukar köra på en monsterdrink a lá 50g vassle efter träning. Better safe than sorry. ;)

Men för att vara realistisk så gör det troligtvis ingen skillnad, se till att optimera träningen och äta ordentligt över hela dagen. Kreatin är det enda man vet faktist HAR effekt.

MuskelMasen
2014-07-23, 15:04
Definiera "ordentligt".

cero
2014-07-23, 15:12
Vanlig högkolhydratskost. Det viktigaste är att man får i sig rätt mängd kalorier. Sedan måste man även se till att inte snåla med proteinet, men det är prio 2 om man äter hyfsat vettigt.

Dock betoning på optimera träningen. Det är det som är det viktigaste av allt, inte kosten.

anvihl
2014-07-23, 18:46
Du behöver inte vasslet heller skulle jag säga. Du har ätit en stund innan passet och äter igen inom en timme efter passet=du är redan optimal.