handdator

Visa fullständig version : Från överviktig till smal/vältränad - hur har livet förändrats för dig?


Duca
2014-07-21, 00:29
Ja, hur har livet förändrats efter din transformation? Har folk behandlat dig annorlunda?

Jag undrar också om man får ett mer attraktivt ansikte om man har låg kroppsfett?

Kabuto
2014-07-21, 00:40
Jag är inte direkt vältränad men gick ner mycket vikt för ett par år sedan. Har alltid varit tjock/chubby sen jag var barn. Jag blir mycket bättre bemött skulle jag vilja säga, av båda könen.
Om jag får säga det själv så gömde det sig ganska fina ansiktsdrag under allt mitt fett i ansiktet.

Albin Eriksson
2014-07-21, 00:58
Var överviktig i tonåren, med tanke på att det var just tonåren och att man utvecklas med ålder så är jag osäker på exakt hur det har förändrat livet.
Sticker inte under stolen med att det har gjort dock, men svårt att säga hur då träningen och tävlandet växt till en livsstil dessutom och det är ju en förändring i sig.

BlötSnö
2014-07-21, 07:45
Mer nyfikna blickar än neutrala/ointresserade från tjejer är väl det jag märkt mest.
Att kunna handla kläder i en vanlig butik och inte Dressman XL eller någon Military Surplus-butik är ju en ganska stor förändring för garderoben.
Beträffande ansiktet så får man väl påstå att när käklinjerna kom tillbaka blev det lite trevligare i formen, ja.

Hreidmar
2014-07-21, 07:48
Min övervikt började någonstans efter 12 års ålder och varade ungefär i 12 år.
Ja, hur har livet förändrats efter din transformation? Har folk behandlat dig annorlunda?Jag mår ju kroppsligt mycket bättre idag. Med kroppsligt menar jag att allt fungerar bättre i vardagen. Jag är idag sällan sjuk, innan hade jag mycket magbesvär, om det var direkt påverkan av övervikt låter jag vara osagt, för jag mådde inte bra på några plan. 2008-2010 var extremt mörka tider för mig.

Nya personer behandlar mig ganska annorlunda idag, men det är väl för att jag inte alls är lika negativ som jag var ett tag. Min livsglädje var icke existerande och vem fan vill träffa en sån person :P Men jag gjorde vad jag kunde för att stanna hemma.
Jag undrar också om man får ett mer attraktivt ansikte om man har låg kroppsfett?
En del kan nog bli vackrare med lägre kroppsfett, men det är ju högst individuellt.

Erik Eriksson
2014-07-21, 08:14
Ja, hur har livet förändrats efter din transformation? Har folk behandlat dig annorlunda?


För egen del fick livet en stor vändning. Det fanns möjligheter som inte fanns när jag vägde det dubbla. Exempelvis kunde jag söka arbete som krävde mer fysisk aktivitet - tanken av det tidigare kändes bara mödosamt och obekvämt. Min sociala sida lät jag dessutom blomma ut desto mer, vilket gjorde att jag både attraherade och sökte mig till mer socialt krävande sammanhang. Framförallt skulle jag vilja hävda att mina förändringar till större del handlat om att sidor som redan fanns hos mig fått blommat ut, och inte att det tillkommit värst mycket nytt. Exempelvis har min inre önskan av att vara en vältränad individ fått större fokus, likväl som min förtjusning av att få tala inför folk. Dessa drag har alltså inte helt plötsligt dykt upp, utan de har bara fått en ärlig chans att blomma ut på grund av en större trygghet i mig själv.

Angående att bli behandlad annorlunda så skulle jag nog vilja påstå att det handlar om hur jag numera agerar gentemot min omgivning. Skulle jag försätta mig i samma situationer som jag befann mig i som överviktig skulle jag inte på något sätt agera samma. Jag skulle ha nya erfarenheter att diskutera, större önskan av att interagera socialt och sannolikt diskuterat andra saker än vad jag gjorde då. Och sannolikt är det väl så att en individ kommer behandla en annan individ annorlunda om det visuella utseendet förändras. En så enkel sak som klädval kan sannolikt påverka hur vi bemöter en annan individ, så varför inte kroppskompositionen?

Jag undrar också om man får ett mer attraktivt ansikte om man har låg kroppsfett?

Njaa, inte alltid. Här har du mig med högst kroppsfett till lägst och hur det är i dagsläget. ;)
http://2.bp.blogspot.com/-m8OvDy3N3e4/U8y9ZuamxCI/AAAAAAAALIM/6hC3ushexTQ/s1600/erik_ansiket_fore_efter_nu.png

Snubben
2014-07-21, 08:17
1. Självkänslan/självfötroendet skjtuer i höjden
2. Avsevärt lättare att få kontakt med nya människor (om det har göra med att man inte är tjockis eller att självfötroende/känslan har skjutit i höjden är en annan diskussion)
3. Jättelätt att ragga.
4. Allt i livet har blivit lättare - träningen, jobb mm. Inte lika .. ansträngande längre.
5. Kroppen mår som en kung, man flyger upp på morgnarna
6. Sover som ett litet barn varje natt, inge mer dålig sömn och liknande
7. Kläderna, allt passar som en smäck numera, man ser juh riktigt bra ut :)
8. Ansiktet ändrar form, definitivt. Jag har tydligen väldigt bra kindben visade det sig. Det såg man inte under krockkuddarna som satt där tidigare.

Kan skriva avsevärt mer men du får nöjda dig med det just nu. :thumbup:

Länkar till ett inlägg som jag skrev för ett tag sedan och igår om just det du frågar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7061973&postcount=573

Alkro
2014-07-21, 16:50
Var kraftigt överviktig under hela barndomen, vägde 125+ när jag var 14. Gick ner ca 40 kg när jag var 15. Funderar väl inte så mycket över det längre. Kan ibland tänka att det är skönt att se bra ut och kunnat skaffa en flickvän som också ser bra ut. När jag var 14 år räknade jag med att jag skulle vara ensam resten av livet. En annan mardrömsgrej var att prova kläder, kunde gå in i en butik och det fanns inte ett enda par byxor som passade.

Uttrycket "Jag är fet, du är ful, jag kan banta" är ibland passande, tänker ibland på det när jag ser folk från högstadietiden. Känns som någon slags revansch att ha lyckats bra i livet och vara betydligt mer vältränad och snyggare än de flesta av dem.

ceejay
2014-07-21, 17:11
3 olika personer erik :D

Duca
2014-07-21, 21:02
För egen del fick livet en stor vändning. Det fanns möjligheter som inte fanns när jag vägde det dubbla. Exempelvis kunde jag söka arbete som krävde mer fysisk aktivitet - tanken av det tidigare kändes bara mödosamt och obekvämt. Min sociala sida lät jag dessutom blomma ut desto mer, vilket gjorde att jag både attraherade och sökte mig till mer socialt krävande sammanhang. Framförallt skulle jag vilja hävda att mina förändringar till större del handlat om att sidor som redan fanns hos mig fått blommat ut, och inte att det tillkommit värst mycket nytt. Exempelvis har min inre önskan av att vara en vältränad individ fått större fokus, likväl som min förtjusning av att få tala inför folk. Dessa drag har alltså inte helt plötsligt dykt upp, utan de har bara fått en ärlig chans att blomma ut på grund av en större trygghet i mig själv.

Angående att bli behandlad annorlunda så skulle jag nog vilja påstå att det handlar om hur jag numera agerar gentemot min omgivning. Skulle jag försätta mig i samma situationer som jag befann mig i som överviktig skulle jag inte på något sätt agera samma. Jag skulle ha nya erfarenheter att diskutera, större önskan av att interagera socialt och sannolikt diskuterat andra saker än vad jag gjorde då. Och sannolikt är det väl så att en individ kommer behandla en annan individ annorlunda om det visuella utseendet förändras. En så enkel sak som klädval kan sannolikt påverka hur vi bemöter en annan individ, så varför inte kroppskompositionen?



Njaa, inte alltid. Här har du mig med högst kroppsfett till lägst och hur det är i dagsläget. ;)
http://2.bp.blogspot.com/-m8OvDy3N3e4/U8y9ZuamxCI/AAAAAAAALIM/6hC3ushexTQ/s1600/erik_ansiket_fore_efter_nu.png

Wow. Som ovan sa så ser det ut som tre olika personer. Du ser bäst ut i bilden längst till höger. Hur mycket var din kroppsfett då?

Duca
2014-07-21, 21:03
Intressant att få läsa era inlägg. Tack! :D

Jag vill höra fler! :D

Eesti
2014-07-22, 16:01
Jag har alltid varit lite mullig. Mormor kalla mig för "lilla tjockisen" när jag var liten, vilket har suttit inpräntat i skallen sen dess. Började på högskolan 2011 och det blev en hel del studentliv (Läs: Alkohol flera dagar i veckan, skräpmat lika så) och jag tappade all motivation till att gymma vilket jag gjort några år innan. Så gick från 84ish kg till 94 första året och gick runt hela sommaren med tröjjan på. Såg mig själv i spegeln i slutet på sommaren och insåg till slut va fan jag syssla med. Bestämde mig att komma i mitt livs bästa form till varje pris. Resulterade i 9,5 månaders diet samt att jag klev upp på scenen på Alströmmertrofén och kom på 4e plats! Blev biten av "tävlingsmyggan" och är nu på väg mot SM i men's physique.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=108432&stc=1&d=1406041225

En bildsammanfattning av min 9,5 månaders diet *flex*

Det var resan. Hur är livet nu då? Älskar det, jag älskar att träna, se hur min kropp förändras med tiden. Positiva kommentarer man får om att man har en schysst och vältränad kropp. Självförtroendet har aldrig varit bättre och jag trivs framförallt med mig själv. Helt klart ett annat liv. MEN det har även sina "nackdelar". Ibland blir man less för man hela tiden tänker på vad som är "optimalt" när det kommer till kosten framförallt. Blir lite som att kunskapen man besitter även blir en börda då man tidigare kunde käka en Bigmac med pommes utan att slänga en tanke på det. Nu vet man om att transfetter inte är det bästa och det blir svårt att unna sig sånt då :P

Men kroppen mår ju definitivt bättre nu och jag är superglad att jag gjort denna resa och nöjd med vart jag är idag!

cero
2014-07-22, 16:07
http://2.bp.blogspot.com/-m8OvDy3N3e4/U8y9ZuamxCI/AAAAAAAALIM/6hC3ushexTQ/s1600/erik_ansiket_fore_efter_nu.png

Dayuuuum.

Hreidmar
2014-07-22, 17:13
Hittade lite gamla bilder, men bara skit upplösningar;
http://hreidmar.se/kolozzeum/faces.jpg

cero
2014-07-22, 17:43
Hittade lite gamla bilder, men bara skit upplösningar;
http://hreidmar.se/kolozzeum/faces.jpg

Respekt!

Blev huden lös kring hakan och halsen?

Hreidmar
2014-07-22, 18:51
Respekt!

Blev huden lös kring hakan och halsen?Nej inte vad jag tänkt på åtminstone.. går och knäpper en bild

Kanske något? :P
http://hreidmar.se/kolozzeum/cerorequest.png
Ursäkta mina värdelösa selfie-skillz ;)

cero
2014-07-22, 20:11
Nej inte vad jag tänkt på åtminstone.. går och knäpper en bild

Kanske något? :P
http://hreidmar.se/kolozzeum/cerorequest.png
Ursäkta mina värdelösa selfie-skillz ;)

Le lite, du är ju i bra form nu. :D

shut teh face
2014-07-23, 14:35
Jag gick ned 57 kilo på 1 år genom först 3 veckors VLCD, 9 veckors LCD, sedan vanlig mat, styrketränade redan från början. Lyckades bygga en hel del det året, även mot slutet trots stort underskott.

Man är ju samma människa, självklart är allting mycket lättare, rent praktiskt; göra saker, kläder, sömnen
Folk har inte behandlat mig annorlunda vad jag märkt, men troligtvis så finns det väl något som förändrats där ändå, iaf nya bekantskaper kan jag tänka mig.

I huvudet är man ju dock fortfarande en tjockis, och måste hela tiden tänka på vad man ska äta. Min lösning är att jag blev beroende av träning istället för att stoppa i mig skit. Det har jag accepterat.

Jag fick en del lös hud runt magen och bröst, har inte fixat till det, kanske göra det senare.

Det som jag tycker är lite jobbigt är att man får mycket beröm, men jag är mest fortfarande arg på mig själv att jag lät det gå så långt, jag har använt denna ilska som motivation men frågan är hur bra det egentligen är.

Jag hade försökt gå ned i vikt hela livet innan jag lyckades, och den enda skillnaden var träningen, som jag aldrig hade testat förut. :)

Hreidmar
2014-07-23, 15:48
Jag gick ned 57 kilo på 1 år genom först 3 veckors VLCD, 9 veckors LCD, sedan vanlig mat, styrketränade redan från början. Lyckades bygga en hel del det året, även mot slutet trots stort underskott.

Man är ju samma människa, självklart är allting mycket lättare, rent praktiskt; göra saker, kläder, sömnen
Folk har inte behandlat mig annorlunda vad jag märkt, men troligtvis så finns det väl något som förändrats där ändå, iaf nya bekantskaper kan jag tänka mig.

I huvudet är man ju dock fortfarande en tjockis, och måste hela tiden tänka på vad man ska äta. Min lösning är att jag blev beroende av träning istället för att stoppa i mig skit. Det har jag accepterat.

Jag fick en del lös hud runt magen och bröst, har inte fixat till det, kanske göra det senare.

Det som jag tycker är lite jobbigt är att man får mycket beröm, men jag är mest fortfarande arg på mig själv att jag lät det gå så långt, jag har använt denna ilska som motivation men frågan är hur bra det egentligen är.

Jag hade försökt gå ned i vikt hela livet innan jag lyckades, och den enda skillnaden var träningen, som jag aldrig hade testat förut. :)Känner igen mig så väl i det du skriver shut teh face att det är lite läskigt :D

Hur som helst måste vi på något sett inse att vi gjort något många inte "vågar" ta tag i även om vi får skylla oss själva att vi hamnade där. *hug*

Erik Eriksson
2014-07-24, 21:06
Wow. Som ovan sa så ser det ut som tre olika personer. Du ser bäst ut i bilden längst till höger.

Tack, tur det! ;)

Hur mycket var din kroppsfett då?

Ingen aning, aldrig mätt den.

Dayuuuum.

:d

3 olika personer erik :D

Hehe, försäkrar att det är en och samma ;)

Tobbey
2014-07-24, 21:10
Morsan tycker jag är dum i huvudet som förstör min kropp med massa tunga vikter och alla andra släktingar är oroliga att jag kommer skada mig för 'skivstänger är mycket farligare än maskiner'. Närmsta polarna bryr sig inte så mycket :D Ingen annan heller. Är iofs inte "vältränad" heller, vilket i mina ögon är typ längd -100 på under 10% kroppsfett.

Har då gått från extremt otränad fläskig datornörd till otränad datornörd som lyfter vikter. Sen fick jag iofs ett jobb där emellan så tiden vid datorn har blivit kraftigt reducerad.