Visa fullständig version : Mixa maten?
torvanger
2014-07-19, 12:35
Har inte så bra aptit, så undrar när jag inte klarar av att äta.
Går det lika bra att lägga ner vatten o mjölk, kanske ägg havregryn osv i en mixer & sedan dricka upp det?
Ger det samma effekt?
Vad tycker ni?
Försöker lägga på mig mer vikt..
Har lite svårt med det pga av att jag är en rökare samt snabb ämnesomsättning.
Tacksam för svar.*cupid*
Bryggare
2014-07-19, 12:40
Kan inte se att det inte går. Vad är det för "effekt" du tror skulle försvinna om du gör så? Kalorierna finns väl i råvarorna ändå så det gör väl ingen skillnad hur du tillagar dom.
torvanger
2014-07-19, 12:52
Kan inte se att det inte går. Vad är det för "effekt" du tror skulle försvinna om du gör så? Kalorierna finns väl i råvarorna ändå så det gör väl ingen skillnad hur du tillagar dom.
-------
Tänkte då på utifall man får likvis allt protein & kalorier med.
Mena typ, om det kommer fylla ut så man får lika mkt vikt ändå?
King Grub
2014-07-19, 14:48
Näringsvärdena blir likadana, men blodsockersvaret och insulinfrisättningen blir större.
torvanger
2014-07-19, 15:43
Näringsvärdena blir likadana, men blodsockersvaret och insulinfrisättningen blir större.
-----
Är det dåligt eller?
Det är sämre.
Enda undantaget är direkt efter träningen.
torvanger
2014-07-19, 18:49
Det är sämre.
Enda undantaget är direkt efter träningen.
--
Ja okej, så då kan jag mixa ihop mat, men annars ska jag bara äta det?
King Grub
2014-07-19, 18:57
Ska och ska... du gör som du vill. Rent allmänt är större blocksocker- och insulinpåverkan negativa hälsoeffekter, men det betyder inte automatiskt att du som ung, frisk och tränande utvecklar diabetes av att göra det. Den faktiska påverkan på dig är antagligen liten, men ja, det är sämre att dricka sin föda än att äta den.
torvanger
2014-07-19, 21:13
Ska och ska... du gör som du vill. Rent allmänt är större blocksocker- och insulinpåverkan negativa hälsoeffekter, men det betyder inte automatiskt att du som ung, frisk och tränande utvecklar diabetes av att göra det. Den faktiska påverkan på dig är antagligen liten, men ja, det är sämre att dricka sin föda än att äta den.
-------
Ja okej, påverkar det likadant om man dricker gainer eller vanliga protein shakes med? *drool*
King Grub
2014-07-19, 21:30
Ja, gainers i synnerhet påverkar både blodsocker och insulin kraftigt. Proteinpulver påverkar insulin med inte blodsocker.
Man kan väl minska de negativa effekterna genom att ta något lättare tilltugg till shaken, tex någon skiva grovt bröd?
torvanger
2014-07-19, 22:28
Ja, gainers i synnerhet påverkar både blodsocker och insulin kraftigt. Proteinpulver påverkar insulin med inte blodsocker.
-----
Ja okej, men finns det något bra man kan mixa o äta då?
Eller är precis allt man dricker mer negativt?
T.ex bär & sådant.
Vet inte hur jag ska höja aptiten annars.. hehe
Gober, borde funka på nått sätt kanske?
King Grub
2014-07-19, 22:30
Ja, även frukt och bär. Att dricka apelsinjuice ger större insulinsvar än att äta frukten juicen är gjord på hel, t ex. Men du kommer alltså inte att dö hux flux av det.
torvanger
2014-07-20, 09:02
Ja, även frukt och bär. Att dricka apelsinjuice ger större insulinsvar än att äta frukten juicen är gjord på hel, t ex. Men du kommer alltså inte att dö hux flux av det.
-------
Hm, var ju bra att man fick lära sig lite nytt med då. :)
Men protein efter träningen kmr ju oftast alltid ske haha! :)
Det där med blodsockret? Det går väl till hjärtat?
King Grub
2014-07-20, 09:17
Vad menar du nu?
torvanger
2014-07-20, 11:56
Vad menar du nu?
-----
Hm, det där med insulinfrisättningen & blodsockret?
Blodsockret är det risk för negativa hälsoeffekter bara för diabetes eller för hjärtat med utifall man dricker saker?
Det som tar stryk är blodkärlen som skadas. Inflammationer i blodkärlsväggarna, inlagring av kolesterol och högt blodtryck:(.
Om aptiten är problemet skulle jag föreslå att du försöker äta godare mat (istället för mat du har fått för dig är "clean" eller ett byggarmåste eller något). Att byta ut maten mot mixar av havregryn, vatten och råa ägg låter som ett idiotsäkert recept på att göra måltiderna till något att fasa för.
torvanger
2014-07-20, 17:01
Det som tar stryk är blodkärlen som skadas. Inflammationer i blodkärlsväggarna, inlagring av kolesterol och högt blodtryck:(.
---
Ja okej, leder det mot hjärtat med? :)
ja men nån gång ibland tar man ju alltid det, brukar mest ta efter träningen, gainer innan med oftast.
Ja. De kan plugga igen kranskärlen på hjärtat.
R Scarpa27
2014-07-20, 19:42
om aptiten är problemet skulle jag föreslå att du försöker äta godare mat (istället för mat du har fått för dig är "clean" eller ett byggarmåste eller något). Att byta ut maten mot mixar av havregryn, vatten och råa ägg låter som ett idiotsäkert recept på att göra måltiderna till något att fasa för.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.