handdator

Visa fullständig version : Varför är det så få invandrare som tränar styrkelyft/tyngdlyftning i Sverige?


justblaze
2014-07-22, 13:07
Hej!

Har rest mycket under semestern, mycket upplevelser har det blivit. Under 4 veckor har jag besökt klubbar i dessa städer, samt testat sporterna nedan.

Städer

*Uppsala
*Stockholm
*Gävle

Idrotter/sporter jag provat på är följande.

*crossfit
*löpning
*styrke/tyngdlyftning
*bodybuilding
*klättring
*basket

Det har varit otroligt givande, håller på att skriva en journal med min syn över sporterna. Brottas dock med tanken, det var knappt några invandrare på klubbarna? Men på alla andra idrotter var det en kulturell blandning.

Vad kan det bero på egentligen? Vet inte om styrkelyft och tyngdlyftning ligger lite i skuggan om man tittar i kommunernas "att göra" lista över aktiviteter?

Lägg en tanke så jag kan utveckla journalen


Mvh

bertbert
2014-07-22, 13:23
Förr i tiden innebar "prova en idrott" att man tävlade i den. Har du tävlat i alla de där sporterna på några veckor blir jag en smula imponerad.

Jag känner mig gammalmodig.

justblaze
2014-07-22, 13:25
Förr i tiden innebar "prova en idrott" att man tävlade i den. Har du tävlat i alla de där sporterna på några veckor blir jag en smula imponerad.

Jag känner mig gammalmodig.

Har testat på alla idrotter på hobbynivå. Påtal om tävlingar, har sett sändningar ifrån sl-sm och lika där var alla Svenska?

Loke
2014-07-22, 13:27
Har du varit på Uppsala TK? Jag vet iaf att en av styrkelyftarna är invandrare, och några av tyngdlyftarna verkar också prata utrikiska med varandra, fast dom känner jag inte. Så ja, jag tycker nog faktiskt vi är hyffsat nära att spegla samhället i stort. Det som saknas är snarare tjejer.

Nej, alla var inte svenska på SM, det vet jag ;)

arthax
2014-07-22, 13:39
Hej!

Har rest mycket under semestern, mycket upplevelser har det blivit. Under 4 veckor har jag besökt klubbar i dessa städer, samt testat sporterna nedan.

Städer

*Uppsala
*Stockholm
*Gävle

Idrotter/sporter jag provat på är följande.

*crossfit
*löpning
*styrke/tyngdlyftning
*bodybuilding
*klättring
*basket

Det har varit otroligt givande, håller på att skriva en journal med min syn över sporterna. Brottas dock med tanken, det var knappt några invandrare på klubbarna? Men på alla andra idrotter var det en kulturell blandning.

Vad kan det bero på egentligen? Vet inte om styrkelyft och tyngdlyftning ligger lite i skuggan om man tittar i kommunernas "att göra" lista över aktiviteter?

Lägg en tanke så jag kan utveckla journalen


Mvh

Hinner man med en rejäl bulk (våga bulka!), deff och tävlingsdebut under 1 vecka?
Hur upplever du att löpsteget är i Uppsala jämfört med Gävle?

Tobbey
2014-07-22, 13:41
Hur gör man det?

Man lyfter som en styrkelyftare fast man räknar kalorier.

Kvicksilver
2014-07-22, 13:43
Om man vill prova bodybuilding... går man till Sats då och frågar i receptionen?

justblaze
2014-07-22, 13:44
Hinner man med en rejäl bulk (våga bulka!), deff och tävlingsdebut under 4v?
Hur upplever du att löpsteget är i Uppsala jämfört med Gävle?

Har givetsvis bara testat på det. Hypertrofi-träning, hängde på några byggare när dom körde sin splitt (5pass) och gick på kosten dom levde på under uppbyggnadsfasen.

Löpningen var i grupper om 10-30 personer, 5-10 km.
Blandat med folk ifrån alla länder.

arthax
2014-07-22, 14:24
När jag är åter i Hufvudstaden ska jag lägga basövningarna åt sidan ett tag för att testa på att träna UFC. Många invandrare tränar UFC. Ska försöka hooka upp med några och tagga med.

Toni Radanov
2014-07-22, 15:00
Alla tävlingar jag varit på har det funnits en representabel mängd, även jag är en som mitt namn må hända antyder.

Förslag: Besök en registrerad SL klubb om du vill se SL'are för att sedan räkna etniciteter bland dessa. Finns gott om blandning i SL vilket man snabbt inser om man går på serietävlingar och tittar! Förvänta dig inte hitta SL'are på vanliga randomgym. Kan ju hända men de kör knappast seriösa pass på gud-vet-vilken utrustning, utan passare osv osv.

sweetkarolina
2014-07-22, 16:14
Det är en intressant observation tycker jag. Jag kan inte uttala mig om tyngdlyftning, för där har jag ingen koll, men inom styrkelyft tycker jag andelen invandrare har normaliserats något under de senare åren, men i min åsikt är de fortfarande något underrepresenterade (tror jag). Back in the day när jag började gick det en och annan invandrare bland mängderna, men de var fåtaliga, och det var inte ovanligt med föreningar som var "helsvenska" sett till utövarna. Nu tycker jag att det har hänt mycket de senaste åren, men det är klart att antalet licensierade har också ökat markant. Så inte konstigt om antalet invandrare också ökat. Om man nu ska jämföra sådant?

Men antagligen så är det standardförklaringen att styrkelyft har varit mycket av en källarsport som inte lyckats tilltala den breda massan utan väldigt länge förblivit en inbördes klubb där det kanske inte är så lätt att ta sig in, framförallt inte om man inte passar in i "normen". Fördelningen mellan killar och tjejer har ju kastats omkull och antagligen gör varje % utjämning att det bli ännu lättare för fler att börja. Jag tror rätt få människor trivs att vara en ensam utstickare i ett sällskap, alltså om man är ung invandrar-tjej och samtliga andra 20 lyftare i ens förening är medelålders vita män så kanske man inte tycker det är så roligt i längden. Men om det redan finns en spridning åldermässigt, könsmässigt och etniskt så är det lättare att passa in eller om det inte finns en tydlig "norm" är det svårare att sticka ut.
Men även om det på ett nationellt plan börjar fördela sig efter populationen, så finns ju fortfarande olika förutsättningar i olika föreningar. Vissa är ju mer eller mindre kända som "gubb-klubbar" och där kanske det fortfarande lever en norm om vita gubbar som är lite svår att luckra upp.

Latissimus Dorsi
2014-07-22, 16:35
Invandrare överlag föredrar bodybuilding, speciellt dom från Mellanöstern. Iranier exkluderat dom är tokiga i SL/OL och är förbannat jävla duktiga på det men de beror iofs på att det är en sån etablerat sport där de kommer ifrån.

justblaze
2014-07-22, 16:59
Invandrare överlag föredrar bodybuilding, speciellt dom från Mellanöstern. Iranier exkluderat dom är tokiga i SL/OL och är förbannat jävla duktiga på det men de beror iofs på att det är en sån etablerat sport där de kommer ifrån.

Nja, låter som du kollat på för mycket youtube

tossefar
2014-07-22, 17:51
På mitt gym är det flera tyngdlyftare med utländsk bakgrund. En majoritet faktiskt.

Latissimus Dorsi
2014-07-22, 17:53
Nja, låter som du kollat på för mycket youtube

Senaste modellen av troll? :)

Mackie Messer
2014-07-22, 18:06
Jag tror som många redan skrivit att lyftarklubbarna ligger i lokaler som inte syns så mycket. På vanliga kommersiella gym tränar det många personer med utländs bakgrund men de gymmen ligger mer synligt och attraherar en mer blandad publik pga exponeringen. Lyftarklubbarna måste man mer söka sig aktivt, det är inga ställen man bara halkar in på.

Idiaao
2014-07-22, 18:31
Vet inte hur det är nu men för 10 år sedan så höll många med "invandrarbakgrund" på med brottning och andra liknande kampsporter. Vet att tex Iran så är det en av de vanligaste sporterna.

Ajemän
2014-07-22, 19:22
Vet inte hur det är nu men för 10 år sedan så höll många med "invandrarbakgrund" på med brottning och andra liknande kampsporter. Vet att tex Iran så är det en av de vanligaste sporterna.

Ja det är mycket invandrare på kampsportsklubbarna.

HenrikJ
2014-07-22, 19:39
Hej!

Har rest mycket under semestern, mycket upplevelser har det blivit. Under 4 veckor har jag besökt klubbar i dessa städer, samt testat sporterna nedan.

Städer

*Uppsala
*Stockholm
*Gävle

Idrotter/sporter jag provat på är följande.

*crossfit
*löpning
*styrke/tyngdlyftning
*bodybuilding
*klättring
*basket

Det har varit otroligt givande, håller på att skriva en journal med min syn över sporterna. Brottas dock med tanken, det var knappt några invandrare på klubbarna? Men på alla andra idrotter var det en kulturell blandning.

Vad kan det bero på egentligen? Vet inte om styrkelyft och tyngdlyftning ligger lite i skuggan om man tittar i kommunernas "att göra" lista över aktiviteter?

Lägg en tanke så jag kan utveckla journalen


Mvh

Vad gjorde du egentligen med all din tid innan du skaffade dig ett konto här?

Mackie Messer
2014-07-22, 19:44
Vad gjorde du egentligen med all din tid innan du skaffade dig ett konto här?

Flashback?

cero
2014-07-22, 20:29
Hur många invandrare från Mellanöstern och Afrika (det är ofta dessa som syftas på) fanns det i Sverige för 30, 40, 50 år sedan?

behnam
2014-07-23, 08:46
I HAK Greppet (Helsingborg) är det jämt fördelat både bland etnicitet och kön bland de som tränar *flex**flex*
Fast det ser säkerligen annorlunda ut om man tittar på licensierade lyftare.

hugok
2014-07-23, 09:27
Många polacker, finländare etc håller på med styrkelyft. Men jag gissar att de inte räknas :P

Min observation är att många invandrare inte tycker att det är speciellt viktigt att ta mycket i knäböj, marklyft och bänkpress, utan massan är det viktiga. Många byggare är invandrare. Det är sällan "shredded-maffian" som är invandrare heller utan de riktiga byggarna som satsar på maximal massa. Vad detta beror på vet jag inte, gissar att det ligger i traditioner och att invandrare oftare bor i lite sämre områden där synen på doping är annorlunda.

filmjölk
2014-07-23, 13:41
Min fördom är att SL-klubbar alltid har smygrasistmusik på stereon. Raubtier, Sabaton, Eddie Medusa och olika former av hårdrock avlöser varandra. Kanske även en del dansband. Aldrig Kartellen, Dr.Alban eller något mer mångkulturellt.

Adama
2014-07-23, 13:58
Min fördom är att SL-klubbar alltid har smygrasistmusik på stereon. Raubtier, Sabaton, Eddie Medusa och olika former av hårdrock avlöser varandra. Kanske även en del dansband. Aldrig Kartellen, Dr.Alban eller något mer mångkulturellt.

Inte ens nära. Har varit på klubbar i trakterna runt göteborg, örebro, stockholm och i småland.

Har aldrig ens sett någon som passar in i din påhittade bild.

I de största städerna är det mix megapol i bakgrunden, typ. Det är ju vanliga gym med vanliga människor som tränar där.

På de gym där folk själv får bestämma musiken är det lika vanligt att det tung hiphop som metal av olika genres.

Har de senaste fem åren aldrig hört något som ens snuddar vid ultima thule.

F Ultra
2014-07-24, 00:12
Dessutom går väl trenden mer mot "tysta" gym då ungdomarna har sina hörlurar med egen musik idag. Vi har iaf ett glatt invandrargäng på mitt gym som tränar böj, mark och även OL-lyft, trevliga killar allihop.

rooz
2014-07-24, 06:37
Min fördom är att SL-klubbar alltid har smygrasistmusik på stereon. Raubtier, Sabaton, Eddie Medusa och olika former av hårdrock avlöser varandra. Kanske även en del dansband. Aldrig Kartellen, Dr.Alban eller något mer mångkulturellt.

Senaste passet med "egen" musik föll valet på Mobb Deep. (Och lite Fogerty)


Har träffat på polacker, finnar, ryssar och en herre som var misstänkt likt en norrman.

Kraftsport är större utomlands än här.

Sniggel
2014-07-24, 07:09
Invandrare överlag föredrar bodybuilding, speciellt dom från Mellanöstern.

Precis min erfarenhet också.

Lövbiffen
2014-07-24, 08:17
Besök STK och förundras över hur många med utländskt påbrå som tränar tyngdlyftning. Det intressanta är att de flesta inte verkar tävla för STK utan bara tränar där. De tävlar alltså för andra klubbar.