handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver


deffhjälp
2014-07-22, 12:38
Tja! Har nyss köpt protein pulver (whey 80) för det sägs vara bra om man ska bränna fett, deffa. Det jag undrar är hur mycket ska jag ta och när ska jag ta proteinpulver? Tack på förhand.

otto12345
2014-07-22, 12:45
Varför skulle proteinpulver vara bra för att "bränna fett"? Du ska ta så mycket du vill/behöver men rekomenderad mängd brukar ligga runt 28-33g pulver för att stimulera proteinsyntesen maximalt

Sheogorath
2014-07-22, 12:46
När som helst egentligen. Ta det om du behöver få i dig mer protein. Annars lämpar det sig bra direkt efter träning.

deffhjälp
2014-07-22, 12:48
När som helst egentligen. Ta det om du behöver få i dig mer protein. Annars lämpar det sig bra direkt efter träning.

Okej, men hur mycket ska jag ta? 1dl?

LIFT
2014-07-22, 12:55
Okej, men hur mycket ska jag ta? 1dl?

Ja, 1 DL är cirka 30g pulver.
30g pulver är dock inte 30g proteiner, brukar stå på paketet om hur mycket det är. Whey 80 är väl nog 80% proteiner, så 30*0.8= 24g proteiner på 30g pulver (cirka 3 DL).

Proteinpulver är inget måste, det är inget magiskt pulver. Det är däremot ganska så billigt räknat i PPK (protein per krona).
Kvarg är även också bra (enligt många), innehåller kasein protein, käka kvarg innan du går och sover, jag tycker det mättar bra samt låg i kalorier och hög i proteiner.

Anledningen varför folk säger proteinpulver är bra för att bränna fett osv är nog för att det innehåller som sagt nästan endast proteiner, som du bör ha högt i när du deffar för att minimera risken att 'tappa muskler'.

Kom även ihåg att styrketräna, och ta proteinpulvret gärna direkt efter styrkepasset.

lillmesen
2014-07-22, 12:56
Okej, men hur mycket ska jag ta? 1dl?

1dl i stöten är "lagom", men det beror på hur mycket protein du intar i övrigt i form av "mat" :-) Proteinpulver är bara en smidig pusselbit i kost-pusslet

deffhjälp
2014-07-22, 13:00
Ja, 1 DL är cirka 30g pulver.
30g pulver är dock inte 30g proteiner, brukar stå på paketet om hur mycket det är. Whey 80 är väl nog 80% proteiner, så 30*0.8= 24g proteiner på 30g pulver (cirka 3 DL).

Proteinpulver är inget måste, det är inget magiskt pulver. Det är däremot ganska så billigt räknat i PPK (protein per krona).
Kvarg är även också bra (enligt många), innehåller kasein protein, käka kvarg innan du går och sover, jag tycker det mättar bra samt låg i kalorier och hög i proteiner.

Anledningen varför folk säger proteinpulver är bra för att bränna fett osv är nog för att det innehåller som sagt nästan endast proteiner, som du bör ha högt i när du deffar för att minimera risken att 'tappa muskler'.

Kom även ihåg att styrketräna, och ta proteinpulvret gärna direkt efter styrkepasset.

Tack så mycket!

deffhjälp
2014-07-22, 13:02
1dl i stöten är "lagom", men det beror på hur mycket protein du intar i övrigt i form av "mat" :-) Proteinpulver är bara en smidig pusselbit i kost-pusslet

Det ända jag äter är bulgur fullkornspasta fisk, kyckling och kött. Så räcker det med att jag tar proteinpulvret bara efter träningen eller ska jag ta det fler gånger?

Fogel
2014-07-22, 13:11
Proteinpulver är helt enkelt vanligt mjölkprotein. Det är ett enkelt/billigt sätt att komma upp i önskad proteinmängd. Hur mycket eller hur många gånger du ska dricka det beror på helt hur kosten ser ut i övrigt. Här brukar folk försöka komma upp i ca 2 gram protein per kg du väger, så att tex någon som väger 70 ska ha i sig 140 g protein per dygn.