handdator

Visa fullständig version : Överansträngning eller vad?


Coachamig
2014-07-19, 19:44
Hej. Idag efter träningen så har jag så jävla ont i musklerna som jag tränade. Inte vanlig sliten/träningsverkskänsla. Inte heller konstant ont utan bara efter att jag spänner muskeln. Då är det som att den fortsätter spänna sig lite krampartat i ett par sekunder och gör svinont. Behöver inte ens vara att jag spänner den mycket, bara jag rör mig så att muskeln "aktiveras" om man kan säga så.

Tänkte att jag drar en lite längre bakgrund för de snälla som orkar läsa, kan säkert höra till orsaken bakom smärtan.
Jag har deffat ett tag, igår och imorse körde jag cheatdag med godis och tårta typ. Sen drog jag till gymmet och körde ett bröst/mage pass och efter det sprang jag milen för första gången på 6mån och krigade mig igenom det, tog helt död på mig.

typ 1,5h efter detta kom den smärtan jag beskrev ovan, det är typ som en inflammationsartad smärta och musklerna känns lite svullna (som dom brukar va efter ett gympass). Vet inte riktigt hur jag ska beskriva smärtan, det känns som att musklerna dör. smärtan stiger långsamt efter att muskeln används och gör riktigt ont när den peakar efter några sekunder och avtar precis som det startade på ett par sekunder.

Kan tillägga att gympasset inte var hårdare än vanligt på något sätt, har kört mer eller mindre samma pass på samma vikter typ i minst 2månader, det enda nya kring passet var löpningen efter.

Min första känsla var någon form av överansträngning/inflammation men det känns orimligt av ett par anledningar: Samma känsla i båda muskelgrupperna, körde precis samma pass som jag gjort ca var 3e dag hela sommaren och symptomen kom så snabbt efter passet.

Alla tips mottages