handdator

Visa fullständig version : avsliten biceps


Loke
2014-07-19, 14:03
En kvinna jag pratade med idag hade fått kortison mot impingment i axeln. Sedan hade hon lyckats slita av ena bicepsfästet i vardagen (lyfte ica-kassen eller nåt). Jag tycker det verkar galet att man bara har av biceps så lätt, kan kortison ha den effekten? Eller skavdes senan av i axeln?

Nu hängde hennes biceps löst och hon verkade inte lida av det, men jag tycker det verkar obehagligt att träna en person som så lätt har haft av biceps. Vågar man ens köra lätta marklyft? Vad säger ni, erfarenheter?

Scratch89
2014-07-19, 23:50
Har man haft kortisonbehandling i axeln och den satts fel, kan mycket väl bicepssenan bli sämre också. Hur gammal är hon, och har hon några tidigare skador?

Har hon fått något behandling för rupturen eller behandlas den konservativt (dvs utan operation, får läka ut själv)? Generellt skulle jag säga att målet just nu är att behålla rörligheten i den drabbade och omkringliggande lederna, och minska svullnaden. Det kommer att läka ihop på ett några veckor till någon månad, beroende på hur stor skadan är. Är det en total ruptur?

joelaxelsson
2014-07-20, 07:39
Jag är precis som Scratch89 intresserad av mer information, obs. risk för upprepning.

Har hon varit i kontakt med sjukvården för skadan? Om inte: sök vård!
Har biceps rupturerat vid ett proximal ursprung eller distalt fäste? Korta eller långa huvudet? Total eller partiell ruptur? Hur länge sedan hände det? Hur behandlas den? Ålder? Hur aktiv är hon? Vad arbetar hon med? Har hon andra tidigare eller nuvarande skador/sjukdomar?

Hennes bicepssena var sannolikt drabbad av degenerativa förändringar vilka predisponerade för en ruptur. De degenerativa förändringarna i fråga skulle exempelvis kunna bero på att bicepssenan var engagerad i den underliggande sjukdomen, kronisk överbelastning, olämpligt placerad kortison-injektion, generell inflammatorisk sjukdom m.m.

Begränsningar för aktivitet och utformning av rehab står lämpligen behandlande sjukgymnast för, eventuellt med stöd av involverad läkare. Jag vet i nuläget för lite för att uttala mig i hennes fall.

Loke
2014-07-22, 23:27
Tack för feedback, hörni! Ja, muskeln ligger slappt, så jag antar att den är total. Men det var ett tag sedan, har för mig att hon sa i vintras. Den har dock inte opererats.

Jag sa åt henne att komma tillbaka om en vecka eller två, hon skulle prata en vända med sin sjukgymnast också, så jag ska fråga lite mer ingående då.