handdator

Visa fullständig version : Några tips på hur jag kan ändra min kropp?


timebomb
2014-07-20, 20:00
Jag skämms över hur min kropp ser ut,tränar 2-3 gånger i veckan,är beredd på att träna fler gånger.mitt största problem är att jag är kille med timglaskropp,breda höfter hyfsat smal vid mitten av kroppen. Och så har jag lite chipstuttar.hur ska jag få ordning på detta? Kapa höftbenen blir väl nog lite svårt.
Bifogar bild
172 cm
Vikt 78 kg

Jeml
2014-07-20, 20:09
Skyller du det där på höftbenen? :) hehe

Träning 2-3ggr i veckan är fullt tillräckligt, däremot tränar du förmodligen inte på ett vettigt sätt så det kan vara en bra idé att lägga om träningnen.

Men framförallt behöver du nog få ordning på kosten.

400
2014-07-20, 20:58
Energiunderskott för att bli av med fettet runt höfterna och "chipstuttarna". Genom att bygga upp överkroppen kan du även jämna ut formen.

Latissimus Dorsi
2014-07-20, 20:59
Börja träna och ät mindre, tråkigt svar som du inte ens kommer läsa.

Aliaas
2014-07-20, 21:05
Den bistra sanningen är att det knapptfinns en möjlighet att ens få en uppfattning av hur dina höftben är formade, du har för mycket kroppsfett.

Mitt tips är som tidigare talare: Ät mindre, träna på,

om du inte är villig att gå ner i vikt får du helt enkelt träna ännu hårdare och inte glömma att träna lats och axlar, dock är första alternativet klart överlägset

Agitator
2014-07-20, 21:49
Träna hårt och ät svagt underskott. På ett år tappar du några kilon.

Eller dieta bort fettet snabbt, ät typ 1500 kcal om dagen tills du har gått under 8 procent kroppsfett, sedan börjar du träna runt balans för att sedan öka till svagt överskott.

Bli inte fet igen i slutändan. Rinse and repeat when nödvändigt!

Aliaas
2014-07-20, 21:52
Träna hårt och ät svagt underskott. På ett år tappar du några kilon.

Eller dieta bort fettet snabbt, ät typ 1500 kcal om dagen tills du har gått under 8 procent kroppsfett, sedan börjar du träna runt balans för att sedan öka till svagt överskott.

Bli inte fet igen i slutändan. Rinse and repeat when nödvändigt!

Lite väl brutalt kanske ?;)

Agitator
2014-07-20, 21:57
Lite väl brutalt kanske ?;)

Nja, finns ingen anledning att vända för tidigt och göra om resan igen. Bättre bli av med så mycket onödigt fett som möjligt för en bättre ugångspunkt. Samt bli av med det viscerala fettet runt organen som är dåligt.

Aliaas
2014-07-20, 22:09
Nja, finns ingen anledning att vända för tidigt och göra om resan igen. Bättre bli av med så mycket onödigt fett som möjligt för en bättre ugångspunkt. Samt bli av med det viscerala fettet runt organen som är dåligt.
Jo absolut fast 1500kcal om dan ner till sub 8 procent för ts kommer vara extremt tufft både på psyket och kroppen.

Agitator
2014-07-20, 22:15
Tanken är att snabbt bli av med fettet för att snabbare kunna må bra över sin kropp och börja träna på balans snabbare och få mer resultat.

Att spendera några år på att vara smalfet är inget roligt för psyket. Man vill ha resultat.

Käkar man sitt BMR varje dag så går det i hyfsat bra takt ner.

Jag rekomenderar bara lätt lunch sedan middag efter träningen. Det suger lite i början att vara hungrig, men det är något kroppen snabbt ställer om på några veckor.

Man kan ju även fuska inledandes och sakta men säkert gå ner till svagt underskott till lite större underskott så kroppen är van att bara äta två gånger per dag med mera.

Hur som helst så vill man se resultat, och för psykets skull samt för att det ska bli mer peppande att fortsätta träna så bör det gå i stabilt tempo och inte i massa nivåer och platåer.

Det är inget farligt att vara hungrig, så länge man ger kroppen näring även om det är underskott.

Sheogorath
2014-07-21, 06:02
Jag skämms över hur min kropp ser ut,tränar 2-3 gånger i veckan,är beredd på att träna fler gånger.mitt största problem är att jag är kille med timglaskropp,breda höfter hyfsat smal vid mitten av kroppen. Och så har jag lite chipstuttar.hur ska jag få ordning på detta? Kapa höftbenen blir väl nog lite svårt.
Bifogar bild
172 cm
Vikt 78 kg

Du har minst 20 kg överflödigt fett på kroppen. Du får ordning på detta genom att strukturera ditt ätande så att du går ner i vikt samtidigt som du styrketränar progressivt och allsidigt, d.v.s. kör hela kroppen och har ett träningsupplägg som syftar till att du ska bli starkare. Då kommer du bygga muskler och du kommer inte behöva väga alltför lite när du plockat bort fettet.

EnergiÖverskott
2014-07-21, 06:28
Du har minst 20 kg överflödigt fett på kroppen. Du får ordning på detta genom att strukturera ditt ätande så att du går ner i vikt samtidigt som du styrketränar progressivt och allsidigt, d.v.s. kör hela kroppen och har ett träningsupplägg som syftar till att du ska bli starkare. Då kommer du bygga muskler och du kommer inte behöva väga alltför lite när du plockat bort fettet.

Jag instämmer i detta.

Dock tycker jag tidigare råd om 1500 Kcal/dygn är att gå ut aldeless för hårt och som ett recept för TS att få en skev bild av kost och träning samt eventuellt bli en jojobantare.

Ett lagom energiunderskott (cirkus 500 Kcal/dygn) samt strukturerad kost och styrketräning som Sheo säger tycker jag är vad TS ska satsa på.

thai
2014-07-21, 07:31
ett underskott på enbart 500 kcal är lite väl lite med tanke på att ts har ganska mycket fett. Han akan gott lägga sig på 800-1000 kcal underskott i början på viktnedgången. Eftersom han har mycket fett så kan hans kropp göra sig av med mer.

Träna 3 ggr i veckan. 2 mål kan vara bra för att begränsa möjligheterna att äta för mkt.
Sikta på 150 gram protein sedan ca 100 gram kolhydrater sedan ca 50 gram fett.

Försök slänga in en promenad i veckan på 45 minuter för att hålla kroppen igång.

Ge det tid, försök se målet vart du är om 1 år. På 1 år kan du ha kommit riktigt riktigt långt.

Sätt gärna upp delmål som du ska nå för att göra det lättare att nå det stora målet.

Du kommer märka snabb skillnad på din vikt. Väg dig varje morgon skriv ner, sedan tar du ut snitten på 7 dagar.

Lycka till.

Jeml
2014-07-21, 07:33
Absolut kan han lägga sig på ett större underskott, men det handlar ju om att orka "hålla i" och inte ge upp efter 3v. Ett underskott på -1000kcal/dag är väldigt mycket tuffare än -500 imo och är man inte "van" kanske det är lätt o ge upp.

Samtidigt motiveras man av dom snabba resultaten.

Aliaas
2014-07-21, 09:06
Jo allt handlar ju om disciplin. Klarar ts ett högt underskott så skall han gå för det. Är tveksam dock

Gober
2014-07-21, 09:35
Ja du har ju redan fått det enda tips du behöver, gå ner i vikt. Som Sheo skrev så behöver du gå ner minst 20kg om du vill ha en smal midja, ännu mer om du ska ha ett sexpack. Men börja med att styra upp en vettig kost så du åtminstone går ner till en hälsosammare form. Tung styrketräning under tiden så blir det bra.

Om du har breda höftben får du nog reda på tids nog, dvs när du gått ner i vikt.

timebomb
2014-07-21, 10:56
Fast är inte 20 kg lite för mycket, då skulle jag väga 58 kg. Är ändå 172,cm lång. Mitt problem har varit att jag äter hyfsat normalt under dagen men så blir jag hungrig på kvällen där vid 21 typ. Då blir det i regel 2 mackor fullkorn och flingor. Och på helgen blir det ibland lite onyttigt så kommer nog ibland upp i 4 tusen kcl vissa helger

Sheogorath
2014-07-21, 11:13
Fast är inte 20 kg lite för mycket, då skulle jag väga 58 kg. Är ändå 172,cm lång. Mitt problem har varit att jag äter hyfsat normalt under dagen men så blir jag hungrig på kvällen där vid 21 typ. Då blir det i regel 2 mackor fullkorn och flingor. Och på helgen blir det ibland lite onyttigt så kommer nog ibland upp i 4 tusen kcl vissa helger

Om du styrketränar samtidigt som du minskar i vikt kommer du att bygga muskler om du gör rätt. Du har alltså mer än 20 kg fett att bli av med men det innebär inte att du måste minska 20 kg på vågen. Muskler väger också. :)

Gober
2014-07-21, 11:19
Tycker du behöver bry dig om några siffror, det är lätt att bli lite nedslagen om stirrar sig blind på hur mycket man behöver tappa. Styr upp kosten, träna hårt och när du är nöjd med spegelbilden så är du klar, oavsett hur många kg det handlar om.

Bryggare
2014-07-21, 11:24
Fundera inte så mycket på hur du ska få till den optimala planen. Börja träna både styrka och kondis och se över kosthållningen. 58 kg eller 68 kg spelar ingen roll så länge du är nöjd med din spegelbild. Tror ofta man kan leta sig fördärvad på det "optimala sättet" annars. Försök att jaga framgång i små steg, i form av styrkeökningar samt minskad kroppsvikt, så kommer ofta lusten att ta det ännu längre. Framgång föder framgång. Se till att börja bara. Du vet nog egentligen vad som krävs.

Sheogorath
2014-07-21, 12:37
Ja att tala om vissa siffror i underskott är förstås meningslöst. Man vet bara sitt underskott när man tittar i backspegeln och för att kunna göra det krävs det att man loggat vikten över flera veckor och då har man inte mycket nytta av det eftersom man ju redan vet om man går ner i lagom takt eller inte.

Det enda man kan göra är att bestämma sig ungefär hur snabbt man tycker det är rimligt att gå ner i vikt och styra framförallt intaget efter detta. Utvärdera vecka för vecka genom att förslagsvis titta på medianvikten för veckan. Väga sig varje dag, men inte nojja över enskilda dagsvikter. :)

Edit: men med tanke på TS' utgångsläge kanske bara bättre strukturerad träning och kost utan fokus på varken våg eller matvåg hade tagit honom en bra bit.

Agitator
2014-07-21, 14:36
Endast en pizza om dagen med mycket grönsaker, kyckling och mozarella.

Grym diet och man går ner i vikt utan problem

LIFT
2014-07-21, 15:24
Bara börja deffa som de flesta säger :) jag själv hade nästan likadan form som du för en 2 år sedan innan jag började träna, då vägde jag runt 85 kg+ (snarare nära 90 kg skulle jag tro) på mina 182 cm och hade i princip inge muskler.

Det är nog väldigt från person till person, men jag finner i alla fall att det är lättast att räkna kalorier. Jag har lärt mig mycket mer om kost sedan jag började räkna kalorier och under den tid jag räknat kalorier så har jag kunnat se till ungefär hur mycket jag kan äta per dag för att ligga underskott och därav har jag haft en konstant viktnedgång.

Några få gånger har det hänt att jag inte orkade logga mer mat, jag började dessutom tyvärr äta mer snacks igen osv då suget kom tillbaka, så vikten gick upp lite till (inte så mycket dock), tills jag igen forsatte räkna kalorier.

Agitator
2014-07-21, 15:33
http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

Räkna ut din bmr och försök äta det varje dag.

Det gör inget om dey någon dag är lite mindre osv, går bara ner i vikt snabbare.

Testa de värdena en månad och lär sig räkna kalorier.

Eller ät fryslådor med kcal utskrivet på paketet. Lite sämre men latare. Eller ät en pizza om dagen.

abstract
2014-07-21, 17:00
Endast en pizza om dagen med mycket grönsaker, kyckling och mozarella.

Grym diet och man går ner i vikt utan problem

Eller ät en pizza om dagen.

Bästa rådet till någon som har problem med sin vikt, kropp, förförande till kost och ingen befintlig kunskap om ett fint näringsupplägg är nog inte vaga råd som "ät en pizza om dagen". Jag säger givetvis inte att man inte kan få till en bra dietplan på enbart pizza, men det kräver nog lite mer rutin/kunskaper;)

sebbanboy14
2014-07-21, 17:42
Seriöst så borde du la förstår själv va som går åt skogen? Tror inte du sitter hemma och funderar varför andra är small och du är tjock?De är sjukt lätt: Ät mindre och träna mer.

Agitator
2014-07-21, 17:59
Bästa rådet till någon som har problem med sin vikt, kropp, förförande till kost och ingen befintlig kunskap om ett fint näringsupplägg är nog inte vaga råd som "ät en pizza om dagen". Jag säger givetvis inte att man inte kan få till en bra dietplan på enbart pizza, men det kräver nog lite mer rutin/kunskaper;)

Har man ingen koll så är en pizza om dagen enkelt upplägg att följa, kyckling och mozarella med grönsaker på.

abstract
2014-07-21, 18:16
Har man ingen koll så är en pizza om dagen enkelt upplägg att följa, kyckling och mozarella med grönsaker på.

Ok. I stand corrected. Nu när du så utförligt redovisat för TS makronutrienterna av pizza. Jag ser nu att han har all information han skulle kunna behöva för ett hållbart kostupplägg för kommande månaderna;)

Agitator
2014-07-21, 21:20
Ok. I stand corrected. Nu när du så utförligt redovisat för TS makronutrienterna av pizza. Jag ser nu att han har all information han skulle kunna behöva för ett hållbart kostupplägg för kommande månaderna;)

Med tanke på att folk äter sämre näring än pizza och ändå blir feta i dagens samhälle så är en pizzadiet några månader inga problem.

Självklart är det bästa att få folk lära sig om mat och näring och äta mer enkelt.

Men för vissa individer som brukar fråga om magiska sätt för att förlora vikt brukar jag säga 1 cheeseburgare till lunch och en pizza till middag.

En stabil viktnedgång.

Animalisk
2014-07-21, 22:24
Träna tung styrketräning 3 ggr i veckan och ligg på ett underskott runt 700-800 kalorier per dag, väg dig själv och maten (räkna kalorier) varje dag och logga allt så du har koll på utvecklingen.

Kör så i två veckor och utvärdera hur det har gått för att sen gå vidare med antingen ett förändrat underskott eller så fortsätter du med samma underskott, använd t ex appen myfitnesspal eller liknande för att enkelt logga vikterna.

Jag själv började leva på underskott för ett halvår sedan och har hitills gått ner 15 kg (har självklart mycket kvar men väger nu 95kg och siktar närmast på 85kg) samtidigt som jag styrketränat och jag tycker det har funkat bra, man måste dock peppa och pusha sig själv och inte ge efter för infall av lathet och ursäkter om att inte träna.

Lycka till med träning och kost och kom ihåg att tänka långsiktigt, vi ses på beachen 2016 :)

abstract
2014-07-22, 07:37
Med tanke på att folk äter sämre näring än pizza och ändå blir feta i dagens samhälle så är en pizzadiet några månader inga problem.

Självklart är det bästa att få folk lära sig om mat och näring och äta mer enkelt.

Men för vissa individer som brukar fråga om magiska sätt för att förlora vikt brukar jag säga 1 cheeseburgare till lunch och en pizza till middag.

En stabil viktnedgång.

Haha ja, du har ju inte fel! Kan folk hålla sig till det upplägget, så länge vi tänker "vesuvio med extra kyckling och grönsaker på" utan andra kaloririka tillbehör eller övriga felmarginaler lär det fungera rätt bra!

Jeml
2014-07-22, 07:44
Lär bli taskigt med protein dock, trots "extra kyckling".

abstract
2014-07-22, 10:06
Standard pizza på 650g ca 70g protein enl SVL.
Cheeseburgare från McD 13g.

Addera 100g kyckling så ligger han på typ 1.5/kg kv. Doable;)

Jeml
2014-07-22, 10:29
Tvek på 70g protein för en vesuivo.

1,5g x kv tycker jag är för lite på ett underskott.

Sheogorath
2014-07-22, 10:38
Tvek på 70g protein för en vesuivo.

1,5g x kv tycker jag är för lite på ett underskott.

Inga problem om det är mycket ost på den.

Agitator
2014-07-22, 13:28
Man beställer ju en rätt normal pizza, bara ta någon med massa grönsaker på för lite extra fiber. Eller ta en pizza på fullkornsdeg någon gång ifall man har det på sin pizzeria.

Poängen med en cheese och en pizza om dagen diet är att det går inte att misslyckas.

Man behöver inte räkna eller fundera. Du lär ligga på ett underskott så länge du inte väljer den där kebabpizzan med massa sås så du landar på 2000 kcal.

Själklart kan du ta en sådan pizza 1-2 gånger i veckan utöver din vanliga pizza. Men då blir viktnedgången lite segare, men det är ju fortfarande en viktnedgång.

Det som är grymt med en pizza är att den har det mesta som är vettigt. Släng in en persika eller ett äpple om dagen också vid lunch för den där lillla extra fibern.

Allt handlar om att göra det så enkelt som möjligt för folk som aldrig klarar av att gå ner i vikt.

Ät en pizza till middag varje dag i ett år och du behöver inte knyta ihop magsäcken med en operation, helt magiskt genom att äta en pizza varje dag så går du ner i vikt!

Detta gäller ju dock mest för män. En kvinna kanske ska nöja sig med en barnpizza varje middag och en cheese, men då blir det troligen en sakta viktnedgång.

Eller bara börja promenera hela tiden överallt. Och tänka själv att man ska äta lite mindre varje gång man äter och se hur långt det tar en.

abstract
2014-07-22, 13:46
Tvek på 70g protein för en vesuivo.

1,5g x kv tycker jag är för lite på ett underskott.

Perhaps, ligger själv på minst 2. Men många studier påvisar att 1,5 kan vara tillräckligt, och vi diskuterar ju inte den mest optimala deffen här nu längre. Utan mer "en fungerande";)


Man behöver inte räkna eller fundera. Du lär ligga på ett underskott så länge du inte väljer den där kebabpizzan med massa sås så du landar på 2000 kcal.

Allt handlar om att göra det så enkelt som möjligt för folk som aldrig klarar av att gå ner i vikt.

Efter de premisserna köper jag ditt upplägg. In med lite vitamin/mineral-tillskott + Omega 3 just to be sure så. Som sagt, inte kanske den mest optimala dieten, men den generella mannen som vill bli av med ett par kilon lär gå ner i vikt utan att förlora varken förståndet eller hälsan.

EnergiÖverskott
2014-07-22, 14:35
Visst, en person som är insatt i kost och träning kan säkerligen utan problem få till en deff som skulle ses som lyckad med en kosthållning som innebär en pizza om dagen. En fet person som tränar regelbundet och skyller sin övervikt på "breda höftben" hade jag dock knappast sagt "ät en pizza om dagen och fortsätt träna2 till. Nej. Viktnedgång lär det innebära om än inte en kroppskomposition som hade impat på merparten här på kolozzeum. Men, i min värld är det då bättre att lära sig närings och träningslära från grund och botten. Vill man efter det leva på pizza så, sure. Men, first thing's first och det är bättre att börja i rätt ände för att ha redskapen att kunna åstadkomma något långsiktigt.

abstract
2014-07-22, 16:01
I min värld är det då bättre att lära sig närings och träningslära från grund och botten.

Absolut. Det var bland det första vi sa i den här diskussionen;)


Självklart är det bästa att få folk lära sig om mat och näring och äta mer enkelt.