handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om att "hipsters" stjäl epitetet "nörd"?


Alkro
2014-07-19, 14:48
Jag har noterat att fler och fler(ofta hipsters och liknande "innefolk") kallar sig själva nördar. Det visar sig då oftast att de har skaffat sig någon slags hobby som de är intresserad av och helt plötslig är de "nördar". Jag tycker det här är ett ganska fjantigt sätt att försöka intellektualisera sig själv.

När jag själv växte upp var jag kraftigt överviktig, gillade naturvetenskap och all min fritid gick till brädspel och datorspel. Jag var verkligen en nörd i den sanna bemärkelsen. Det är nästan så jag tar illa vid mig när dessa hipsters försöker stjäla denna subkultur trots att de sluppit undan stigmatisering den innebär i unga år.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, men om någon har intressanta tankar om att vara "nörd" får ni gärna dela med er.

cero
2014-07-19, 14:55
Haha, "nörd" är ett negativt epitet hur man än vänder och vrider på det. Det är knappast något man använder för att intellektualisera sig själv.

Rikard Jansson
2014-07-19, 14:55
Vem bryr sig. Vore rätt hipsteraktigt att vara sur för att man var nörd "före det var coolt"

Tricklew
2014-07-19, 14:56
768h3Tz4Qik

cero
2014-07-19, 14:57
vem bryr sig. Vore rätt hipsteraktigt att vara sur för att man var nörd "före det var coolt"

:d

Alkro
2014-07-19, 14:57
Vem bryr sig. Vore rätt hipsteraktigt att vara sur för att man var nörd "före det var coolt"

Japp, inser att detta är en ganska ängslig tråd men tycker samtidigt att fenomenet är ganska intressant.

Mackie Messer
2014-07-19, 15:02
Hipster är väl också negativt. Det är inget man kallar sig själv.

Alkro
2014-07-19, 15:05
Hipster är väl också negativt. Det är inget man kallar sig själv.

Precis, hipsters vill ju inte kalla sig själva hipsters. Men för alla andra är det ju ganska uppenbart vilka som tillhör den subkulturen. Har man skägg, liten mössa och en "fixie", eller vad det kallas, behöver det ju knappast diskuteras.

Yes
2014-07-19, 15:08
Jag stör mig mer på att kalla allt och alla för hipsters. Inget jag ligger sömnlös över dock.

cero
2014-07-19, 15:10
Att ens använda ordet hipster borde förbjudas och bestraffas med dränkning.

kalle_banan
2014-07-19, 15:23
Att någon påstår att en hipster är något är självdött. Hipsters är allt tills det blir coolt, om det är coolt att vara nörd är dom inte nördar längre, dom är alltid ett steg före. Så om någon säger att hipsters har stulit epitetet "nörd" behöver ingen bry sig, hipstersarna har gått vidare till nästa coola sak som inte är cool än. Chillax bro.

Ps. Jag läste i en okänd undergroundtidning som du antagligen aldrig har hört talas om att några okända men svincoola och trendsättande hipsters har börjat träna strongman. Atlasstenar i halsband är visst inne snart...

Mackie Messer
2014-07-19, 15:31
Några som var nördar när de var unga har blivit hipsters som vuxna.

Ulvamal
2014-07-19, 15:45
Riktiga nördar är för introverta för att bry sig om vad andra tycker/gör. Om de inte är intressanta som studieobjekt (gäller både INTJ och INTP) eller i vägen för Planen (vad gäller INTJ).

...för säkerhets skull: Nej, jag är inte gravallvarlig i detta inlägg. ;)

KangaBanga
2014-07-19, 15:46
Haha, "nörd" är ett negativt epitet hur man än vänder och vrider på det. Det är knappast något man använder för att intellektualisera sig själv.


Nej det ar det inte.

Allan
2014-07-19, 15:49
En gång i världen var bög ett negativt ord. Idag är det nog bara de mest insnöade som tror att det är så. Bögarna tog tillbaka ordet, helt enkelt

Blaine
2014-07-19, 15:52
Vad fan, jag vill ha ordet nörd för mig själv.

Mackie Messer
2014-07-19, 15:53
Det gjorde negrerna i USA också. Why didnt you say so nigga?

Scratch89
2014-07-19, 16:11
Jag håller med dig. Har väldigt svårt för hela den här Peps Persson-skägg-, shorts-utanpå-tights-, vegancrossfit-, IPAdrickande-eran. Det blir ju så löjligt när man kan se dem på stan och bocka av varenda punkt på deras "unik"-lista.

http://i.imgur.com/2MiZTz1.jpg

An Iron Soul
2014-07-19, 16:11
en gång i världen var bög ett negativt ord. Idag är det nog bara de mest insnöade som tror att det är så. Bögarna tog tillbaka ordet, helt enkelt

+1

bertbert
2014-07-19, 16:20
Haha, "nörd" är ett negativt epitet hur man än vänder och vrider på det. Det är knappast något man använder för att intellektualisera sig själv.

Nej. Beror kanske iofs på vilka kretsar man umgås i.

cero
2014-07-19, 16:28
En gång i världen var bög ett negativt ord. Idag är det nog bara de mest insnöade som tror att det är så. Bögarna tog tillbaka ordet, helt enkelt

Fortfarande väldigt negativt laddat. Därför man ska använda homosexuell istället.

Nej. Beror kanske iofs på vilka kretsar man umgås i.

Har du någonsin hört någon säga "nörd" till någon de ser upp till?

https://www.gamereactor.se/media/forum/se/11306761_46.jpg

PureWhey
2014-07-19, 16:44
Rimligt, om 2 kodare sitter och knegar. Den ena gör något sjukt. "Fan vilken nörd du är!!!hehehehe!"

Andy.da.wohoo
2014-07-19, 16:56
Fortfarande väldigt negativt laddat. Därför man ska använda homosexuell istället.



Har du någonsin hört någon säga "nörd" till någon de ser upp till?

https://www.gamereactor.se/media/forum/se/11306761_46.jpg

Ska och ska?

kalle_banan
2014-07-19, 17:00
Wikipedia om bakgrunden till ordet nörd:

Oral tradition [at RPI] holds that the word is derived from "knurd" ("drunk" spelled backwards), which was used to describe people who studied rather than partied.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nerd

Jag är så efter min tid att jag är före min tid och därför ska jag använda ordet knurd istället för nörd.


:D

Olegh
2014-07-19, 17:23
/care

Både nörd och hipster är breda och urvattnade epitet.

Olegh
2014-07-19, 17:26
Jag håller med dig. Har väldigt svårt för hela den här Peps Persson-skägg-, shorts-utanpå-tights-, vegancrossfit-, IPAdrickande-eran. Det blir ju så löjligt när man kan se dem på stan och bocka av varenda punkt på deras "unik"-lista.

http://i.imgur.com/2MiZTz1.jpg

Hur vet du att de inte bara gör något de tycker är trevligt/kul?

Inställningen du visar prov på här är mer stötande imo.

bertbert
2014-07-19, 17:46
Wikipedia om bakgrunden till ordet nörd:


http://en.wikipedia.org/wiki/Nerd

Jag är så efter min tid att jag är före min tid och därför ska jag använda ordet knurd istället för nörd.


:D

Citerar man en del får man ju citera en annan del:

Though originally derogatory, "Nerd" is a stereotypical term, but as with other pejoratives, it has been reclaimed and redefined by some as a term of pride and group identity.

J.V
2014-07-19, 17:57
Jag håller med dig. Har väldigt svårt för hela den här Peps Persson-skägg-, shorts-utanpå-tights-, vegancrossfit-, IPAdrickande-eran. Det blir ju så löjligt när man kan se dem på stan och bocka av varenda punkt på deras "unik"-lista.

http://i.imgur.com/2MiZTz1.jpgHerrrrrrrrrrejävlar vilken bra exempelbild. :D

bertbert
2014-07-19, 18:09
Har du någonsin hört någon säga "nörd" till någon de ser upp till?


Oooh ja, många gånger! Speciellt bland intellektuellt lagda individer. Inte någonsin från en "bonnläpp" dock. (Notera att jag inte har något emot bönder.)

Quint
2014-07-19, 18:15
Har du någonsin hört någon säga "nörd" till någon de ser upp till?



Nära nog alla jag ser upp till är nördar på ett eller annat sätt.

Tycker bara det är positivt fler och fler kallar sig nördar, tycker det visar på att det blivit mer accepterat att verkligen gräva ner sig i ett intresse, oavsett om det rollspel, datorspel, programmering, serietidningar eller knyppling.

supercharge
2014-07-19, 18:16
En gång i världen var bög ett negativt ord. Idag är det nog bara de mest insnöade som tror att det är så. Bögarna tog tillbaka ordet, helt enkelt

Nej, men allvarligt talat, det låter ju jättefint och sådär men vilken rosafluffig värld lever du i egentligen? Om man träffar på barn och unga i Sverige idag så hör man det precis hela tiden. Det är bögjävel hit och bögjävel dit, det är helt klart bland de mer vanliga tillmälena man hör dem kalla varandra.

Om det inte är negativt så menar du alltså att det därmed måste vara neutralt eller rent av positivt när barn och unga går runt och kallar varandra bög, eller "är du bög eller". Det kan det uppriktigt talat inte vara många som tror på allvar.

cero
2014-07-19, 18:20
Ska och ska?

Tja, det är ju upp till var och en. Vill man kalla svarta människor för negrar så kan man ju göra det också.

Oooh ja, många gånger! Speciellt bland intellektuellt lagda individer.

Klubben för inbördes beundran mao? ;)

Gemene man använder det oftast som något negativt, det är min uppfattning i alla fall.

bertbert
2014-07-19, 18:29
Klubben för inbördes beundran mao? ;)

Gemene man använder det oftast som något negativt, det är min uppfattning i alla fall.

Gemene man är sällan nörd.

R Scarpa27
2014-07-19, 18:31
här är ett radiorepotage om ordet6 nörd... grymmt bra att ordet utecklats och att vara nörd inte är (nördigt) längre :D om ni förstår.
tur att samhället utvecklats, förr kunde man inte vara homo, datanurd eller vad som... idag är mkt mer accepterat skönt som fan...
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Ftopsy% 2Fljudfil%2F4214742.mp3

cero
2014-07-19, 18:31
Det sade jag inte? Skriver ju att gemene man använder ordet som något negativt. Personer som redan anses vara lite åt "nördiga" hållet omfamnar det säkert och använder det som något posititv.

Mackie Messer
2014-07-19, 18:42
Nära nog alla jag ser upp till är nördar på ett eller annat sätt.

Tycker bara det är positivt fler och fler kallar sig nördar, tycker det visar på att det blivit mer accepterat att verkligen gräva ner sig i ett intresse, oavsett om det rollspel, datorspel, programmering, serietidningar eller knyppling.

saken är att olika specialkunskaper har olika nytta för samhället och olika acceptans. Kan man väldigt mucket om programmering eller tarmkirurgi så är det bra för många. Kan du väldigt mycket om serietidningar eller fotograferar och katalogiserar bussar i lokaltrafiken kan det snudda på onödigt till sjukligt intresse.

Quint
2014-07-19, 19:42
saken är att olika specialkunskaper har olika nytta för samhället och olika acceptans. Kan man väldigt mucket om programmering eller tarmkirurgi så är det bra för många. Kan du väldigt mycket om serietidningar eller fotograferar och katalogiserar bussar i lokaltrafiken kan det snudda på onödigt till sjukligt intresse.

Fast jag tror inte samhällsnyttan har så mycket med acceptansen att göra. Så länge jag kan minnas har det varit allmänt accepterat att vara fanatiskt intresserad av sport, att kunna namnge alla spelare i alla fotbollslag i allsvenskan har inte setts som konstigt fastän det knappast är kunskap som är till någon nytta för samhället, men kunde du istället berätta var alla borgarna är i båda varven av Zelda på NES så var du en sådan där konstig tv-spels-nörd.

Nuförtiden upplever åtminstone jag att fler specialintressen, oavsett om de är allmännyttiga eller inte, är accepterade.

R Scarpa27
2014-07-19, 19:44
jag är en nörddddddddd inom mkt isf.
spelnörd, retronörd, kocknörd, superheronörd, och massa mer.

http://badassdigest.com/_uploads/member_photos/photo_67.jpg

Mackie Messer
2014-07-19, 19:57
Fast jag tror inte samhällsnyttan har så mycket med acceptansen att göra. Så länge jag kan minnas har det varit allmänt accepterat att vara fanatiskt intresserad av sport, att kunna namnge alla spelare i alla fotbollslag i allsvenskan har inte setts som konstigt fastän det knappast är kunskap som är till någon nytta för samhället, men kunde du istället berätta var alla borgarna är i båda varven av Zelda på NES så var du en sådan där konstig tv-spels-nörd.

Nuförtiden upplever åtminstone jag att fler specialintressen, oavsett om de är allmännyttiga eller inte, är accepterade.

Jofan, det köper jag. Så är det. men det finns fortfarande nördar som framstår som udda. sombuss-micke i 100 höjdare som samlar på foton på staddbussar. man kan nog säga att nördar och acceptans bygger på antalet nördar på varje intresse och hur ofta som de interagear. ju fler nördar och ju fler interaktioner ju högre acceptans. + för extra samhällnytta.

R Scarpa27
2014-07-19, 20:07
Jofan, det köper jag. Så är det. men det finns fortfarande nördar som framstår som udda. sombuss-micke i 100 höjdare som samlar på foton på staddbussar. man kan nog säga att nördar och acceptans bygger på antalet nördar på varje intresse och hur ofta som de interagear. ju fler nördar och ju fler interaktioner ju högre acceptans. + för extra samhällnytta.

haha jag följer bussmicke och styderat alla hans kort, det där är ju hans hobby fotografier och bussar samt historia...
tur att alla har olika intressen och brinner för olika saker, hade varit riktigt enformigt annars och ev trångt...

älskar bussmickes foton från 80 och 90talet på bussar, så jaekla kul att se hur stadsdelarna ändrats också :D

Scratch89
2014-07-19, 20:10
Hur vet du att de inte bara gör något de tycker är trevligt/kul?

Inställningen du visar prov på här är mer stötande imo.
Det vet jag väl inte. Men de är ju såna offer för trend att det bara blir löjligt. Kombinationen av kläder, accessoarer och beteenden är alldeles för random för att folk som brukar falla offer för trender skulle komma på det samtidigt.

Boo fucking hoo.

Herrrrrrrrrrejävlar vilken bra exempelbild. :D

Jag vet! :D Tack!

bertbert
2014-07-19, 20:11
Det sade jag inte? Skriver ju att gemene man använder ordet som något negativt. Personer som redan anses vara lite åt "nördiga" hållet omfamnar det säkert och använder det som något posititv.

Min uppfattning är att ordet nörd ofta idag är förenat med specialintresse och djupt kunnande. Arne Persson är en anatominörd exempelvis. Givetvis är de som saknar kunnandet och saknar förståelse för att ha skelettdelar hemma som man kan titta på mer benägna att lägga en negativ klang till ordet än vad exempelvis du och jag är som förstår att sätta värde på hans kunnande. Därav kommentaren att gemene man sällan är nördar. Med detta sagt menar jag fortfarande att det är allt mer sällan man använder nörd som ett påhopp, och allt oftare som ett epitet som tillskrivs någon med djupa kunskaper.

caro
2014-07-19, 20:11
När jag själv växte upp var jag kraftigt överviktig, gillade naturvetenskap och all min fritid gick till brädspel och datorspel. Jag var verkligen en nörd i den sanna bemärkelsen. Det är nästan så jag tar illa vid mig när dessa hipsters försöker stjäla denna subkultur trots att de sluppit undan stigmatisering den innebär i unga år.


Jag tänker iofs mer "skratta bäst som skrattar sist", dvs det tog lång tid för "folk" att fatta, men nu är det plötsligen inne med "udda-typer" och special-intressen. Och det är väl bra.

The Big Bang Theory har bidragit starkt till intresse och acceptans för naturvetenskap och teknik. Och människor som är intresserade av det. Det är också bra.

Men visst kan jag höja på ögonbrynet och lätt roat tänka "Jaså, nu passar det helt plötsligt".

Nu har aldrig TV-spel eller datorspel roat mig, däremot fysik och matematik, filosofi, vetenskapshistoria. Gissa om man betraktades som en mycket udda tonårstjej på den tiden.

Sheogorath
2014-07-19, 20:14
Några som var nördar när de var unga har blivit hipsters som vuxna.

Verkligen inte. Hipsters är snarare dom som önskar att de hade vågat vara nördar som barn snarare än att stå bredvid och se på när y-namnen mobbade nördarna. ;)

caro
2014-07-19, 20:17
Verkligen inte. Hipsters är snarare dom som önskar att de hade vågat vara nördar som barn snarare än att stå bredvid och se på när y-namnen mobbade nördarna. ;)

Hipsters, i min tolkning, är wannabes som medelst Cargo Cult-agerande försöker framstå som nördar.

Gober
2014-07-19, 20:21
Jag har noterat att fler och fler(ofta hipsters och liknande "innefolk") kallar sig själva nördar. Det visar sig då oftast att de har skaffat sig någon slags hobby som de är intresserad av och helt plötslig är de "nördar". Jag tycker det här är ett ganska fjantigt sätt att försöka intellektualisera sig själv.

När jag själv växte upp var jag kraftigt överviktig, gillade naturvetenskap och all min fritid gick till brädspel och datorspel. Jag var verkligen en nörd i den sanna bemärkelsen. Det är nästan så jag tar illa vid mig när dessa hipsters försöker stjäla denna subkultur trots att de sluppit undan stigmatisering den innebär i unga år.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, men om någon har intressanta tankar om att vara "nörd" får ni gärna dela med er.

Man behöver inte vara tjock och ha glasögon för att vara nörd. Men bara för att man skaffar sig en lite "udda" hobby så blir man fan inte nörd i mina ögon. Ett nördigt intresse måste ske naturligt och inte för att det är trendigt.

Som barn spelade jag tv-spel, tävlade i schack, tävlade i bangolf (bl.a SM), orienterade, fiskade, var duktig på att teckna och lite annat smått och gott. Samtidigt var jag ledargestalt i det "tuffa/populära" gänget, festade i tidig ålder, var smågangster (drev runt och hittade på mer eller mindre allvarliga "bus"), skolkade, graffitimålare osv. Så utseendemässigt eller socialt (var dock otroligt handikappad med tjejer ganska långt upp i ålder) kanske jag inte klassades som en sann nörd, men mina intressen var genuina och definitivt nördiga.

Med detta sagt förstår jag din ilska gentemot snygga medelklassmänniskor i fula kläder/frisyrer som stjäl nördstatus med hjälp av intressen som tas upp enbart efter vad som är inne för tillfälligt.

Mackie Messer
2014-07-19, 20:24
haha jag följer bussmicke och styderat alla hans kort, det där är ju hans hobby fotografier och bussar samt historia...
tur att alla har olika intressen och brinner för olika saker, hade varit riktigt enformigt annars och ev trångt...

älskar bussmickes foton från 80 och 90talet på bussar, så jaekla kul att se hur stadsdelarna ändrats också :D

Åffan, jag visste inte att han hade en jemsida. Jag rrodde att allt katalogiserande endast var en privat sysselsättning.

Men skitisamma, du menar alltså att alla nördar och intressen har samma acceptana och förståelse bland de breda massorna av ickenördar?

Mackie Messer
2014-07-19, 20:28
Verkligen inte. Hipsters är snarare dom som önskar att de hade vågat vara nördar som barn snarare än att stå bredvid och se på när y-namnen mobbade nördarna. ;)

Jag skrev några, inte alla. Läs vad jag skriver för böveln. Jag tror några gamla nördar blir hipsters efterom det är en lättare stil att uppnå än att bli någoannat och aty det uppfattas som coolare än att fortsätta vara nörd.

Alkro
2014-07-19, 20:35
Med detta sagt förstår jag din ilska gentemot snygga medelklassmänniskor i fula kläder/frisyrer som stjäl nördstatus med hjälp av intressen som tas upp enbart efter vad som är inne för tillfälligt.

Haha, är tyvärr inte så mycket nörd nuförtiden. Ser för bra ut för det och har inte tillräckligt med tid för hobbies. Dock känner jag en viss ilska när någon hipster typ ser ner på ens intressen för att man gillar typ tacos eller Game of Thrones, för de har minsann så mycket intressantare och "nördigare" smak. Då brukar jag tänka "När du satt och läste Kalle Anka och spelade fotboll satt jag minsann och målade figurer till diverse brädspel, vem är nördigast nu då din jävla poser". OBS! Nej, jag är inte bitter.

Gober
2014-07-19, 20:39
Haha, är tyvärr inte så mycket nörd nuförtiden. Ser för bra ut för det och har inte tillräckligt med tid för hobbies. Dock känner jag en viss ilska när någon hipster typ ser ner på ens intressen för att man gillar typ tacos eller Game of Thrones, för de har minsann så mycket intressantare och "nördigare" smak. Då brukar jag tänka "När du satt och läste Kalle Anka och spelade fotboll satt jag minsann och målade figurer till diverse brädspel, vem är nördigast nu då din jävla poser". OBS! Nej, jag är inte bitter.

I feel u broh! http://somecats.de/wordpress/wp-content/uploads/2011/11/cat-nerd.jpg

Alkro
2014-07-19, 20:40
i feel u broh! http://somecats.de/wordpress/wp-content/uploads/2011/11/cat-nerd.jpg

:d

Gober
2014-07-19, 20:44
När jag var i en serietidningsshop i NYC såg jag nördar som jag inte trodde fanns på riktigt. Jag hade knappt tid att titta på serietidningar eftersom jag hade fullt upp med att bara stå och tjuvlyssna på serienördarnas konversationer. Utseendemässigt trodde man knappt det var sant, allt från comicbook-guy i Simpsons, megatjocka killar med supertjocka brillor, tandställning och vattenkammade märkliga frisyrer till affärsmän som lite skamset strök längst väggarna.

Olegh
2014-07-19, 20:54
Det vet jag väl inte. Men de är ju såna offer för trend att det bara blir löjligt. Kombinationen av kläder, accessoarer och beteenden är alldeles för random för att folk som brukar falla offer för trender skulle komma på det samtidigt.

Boo fucking hoo.

Det blir ju så löjligt när man kan se dem på stan och bocka av varenda punkt på deras "unik"-lista.

För all del, tyck gärna att hipsters klär sig fjantigt och dricker fel öl, men du kommer aldrig ha den blekaste om en slags generell bevekelsegrund för deras val och handlingar. Jag förstår inte riktigt varför fördomar om hur just hipsters "är", verkar vara en legitim grund för allmänt spott och spe. Missförstå mig inte, jag tycker också att mycket i just den trenden är ganska töntigt och överdrivet, men jag begriper också att det är min egen uppfattning och inget annat.

Hipsters är inte mer offer än t.ex. hårdrockare.

Alkro
2014-07-19, 20:59
För all del, tyck gärna att hipsters klär sig fjantigt och dricker fel öl, men du kommer aldrig ha den blekaste om en slags generell bevekelsegrund för deras val och handlingar. Jag förstår inte riktigt varför fördomar om hur just hipsters "är", verkar vara en legitim grund för allmänt spott och spe. Missförstå mig inte, jag tycker också att mycket i just den trenden är ganska töntigt och överdrivet, men jag begriper också att det är min egen uppfattning och inget annat.

Hipsters är inte mer offer än t.ex. hårdrockare.

Folk irriterar sig på Hipsters för att många av dem vägrar erkänna att de klär sig och gör vissa saker för att de tillhör en viss subkultur.

Hårdrockare skäms ju inte för att vara hårdrockare. Det finns väl få hårdrockare som skulle säga "Jag är inte alls hårdrockare jag gillar helt enkelt bara långt hår, billig öl och hårdrock, men jag är inte hårdrockare".

Olegh
2014-07-19, 21:08
Folk irriterar sig på Hipsters för att många av dem vägrar erkänna att de klär sig och gör vissa saker för att de tillhör en viss subkultur.

Hårdrockare skäms ju inte för att vara hårdrockare. Det finns väl få hårdrockare som skulle säga "Jag är inte alls hårdrockare jag gillar helt enkelt bara långt hår, billig öl och hårdrock, men jag är inte hårdrockare".

Kan det ha att göra med att:

- Det finns ingen parallell anti-hårdrockar-trend, samt att
- Man kan anamma stora delar av hipster-stilen enbart på grund av att man faktiskt gillar dessa element

Mackie Messer
2014-07-19, 21:09
Exakt. Jag blir provocerad av subkulturer som saknar agenda. Samma sak med emo. Vad vill de, vilka är de? en del gillar broder daniel och andra verkar vara mer inne på japanska subkulturer och pokemon.

Alkro
2014-07-19, 21:11
Kan det ha att göra med att:

- Det finns ingen parallell anti-hårdrockar-trend, samt att
- Man kan anamma stora delar av hipster-stilen enbart på grund av att man faktiskt gillar dessa element

Jag tror snarare att det för många "hipsters" handlar det om att vara unik, egen utveckling och egna intressen. Många andra subkulturer är mer inklusiva och handlar om ett gemensamt intresse. Inom hipsterkulturen vore det omöjligt att erkänna att man kör fixie, har skägg och liten mössa för att man en såg en annan snubbe med detta.

Mackie Messer
2014-07-19, 21:14
Men varför? Är det bara de visuella attributen som lockar? eller finns det andra djupare värderingar? öl öl surdegsbröd och nåt jävla långkok. Vad är grejen?

Olegh
2014-07-19, 21:16
Jag tror snarare att det för många "hipsters" handlar det om att vara unik, egen utveckling och egna intressen. Många andra subkulturer är mer inklusiva och handlar om ett gemensamt intresse. Inom hipsterkulturen vore det omöjligt att erkänna att man kör fixie, har skägg och liten mössa för att man en såg en annan snubbe med detta.

Du måste skoja. Nu är vi nere på Scratch-nivån igen, du tror dig veta vad som rör sig i deras huvuden. Inte nog med det, samtidigt som du tar dig friheten att gissa så anklagar du dessa individer för att vara helt tappade.

Alkro
2014-07-19, 21:18
Men varför? Är det bara de visuella attributen som lockar? eller finns det andra djupare värderingar? öl öl surdegsbröd och nåt jävla långkok. Vad är grejen?

Det är väl någon inneboende rädsla att vara som "alla andra" i den medelklass man tillhör.

Alkro
2014-07-19, 21:21
Du måste skoja. Nu är vi nere på Scratch-nivån igen, du tror dig veta vad som rör sig i deras huvuden. Inte nog med det, samtidigt som du tar dig friheten att gissa så anklagar du dessa individer för att vara helt tappade.

Eh. Det är helt normalt för människor att ta efter andra och vi gör det ständigt. Jag tycker det är ett tveksamt resonemang att alla som har liten mössa, skägg, second hand skjorta och fixie skulle anammat just den stilen efter ett antal individuella resonemang. Att tillhöra en subkultur är inte på något sätt fel men att tänka att alla med en viss stil har hamnat där för att de "själva kom på" just den klädstilen låter långsökt.

Olegh
2014-07-19, 21:23
Jag tror snarare att det för många "hipsters" handlar det om att vara unik, egen utveckling och egna intressen. Många andra subkulturer är mer inklusiva och handlar om ett gemensamt intresse. Inom hipsterkulturen vore det omöjligt att erkänna att man kör fixie, har skägg och liten mössa för att man en såg en annan snubbe med detta.

Eh. Det är helt normalt för människor att ta efter andra och vi gör det ständigt. Jag tycker det är ett tveksamt resonemang att alla som har liten mössa, skägg, second hand skjorta och fixie skulle anammat just den stilen efter ett antal individuella resonemang.

Ja, alltså så är din "gissning" nedlåtande och mer eller mindre en idiotförklaring.

Scratch89
2014-07-19, 23:23
För all del, tyck gärna att hipsters klär sig fjantigt och dricker fel öl, men du kommer aldrig ha den blekaste om en slags generell bevekelsegrund för deras val och handlingar. Jag förstår inte riktigt varför fördomar om hur just hipsters "är", verkar vara en legitim grund för allmänt spott och spe. Missförstå mig inte, jag tycker också att mycket i just den trenden är ganska töntigt och överdrivet, men jag begriper också att det är min egen uppfattning och inget annat.

Hipsters är inte mer offer än t.ex. hårdrockare.

Jo, de är mer offer än hårdrockare, för hårdrockare är en subkultur som funnits länge, och de är hårdrockare trots att det inte är trendigt. Hipsterstilen är ju inte en subkultur utan modet och det som är trendigt just nu. Om fyra år kommer de att titta tillbaka och tänka "men Gud, hur kunde jag klä mig i shorts utanpå tights med helskägg och sotarmössa?", samtidigt som de anammat den nya trenden. Jämför med JL-tröjorna som var väldigt populära när jag gick på högstadiet och gymnasiet, t.ex.

Varför detta agg mot diskussionen? Har du själv försökt odla fram ett helskägg i strävan att vara unik runt surdegsjäsningsboden, eller varför agerar du annars denna skaras vita riddare?

Olegh
2014-07-19, 23:45
Jo, de är mer offer än hårdrockare, för hårdrockare är en subkultur som funnits länge, och de är hårdrockare trots att det inte är trendigt. Hipsterstilen är ju inte en subkultur utan modet och det som är trendigt just nu. Om fyra år kommer de att titta tillbaka och tänka "men Gud, hur kunde jag klä mig i shorts utanpå tights med helskägg och sotarmössa?", samtidigt som de anammat den nya trenden. Jämför med JL-tröjorna som var väldigt populära när jag gick på högstadiet och gymnasiet, t.ex.

Varför detta agg mot diskussionen? Har du själv försökt odla fram ett helskägg i strävan att vara unik runt surdegsjäsningsboden, eller varför agerar du annars denna skaras vita riddare?

Jag vet inte varför man skulle ta på sig shorts utanpå tights, men å andra sidan vet jag inte heller varför man tex. skulle ha på sig enorma glasögon enligt 70-tals modet.

Jag gillar mycket av hipster-trenden, förvisso light-versionen, men ändå. Sen tycker jag att motreaktionen är oproportionerlig och till stor del oförtjänt. Vad är det som är så hemskt med flanellskjortor, helskägg och surdegsbröd?

en stor stark
2014-07-19, 23:51
Personligen har jag inte så mycket mot klädstilen i sig. Utan det är attityden jag förknippar med hipsters som jag tycker är löjlig. Typ att man vill lära sig saker för att visa andra att man kan mycket.
Sen hur många det är som faktiskt har den attityden av de som jag skulle uppfatta som hipsters (enbart genom att se deras klädstil etc) vet jag inte. Säkert många färre än jag tror.

Scratch89
2014-07-19, 23:57
Jag vet inte varför man skulle ta på sig shorts utanpå tights, men å andra sidan vet jag inte heller varför man tex. skulle ha på sig enorma glasögon enligt 70-tals modet.

Jag gillar mycket av hipster-trenden, förvisso light-versionen, men ändå. Sen tycker jag att motreaktionen är oproportionerlig och till stor del oförtjänt. Vad är det som är så hemskt med flanellskjortor, helskägg och surdegsbröd?

Motreaktioner är väl till viss del grundad i att det är en så opersonlig stil, samtidigt som de själva hävdar att de klär sig unikt, "har sin egen stil", vilket det uppenbarligen inte är eftersom de ser likadana ut.

Och just det med glasögonen; it just doesn't make sense. Det är såna ytterligheter och det är så krystat att det bara blir löjligt. "Retro" blandat med crossfitveganism och IPad 3-instagrammande på Porter Stouts.

Olegh
2014-07-20, 00:04
Motreaktioner är väl till viss del grundad i att det är en så opersonlig stil, samtidigt som de själva hävdar att de klär sig unikt, "har sin egen stil", vilket det uppenbarligen inte är eftersom de ser likadana ut.

Och just det med glasögonen; it just doesn't make sense. Det är såna ytterligheter och det är så krystat att det bara blir löjligt. "Retro" blandat med crossfitveganism och IPad 3-instagrammande på Porter Stouts.

Var har du fått det fetmarkerade ifrån?

Som jag skrev tidigare, mycket tycker jag också är löjligt. Man skulle kanske kunna se det som att de helt enkelt har dragit ytligheten ett snäpp till. Det är ingenting som drar fram särskilt starka känslor hos mig.

Scratch89
2014-07-20, 00:47
Var har du fått det fetmarkerade ifrån?

Som jag skrev tidigare, mycket tycker jag också är löjligt. Man skulle kanske kunna se det som att de helt enkelt har dragit ytligheten ett snäpp till. Det är ingenting som drar fram särskilt starka känslor hos mig.

Från dem själva, förstås. Talar jag om alla nu? Nä, men de som jag har hört uttala sig om sin egna stil.

bertbert
2014-07-20, 06:35
Har det slagit er att folk kanske bara skaffar helskägg och flanellskjorta för att de trivs med den stilen, snarare än att det skulle finnas någon speciell tanke om grupptillhörighet bakom? Jag tror att 99% av de man ser med den stilen klär sig så för att de tycker att det är snyggt mer än något annat.

Och seriöst, hur många av er tror att ni har en personlig stil som ni är ensamma om? Tror du att du är unik scratch?

Gober
2014-07-20, 07:32
Har det slagit er att folk kanske bara skaffar helskägg och flanellskjorta för att de trivs med den stilen, snarare än att det skulle finnas någon speciell tanke om grupptillhörighet bakom? Jag tror att 99% av de man ser med den stilen klär sig så för att de tycker att det är snyggt mer än något annat.

Och seriöst, hur många av er tror att ni har en personlig stil som ni är ensamma om? Tror du att du är unik scratch?

Håller med dig. Jag skrev mina tidigare inlägg med glimten i ögat. Har själv haft "hipsterstil" en gång i tiden. Har inget emot varken stil eller folks intresse. De flesta som bryr sig om utseende är inspirerade utav något/någon, sen om det är en "kultur" modebransch eller något annat kan väl kvitta.

Men det som kan reta upp mig lite är den klicken som hänger på något enbart för att det är trendigt, det är inte bara kläder utan attityd, åsikter, hobbys osv. Där det egentligen inte finns något genuint i det man gör utan att det bara är skal med tomt innehåll. Det kan vara hipsters, hobbyfeminister, wannabekulturpersoner osv. Har man pluggat konst så vet man vad jag menar :D

Det är dock inga konstigheter, de flesta vill ju ha någon slags grupptillhörighet, särskilt när man är yngre.

bertbert
2014-07-20, 07:39
Fast om du inte har något annat att reta dig på är det ju bara att gratulera, då måste ditt liv vara synnerligen bekymmersfritt! :d

Hemi
2014-07-20, 07:59
Har det slagit er att folk kanske bara skaffar helskägg och flanellskjorta för att de trivs med den stilen, snarare än att det skulle finnas någon speciell tanke om grupptillhörighet bakom? Jag tror att 99% av de man ser med den stilen klär sig så för att de tycker att det är snyggt mer än något annat.

Och seriöst, hur många av er tror att ni har en personlig stil som ni är ensamma om? Tror du att du är unik scratch?

Ja, "grunge" fanns både innan och efter själva vågen fast ingen kallade det för det, det hette ingenting, det vara bara resten av världen som anammade den stilen för ett tag. Inte så konstigt att de producerade musik som Jimi Hendrix och Nirvana, det har bara alltid typ sett ut och låtit så i de kretsarna. Ibland blir det inne, ibland är det ute, men "stilen" består.

Mackie Messer
2014-07-20, 08:07
Jag blor provocerad av att vissa bara ser det som mode och andra ser det som en subkultur.

Mackie Messer
2014-07-20, 08:11
Sen blir jag provoxerad av att folk skaffar skägg bara för att alla andra gör det. Men de tror att de gör det bara för att de tror att de tycker det är snyggt. När det blir omodernt rakar de sig. De har alltså ändrat sig. Jag blir provocerad av veliga människor som ändrar åsikt ofta.

Olegh
2014-07-20, 08:19
Sen blir jag provoxerad av att folk skaffar skägg bara för att alla andra gör det. Men de tror att de gör det bara för att de tror att de tycker det är snyggt. När det blir omodernt rakar de sig. De har alltså ändrat sig. Jag blir provocerad av veliga människor som ändrar åsikt ofta.

Ändrar åsikt när man byter kläder och ändrar på ansiktsbehåringen? Vem är det egentligen som är utseendefixerad och ytlig här?

Kissa i byxan för att någon uppdaterar sitt utseende... Pffft.

Mackie Messer
2014-07-20, 08:36
Ändrar åsikt när man byter kläder och ändrar på ansiktsbehåringen? Vem är det egentligen som är utseendefix. Helerad och ytlig här?

Kissa i byxan för att någon uppdaterar sitt utseende... Pffft.

Jag tycker om när saker och inte ändras så ofta. Helt plötsligt ser någon ut som Karl Marx och sen som nåt helt annat. Vi pratar inga små uppdateringar här.

bertbert
2014-07-20, 09:08
Ändrar åsikt när man byter kläder och ändrar på ansiktsbehåringen? Vem är det egentligen som är utseendefixerad och ytlig här?

Kissa i byxan för att någon uppdaterar sitt utseende... Pffft.

+1

Blir man provocerad av att folk skaffar skägg är man dum i huvudet.

Mackie Messer
2014-07-20, 09:09
Olegh. Nu får du skriva vad du gillar med hipsters. Jag har skrivit vaf som provocerar mig. Du säger att du gillar lightvarianten. Vad är det? Själv gillar jag öl men det har jag gjort i 10 år.

Olegh
2014-07-20, 09:52
Olegh. Nu får du skriva vad du gillar med hipsters. Jag har skrivit vaf som provocerar mig. Du säger att du gillar lightvarianten. Vad är det? Själv gillar jag öl men det har jag gjort i 10 år.

Utseendemässigt så köper jag det nästan helt och hållet. Skägg, glajor, skogshuggar-look. I light-versionen skippar man pipan och den lilla mössan, plus att man inte ser ut som en luffare.

Jag gillar IPA. Jag gillar också den delen av trenden där man ska laga mat (eller t.ex. brygga eget öl) från grunden och liksom göra allt lite krångligare än vad man måste. Jag tror att det är berikande och ett bra sätt att spendera sin fritid på. Är inte själv praktiserande, men det beror på ren och skär lathet.

Gillar fixies också, åtminstone att se på. Kul med lite kärlek för cykeln som är ett alldeles förträffligt transportmedel, utöver att den kan användas nästan som en accessoar.

Mackie Messer
2014-07-20, 10:24
Jag kan tycka aty det är provocerande med att det är så spridda saker som anaes om intressen. Vad har IPA med en krånglig cykel att göra? Och vad jar skägg med lånkok att göra?Det blor så konstigt när man skaffar sig både mode, assesoarer och intressen i ett och samma svep. Jag förstår att en cykelentuaiast gillar andra cyklar än mainstreamfolket med vad är odssen på att han också ska älaka ipa skägg och flanellskjorta?

Scratch89
2014-07-20, 10:52
Har det slagit er att folk kanske bara skaffar helskägg och flanellskjorta för att de trivs med den stilen, snarare än att det skulle finnas någon speciell tanke om grupptillhörighet bakom? Jag tror att 99% av de man ser med den stilen klär sig så för att de tycker att det är snyggt mer än något annat.

Och seriöst, hur många av er tror att ni har en personlig stil som ni är ensamma om? Tror du att du är unik scratch?

Jag tror absolut inte att jag är unik. Klär mig rätt så plain och tråkigt, faktiskt.

Scratch89
2014-07-20, 10:53
Men det som kan reta upp mig lite är den klicken som hänger på något enbart för att det är trendigt, det är inte bara kläder utan attityd, åsikter, hobbys osv. Där det egentligen inte finns något genuint i det man gör utan att det bara är skal med tomt innehåll. Det kan vara hipsters, hobbyfeminister, wannabekulturpersoner osv. Har man pluggat konst så vet man vad jag menar :D


Det är ju just det här. Skalet. Ytligheten. Eftersom det inte fanns något av det innan. Och man tar inte en del, utan hela grejen. Man köper ett koncept. Det är som att gå in på IKEA och köpa hela exempelköket.

Gober
2014-07-20, 12:50
Fast om du inte har något annat att reta dig på är det ju bara att gratulera, då måste ditt liv vara synnerligen bekymmersfritt! :d

Nejdå det finns massor jag retar mig på, varje dag hela tiden. Gubbsur typ :D

Nejdå, "retar mig på" kan du med en nypa salt. Scratch verkar lite mer upprörd än mig. Folk får vara precis som de vill, men gå och småreta sig kan man väl få göra. Fitnesskulturen tex dont even get me starteeed!!! Retar mig även på folk som slänger in engelska helt random, som jag gör nu :(

Scratch89
2014-07-20, 12:55
Nejdå det finns massor jag retar mig på, varje dag hela tiden. Gubbsur typ :D

Nejdå, "retar mig på" kan du med en nypa salt. Scratch verkar lite mer upprörd än mig. Folk får vara precis som de vill, men gå och småreta sig kan man väl få göra. Fitnesskulturen tex dont even get me starteeed!!! Retar mig även på folk som slänger in engelska helt random, som jag gör nu :(

Den moderna fitnesskulturen är ännu värre, men det är hipsters vi pratar om nu. :D
De värsta är ju hybriderna.

Lance Uppercut
2014-07-20, 12:57
Som någon som spelat datorspel hela livet fr o m 3 års ålder så blev man kallad nörd både en och två gånger när man var yngre. Min teori är att folk som gärna kallar sig själva för nördar inte är "riktiga" nördar för då hade begreppet nörd haft en mer negativ innebörd även för dem.

Har själv benämnt mig som en "datornörd" vid ett fåtal tillfällen men det har alltid fått mig att cringea en aning :D

Sheogorath
2014-07-20, 13:06
Nejdå det finns massor jag retar mig på, varje dag hela tiden. Gubbsur typ :D

Nejdå, "retar mig på" kan du med en nypa salt. Scratch verkar lite mer upprörd än mig. Folk får vara precis som de vill, men gå och småreta sig kan man väl få göra. Fitnesskulturen tex dont even get me starteeed!!! Retar mig även på folk som slänger in engelska helt random, som jag gör nu :(

Squats, Celsius, Instagram, OL-skor, "boxen" och Foam roller.

Nu pirrar det i magen va? :D

Lance Uppercut
2014-07-20, 13:10
Efter att ha läst lite inlägg vill jag också säga att jag tycker det är urlöjligt med alla skäggiga hipsters. Detta är inte pga skägget i sig utan för att när man går på söder så ser alla ut som en direkt kopia av varandra. Typ som när man ville ha wu-tang brallor på mellanstadiet för att passa in. Men nu pratar vi om folk i 20-40 års ålder. Pinsamt.

supercharge
2014-07-20, 13:28
Men varför? Är det bara de visuella attributen som lockar? eller finns det andra djupare värderingar? öl öl surdegsbröd och nåt jävla långkok. Vad är grejen?

Det känns inte som hipstern har inga djupare värderingar, annat än sådant som står i Aftonbladet - ja, det känns som svensk kvällspress är en relevant källa till kunskap för dessa människor.

Det är liksom ingen kunskapskult det här, utan det är som du säger väldigt ytligt. Man bejakar sin unicitet helt enkelt genom att klä sig i samma uniform som andra hipsters. Och man tycks också vara väldigt "trendmedveten" trots att man tror sig vara unik, vilket såklart är komiskt då själva begreppet "trend" är det exakt omvända, d.v.s. gruppbeteende.

Olegh
2014-07-20, 13:39
Ytterligare en tankeläsare och personlighetsdomare äntrar tråden!

Scratch89
2014-07-20, 14:09
Ytterligare en tankeläsare och personlighetsdomare äntrar tråden!

Förnekar du det, då? Du får gärna komma med en annan förklaring än flockbeteende, istället för att likt Brasse bara säga "Fel, fel, fel, fel, fel!".

bertbert
2014-07-20, 14:19
Squats, Celsius, Instagram, OL-skor, "boxen" och Foam roller.

Nu pirrar det i magen va? :D

*gah!*

Snacka så man begriper för bövelen! :D

bertbert
2014-07-20, 14:21
Generellt: varför reta sig så mycket på andra, jag fattar inte riktigt. Jag retade mig lite på tanten som körde ut framför mig häromdagen så jag fick tvärnita, annars tycker jag inte det är lönt att reta sig. Jag retar mig inte ens på PTs. Det ni. Låt folk vara som dom vill vara liksom.

cero
2014-07-20, 14:22
Generellt: varför reta sig så mycket på andra, jag fattar inte riktigt. Jag retade mig lite på tanten som körde ut framför mig häromdagen så jag fick tvärnita, annars tycker jag inte det är lönt att reta sig. Jag retar mig inte ens på PTs. Det ni. Låt folk vara som dom vill vara liksom.

Du spenderar uppenbarligen på tok för lite tid vid datorn i kalsonger.

Olegh
2014-07-20, 14:29
Förnekar du det, då? Du får gärna komma med en annan förklaring än flockbeteende, istället för att likt Brasse bara säga "Fel, fel, fel, fel, fel!".

Nä, klart det finns ett behov att känna tillhörighet i grunden. Hipsters är också människor.

Jag förnekar inte heller att jag tycker att det hela lätt blir för mycket och töntigt. Jämförbart med en raggare och två kilo brylkräm i håret.

Vad jag förnekar är att hipsters rent generellt skulle vara någon slags andra klassens, mera korkade, människor som jag liksom har genomskådat med mina egna fördomar.

Lance Uppercut
2014-07-20, 14:34
Nä, klart det finns ett behov att känna tillhörighet i grunden. Hipsters är också människor.

Jag förnekar inte heller att jag tycker att det hela lätt blir för mycket och töntigt. Jämförbart med en raggare och två kilo brylkräm i håret.

Vad jag förnekar är att hipsters rent generellt skulle vara någon slags andra klassens, mera korkade, människor som jag liksom har genomskådat med mina egna fördomar.

Tror mer på att det handlar om ett stort behov av att passa in snarare än intelligens.

Scratch89
2014-07-20, 14:39
Nä, klart det finns ett behov att känna tillhörighet i grunden. Hipsters är också människor.

Jag förnekar inte heller att jag tycker att det hela lätt blir för mycket och töntigt. Jämförbart med en raggare och två kilo brylkräm i håret.

Vad jag förnekar är att hipsters rent generellt skulle vara någon slags andra klassens, mera korkade, människor som jag liksom har genomskådat med mina egna fördomar.

Jag har då varken pratat om intelligens eller klasstillhörighet. Däremot ett flockbeteende och acceptanssökande som går att jämföra med högstadiet.

Olegh
2014-07-20, 14:55
Jag har då varken pratat om intelligens eller klasstillhörighet. Däremot ett flockbeteende och acceptanssökande som går att jämföra med högstadiet.

Inte i klarspråk, nej.

Scratch89
2014-07-20, 14:57
Inte i klarspråk, nej.

Du menar att du inte läser det uppenbara och istället försöker hitta ett dolt budskap? Ta av foliehatten.

bertbert
2014-07-20, 15:00
Du spenderar uppenbarligen på tok för lite tid vid datorn i kalsonger.

:D Som i följande?

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Olegh
2014-07-20, 15:06
Du menar att du inte läser det uppenbara och istället försöker hitta ett dolt budskap? Ta av foliehatten.

Jag läser bara av tonen och innebörden av det du skriver.

bertbert
2014-07-20, 15:10
Det känns inte som hipstern har inga djupare värderingar, annat än sådant som står i Aftonbladet - ja, det känns som svensk kvällspress är en relevant källa till kunskap för dessa människor.

Det är liksom ingen kunskapskult det här, utan det är som du säger väldigt ytligt. Man bejakar sin unicitet helt enkelt genom att klä sig i samma uniform som andra hipsters. Och man tycks också vara väldigt "trendmedveten" trots att man tror sig vara unik, vilket såklart är komiskt då själva begreppet "trend" är det exakt omvända, d.v.s. gruppbeteende.

Sa hen som dömde ut hela den svenska sjukvårdsapparaten med ledning av en (1!) lång telefonkö. På tal om kunskapskult och djupare värderingar och aftonbladetjournalistik... provat att se dig själv i spegeln?

bertbert
2014-07-20, 15:12
Du menar att du inte läser det uppenbara och istället försöker hitta ett dolt budskap? Ta av foliehatten.

Du visar ju tydligt att du anser att ditt omdöme vad gäller klädval och vissa värderingar är förmer än de av dig så ringaktade hipstersarna.

Scratch89
2014-07-20, 15:19
Du visar ju tydligt att du anser att ditt omdöme vad gäller klädval och vissa värderingar är förmer än de av dig så ringaktade hipstersarna.

Jag säger egentligen inte att stilen i sig är ful eller snygg. Utan att det är en osannolik kombination att komma på själv när man "hittar sin egen stil". Och att om man har alla delar av stilen så är man hipster oavsett om man vill erkänna det. Och det är en modesväng, och jag tror att de som klär sig så idag kommer att skämmas när de ser gamla kort om fem år, precis som med alla andra knepiga trender som varit genom åren.

Mackie Messer
2014-07-20, 15:25
Många subkulturer som raggare, punkare och hårdrockare känns mycket mer lätta att identifiera med gemensamma musikstilar i grunden. Och intresset för veteranbilar hos raggarna. Hipstern känns mycket mer diffus eftersom de saknar en gemensam röd tråd samt att de aldrig skulle erkänna eller kalla sig själv för hipster. Det är det här diffusa som är orovocerande. Det fyller ingen funktion att tillhöra en så diffus grupp som saknar agenda och röd tråd.

Olegh
2014-07-20, 15:40
Jag kan tycka aty det är provocerande med att det är så spridda saker som anaes om intressen. Vad har IPA med en krånglig cykel att göra? Och vad jar skägg med lånkok att göra?Det blor så konstigt när man skaffar sig både mode, assesoarer och intressen i ett och samma svep. Jag förstår att en cykelentuaiast gillar andra cyklar än mainstreamfolket med vad är odssen på att han också ska älaka ipa skägg och flanellskjorta?

Många subkulturer som raggare, punkare och hårdrockare känns mycket mer lätta att identifiera med gemensamma musikstilar i grunden. Och intresset för veteranbilar hos raggarna. Hipstern känns mycket mer diffus eftersom de saknar en gemensam röd tråd samt att de aldrig skulle erkänna eller kalla sig själv för hipster. Det är det här diffusa som är orovocerande. Det fyller ingen funktion att tillhöra en så diffus grupp som saknar agenda och röd tråd.

Ptja, man apar efter och testar nya saker. Gillar man det så fortsätter man. Inte en chans att allting bara är en slags fasad som man gör bara för att upprätthålla "hipster-bilden" av sig själv. Vad gäller kläderna så är det väl bara en kombination av att man vill synas och försöker stå ut. Då blir det hela allt töntigare och fånigare för utomstående, ju längre det drivs. Jämför t.ex. med outfits som Eternallord postar i mode-tråden. En del plagg är mer vrickade än den mest udda kombinationen man kan hitta på en hipster.

Hur man än vrider och vänder på det så förstår jag inte vad som gör hipsters till lovliga hackkycklingar.

Mackie Messer
2014-07-20, 16:12
Jag hackar inte. Jag försöker bara förstå. Jag blir provocerad av att jag inte förstår.

Scratch89
2014-07-20, 17:17
Ptja, man apar efter och testar nya saker. Gillar man det så fortsätter man. Inte en chans att allting bara är en slags fasad som man gör bara för att upprätthålla "hipster-bilden" av sig själv. Vad gäller kläderna så är det väl bara en kombination av att man vill synas och försöker stå ut. Då blir det hela allt töntigare och fånigare för utomstående, ju längre det drivs. Jämför t.ex. med outfits som Eternallord postar i mode-tråden. En del plagg är mer vrickade än den mest udda kombinationen man kan hitta på en hipster.

Hur man än vrider och vänder på det så förstår jag inte vad som gör hipsters till lovliga hackkycklingar.

Du förstår inte för att du inte läser vad vi skriver. Det är redan sagt flertalet gånger.

Olegh
2014-07-20, 17:22
Du förstår inte för att du inte läser vad vi skriver. Det är redan sagt flertalet gånger.

Har jag inte redan avfärdat "era" inlägg som fördomsfullt trams?

Scratch89
2014-07-20, 17:44
Har jag inte redan avfärdat "era" inlägg som fördomsfullt trams?

Det har du försökt med. Det betyder ju varken att våra åsikter eller faktan är fel, dock... För att avfärda något måste man väl ha bevis, annars säger man bara "NÄHÄ!".

Du tror fortfarande på fullaste allvar att hela munderingen med alla kläder, accessoarer, beteenden och nytillkomna intressen är helt random påhittade av enskilda personer, utan att vara influerade av varandra eller en pågående trend?

Olegh
2014-07-20, 17:54
"Ni" använder era fördomar som fakta. Jag försöker säga att man rimligen inte kan argumentera med det som grund. Vad ni har får åsikter struntar jag i, men jag blir provocerad när "ni" utger er för att veta hur just hipsters tänker och fungerar.


Nej, det har jag aldrig gjort. Du har försökt tillskriva mig den positionen innan och jag gav både ett nekande svar och en tillhörande motivering.

caro
2014-07-20, 18:49
Jag har skummat tråden, kanske har jag missat, men här finns ju ett försök att definiera "hipster": http://sv.wikipedia.org/wiki/Hipster_(1990-talet)

Jag tänker mig mest män i 35-40 årsåldern, boendes på Södermalm, miljögalningar (de bor ju långt ifrån någon grotta) och reklammänniskor. Nyliberalister, start up-människor.

Men det är förmodligen lika entydigt uppfattat som nörd är. Dvs inte alls.

bertbert
2014-07-20, 19:46
Jag säger egentligen inte att stilen i sig är ful eller snygg. Utan att det är en osannolik kombination att komma på själv när man "hittar sin egen stil". Och att om man har alla delar av stilen så är man hipster oavsett om man vill erkänna det. Och det är en modesväng, och jag tror att de som klär sig så idag kommer att skämmas när de ser gamla kort om fem år, precis som med alla andra knepiga trender som varit genom åren.

Men... i detta inlägg gör du ju igen exakt det jag anklagar dig för. Du sätter ditt omdöme högre än hipstrarna och har en idé om att du vet hur de fungerar i sitt huvud. Varför skulle de skämmas om fem år? Nonsens!

Scratch89
2014-07-20, 20:02
Men... i detta inlägg gör du ju igen exakt det jag anklagar dig för. Du sätter ditt omdöme högre än hipstrarna och har en idé om att du vet hur de fungerar i sitt huvud. Varför skulle de skämmas om fem år? Nonsens!

Du får gärna ge en förklaring på hur du tror att det är.

bertbert
2014-07-20, 20:18
Jag gillar för det första inte begreppet hipster eftersom två personer nästan aldrig är riktigt överens om vad det innebär. Det finns en stereotyp som vädras i denna tråd som kan sammafattas som; flanellskjorta, skumma ölsorter och skägg. Förutom det uppenbara problemet att denna population inte innehåller några kvinnor så har jag hört en hel del andra varianter på vad en hipster skulle vara. Detta medför med nödvändighet att hipster inte är någon speciellt väldefinierad grupp. Men om vi bryter ner det lite. Det går mode i allt. Kläder, skägg, öl, mat, m m. Men för varje grej som beskrivs som ingående i hipstersvängen så hittar vi en massa icke-hipsters som också sysslar med samma sak. Exempelvis, gå in på ett lokalt bryggeri i Milwaukee (ni vet, ölhuvudstaden i USA; massvis av lokala bryggerier). Tror ni "hipsters", dvs individer som passar på stereotypen ovan, finns där? Jag kan garantera att ni kommer få problem att se dem. Folk ser helt enkelt ut lite hur som helst. Samma sak med de andra exemplen.

Dessutom är det ju ingen som vill kalla sig hipster. Så... om ingen vill kalla sig hipster, och de inte har några drag som vi kan komma överens om, var hamnar vi då? Jo, det är i första hand ett begrepp som används i nedsättande termer om andra.

caro
2014-07-20, 20:27
Jag gillar för det första inte begreppet hipster eftersom två personer nästan aldrig är riktigt överens om vad det innebär. Det finns en stereotyp som vädras i denna tråd som kan sammafattas som; flanellskjorta, skumma ölsorter och skägg. Förutom det uppenbara problemet att denna population inte innehåller några kvinnor så har jag hört en hel del andra varianter på vad en hipster skulle vara. Detta medför med nödvändighet att hipster inte är någon speciellt väldefinierad grupp. Men om vi bryter ner det lite. Det går mode i allt. Kläder, skägg, öl, mat, m m. Men för varje grej som beskrivs som ingående i hipstersvängen så hittar vi en massa icke-hipsters som också sysslar med samma sak. Exempelvis, gå in på ett lokalt bryggeri i Milwaukee (ni vet, ölhuvudstaden i USA; massvis av lokala bryggerier). Tror ni "hipsters", dvs individer som passar på stereotypen ovan, finns där? Jag kan garantera att ni kommer få problem att se dem. Folk ser helt enkelt ut lite hur som helst. Samma sak med de andra exemplen.

Dessutom är det ju ingen som vill kalla sig hipster. Så... om ingen vill kalla sig hipster, och de inte har några drag som vi kan komma överens om, var hamnar vi då? Jo, det är i första hand ett begrepp som används i nedsättande termer om andra.

Man skulle kunna byta "hipster" mot "nörd" i stora delar av denna text. Detsamma gäller begreppet nörd, det är synnerligen icke enhetligt.

Hm, vad har vi implicerat då? Hipster == Nörd? Hipster => Nörd? Nörd => Hipster? Hipster är en delmängd av Nörd?

:devil:

Tolkia
2014-07-20, 20:32
Vad är ens en "hipster"? Av tråden att döma är det ungefär lika väldefinierat som "white trash", d.v.s. knappast alls.

Men detta med att skämmas för stilar/intressen/sätt att leva som man haft tidigare i livet; är det något man förväntas göra? Skall även de som i perioder varit emo/synthare/hårdrockare/veganer (eller nördar?) skämmas för detta tjugo år senare, eller gäller det bara "hipsters"? Eller är det bara hipsters som är hipsters på fel sätt som kommer att skämmas om tjugo år? Jag och mina kompisar var galet kulturpretto när vi var i gymnasieåldern; det var säkert JETELARVIGT men orka skämmas för det nu? Det var ju kul då? Lite överseende får man ha. Så länge man inte ägnade sig åt något som gick ut på att skada andra tycker jag inte att man behöver skämmas i efterhand.

Jag kan tycka att det är att missbruka ordet "nörd" att låta allt som är något slags intresse kallas för "nörderi" (vad hände med att ha intressen?), men att vilja verka lite mer speciell och ovanlig än vad man är är ju inget som är specifikt för "hipsters". Att vältra sig i sin egen förträfflighet som den som minsann genomskådar det hela är väl dessutom bara en annan form av att försöka verka speciell och ovanlig.

(Flanellskjorta, skumma ölsorter, glasögon och skägg låter f.ö. som random invånare i typ Dorotea eller Rusksele.)

Hemi
2014-07-20, 20:40
...

(Flanellskjorta, skumma ölsorter, glasögon och skägg låter f.ö. som random invånare i typ Dorotea eller Rusksele.)

Det är det jag menar, Kurt Cobain var bara en son av hippisarnas tillflyktsområde under Vietnamkriget.

Mackie Messer
2014-07-20, 20:43
Exakt. En ärkestockholmare som flytar till söder och klär sig som en norrlänning. Varför? Skomakaren ska bliva vid sin läst.

Mackie Messer
2014-07-20, 20:48
Och ok älskar man öl är man en konnässör. Inte hipster. Och en cykelfetiscist är en motionär. inte en hipster. Det är när man blandar norrländs klädsel med öl och cykling som det uppfattas som ogenuint. Det är inte genuina intressen. man flyter bara med strömmen som en död fisk.

Griip
2014-07-20, 20:49
:D Som i följande?

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

:laugh::laugh::laugh:

bertbert
2014-07-20, 20:49
Enligt wikipedia myntades dessutom begreppet hipster på 1940-talet vilket gör att det predaterar hårdrock med... några årtionden sisådär. Just sayin'.

bertbert
2014-07-20, 20:50
Och en cykelfetiscist är en motionär.

Wat? Man kan väl ha cykelfetish utan att cykla? Typ köpa jättedyra komponenter, putsa som f-n på cykeln, hänga den på väggen i vardagsrymmet, cykla max 3km per vecka. No?

bertbert
2014-07-20, 20:51
Jag kan tycka att det är att missbruka ordet "nörd" att låta allt som är något slags intresse kallas för "nörderi" (vad hände med att ha intressen?),

Precis. Men om man odlar sköldpaddor och har en massa skelettdelar hemma, då har man nog kvalificerat sig, trots allt.

Mackie Messer
2014-07-20, 20:52
Wat? Man kan väl ha cykelfetish utan att cykla? Typ köpa jättedyra komponenter, putsa som f-n på cykeln, hänga den på väggen i vardagsrymmet, cykla max 3km per vecka. No?

Kan kan man väl. men det låter udda och ogenuint. vilket inte är ett önskvärt tillstånd. motionär är ett önskvärt tillstånd.

Griip
2014-07-20, 20:54
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIfSXsbyZbq99eLykcCv5EcoYRSla9d-gBcxFuY1Yc55Y3-3hv5w


Ser vissa likheter mellan denna och den dær "jag postade ett tjockis-skæmt" tråden. Borderline hipsters och borderline tjuckisar bråkar om vad som ær vad. Kan vi inte alla bara distansera oss lite till dessa 2 symptom(fetma och hipster-stil) av uppenbara psykiska sjukdomar och sammanfatta det med att bæst vore om ni/dessa mænniskor fick sig ett rejælt kok stryk?

bertbert
2014-07-20, 21:10
Kan kan man väl. men det låter udda och ogenuint. vilket inte är ett önskvärt tillstånd. motionär är ett önskvärt tillstånd.

Du skrev cykelfetish, inte träningsfetish! Är du en motionshipster? :D


Ser vissa likheter mellan denna och den dær "jag postade ett tjockis-skæmt" tråden. Borderline hipsters och borderline tjuckisar bråkar om vad som ær vad. Kan vi inte alla bara distansera oss lite till dessa 2 symptom(fetma och hipster-stil) av uppenbara psykiska sjukdomar och sammanfatta det med att bæst vore om ni/dessa mænniskor fick sig ett rejælt kok stryk?

Oj, här svingar vi hej vilt, kalla folk feta hipsters och hotar, antyda psykiska sjukdomar och hota med ett kok stryk?

MasterChief
2014-07-20, 21:46
Wat? Man kan väl ha cykelfetish utan att cykla? Typ köpa jättedyra komponenter, putsa som f-n på cykeln, hänga den på väggen i vardagsrymmet, cykla max 3km per vecka. No?

MasterChief

Precis. Men om man odlar sköldpaddor och har en massa skelettdelar hemma, då har man nog kvalificerat sig, trots allt.

Arne Persson

bertbert
2014-07-21, 05:12
:d

Kurash
2014-07-21, 06:00
Jag ser ofta hipsters på olika ställen, men jag känner egentligen inte någon, vilket är tråkigt. Igår kom en mustaschprydd man i 35-årsåldern och frågade var man ska börja springa för att det ska bli ett 400-metersvarv på löpbanan. Han hade pannband, små såna gula shorts man hade på 70-talet och ett slappt linne. Han var helt klart en hipster. Min största sorg just nu är att vi inte bytte nummer. Jag tror dom är missförstådda.

Matsa
2014-07-21, 10:18
Vet inte om hipsters har haft en positiv effekt på tillgängligheten av bra IPA men om de har haft det så är det bra.

(Jag gillade IPA innan det var coolt.)

Yes
2014-07-21, 10:20
Jag förstår mig inte på IPA.

Mantus
2014-07-21, 10:26
Jag förstår mig inte på IPA.

Jag förstår mig inte på IPA eller folk som gillar smaken av IPA. Hur jag än försöker mig på IPA blir det enbart för beskt för att vara njutbart.

z_bumbi
2014-07-21, 10:32
Jag har ingen aning om vad IPA är för något.

Matsa
2014-07-21, 10:33
Jag förstår mig inte på IPA eller folk som gillar smaken av IPA. Hur jag än försöker mig på IPA blir det enbart för beskt för att vara njutbart.

Jag tyckte inte att det var gott första gången jag drack det men efter att jag hade provat några gånger trillade polletten ned och jag började uppskatta det. Man kan juvisser ligen fråga sig varför man fortsätter dricka det om det inte är gott första gången. :)

Jag blev mest bara irriterad över att IPA bara skulle vara något sorts hipsterpåfund, det är ju liksom inget nytt i ölvärlden även om det fått ett uppsving.

Gober
2014-07-21, 10:34
Jag har ingen aning om vad IPA är för något.

Men du har väl skägg?

Scratch89
2014-07-21, 11:42
Jag får väl också erkänna att hipstersvängen varit positiv på så sätt att jag fått upp smaken för IPA mer, men vet inte om det kanske var Nordenator som introducerade mig för drycken först....

bertbert
2014-07-21, 14:31
Jag gillar också IPA. Och har skägg.

bertbert
2014-07-21, 14:33
Jag har ingen aning om vad IPA är för något.

India Pale Ale. Uppfunnet av engelska kolonisationshipsters på 1700-talet. :D

https://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-ol/IPA--India-Pale-Ale/

Gober
2014-07-21, 14:51
2tsSK1KDJL0

Så jävla bra, får väl erkänna att jag passar in på en del i detta klipp ;-)

Olegh
2014-12-29, 19:20
https://i.imgur.com/XzXuDaz.jpg

Exdiaq
2014-12-29, 19:26
Jag får väl också erkänna att hipstersvängen varit positiv på så sätt att jag fått upp smaken för IPA mer, men vet inte om det kanske var Nordenator som introducerade mig för drycken först....

Nordenator introducerade det för mig innan det blev hipster tack och lov. Nu längtar jag efter tiden då det inte längre är hipster så jag slipper känna mig fisförnäm av att vara lite namnkunnig vad gäller IPA-utbudet.

Nordenator
2014-12-29, 19:31
Jag får väl också erkänna att hipstersvängen varit positiv på så sätt att jag fått upp smaken för IPA mer, men vet inte om det kanske var Nordenator som introducerade mig för drycken först....

Hipsters tar allt jag håller kärt bit för bit :D

R0B
2014-12-29, 21:04
Crossfit tar allt jag håller kärt bit för bit :D

Fixed you. ;)

Sniggel
2014-12-29, 23:06
Herrrrrrrrrrejävlar vilken bra exempelbild. :D

Skillnaden där är att photoshoppningen till hipsters visar på en väsentlig egenskap som hipsters besitter som nördar inte gör. De har brytt sig om sitt utseende. En nörd reflekterar inte ens över sin klädsel.
För en hipster är det viktigt att ha en unik personlig stil/intressen (snarare än att bara göra det man gillar oavsett hur unikt det är), samt att aldrig själv benämna sig som hipster (men känna sig (men inte visa sig) enormt smickrad om denne får höra att denne "är en hipster").

Detta kan vara en anledning till att hipsters benämner sig som "nördar". De vill inte benämna sig själva som hipsters, för det vore väldigt ohipstrigt (ordet finns i SAOL*). Däremot vill de gärna ge dig en ledtråd. Du ska ifrågasätta vad det är de säger som sig själva och de hoppas på att du säger "Du är ingen nörd du är en hipster".
Då kan de svara "nej, var inte dum nu, inte är jag en hipster inte". Och så blir de alldeles varma inombords när de blivit hipstervaliderade av tredjepart.

Eller en enklare förklaring. Hipsters anstränger sig för att vara unika (delvis medvetet delvis undermedvetet) och kan bl a ha en nördig image. Nördar är nördiga utan ansträngning.

* Not really :D

filmjölk
2014-12-29, 23:20
Jag är lite rädd för att vara hipster då jag gillar att vara unik, annorlunda och emot normen. Utav er som sett mig, är jag en hipster?

Olegh
2014-12-29, 23:23
Jag är lite rädd för att vara hipster då jag gillar att vara unik, annorlunda och emot normen. Utav er som sett mig, är jag en hipster?

Enligt bilden ovan så tycker garanterat någon att du är en hipster. *hug*

PureWhey
2014-12-30, 00:12
jag är lite rädd för att vara hipster då jag gillar att vara unik, annorlunda och emot normen. Utav er som sett mig, är jag en hipster?

nä.

unsuspected
2014-12-30, 02:40
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/29/33acff89eb72c513f7252f024123f74b.jpg

svenbanan
2014-12-30, 03:27
Fast det där med att nördar skulle vara ointresserade av sitt utseende känns på något sätt som en gammal betydelse av ordet. Ungefär samtida med Urkel ovan, dvs på åttiotalet, så var ju en nörd en plugghäst med dålig social kompetens och ingen som helst koll på mode och stil. Nuförtiden betyder inte nörd detta. Nu räcker det med att man har ett väldigt smalt intresse som man har väldigt stora kunskaper inom så är man nörd. Det har blivit nån slags betydelseglidning av detta begrepp upplever jag. Det har inte alls samma negativa klang längre.

Sheogorath
2014-12-30, 07:01
Svartklubb, underground-techno i Malmö på juldagen. Jag har nog aldrig sett så många ren-tröjor och helskägg samlade på en och samma plats. :D