Visa fullständig version : Hur trög är hormonbalansen?
Armed Dingo
2014-07-22, 21:13
Ja, hur lång tid på kaloribalans och vanlig styrketräning tar det innan hormonerna är i "gott skick", efter en flera månaders diet?
Och följdfråga, hur lång tid tar det ungefär innan de regleras ner när man går på en diet?
Bossebäver
2014-07-23, 17:03
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-full-diet-break.html
Enligt Lyle mcdonald kan man ordna det mesta på 2 veckor förutsatt att man inför tillräckligt med kolhydrater i kosten.
Armed Dingo
2014-07-24, 20:10
Hade uppskattat fler källor och lite mer info men tack i alla fall!
Vilka hormoner syftar du på? Behövs info i ditt inlägg först och främst.
Armed Dingo
2014-07-25, 09:44
Ja alla som är intressanta för muskelbygge och normal metabolism.
King Grub
2014-07-25, 09:48
Jag tror du får svårt att hitta speciellt många sådana styrketräningsstudier.
King Grub
2014-07-25, 10:05
Här är en case study på en naturell kroppsbyggare före och efter tävling, där man mäter bl a hormonvärden:
http://journals.humankinetics.com/ijspp-back-issues/ijspp-volume-8-issue-5-september/natural-bodybuilding-competition-preparation-and-recoverynbsp-a-12-month-case-study
http://journals.humankinetics.com/cart?action=add&ItemCode=5079&SectionCode=5288&AttributeGroupList=7_21815
daniellinden
2014-07-25, 11:26
Här är en case study på en naturell kroppsbyggare före och efter tävling, där man mäter bl a hormonvärden:
http://journals.humankinetics.com/ijspp-back-issues/ijspp-volume-8-issue-5-september/natural-bodybuilding-competition-preparation-and-recoverynbsp-a-12-month-case-study
http://journals.humankinetics.com/cart?action=add&ItemCode=5079&SectionCode=5288&AttributeGroupList=7_21815
Detta var ju verkligen intressant, trodde inte testonivån skulle sjunka så pass.. Har du läst hela studien, ifall de fanns nå data på t ex fT4? Det skulle ju vara mer intressant egentligen, åh veta före tävling och fram till
Ja alla som är intressanta för muskelbygge och normal metabolism.
Tror inte ens du behöver tänka på hormoner. Se bara till att fylla upp glykogenförråden ordentligt. För byggare som misshandlar sin kropp inför tävling är det nog lite annorlunda.
Armed Dingo
2014-07-25, 13:18
Länkarna fungerar inte på mobilen men verkar ju lovande, tackar.
Jo jag tänker att det är detta som är intressant egentligen, då muskelbygge inte är beroende av kalorimängden utan proteinbalansen. Men bygget är beroende av hormoner och hormonerna påverkas av födointag. Därför ska man inte äta för att gå upp i vikt "bulka", utan för att få sina nivåer på max.
Om du är frisk så håller sig hormonerna i skick om du inte överdrivet överätandet eller bantandet. Det är vad jag tror i alla fall. Vad som händer med vätsketömda och extremt bantade kroppsbyggare är knappast relevant här.
Armed Dingo
2014-07-25, 16:37
Om du är frisk så håller sig hormonerna i skick om du inte överdrivet överätandet eller bantandet. Det är vad jag tror i alla fall. Vad som händer med vätsketömda och extremt bantade kroppsbyggare är knappast relevant här.
Varför är inte det relevant på ett träningsforum? Högst relevant säger jag.
Vad tror vi om hormonnivåerna, beror den på den låga fettprocenten eller svältningen dit?
Hur kommer det sig att de går upp till 14% igen? Hade den återhämtat sig på de där sex månaderna även om han bara gick upp till 7%ish?
Varför är inte det relevant på ett träningsforum? Högst relevant säger jag.
Relevant för oss vanliga hobbygymmare, menar jag. Men det kan ju vara kul att veta i alla fall.
Oj !!
Brachial blood pressure dropped from 132/69 to 104/56 mmHg during preparation and returned to 116/64 mmHg at 6 mo after competition.
104/56 mmHg är riktigt lågt. Är blodtrycket mätt under tävlingshelgen kan jag förstå. Plasmavolymen måste vara extremt liten eftersom man i princip ät uttorkad under tävlingsdagen. Är det mätt vid något annat tillfälle måste det vara svårt att träna....
Lång tid.
http://suppversity.blogspot.se/2013/03/scientific-bb-contest-prep-coverage-six.html?m=1
Muscle College Radio har ett avsnitt med deltagare och författare till den där studien.
Muscle College Radio har ett avsnitt med deltagare och författare till den där studien.
Najs, vet du vilket?
Armed Dingo
2014-07-27, 16:02
Vet man om det är det låga kcalintaget som nedreglerar nivåerna eller om det är underskottet?
Alltså, om jag skulle promenera bort 1000 kcal istället för att äta 1000 kcal mindre, skulle nivåerna fortfarande sjunka?
Hur kommer det sig att det inte finns någon tung dräkt man kan klä på sig för att gå ut och gå? Säg en väst på 15 kg. Måste bränna betydligt mer än att bara gå normalt, att fjällvandra är störtjobbigt.
Viktvästar finns det, dingo.
Armed Dingo
2014-07-27, 16:12
Det gör det minsann. Synd att den kostade så mycket.
Armed Dingo
2014-07-27, 16:14
Feta människor har ju en del muskler under allt hull vilket inte är konstigt. Skulle man få en liknande effekt av en väst?
daniellinden
2014-07-28, 15:38
Lång tid.
http://suppversity.blogspot.se/2013/03/scientific-bb-contest-prep-coverage-six.html?m=1
Tack!
Feta människor har ju en del muskler under allt hull vilket inte är konstigt. Skulle man få en liknande effekt av en väst?
Troligtvis ja, en högre belastning är ju en högre belastning.
Det gör det minsann. Synd att den kostade så mycket.
Köp en billig ryggsäck och lägg i lite viktskivor. Eller fyll den med sand/sten.
Armed Dingo
2014-07-28, 20:29
Ja jag tänkte också det, smartare att lägga pengarna på plattor eller hantlar som man faktiskt kan använda till annat än att ha på sig som en väst.
mattilainen
2014-07-28, 21:49
Oj !!
Brachial blood pressure dropped from 132/69 to 104/56 mmHg during preparation and returned to 116/64 mmHg at 6 mo after competition.
104/56 mmHg är riktigt lågt. Är blodtrycket mätt under tävlingshelgen kan jag förstå. Plasmavolymen måste vara extremt liten eftersom man i princip ät uttorkad under tävlingsdagen. Är det mätt vid något annat tillfälle måste det vara svårt att träna....
Jag har 105/55 i blodtryck, inga problem, aldrig yr eller något. Hade 120/50 när jag gav blod för något år sedan innan jag tränade lika mycket. Har även 46 i vilopuls om det betyder något i sammanhanget.
Jag har 105/55 i blodtryck, inga problem, aldrig yr eller något. Hade 120/50 när jag gav blod för något år sedan innan jag tränade lika mycket. Har även 46 i vilopuls om det betyder något i sammanhanget.
Jag ligger också däromkring. 110/60 i blodtryck senast jag kollade och i regel 42-44 i vilopuls. Upplever aldrig att jag har yrsel eller känner mig svimfärdig.
Man måste ju inte blanda in så mycket vetenskap egentligen, måste ju finnas en massa folk på det här forumet som har olika erfarenheter av deffslut...
Att mycket kolhydrater (och lite fett?) är bra verkar folk tycka, eller?
Man måste ju inte blanda in så mycket vetenskap egentligen, måste ju finnas en massa folk på det här forumet som har olika erfarenheter av deffslut...
Att mycket kolhydrater (och lite fett?) är bra verkar folk tycka, eller?
Lite fett bör man inte äta om man vill värna om sina hormonnivåer.
Lite fett bör man inte äta om man vill värna om sina hormonnivåer.
Mjo fast när man gör "refeeds" och sånt där brukar folk äta mest kollisar, tror jag. Ingen aning hur det funkar dock...
Mjo fast när man gör "refeeds" och sånt där brukar folk äta mest kollisar, tror jag. Ingen aning hur det funkar dock...
Det har mer med mättnads- och ämnesomsättningshormoner att göra än könshormoner.
Armed Dingo
2014-08-02, 19:34
Det har mer med mättnads- och ämnesomsättningshormoner att göra än könshormoner.
Men nu menar du väl för lite fett och inte lite fett överhuvudtaget. Det är dock en intressant fråga - när blir det för lite fett för en optimal hormonmiljö? Kan tänka mig att det är olika från individ till individ och ligger någonstans mellan 0,5-1 gram fett pkv.
Samt frågan, när tjänar man inte längre på att äta ett högre fettintag. När är miljön mättad?
Men nu menar du väl för lite fett och inte lite fett överhuvudtaget. Det är dock en intressant fråga - när blir det för lite fett för en optimal hormonmiljö? Kan tänka mig att det är olika från individ till individ och ligger någonstans mellan 0,5-1 gram fett pkv.
Samt frågan, när tjänar man inte längre på att äta ett högre fettintag. När är miljön mättad?
Det är nog klokt att få i sig runt 1 gram / kgKV för att vara på den säkra sidan.
Armed Dingo
2014-08-03, 19:49
Tror också det. Mitt fettintag kommer från två ägg, lite kaviar och en normalstor avokado. Och lite från havregrynen på morgonen. Verkar fungera bra
Tror också det. Mitt fettintag kommer från två ägg, lite kaviar och en normalstor avokado. Och lite från havregrynen på morgonen. Verkar fungera bra
Upplever man inga symptom på hormonnedsättning och i allmänhet mår bra så finns det ingen anledning att ändra på något.
Upplever man inga symptom på hormonnedsättning och i allmänhet mår bra så finns det ingen anledning att ändra på något.
Det där är inte ett tips jag skulle ge till människor. Att äta för lite fett som kan resultera i en stor rubbning av hormonbalansen må vara något som när du väl känner av det så kan det vara försent. Det är som att säga till en person "rök tills du får symtom på kronisk obstruktiv lungsjukdom, därefter slutar du röka.
Jag ser inte alls någon mening med att äta lite fett och mycket kolhydrater. Det är glukos som fettcellerna gärna vill lagra som fett då du inte har någon annan användning av det än att lagra det som sparad energi.
Jag håller mig till så låga nivåer av kolhydrater som möjligt.
Är detta vanligt?
Jag ser inte alls någon mening med att äta lite fett och mycket kolhydrater. Det är glukos som fettcellerna gärna vill lagra som fett då du inte har någon annan användning av det än att lagra det som sparad energi.
Är du ironisk eller? Är det något som "vill" lagras någonstans så är det dietärt fett i fettceller. Kroppen "vill" knappast lagra glukos i fettceller då glukos först måste genomgå DNL varvid energi slösas.
Är du ironisk eller? Är det något som "vill" lagras någonstans så är det dietärt fett i fettceller. Kroppen "vill" knappast lagra glukos i fettceller då glukos först måste genomgå DNL varvid energi slösas.
Jag var nog otydlig, mycket otydlig. Jag får försöka förklara vad jag menade.
Äter du mer kolhydrater än vad din kropp behöver så kommer det omvandlas för att kunna sparas till senare. Det vill säga, behöver du inte all glukos till energi (ATP produktion) kommer den här energin sparas för ett senare tillfälle. Vid närvaro av insulin tar fettcellerna upp glukos (och fett om det finns tillgängligt) och omvandlar det till fett. Insulin talar i princip om för kroppen att ta upp överskottet av glukos från blodet och lagra det som glykogen i muskler och lever (som sedan vid behov kan spjälkas tillbaka till glukos) eller som fett i fettcellerna. Är glykogen förråden fulla så finns det enbart ett alternativ kvar.
Den förhöjda insulin produktionen bidrar också till att höja halten av ett enzym (fettsyra syntetiserande enzym) som bidrar till att mer fett lagras, det gör det samtidigt svårare för fettcellerna att använda fett som energikälla. Oavsett om skillnaderna av fettbalansen eller mängden fett som lagras inte är stor så finns den fortfarande där.
De novo lipogenesis är synteseringen av kolhydrater till fett. Det kan ske i fler platser så som levern, hepatic de novo lipogenesis eller apidose tissue de novo lipogenesis vilket är i fettvävnaden.
Frågan är, kan de novo lipogenesis aktivt bidra till andra negativa aspekter än ökad fettinlagring?
"Does DNL contribute to human disease? Even with relatively low quantitative ̄uxes through the pathway, DNL may be involved in a variety of diseases (Table 10). FA synthesized through DNL in the liver appear to be preferentially secreted as VLDL-TG rather than stored in the cytosolic TG pool (Gibbons, 1990; Gibbons & Burn- ham, 1991). If hepatic FA from DNL are more effective at protecting apoB from proteolysis and promoting VLDL- particle assembly than FA derived from plasma FFA or lipoprotein remnants (Gibbons, 1990; Gibbons & Burnham, 1991), then hyperlipidemia associated with stimulators of DNL (EtOH, fructose, cytokines) might re ̄ect effects on lipoprotein assembly out of proportion to its quantitative contribution of new FAs. Fatty liver, the precursor to ®brosis in alcoholic cirrhosis, might also be related to DNL (Siler et al, 1996). Hepatic fat deposition in GSD-1 may contribute to the tendency for liver tumors (Chen & Burchell, 1994) and, as discussed above, these FA could derive in part from the DNL pathway. Another result of elevated rates of DNL is a change in FA composition of VLDL-TG to a more saturated pro®le (Hudgins et al, 1996). If membrane FA composition in certain cells throughout the body also become more saturated as a result, a variety of physiologic consequences might result, including insulin resistance (Storlein et al, 1996). Finally, alterations in intracellular signaling pathways related to changes in myristolylation, palmitoylation, malonyl-CoA availability, etc. (McGarry & Foster, 1980; Prentki et al, 1992; Johnson et al, 1994) could be involved in disorders" (Hellerstein, 1999).
De mängder kolhydrater vi äter idag är helt enkelt överflödigt och hälsofarligt. Jag förespråkar inte en nollning av kolhydrater.
Jag hoppas jag svarade på din fråga och inte babblat om annat.
Jag trodde att den mesta fettsyrabildningen skedde i levern.
Att fettcellerna använde främst glukosen för tillverkning av glycerol. Tillverka fettsyror kräver en hel del NADPH och jag trodde inte att fettceller körde den syntesen så hårt.
Den körs inte hårt. Kroppen kommer alltid prioritera att använda kolhydraterna som energi innan fett. Fett lagras i fettcellerna, det är dock vid närvaro av både fett och kolhydrater. Kroppen kommer alltid (oftast) välja den "korta" vägen, det som kostar minst energi.
En studie har visat att vid överätning av mycket stora mängder kolhydrater ledde till en lagring av +/-12kg fett när det enbart konsumerades 4kg fett under den tiden. De novo lipogenesis fungerar i högsta grad om det får utrymme för det. Det vill säga om nästan alla kalorier kommer från kolhydrater och det här händer (oftast) inte hos normala människor (Pasquet P, Brigant L, Froment A, et al. Massive overfeeding and energy balance in men: the Guru Walla model. Am J Clin Nutr 1992;56:483–90.)
Det beror helt enkelt i vilket sammanhang, dock leder kolhydraterna till att ett proteinhormon utsöndras från bukspottkörteln, nämligen insulin som bidrar till fettinlagring vare sig det kommer från fett eller kolhydrater. Insulin ser till att det du har i blodet lagras eller används oavsett om du gillar det eller inte. Det påverkar också vår leptinresistens som påverkar vår hunger/mättnad.
Ju mer kolhydrater vi äter desto mer vill kroppen spara oavsett vart det kommer ifrån. Jag tycker personligen det här är ett mycket intressant samtalsämne. Tala gärna om jag har skrivit något som inte stämmer. Jag är mer än villig att lära mig. Se gärna den här föreläsningen av doktor Robert Lustig (passande efternamn) som handlar om ju fett och kolhydrater:
https://m.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
Den körs inte hårt. Kroppen kommer alltid prioritera att använda kolhydraterna som energi innan fett. Fett lagras i fettcellerna, det är dock vid närvaro av både fett och kolhydrater. Kroppen kommer alltid (oftast) välja den "korta" vägen, det som kostar minst energi.
En studie har visat att vid överätning av mycket stora mängder kolhydrater ledde till en lagring av +/-12kg fett när det enbart konsumerades 4kg fett under den tiden. De novo lipogenesis fungerar i högsta grad om det får utrymme för det. Det vill säga om nästan alla kalorier kommer från kolhydrater och det här händer (oftast) inte hos normala människor (Pasquet P, Brigant L, Froment A, et al. Massive overfeeding and energy balance in men: the Guru Walla model. Am J Clin Nutr 1992;56:483–90.)
Det beror helt enkelt i vilket sammanhang, dock leder kolhydraterna till att ett proteinhormon utsöndras från bukspottkörteln, nämligen insulin som bidrar till fettinlagring vare sig det kommer från fett eller kolhydrater. Insulin ser till att det du har i blodet lagras eller används oavsett om du gillar det eller inte. Det påverkar också vår leptinresistens som påverkar vår hunger/mättnad.
Ju mer kolhydrater vi äter desto mer vill kroppen spara oavsett vart det kommer ifrån. Jag tycker personligen det här är ett mycket intressant samtalsämne. Tala gärna om jag har skrivit något som inte stämmer. Jag är mer än villig att lära mig. Se gärna den här föreläsningen av doktor Robert Lustig (passande efternamn) som handlar om ju fett och kolhydrater:
https://m.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
Gjordes den studien på hårt tränande personer?
Utan att vara särskilt insatt i ämnet så har jag ändå för mig att tränande personer "tåler" mycket mer kolhydrater än personer med en sedentär livsstil, dvs medelsvensson och även den population som de flesta studier om hälsa och träning ironiskt nog verkar utföras på.
Gjordes den studien på hårt tränande personer?
Utan att vara särskilt insatt i ämnet så har jag ändå för mig att tränande personer "tåler" mycket mer kolhydrater än personer med en sedentär livsstil, dvs medelsvensson och även den population som de flesta studier om hälsa och träning ironiskt nog verkar utföras på.
Självklart, ju "större" muskler desto större förråd. Cellerna bli också mer effektiva att använda energin (kom ihåg att alla polymerer har ett sätt att ta sig till glykolysen, det vill säga kan omvandlas till glukos och användas som energi). En vältränad person har därmed bättre förutsättningar att använda all näring effektivare. Celler kan också bilda fler mitokondrier vid behov!
Det som är intressant är dock inte siffrorna över hur mycket de äter och så vidare (min åsikt), utan att en överätning av mestadels kolhydrater faktiskt leder till att de novo lipogenesis bli extremt aktivt. Även fast du är en mycket vältränad människa så kommer ett överskott "spilla" över.
Ola Wallengren
2014-08-07, 08:37
0rre
Du beskriver vissa saker rätt men helheten blir fel.
Jag kan använda artikeln som du refererade till ovan som exempel.
Vid överätning på ca +3600kcal (dvs de åt 8750 kcal) lagrades endast ca 50% av energin slutligen i kroppen. Eftersom i stort sett allt fett de åt direkt lagras som fett i vettväven så står detta för cirka 9,3kg av fettökningen på 11,7 kg. Resterande fett (ca 2,4 kg) kom från kolhydrater (eller protein), vilket gör att endast 5-7% (ca 85-100g) av kolhydraterna lagrades som fett vid ett massivt intag av energi och kolhydrater.
Hur mycket tror du det blivit vid energibalans?
Feta människor har ju rimligtvis bulkat ganska hårt också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.