handdator

Visa fullständig version : ryggskador vanliga?


Diana
2004-03-24, 19:49
Hur lätt är det att skada ryggen vid knäböj och stelamarklyft, är de vanligt förekommande?
Läste tidigare i nått inlägg att nån(tror de va shadow warrior) som skadat rygg i knäböjjen hur gick de till?

Munter
2004-03-24, 20:11
Jättelätt att skada sig, i varje fall i knäböj. Stela mark har jag sällan hört om någon som sjabblat till det.

Big Al
2004-03-24, 20:16
Är man noga med utförandet så ska det inte vara några problem, vi knäböj och raka marklyft så är det viktigaste att hålla rak rygg och inte svanka, för ett korrekt utförande så krävs en mjuk hamstringsmuskulatur och gluteus, om man är stel så kommer svanken vare sig man vill eller inte!

Skulle tänka mig att felaktigt utförande tillsammans med alltför tunga vikter är orsaken till dom flesta skador!

Tungt men strikt är mitt motto! :thumbup:

/Al

Diana
2004-03-24, 20:20
Åhå? ja trodde de va tvärt om, dvs att mark va boven, men i böj beror skador oftast på att man svankar för mkt?
(me "skada sej" menar ja inte att man fallerihop me stången översej o skadar rygg på så sätt:D )

Fartman
2004-03-24, 20:40
med det utförande man alltför ofta ser folk köra med i marken så frågar man sig ibland hur fan ryggen håller genom passet, man bara väntar på att det ska smälla till i ryggen

aliquis
2004-03-25, 01:08
jag har också uppfattat det som att jag känner av tunga knäböj mer än mark, och mitt utförande suger nog i båda ;D

emmzan
2004-03-25, 10:22
Man kan skada sig i samtliga övningar och i många fall är orsaken att man ökat vikterna alldeles för snabbt.

Många med dålig teknik kanske har kört så väldigt länge och successivt ökat vikterna och då håller kroppen trots tekniken, på ett helt annat sätt än om man med korrekt teknik tokhöjer vikterna...


Korrekt teknik, försiktiga höjningar, noga med att träna upp bålstabiliteten!

Diana
2004-03-25, 12:23
Originally posted by emmzan

Många med dålig teknik kanske har kört så väldigt länge och successivt ökat vikterna och då håller kroppen trots tekniken, på ett helt annat sätt än om man med korrekt teknik tokhöjer vikterna...



intressant! att kroppen kan vänja sej o "bli duktig" på att göra fel, men de verkar ju inte va särskillt vanligt me ryggskador vid dessa basövningar, ja känner iaf ingen som råkat ut för de- ÄNNU
om man jämför me tex axelskador som var o varannan verkar drabbas av förr eller senare..