handdator

Visa fullständig version : Godis efter passet?


RobbeliRobban
2004-03-24, 19:37
Varför skulle det vara bra med godis efter passet? Det har jag inte förstått (det finns ju bättre snabba kolh. källor) tänk på att jag har en treårings intellekt, så ni får hemskt gärna förklara nogrannt varför det inte skulle vara onyttigt?

King Grub
2004-03-24, 19:43
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

RobbeliRobban
2004-03-24, 19:49
King Grub: tack för snabbt svar, mendet5 är ju ganska stora mängder kolhydrat man skall få i sig direkt efter, det blir en himla massa raffinerat socker det om man käkar godis. För mycket raffinerat socker (även om det inte gör en fet i detta fallet) intaget flera ggr/vecka( om man kör tex tre pass/vecka) borde inte det kunna orsaka typ II Diabetes?

King Grub
2004-03-24, 19:53
Originally posted by RobbeliRobban
King Grub: tack för snabbt svar, mendet5 är ju ganska stora mängder kolhydrat man skall få i sig direkt efter, det blir en himla massa raffinerat socker det om man käkar godis. För mycket raffinerat socker (även om det inte gör en fet i detta fallet) intaget flera ggr/vecka( om man kör tex tre pass/vecka) borde inte det kunna orsaka typ II Diabetes?

Absolut inte; inte om du äter det efter träningen, när dina blodsocker- och insulinnivåer är under det normala. Då blir det inte alls några toppar på samma sätt, och efter hård ansträning kan kroppen ta upp energin utan att insulin behövs på samma sätt som om du suttit i soffan och mumsat.

RobbeliRobban
2004-03-24, 19:56
Thanks Grub!:hbang: fast jag säkrar nog och äter bara snask efter extra hårda pass.+protte självklart.

Sparrisen
2004-03-24, 20:57
Det är ju inte så mycket godis det handlar om... väger du 80 kilo så behöver du ju cirka 80 gram kolhydrater efter passet. Godiset innehåller cirka 80-85 gram kolisar per 100 gram godis. Det innebär att det räcker med ett hekto godis.

Kalleh
2004-03-24, 21:37
Alltså...kalla mig korkad, envis, oseriös vad ni vill men...

Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...

z_bumbi
2004-03-24, 21:46
Kalleh: Jag kör inte heller med godis utom i undantagsfall, jag har svårt att stoppa i mig något i fast form efter träningen så något typ av gainerliknande passar mig mycket bättre.

Men skillnaden på återhämtningen är inte så stor så man väljer det man trivs bäst med.

Tricklev
2004-03-24, 21:47
Originally posted by Kalleh
Alltså...kalla mig korkad, envis, oseriös vad ni vill men...

Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...

Iofs om man samtidigt känner att man vill öka sitt protein intag så måste man köpa både protein och gainer isf.

Fartman
2004-03-24, 21:51
Originally posted by Kalleh
Alltså...kalla mig korkad, envis, oseriös vad ni vill men...

Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...

tja, gainer är ju socker det med.. knappast nyttigare för tänderna.

Sparrisen
2004-03-24, 22:45
Originally posted by Kalleh
Alltså...kalla mig korkad, envis, oseriös vad ni vill men...

Vad är det för fixering vid godis?! Vad är det för fel på en vanlig jävla gainer? Skulle aldrig få för mig att sitta och trycka i mig skumbananer efter träningen, fatta vilka tandläkarkostnader jag skulle få (de är höga nog redan som det är). Men...det är kanske mig det är fel på...

Nu är du allt korkad, envis och oseriös! ;)

Skulle sockret i gainern vara bättre än sockret i godiset? :smash:

Visst, gainer fungerar fint, jag använder mig ibland av gainer. Saken är dock den att proteinhalten i gainern är alldeles för låg så jag måste ändock tillsätta extra vassleprotein, och då blir det ju inte heller billigare... eller nyttigare för tänderna!

bubbleman
2004-03-24, 23:18
Godis är godare än ganier....

Ervin
2004-03-24, 23:30
tycker att godiset mättar mycket bättre och det är man tacksam för under deffen! :eating:

KniveN
2004-03-25, 00:37
Gainer är nog bättre för tänderna den tuggar man ju inte och den fastnar inte mellan tänderna. tänderna utsätts även en längre tid för socker om man äter godis.

muzzelman
2004-03-25, 00:41
Så det är alltså bättre att köpa några kg protein och dextros eller vad det heter det där sockret på ica och pula i sig efter träning än en gainer? Eller godis istället för dextroxet.

ivandrago
2004-03-25, 00:47
Originally posted by muzzelman
Så det är alltså bättre att köpa några kg protein och dextros eller vad det heter det där sockret på ica och pula i sig efter träning än en gainer? Eller godis istället för dextroxet.

ja om du själv vill kontrollera hur mycket protein/kolhydrater du får i dig samt spara pengar.

raZmus
2004-03-25, 14:20
Vad är det för sorts socker i Oboy? Det är ju ganska mycket (ca 80-85g/100g tror jag) men är det lämpligt att blanda i proteindrinken efter träning?

(Försökte söka på detta, då fick jag bl a upp ett fint recept på chokladpudding med keso+oboy, det var ju också bra, men inte rätt :) )

King Grub
2004-03-25, 14:47
Originally posted by raZmus
Vad är det för sorts socker i Oboy? Det är ju ganska mycket (ca 80-85g/100g tror jag) men är det lämpligt att blanda i proteindrinken efter träning?

(Försökte söka på detta, då fick jag bl a upp ett fint recept på chokladpudding med keso+oboy, det var ju också bra, men inte rätt :) )

Det är helt okej med O'Boy efter träningen. Det är vanligt sackaros, har jag för mig, med ett GI på runt 100.

z_bumbi
2004-03-25, 14:49
Det är vanligt socker i oboy.
Vanligt socker består av fruktsocker och druvsocker (50/50) och duger att ta efter träningen.
Jag brukar blanda i en rejält skvätt maltodextrin för att få en högre andel snabba kolhydrater i mina drinkar och då blir det riktig bra, funkar självklart med druvsocker också men då blir det för sött för min smak.

stocktown
2004-03-25, 15:04
Originally posted by King Grub


Det är helt okej med O'Boy efter träningen. Det är vanligt sackaros, har jag för mig, med ett GI på runt 100.

antar att du blandar ditt oboy med mjölk?
då är GI enligt paulun´s hemsida:
Chokladmjölk med socker t.ex. O´boy
49

vilket inte är direkt hööögt.....:smash:

King Grub
2004-03-25, 15:32
Det GI:t är som sagt färdigblandad O'boy. Själva pulvret är som strösocker.

Kimo
2004-03-25, 15:54
1. Gainer är dyrt.
2. Godis är gott.
3. Går man på diet eller försöker hålla en strikt kost är det fantastiskt trevligt att få käka godis fyra dagar i veckan utan att det gör något negativt.
4. Tugga Extra eller V-6 efter godiset om ni är rädda om tänderna. Jag har käkat godis efter träning i drygt ett år och har inte haft ett enda hål. Jag vet inte exakt hur nyttiga sockerarterna i Gainer är för gaddarna heller.

Pontus
2004-03-25, 20:09
Alla pratar om skumgodis, är det nåt fel på gelégodis eller råkar det bara vara så att alla här inne föredrar skumgodis för gelé?
Är rätt säker på att det funkar med gelé också, men vill bara kolla iaf...

Callister
2004-03-25, 20:33
Gelé ska funka lika bra, men skumgodis är ju godare. ;)

King Grub
2004-03-25, 20:42
Originally posted by Pontus
Är rätt säker på att det funkar med gelé också, men vill bara kolla iaf...

Kollat och klart. Tummen upp. :thumbup:

sipowitz
2004-03-25, 22:31
Originally posted by King Grub


Kollat och klart. Tummen upp. :thumbup:

Gröna grodor äro kung!

Någon som såg det där programmet ett par år sen där man kunde vinna sin vikt i gröna grodor :-)

Kalleh
2004-03-25, 22:32
Originally posted by SwedeForce


Nu är du allt korkad, envis och oseriös! ;)

Skulle sockret i gainern vara bättre än sockret i godiset? :smash:

Visst, gainer fungerar fint, jag använder mig ibland av gainer. Saken är dock den att proteinhalten i gainern är alldeles för låg så jag måste ändock tillsätta extra vassleprotein, och då blir det ju inte heller billigare... eller nyttigare för tänderna!


Men...sockret i gainern sätter sig inte fast i små bitar mellan tänderna. Och jorå, jag får i mig ca: 30 gram protein från min gainer och det tycker jag räcker alldeles utmärkt fram tills jag kommer hem och får i mig riktig mat. Men det hela är väl en smaksak...

mooch
2004-03-26, 09:04
Gröna grodor äro kung!

Någon som såg det där programmet ett par år sen där man kunde vinna sin vikt i gröna grodor :-)

7-9 :hbang: Det ägde ju. Själv satt man klistrad framför tv:n och räknade grodorna som poppade upp här och var...

Sparrisen
2004-03-26, 09:06
Originally posted by Kalleh



Men...sockret i gainern sätter sig inte fast i små bitar mellan tänderna. Och jorå, jag får i mig ca: 30 gram protein från min gainer och det tycker jag räcker alldeles utmärkt fram tills jag kommer hem och får i mig riktig mat. Men det hela är väl en smaksak...

Men gå hem och borsta tänderna efteråt då... ;)

Stenberg
2004-03-26, 09:48
Kollade på min ICA Handlarnas chokladdryck (deras motsvarighet till O´boy), och den innehöll 80g kolhydrat/100g och 3g fett/100g. Fett ska man ju inte ha efter träning då det bla försvårar upptaget av protein som jag förstått det. Eftersom jag väger drygt 80 kg så blir det alltså 100 g efter träningen, och då får jag alltså i mig 3 g fett. Spelar det nån roll eller har så liten mängd ingen betydelse för upptaget?

harri
2004-03-26, 10:48
...någon skrev det förrut men stämmer det att godis innehåller 85 g kolisar/100 gram? Gäller detta även skumbananer? Har fan inte ätit godis på snart 2 månader och detta skulle stilla min abstinens något! :eating:

King Grub
2004-03-26, 10:53
Originally posted by harri
...någon skrev det förrut men stämmer det att godis innehåller 85 g kolisar/100 gram? Gäller detta även skumbananer? Har fan inte ätit godis på snart 2 månader och detta skulle stilla min abstinens något! :eating:

På ett ungefär. Runt 80 gram kolhydrater per 100 gram.

LunaSpice
2004-03-26, 12:47
Originally posted by Stenberg
Kollade på min ICA Handlarnas chokladdryck (deras motsvarighet till O´boy), och den innehöll 80g kolhydrat/100g och 3g fett/100g. Fett ska man ju inte ha efter träning då det bla försvårar upptaget av protein som jag förstått det. Eftersom jag väger drygt 80 kg så blir det alltså 100 g efter träningen, och då får jag alltså i mig 3 g fett. Spelar det nån roll eller har så liten mängd ingen betydelse för upptaget?

Jag kan inte tänka mig att det skulle ha ngn som helst praktisk betydelse faktiskt...det är väldigt små mängder trots allt.

Sverker
2004-03-26, 13:24
Originally posted by Stenberg
Kollade på min ICA Handlarnas chokladdryck (deras motsvarighet till O´boy), och den innehöll 80g kolhydrat/100g och 3g fett/100g. Fett ska man ju inte ha efter träning då det bla försvårar upptaget av protein som jag förstått det. Eftersom jag väger drygt 80 kg så blir det alltså 100 g efter träningen, och då får jag alltså i mig 3 g fett. Spelar det nån roll eller har så liten mängd ingen betydelse för upptaget?

I detta fall spelar det ingen roll alls eftersom chokladpulvret är sötat med rent socker och alltså är inte fullt snabbt.
Bättre i så fall att blanda hälften chokladpulver och hälften maltodextrin för att få förhållandet glukos : fruktos till 75 : 25 Då är smaken kvar av choklad, kolhydraterna snabbare och fetthalten nere på 1.5 g:thumbup:

Fartman
2004-03-26, 14:37
Originally posted by Stenberg
Kollade på min ICA Handlarnas chokladdryck (deras motsvarighet till O´boy), och den innehöll 80g kolhydrat/100g och 3g fett/100g. Fett ska man ju inte ha efter träning då det bla försvårar upptaget av protein som jag förstått det. Eftersom jag väger drygt 80 kg så blir det alltså 100 g efter träningen, och då får jag alltså i mig 3 g fett. Spelar det nån roll eller har så liten mängd ingen betydelse för upptaget?

spelar ingen roll, 3gram är typ ingenting

Man and Machine
2004-03-26, 16:45
Originally posted by King Grub
Det är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller pasta. Och pasta skulle vid det här tillfället vara det sämre valet.

Om det inte finns nån näring i kolhydraterna hur kan det då inlagras som glykogen för detta fås väl av näring?

King Grub
2004-03-26, 16:49
Originally posted by Man and Machine


Om det inte finns nån näring i kolhydraterna hur kan det då inlagras som glykogen för detta fås väl av näring?

Socker är kolhydrater utan näring, och det har inget med saken att göra om de lagras in som glykogen eller inte.

Man and Machine
2004-03-26, 17:26
Glykogenen är energi och den borde fås ur näring?

King Grub
2004-03-26, 17:30
Originally posted by Man and Machine
Glykogenen är energi och den borde fås ur näring?

Ja men... Socker är energi utan näring. Näringsinnehållet har inte ett smack att göra med om kolhydraterna lagras som glykogen eller inte. Energi är inte lika med näring.

Sverker
2004-03-26, 18:42
Energigivande näringsämnen:

Kolhydrat.

Fett.

Protein.

Alkohol.

Organiska syror ( citronsyra, pyruvat, glycerol som egentligen inte är en syra ).

Icke energigivande näringsämnen:

Vatten.

Vitaminer.

Mineraler.



Summa: Godis ger dig energi men inget av de " icke energigivande näringsämnena vitaminer och mineraler.