handdator

Visa fullständig version : Bryr du dig om solbrännan?


Heddaway
2014-07-21, 21:33
Vissa blir hysteriska på sommaren när det kommer till att bli brun. Dem steker så fort solen kikar fram och får ångest när den bruna nyansen övergår till vitt i höstkanten. Det konsumeras skapliga mängder sololja på de svenska stränderna i dessa tider!

Jag gillar att vara brun och jag gillar att sola, i 15 minuter. Sedan blir jag uttråkad och svetten rinner på magen.

Vissa tycker det är väldigt hett med solbrända tjejer/killar.Vissa tycker tvärtom.

King Grub
2014-07-21, 21:35
Jag är blek som en Albyl.

Diomedea exulans
2014-07-21, 21:36
Nej, jag är kaukasier så jag är livrädd att få hudcancer. Jag går runt i en bögig cowboyhatt (folk har sagt att den är bögig, så jag antar att den är det) när jag är utomhus längre stunder, så jag skyddar ansiktet och nacken.

Nils.R
2014-07-21, 21:36
Jag har bara en snygg bonnabränna jag fick på midsommar

Bailah
2014-07-21, 21:37
Kan jag så ja, absolut.

Yes
2014-07-21, 21:37
Ah, det är ju nice att få lite färg - speciellt nu när håret börjar gå allt mer åt grått - men det är rätt lönlöst att anstränga sig med mina gener.

lei
2014-07-21, 21:39
Finns inget hetare än en vackert kritvit gothtjej :em:

Blir själv brun typ i februari redan..

Diomedea exulans
2014-07-21, 21:44
Ah, det är ju nice att få lite färg - speciellt nu när håret börjar gå allt mer åt grått - men det är rätt lönlöst att anstränga sig med mina gener.

För mig är det lönlöst att få färg sålänge håret är så mörkt. Mitt kroppshår blockerar ju all sol. Om håret var vitt hade det kanske släppt igenom lite.

Frantic
2014-07-21, 21:48
Jag gillar att vara solbränd. Solbrända tjejer är väldigt sexigt.

XXXL
2014-07-21, 21:48
Jag brukar sola lite extra om jag ska gå ut i helgen eller något sådant men annars nej skulle aldrig lägga mig och pressa som man gjorde förr.

Olegh
2014-07-21, 21:51
Det ser sunt ut med lite bränna. Att bara sola är dötrist med kan man vara ute och samtidigt få en schysst bonnabränna så känns det lite mera värt.

Jockefoten
2014-07-21, 21:54
Granntjejerna började sola i april, de börjar bli rätt bruna nu. Själv nöjer jag mig med passiv solning när jag är ute och cyklar eller promenerar till gymmet/affären.

Mago
2014-07-21, 21:58
Tycker om att sola och tycker det är gött med färg både på mig och andra.
Är dock åt ginger-hållet och är rädd om min hud, så jag solar inte alls.

Tobbey
2014-07-21, 21:58
Allt handar om brännan, bra bränna och totalen ökar minst 30kg.

jenni
2014-07-21, 22:04
Åh, detta eviga bekymmer! Jag är ständigt ute efter den ultimata metoden att vara gyllenbrun utan att behöva ligga och pressa i solen ( rynk fobi ) det blir oftast spraytan och sen 50 i solskyddsfaktor helst under parasoll :(

anvihl
2014-07-21, 22:07
Det sägs ju att det är bra att sticka ut så jag försöker vara så vit som möjligt istället =). Dötråkigt att ligga och sola.

ceejay
2014-07-21, 22:12
För ni som har problem, har ni inte tänkt på att testa melanotan nån gång?
Det är väl lagligt? :)

Heddaway
2014-07-21, 22:16
För ni som har problem, har ni inte tänkt på att testa melanotan nån gång?
Det är väl lagligt? :)

Om inte så finns betakaroten, vet inte om det fungerar på alla men träffat vissa som det fungerat riktigt bra på. Men tillskott är ju tillskott.

Petoria
2014-07-21, 22:24
Klart, ju brunare desto bättre.

Agitator
2014-07-21, 22:30
Gillar själv inte att sola. Inget jag strävar efter. Dock så går jag gärna i träningsshortsen till gymmet på 3-4 km i bar överkropp. D-vitamin är bra för mitt välmående, men jag bryr mig inte ett dugg om solbrännan eller att jag måste bli brun.

Samma sak gäller även när jag tar promenader på 7-15 km under en dag. Ifall det finns tillfälle för det tar jag gärna av mig tröjan och går i bar överkropp, men endast för att det är bekvämt samt bra att bygga upp nivåerna. Må bra är viktigast, allt annat är sekundärt.

Hade jag kunnat vara likblek och fått samma effekt av bara d-vitamin tillskott hade jag även nöjt mig med det. Men att gömma sig för solen tänker jag knappast göra, solen styr inte min tid.

Sniggel
2014-07-21, 22:33
Hittade inget bra pollalternativ.
Jag är inställd på att sola, främst för att det är bra för min hud (mot eksem och finnar). Sen gör jag det alldeles för lite ändå dels för att jag lätt blir "överhettad" och dels för att det verkar krävas rätt så rejält med solning för att jag ens ska få en rodnad. 1 timme i gassande sol mitt på dagen är varmt o svettigt som fan. Men huden verkar opåverkad av ett enda sådant tillfälle. 2 timmar och det kanske får viss effekt. Men då måste det till kanske 3 såna tillfällen i veckan eller ett längre (4+) för att det ska börja bli antydan till solbränna eller få tydlig effekt på eksemen och finnarna.

I övrigt tycker jag det är fint med lagom bränna (något som jag aldrig lyckas nå upp till :p). Dock verkar de som "solar för att bli bruna" vara helt fanatiska imho och ta sig ett antal magnituder förbi lagom och samtidigt uttrycka en önskan om att vara brunare.

PureWhey
2014-07-21, 23:03
Usch nej.

Yes
2014-07-21, 23:09
För ni som har problem, har ni inte tänkt på att testa melanotan nån gång?
Det är väl lagligt? :)
Jag ser inte någon mening med det. Tycker inte det är fult att vara ljus.

MackeJuve
2014-07-21, 23:41
Japp det är klart, de flesta ser bättre ut med lite bränna. Solar bara om jag badar. Aktiverar mig så mycket jag kan utomhus.

PureWhey
2014-07-21, 23:42
---

Vunnis
2014-07-21, 23:42
Finns inget hetare än en vackert kritvit gothtjej :em:

Blir själv brun typ i februari redan..

*cupid*

Akerhage
2014-07-22, 04:32
Finns ju inget bättre än sol och bad. Jag ligger mer än gärna i solen. Avkoppling för själen.

skickat från min Nallebjörn

Sheogorath
2014-07-22, 05:34
jag gillar att vara solbränd. Solbrända tjejer är väldigt sexigt.

så.

shadowfire
2014-07-22, 07:09
Har förmånen att bli snabbt väldigt brun utan att behöva ligga och pressa, tacksamma sommarpigment (medan hyn suger deluxe på vintern).

Bästa med att ha hus/trädgård är att man hela tiden har något att fixa med utomhus. Hårt fysiskt arbete i bar svettig överkropp i stekande sol = perfekt bränna på någon timme. :)

Alexton
2014-07-22, 07:14
Har aldrig blivit specielt brun. Min far brukar kalla mig semi albino ;)
I år är första gången som jag har brun hy, den brukar bli mer åt det gråa hållet av sol. Vet inte vad som har förändrats men timmar utomhus har inte ändrats mot tidigare år.
Bryr mig inte själv om att sola eller om andra gör der.

Sparven från Minsk
2014-07-22, 07:22
Har gett upp hetsen att bli brun. Man bränner sig lätt, är jobbigt att vara ute i varma solen och skiten bleknar förr eller senare ändå-

MasterChief
2014-07-22, 07:25
Har gett upp hetsen att bli brun. Man bränner sig lätt, är jobbigt att vara ute i varma solen och skiten bleknar förr eller senare ändå-

+1

Och som grädde på moset så får man ju höra roliga skämt av var och varannan, som till exempel: "Jaha, du hade regn på din semester".

Sparven från Minsk
2014-07-22, 07:26
+1

Och som grädde på moset så får man ju höra roliga skämt av var och varannan, som till exempel: "Jaha, du hade regn på din semester".

Jag brukar svara till de som är bruna att de måste ha fastnat i ugnen på sin semester :D

MasterChief
2014-07-22, 07:33
Jag brukar svara till de som är bruna att de måste ha fastnat i ugnen på sin semester :D

Det tar de garanterat som en komplimang. Det enda sättet att fälla dem är att kasta hudcancer i ansiktet. Det är det enda som biter, men det har ju en tendens att levla ner ens sociala status.

Att vara blek efter en varm svensk sommar är tydligen en förolämpning för många och jag upplever regelbundet att folk hackar på mig för detta. Det är lite tråkigt faktiskt. :(

Jag gillar sol och värme men är ljus och skyddar mig därefter.

TIMPA
2014-07-22, 07:46
Inget aktivt solande, enda gången jag förhindrar solen ordentligt är när jag fiskar vår/sommartid. Annars så bryr jag mig inte märkvärt, är man ute och gör någon aktivitet när solen skiner så blir man väl en aningen solbränd, inte mer än så.

Snobbe
2014-07-22, 08:51
Försöker ha solskydd på mig hela tiden, jag förstår inte riktigt folk som åker på semester och försöker bli så bruna som möjligt osv. Det försvinner på någon vecka och risken för hudcancer ökar...

XXXL
2014-07-22, 08:56
Försöker ha solskydd på mig hela tiden, jag förstår inte riktigt folk som åker på semester och försöker bli så bruna som möjligt osv. Det försvinner på någon vecka och risken för hudcancer ökar...

Beror ju helt och hållet på vilken hudtyp du har.

caro
2014-07-22, 09:02
Jag solar aldrig, det är tvärtrist, men är ute mycket på sommaren (håller mig i skuggan om jag är still), så det är ändå svårt att undvika att bli lätt brun i alla fall.

Hudcancern har ökat i samma takt som användandet av solskyddsmedel, vilket jag ser som aningens bekymmersamt, så jag använder aldrig annat än kläder eller skugga som solskydd.

bubbe
2014-07-22, 09:30
På sjön blir man snabbt solbränd. Bränner mig alltid mer eller mindre efter hela dagar ute i båten, trots att kroppen får byggt upp en ganska bra tålighet redan från april genom allt pill utomhus vid vattnet (däremot blir det ju ojämn bränna som fan med vitt lite här och där).

Hatar att ligga och sola, sticker i hela kroppen och måste röra på mig. När barnen vill ner till stranden så är lösningen ett parasol, solstol samt ett par hörlurar för att lyssna på sommarpratarna medans man övervakar badtokarna. Emellanåt får man gå ner till kidsen och splasha vatten.

bubbe
2014-07-22, 09:35
Förresten, unga friska solbrända människor utan hysterisk solarie solbränna/utseendefixering känns bra. När jag ser de med den hysteriska brunbrännan, smink eller välputsade fasaderna så tänker jag alltid på gamla rök och solskrynkliga människor.

mela
2014-07-22, 09:36
Jag gillar att vara solbränd, jag får en rätt så djup brun färg väldigt lätt och bränner mig sällan.

Men jag gillar inte att svettas, vilket försvårar solandet lite. Annars tycker jag att det är gött att ligga/halvligga i en badenbaden med en bok/ljudbok/sommarprat/podcast/whatever och bara vara. Det passar bra till min lata natur :D

Ulvamal
2014-07-22, 09:42
Det är ju skönt att ligga i solen och bli ordentligt genomvarm. I tio minuter en kvart, ungefär.

Nej, någon färg får jag inte. ;)

Heddaway
2014-07-22, 09:59
Tycker det är skönt att sola vd sjön/havet. Då kan man steka och sen hoppa i vattnet och bli lite kall och sedan värma sig i solen igen. Fika är dock viktigt att man har med sig.

O_Wao
2014-07-22, 10:07
Solar sällan direkt i solen eftersom jag är fräknigt blek, kör ofta spf 30 långt in på sommaren och lever på att jag får lite färg när jag aktiverar mig utomhus. Tycker det är trevligt att se lite sundare ut i hudtonen än blåvit.

Jagax
2014-07-22, 10:27
Försöker väl mest bli av med skarpa kontraster lite ovanför armbåge och vid nacken. Trots 20-30 i solskydd blir dessa partier alltid bruna så det blir lite sol med mindre skydd för at jämna ut det hela.
Nu när det är som varmast är det ju inte så skönt att sola när svetten rinner i floder men tidigare på sommaren när det nästan känns lite kyligt i luften är det ganska skönt att lägga sig i solen och suga upp värmen.

Snobbe
2014-07-22, 12:50
Beror ju helt och hållet på vilken hudtyp du har.

Gör det? Att sola mycket ökar nog cancer risken för alla hudtyper. Kanske vissa mindre än andra.

Gillar också den här bilden av en lastbilschaffis.

http://cdn1.kevinmd.com/blog/wp-content/uploads/2013-06-10_08h18_37.png

mangemani
2014-07-22, 12:52
nja, går inte så mycket efter vad folk tycker, så någon solbränna brukar jag inte sträva efter för att få.

Herman H
2014-07-22, 12:56
Jag är blek som en Albyl.


En albyl ser ut som en leverfläck på mig

XXXL
2014-07-22, 12:59
Gör det? Att sola mycket ökar nog cancer risken för alla hudtyper. Kanske vissa mindre än andra.

Ja så är det ju men om du tillhör hudtyp 3-4 så är de ju väldigt få som får malignt melanom

J.V
2014-07-22, 13:01
Jag bryr mig. Det är trevligt att vara brun. Då är man sexig.

Behöver visserligen knappt bry mig, jag har så vansinnigt lätt för att bli brun ändå.

Agitator
2014-07-22, 13:15
Jag solar aldrig, det är tvärtrist, men är ute mycket på sommaren (håller mig i skuggan om jag är still), så det är ändå svårt att undvika att bli lätt brun i alla fall.

Hudcancern har ökat i samma takt som användandet av solskyddsmedel, vilket jag ser som aningens bekymmersamt, så jag använder aldrig annat än kläder eller skugga som solskydd.

D-vitamin är viktigt att få i sig. Sola är bra för att motverka hudcancer.

Allt är som vanligt något man måste göra med måtta och ha kontroll över.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214122

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-minskar-solkramer-risken-for-cancer/

Pirko
2014-07-22, 16:45
Saknar alternativet "Bryr mig om min egen OCH andra får gärna vara bruna och fina".

Tricklew
2014-07-22, 16:53
Bryr mig inte öht, de flesta nyanser kan vara snygga.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gober
2014-07-22, 17:04
Solar inte mycket pga,

1. Har aldrig tid pga jobb.
2. Börjar få lite cancernojja.
3. Huden åldras av mycket sol.
4. Hatar att ligga och pressa, får panik efter 15min om det är riktigt varmt.


Jag har dock mörk hy och blir brun väldigt lätt så det krävs inte mycket. Var nästan beroende av solarium som väldigt ung, solade solarium som en galning vilket nu i vuxen ålder gjort mig lite orolig att det påverkar eventuell cancer i framtiden så jag är lite försiktig. På semester utomlands blir det dock mkt sol men inte ligga och pressa i solstol, det är vidrigt.

AntonHA
2014-07-22, 17:04
Solar en del, enda som eliminerar finnarna helt :D

caro
2014-07-22, 17:19
D-vitamin är viktigt att få i sig. Sola är bra för att motverka hudcancer.

Allt är som vanligt något man måste göra med måtta och ha kontroll över.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214122

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-minskar-solkramer-risken-for-cancer/

Ihhh, den där studien är gjord på opossum! Rakade pungdjur. Inte människor. De fick förstadier till cellförändringar, som man tolkade som risk att utveckla cancer! Det är ett uselt bevis. Dvs inget alls! Riktigt hemsk forskning! (Ja, vi letade upp ursprungsstudien och läste den).

I övrigt, ja, D-vitamin är viktigt. Det jag menar är att skippa pressandet i solen, som jag fö avskyr, och helt enkelt bara vara "naturligt" ute. Man får mycket D-vitamin i skuggan också. Och man blir brun av att sitta i skuggan med. Det "läcker" solstrålning i lagom mängd. Sen rör man sig förstås normalt ute.

cero
2014-07-22, 17:48
Jag är solsmekt året om, med eller utan sol.

eiri
2014-07-22, 17:51
självklart!, blekhet associerar jag med sjukdom/döden :(

Ignatius72
2014-07-22, 18:09
Ihhh, den där studien är gjord på opossum! Rakade pungdjur. Inte människor. De fick förstadier till cellförändringar, som man tolkade som risk att utveckla cancer! Det är ett uselt bevis. Dvs inget alls! Riktigt hemsk forskning! (Ja, vi letade upp ursprungsstudien och läste den).

I övrigt, ja, D-vitamin är viktigt. Det jag menar är att skippa pressandet i solen, som jag fö avskyr, och helt enkelt bara vara "naturligt" ute. Man får mycket D-vitamin i skuggan också. Och man blir brun av att sitta i skuggan med. Det "läcker" solstrålning i lagom mängd. Sen rör man sig förstås normalt ute.

Nej man blir inte brun av att sitta i skuggan. Däremot blir man brun om man är ute fast det är molnigt, dvs skugga av moln.
On topic, ligga och sola är bara för tråkigt men älskar att sitta och läsa en tidning i solen, somna en stund på gräsmattan (som nyss efter cykel, spring och bad samt en öl). Brunt är snyggt och rynkor på äldre män är inget att bry sig om. Patina.

MasterChief
2014-07-22, 18:35
Nej man blir inte brun av att sitta i skuggan.

Kanske inte jättebrun jättefort, men visst tar det även i skuggan. "Skugga" är ju relativt och så länge du ser så finns det ju ljus. :)

MasterChief
2014-07-22, 18:37
Strålsäkerhetsmyndigheten:

"En stor del av UV-strålningen träffar oss indirekt. Även i skuggan kan du utsättas för ända upp till hälften av solens UV-strålning, eftersom den blå himlen sprider solens strålar."

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/sol-och-solarier/njut-av-solen/solrad-utomlands/

Yes
2014-07-22, 18:40
Mark och byggnader reflekterar en hel del ljus också.

Ajemän
2014-07-22, 19:24
Solar inte så mkt, men är ute mycket och sällan med mer än shorts på, så rätt pepparkakig, för min hudtyp iaf :)


Hedda du kan ju alltid gå, löpa, cykla, köra linlines, paddla whatever ett par timmar om dagen utan en massa onödiga
kläder.

Ignatius72
2014-07-22, 19:42
Kanske inte jättebrun jättefort, men visst tar det även i skuggan. "Skugga" är ju relativt och så länge du ser så finns det ju ljus. :)

Sant att det är relativt. Men jättebrun blir man inte i skuggan. En kompis bodde två år i Kenya (i skuggan) och ändrade knappt en ton. I Sverige där han trivs bättre i solen är han normal brun. Många blir dock förvånade över kraften i solstrålarna när det är molnigt.

Snobbe
2014-07-22, 20:02
D-vitamin är viktigt att få i sig. Sola är bra för att motverka hudcancer.

Allt är som vanligt något man måste göra med måtta och ha kontroll över.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214122

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-minskar-solkramer-risken-for-cancer/

Öh varför är sola bra för att motverka hudcancer? Det är ju därför dom flesta får hudcancer just för att dom är i solen för mycket.

cero
2014-07-22, 20:07
Öh varför är sola bra för att motverka hudcancer? Det är ju därför dom flesta får hudcancer just för att dom är i solen för mycket.

För mycket är nyckelorden.

R Scarpa27
2014-07-22, 22:12
behöver inte tillbringa alltför mkt tid i sol, då jag har lite mörkare hy året om =).

det värsta jag vet är sönderbrända pensionärer som tävlar om mest bränna. konstant solning på sommarn och på vintern solresor och pressning där, de ser ju faktisy helt utbrända ut :)

Agitator
2014-07-22, 23:27
Öh varför är sola bra för att motverka hudcancer? Det är ju därför dom flesta får hudcancer just för att dom är i solen för mycket.

De som fått hudcancer rekomenderas till och med att få sol på sig, mer D-vitamin dvs. Problemet är att folk vet inte hur man hanterar det.

Sol är riktigt viktigt för kroppen att må bra. Att en person är blek och har dåligt pigment betyder bara att man måste vara mer smart och se till att sola små doser här och där. 10 minuter i bara shorts mellan 11-14 är typ optimalt för D-vitamin nivåerna. Gör det 1-2 gånger om dagen när solen väl är framme så är det bara bra.

D-vitaminet bildas dessutom bara under en kort tid på året. så runt juni - juli är det man ska passa på att få i sig så mycket d-vitamin man bara kan. Resten av året får man dosera 5k tabs eller större för att få i sig en vettig nivå varje månad.