handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott FÖRE passet


aliquis
2004-03-24, 21:33
Enligt skaparen av HST skall ett proteintag före träningspasset ge bättre upptag än ett efter, vad jag uppfattade det som var detta test dock utfört med en försvinnande liten mängd aminosyror.

Hur som helst, då jag är vegan äter jag ju sojaprotein som ju är allt annat än snabbt, så för min del kanske det "helt garanterat" är bättre att ta proteinet före passet för att få det smält och utsläppt i kroppen både under passet och tiden efteråt, för om jag tar det efteråt kanske det tar lång tid innan någon större mängd aminosyror har kommit i omlopp och nått musklerna.

Idéer, kommentarer, påhopp? :D

z_bumbi
2004-03-24, 21:59
Äter du mat innan passet har du ju redan aminosyror i blodet, även kolhydrater som man ju även ska tillföra.

Har för mig det HST referade till var 6 g aminosyror och 30-40 g socker? Den mängden får du utan tvekan ut från en vanlig måltid som du ätit en-två timmar innan träningen.

HST var långt ifrån först med tanken och det kan ligga något i den även om resultatet antagligen inte blir så stort som man fick fram i undersökningen.

De som har testat något liknande säger att det gör skillnad, själv har jag testat att dricka protein och kolhydrater under passet och sen fylla på efter men har tyvärr inte kunnat utvärda om det gjorde någon större skillnad på resultatet.
Det enda jag märkte var att jag inte tappade orken om passet blev lite långt och att jag slapp dricka en stor gainer på en gång efter passet.

Sojaprotein är mycket riktigt ganska långsamt men tar du det direkt efter träningen så hinner det väl ut inom en timme så skillnaden lär inte bli så enorm i alla fall.

Du får testa och se hur du tycker det funkar.

aliquis
2004-03-25, 03:39
k, har ingen koll på hur mycket hastigheten skiljer på långsamma och snabba proteiner så jag tänkte att det kanske ökade på under några timmars tid, men då är kanske allt finfint. Men inget lär väl hindra att men slänger i sig 30g före och 30g efter eller så. Mitt proteinintag lär ju inte vara på topp ändå så att säga :D

King Grub
2004-03-25, 10:33
Originally posted by aliquis
k, har ingen koll på hur mycket hastigheten skiljer på långsamma och snabba proteiner

Det är bara vassle och ren äggvita som är snabba. Kasein är långsamt. Och vanlig mat i olika kombinationer hamnar mittemellan, men räknas till de långsamma.

Grandi
2004-03-25, 15:18
Här på andra sidan kvarken är det en grym boom för tilfället att inta 20g gram vassle (mängden varierar förstås beroende på ens vikt) 20-30 minuter innan träningen, och sedan minska några gram vassle i gainern efter passet. Har dock inte sett några undersökningar på detta.. Har också testat det själv men kan inte säga att det gjort buu eller bää för min del, kör nog på med en rejäl måltid 1.5-2 timmar innan träningen som förut...

Men det finns förespråkare för detta, bl.a. Jari Mentula som hör till dom bättre kroppsbyggarna i Finland.