handdator

Visa fullständig version : Postade "tjockis-skämt" på FB, folk vart tokiga.


justblaze
2014-07-18, 20:11
Varför är det alltid "ok" i samhället att kommentera/göra sig rolig över en för smal person? Det är precis som att alla vill vara smala, och då är det provocerande om man är för smal.

Har själv varit för smal, fick ta ett och annat då. Men inget jag brydde mig om. Minns en kommentar jag la i fikarummet för många år sedan.

"Vafan ta en till bulle! Du som är så smal
Och folk log (fast dom visste jag ville upp i vikt)

Svarade

"Kanske är lika bra att ta en till bulle då, du ser ju ut att ha fått i dig ett x-antal för många" = folk lackade.

Nu har det hänt igen.
La upp denna bild på min FB
http://wanna-joke.com/wp-content/uploads/2014/01/funny-picture-nina-chocolate-leggings.png

Folk blir sura som fan

Frågor


1. Är det "ok" att skratta åt bilden? Sålänge man inte typ skickar/visar bilden för en liknande figur som kvinnan på bilden?

2. Hur tror ni folk tänker som gör sig roliga över en människa som uppenbarligen är för smal? Blir man stressad att få en "tjockis" kommentar först och måste hävda sig? Eller blir man provocerad över en för smal människa för man själv har för många kilon phat?

HMS Laestander
2014-07-18, 20:14
Tycker i ärlighetens namn att bilden är rätt osmaklig.

Oavsett tycker jag

1) folk bryr sig för mycket om saker som inte angår dem
2) hon bör inte ha på sig leggings


Sen att de flesta av dem som säkerligen ragear över bilden är dubbelmoraliska pajasar är en annan femma..

bubbaklubba
2014-07-18, 20:16
Bilden är skitrolig. Självklart är det ok att skratta.

Jag har själv varit tjock. Är fortfarande stor. Jag har aldrig haft problem med att skämta om det.

tp_88
2014-07-18, 20:16
Men ja för helvete, det är OK.

Folk blir mer och mer skitnödiga för varje dag som går verkar det som, just ignore.

Tycker däremot inte att bilden är rolig, men det är en annan sak.

justblaze
2014-07-18, 20:16
Tycker i ärlighetens namn att bilden är rätt osmaklig.

Oavsett tycker jag

1) folk bryr sig för mycket om saker som inte angår dem
2) hon bör inte ha på sig leggings

Tycker du talar emot dig själv.
Bilden är osmaklig = inget att garva åt.

Varför får hon då inte ha leggings pga att hon är för stor?

Olegh
2014-07-18, 20:17
1. Mobbare is gonna mob.
2. Det är vanligare att folk är "för tjocka" än "för smala", i den mening att det faktiskt är ohälsosamt. Att håna någon för endera är givetvis fel.
3. Två fel gör inte ett rätt.

caro
2014-07-18, 20:17
Två saker.

För det första, hur snett det än är, är kulturidealet, särskilt för unga kvinnor, närmast anorektiskt. Obehagligt.

För det andra. Kommenterar folk vilka kläder du ska ha eller inte pga ditt magra utseende? "Du borde kanske inte ha leggings, du är så fruktansvärt mager, dina benknotor syns, läskigt, slängde du alla Mars istället för att äta upp dem? Hur dum får man vara."

Hade kanske varit en likvärdig reaktion för en magerlagd person.

Men för att vara riktigt tydlig, det är illa att kommentera människors utseende överhuvudtaget. Så himla dumt. Varför ska man göra det?

PureWhey
2014-07-18, 20:19
Hahahaha. Lägger ofta upp bilder som dessa:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/p480x480/10431554_647033738716951_4617311359620154138_n.jpg

E: inte säker om första bilden är "ok".

R Scarpa27
2014-07-18, 20:20
det där är en bild som antyder på mobbning.

inte alls rolig bild, tänker man efter så är vi alla människor, och borde se varandra som människor med själen också...

cero
2014-07-18, 20:22
Att hänga ut folk på det sättet bör man inte göra öht, även om det är svårt att undvika i sammanhang där man skämtar om olika vardagsfenomen. Kvinnan finns ju på riktigt, vet du.

Ajemän
2014-07-18, 20:22
Folk kommer alltid tycka olika. Gör som du känner för så filtrerar du bort de som inte är för dig :)

justblaze
2014-07-18, 20:23
Två saker.

För det första, hur snett det än är, är kulturidealet, särskilt för unga kvinnor, närmast anorektiskt. Obehagligt.

För det andra. Kommenterar folk vilka kläder du ska ha eller inte pga ditt magra utseende? "Du borde kanske inte ha leggings, du är så fruktansvärt mager, dina benknotor syns, läskigt, slängde du alla Mars istället för att äta upp dem? Hur dum får man vara."

Hade kanske varit en likvärdig reaktion för en magerlagd person.

Men för att vara riktigt tydlig, det är illa att kommentera människors utseende överhuvudtaget. Så himla dumt. Varför ska man göra det?

Det är imo sämre att driva om en anorektiskt person. Oftast är det ju något som inte står rätt till psykiskt då, medans alla borde förstå att man blir överviktig av att äta 5000 kcal och spela Xbox.

Självklart kan det också vara problem som gör att personen äter för mycket eller lever osunt, men det känns som lättare att hinna stoppa/kontrollera?


Btw : postade inte bilden själv utan pressa "like" på en humorsida, den kom upp för mina vänner osv, vissa började skriva i chatten osv :/

bubbaklubba
2014-07-18, 20:23
Jag tycker vältränade människor som har problem med att andra inte är vältränade är lika jobbiga som tjockisar med komplex.

De flesta har ett val. Har man ett val. Så måste man ju kunna stå för det valet.

Jockefoten
2014-07-18, 20:24
Oavsett om det är okej att skämta om tjockisar eller ej så är bilden anstötlig och att posta en anstötligt bild på världens största offentliga plattform är väldigt korkat. Du framstår som en byfåne, vilket framtida arbetsgivare kan irritera sig på.

Defuniac
2014-07-18, 20:24
Hahahaha. Lägger ofta upp bilder som dessa:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/p480x480/10431554_647033738716951_4617311359620154138_n.jpg

E: inte säker om första bilden är "ok".

Vilken jävla bild, haha, rätt eller fel, jag skrattade iallafall :d

Olegh
2014-07-18, 20:25
Oavsett om det är okej att skämta om tjockisar eller ej så är bilden anstötlig och att posta en anstötligt bild på världens största offentliga plattform är väldigt korkat. Du framstår som en byfåne, vilket framtida arbetsgivare kan irritera sig på.

Nåja, det finns många arbetsgivare som har samma "byfåne"-mentalitet.

bubbaklubba
2014-07-18, 20:25
Att hänga ut folk på det sättet bör man inte göra öht, även om det är svårt att undvika i sammanhang där man skämtar om olika vardagsfenomen. Kvinnan finns ju på riktigt, vet du.

Det där är ett generellt anonymt skämt/meme. Inte ett hån mot någon specifik.

Det är inte frågan om mobbning mot person utan mot ett fenomen.

cero
2014-07-18, 20:26
Det är imo sämre att driva om en anorektiskt person. Oftast är det ju något som inte står rätt till psykiskt då, medans alla borde förstå att man blir överviktig av att äta 5000 kcal och spela Xbox.

Då har du inte förstått vad fetma är.

Ungefär som att säga: "Men lol, alla fattar ju att man blir smal om man inte äter!"

Det där är ett generellt anonymt skämt/meme. Inte ett hån mot någon specifik.

Du tror att kvinnan på bilden inte känner sig träffad för att den klassas som en "meme"? ;) Nu ser man iofs inte ansiktet, men bekanta och vänner känner ju igen personen såklart.

Det är mobbing på den högsta och mest destruktiva nivå, hur man än vänder och vrider på det. Precis som snubben som är på "4/10 too pointy elbows"-bilden osv.

Yes
2014-07-18, 20:27
Hahahaha. Lägger ofta upp bilder som dessa:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/p480x480/10431554_647033738716951_4617311359620154138_n.jpg

E: inte säker om första bilden är "ok".
Den bilden var iaf rolig på riktigt. :D

Jockefoten
2014-07-18, 20:28
Nåja, det finns många arbetsgivare som har samma "byfåne"-mentalitet.

Sant, men jag vet folk på mitt jobb (där arbetsgivaren är lång ifrån pretto) som fått skriftlig erinran av liknande saker.

bubbaklubba
2014-07-18, 20:29
Då har du inte förstått vad fetma är.

Ungefär som att säga: "Men lol, alla fattar ju att man blir smal om man inte äter!"



Du tror att kvinnan på bilden inte känner sig träffad för att den klassas som en "meme"? ;)

Det är mobbing på högsta nivå, hur man än vänder och vrider på det. Precis som snubben som är på "4/10 too pointy elbows"-bilden osv.

Hur fan skall någon kunna identifiera henne?

Du ser någons baksida klädd svarta kläder med blonderat hår? "nina" vågar säkert inte lämna huset pga alla trakasserier...

Det är en random bild med någon tjockis på. Det är troligtvis inte ens en anhörig som har gjort memet. Personen i fråga har nog aldrig sett memet överhuvudtaget.

Det finns inget personligt med bilden.

caro
2014-07-18, 20:30
Det är imo sämre att driva om en anorektiskt person. Oftast är det ju något som inte står rätt till psykiskt då, medans alla borde förstå att man blir överviktig av att äta 5000 kcal och spela Xbox.

Jag är inte säker det står rätt till i psyket hos personer som äter 5000 kcal och bara spelar Xbox - stereotypt - mot bättre vetande. Heller. Bara det att de inte riskerar att dö i samma tidsskala som den anorektiske. Något är liksom lite snett.

Det finns många saker som komplicerar livet för folk. Som återspelgar sig i hur de ser ut, eller hur de agerar. Jag tycker inte man ska vara så snabb att döma någon. Oavsett kroppskonstitution. Alla har sina egna helveten. Det är lite osmakligt att driva med andra. Personligt.

Men jag vill nog inte hävda att jag är bättre, jag är mer inriktad på intellektuella förmågor, om jag ska driva med någon, än fysisk uppenbarelse. Och det är möjligen lika illa. Man har inte alltid kontroll över det heller.

justblaze
2014-07-18, 20:30
Då har du inte förstått vad fetma är.

Ungefär som att säga: "Men lol, alla fattar ju att man blir smal om man inte äter!"



Du tror att kvinnan på bilden inte känner sig träffad för att den klassas som en "meme"? ;) Nu ser man iofs inte ansiktet, men bekanta och vänner känner ju igen personen såklart.

Det är mobbing på den högsta och mest destruktiva nivå, hur man än vänder och vrider på det. Precis som snubben som är på "4/10 too pointy elbows"-bilden osv.

Håller med, ångra like:en. Men skrattade iaf?

Aliaas
2014-07-18, 20:31
Finns inget bra svar på detta enligt mig det beror helt på individen. Jag till exempel har kämpat med övervikt ända fram tills för några år sedan men jag tycker bilden är humoristisk och sån humor i sig är skit kul :D

PureWhey
2014-07-18, 20:31
Vilken jävla bild, haha, rätt eller fel, jag skrattade iallafall :d

Den bilden var iaf rolig på riktigt. :D

Haha :)
Har en till, men osäker på om den är tillåten. Man vet aldrig.

Lepras
2014-07-18, 20:31
ja

HMS Laestander
2014-07-18, 20:31
Tycker du talar emot dig själv.
Bilden är osmaklig = inget att garva åt.

Varför får hon då inte ha leggings pga att hon är för stor?

Sa aldrig att hon inte får, sa bara att hon inte bör.. om hon har ett uns självmedvetenhet hade de aldrig varit på.

Sen har jag inte lagt någon vidare vikt vid något, egentligen, utan bara sagt att jag tycker bilden är osmaklig just för att det finns en person som faktiskt blivit fotad sådär.

Inget mot dig eller någon som skrattar åt bilden, bara en iakttagelse.

Sen att de flesta av dem som säkerligen ragear över bilden är dubbelmoraliska pajasar är en annan femma..

cero
2014-07-18, 20:32
Hur fan skall någon kunna identifiera henne?

Du ser någons baksida klädd svarta kläder med blonderat hår? "nina" vågar säkert inte lämna huset pga alla trakasserier...

Editerade mitt inlägg, då jag misstänkte att du inte skulle kunna räkna ut detta på egen hand. Vänner och bekanta känner igen henne. Inte lika illa som "memes" eller "anonyma skämt" där ansiktet syns, men fortfarande mobbing. Att vara överviktig i sig som kvinna innebär ju massvis med trakasserier, som om att det inte räcker?

justblaze
2014-07-18, 20:35
Haha :)
Har en till, men osäker på om den är tillåten. Man vet aldrig.

Kanske bäst att chilla då? Eller vad säger mods? Får man posta om man vill lösa det i prat och inte bara lol:a?

cero
2014-07-18, 20:36
Finns inget bra svar på detta enligt mig det beror helt på individen. Jag till exempel har kämpat med övervikt ända fram tills för några år sedan men jag tycker bilden är humoristisk och sån humor i sig är skit kul

Fast det är ju inte du på bilden, eller hur? Att skämta om ett fenomen utan att för den delen hänga ut någon är givetvis okej även om folk kan bli provocerade. Hade han bara skrivit "Haha tjockisar bör inte ha leggings!" så hade ju folk antagligen reagerat men ingen skada skedd.

bubbaklubba
2014-07-18, 20:37
Editerade mitt inlägg, då jag misstänkte att du inte skulle kunna räkna ut detta på egen hand. Vänner och bekanta känner igen henne. Inte lika illa som "memes" eller "anonyma skämt" där ansiktet syns, men fortfarande mobbing.

äh bullshit. Om det är hennes vänner som har gjort det. kanske det är mobbning.

Men det tvivlar jag skarpt på.

Det är en jävla random bild på någon oidentifierbar tjockis i för tajta kläder. Det är fenomenet som sådant som raljeras över. Inte "nina" personligen.

justblaze
2014-07-18, 20:40
Ångrar like'n :/
Tog bort nu
en tjejpolare lacka + en vän sa "inte ok....."

Man "gillar" ju lite saker av farten ibland :/


Tror det är att man inte får skratta som gör att man inte kan hålla sig. Skrattade lite till nyss

cero
2014-07-18, 20:43
äh bullshit. Om det är hennes vänner som har gjort det. kanske det är mobbning.

Men det tvivlar jag skarpt på.

Det är en jävla random bild på någon oidentifierbar tjockis i för tajta kläder. Det är fenomenet som sådant som raljeras över. Inte "nina" personligen.

Eftersom att det är en bild på en person så blir det personligt, duh. Detta är knappast raketforskning. Vi får bara hoppas på att memen inte blir populär och personen själv får tvingas titta på när folk skrattar åt den. Folk har så mycket distans till internet att de tror att dessa personer som görs till åtlöje inte ens finns på riktigt.

justblaze
2014-07-18, 20:46
Men typ hela "do you even lift" åt taniga personer. Är inte det lika illa? Folk som t.om försöker. Alltså som är för smala inte normala

Aldrig hört någon flippa av sånt?

cero
2014-07-18, 20:47
Men typ hela "do you even lift" åt taniga personer. Är inte det lika illa? Folk som t.om försöker.

Aldrig hört någon flippa av sånt?

Nej, för det är bara normalt att vara smal och otränad. Och att vara lite för smal är 100x bättre än att vara överviktig. Men man ska fortfarande ha som princip att inte hänga ut folk - ingen vill bli en jävla meme som folk skrattar åt.

awesomooo
2014-07-18, 20:51
Det var så många alltså som tyckte att bilden var låg, ändå sitter folk dagligen på 9gag och liknande sidor och skrattar åt andra människors bekostnad. Bilden var smårolig, chansen är väldigt liten att folk faktiskt vet vem personen är eller att hon ens själv vet att det är just hon på bilden.

Edit: ja man skulle nog känna igen personen om man visste vem hon var efter jag tog en extra titt på bilden

HMS Laestander
2014-07-18, 20:52
Blaze,

Det är just det jag menar. Folk är så jävla dubbelmoraliska så det är osant. Därför är det bästa att skita i vad folk tycker, garva åt det man garvar åt å så får de gråa moralkärringarna ha sitt.

justblaze
2014-07-18, 20:53
Nej, för det är bara normalt att vara smal och otränad. Och att vara lite för smal är 100x bättre än att vara överviktig. Men man ska fortfarande ha som princip att inte hänga ut folk - ingen vill bli en jävla meme som folk skrattar åt.

Sant, men alltså. Folk som väger typ 63 på 190cm
Hur kan det vara mer ok att fråga dom "do you even lift" än att fråga. Om Nina bör ha leggings?

awesomooo
2014-07-18, 20:54
Sen tycker jag att det är dåligt att folk ska kommentera andra människors humor.

cero
2014-07-18, 20:54
Det var så många alltså som tyckte att bilden var låg, ändå sitter folk dagligen på 9gag och liknande sidor och skrattar åt andra människors bekostnad. Bilden var smårolig, chansen är väldigt liten att folk faktiskt vet vem personen är eller att hon ens själv vet att det är just hon på bilden.

Edit: ja man skulle nog känna igen personen om man visste vem hon var efter jag tog en extra titt på bilden

2 fel blir inte 1 rätt.

Och chansen blir stor att hon ser själv ser bilden om memen blir populär. Men det är ju bara löjligt att börja diskutera sannolikheter istället för att bara ha som princip att inte hänga ut folk.

Och att skratta åt en meme är inte i närheten av lika illa som att faktist göra eller sprida en.

Aliaas
2014-07-18, 20:55
Fast det är ju inte du på bilden, eller hur? Att skämta om ett fenomen utan att för den delen hänga ut någon är givetvis okej även om folk kan bli provocerade. Hade han bara skrivit "Haha tjockisar bör inte ha leggings!" så hade ju folk antagligen reagerat men ingen skada skedd.
Precis fast då är ju uthängningen i sig det tveksamma i sammanhanget. Om samma bild las ut med texten ''kolla kärringen med så sjukt fula handleder" eller "kolla vilka fattiga sumskor hon har" är det ju lika illa som just påpekan på övervikt.

cero
2014-07-18, 20:56
Sant, men alltså. Folk som väger typ 63 på 190cm
Hur kan det vara mer ok att fråga mig "do you even lift" än att fråga. Om Nina bör ha leggings?

Ärligt talat, vad tror du är värst:

1: Att vara lång och väldigt smal

2: Att vara grovt överviktig

Givetvis är det inte lika illa. Dessutom har den smala personen samhällets ideal på sin sida.

Motsvarande hade varit typ en snubbe som är 1.50 och väger 45 KG, och något dvärgskämt på det.

cero
2014-07-18, 20:58
Precis fast då är ju uthängningen i sig det tveksamma i sammanhanget. Om samma bild las ut med texten ''kolla kärringen med så sjukt fula handleder" eller "kolla vilka fattiga sumskor hon har" är det ju lika illa som just påpekan på övervikt.

Ja, men att ha fula handleder eller skor är kanske inte lika skämmigt som att vara grovt överviktig. Fortfarande nästan lika illa och något man bör undvika helt.

anvihl
2014-07-18, 21:00
Sant, men alltså. Folk som väger typ 63 på 190cm
Hur kan det vara mer ok att fråga mig "do you even lift" än att fråga. Om Nina bör ha leggings?

I just ditt fall kan det så klart ha att göra med att du gapar och skriker högt om att du just lyfter och att du gör det på "rätt" sätt. Om då sedan folk påpekar trots ditt gapande att du inte ens ser ut som du lyfter får du ju fan skylla dig själv. Men ja hade det inte varit du är det lika fel att mobba en smal som en överviktig.

Vad har Nina gjort för att förtjäna din mobbning? Ätit ett par snickers för mycket? Vad fan har du med det att göra? Är du så osäker för din egna kropp att du måste mobba de som ser så olika ut den som möjligt för att på något sjukt sätt kompensera för dina egna komplex?

justblaze
2014-07-18, 21:00
Ärligt talat, vad tror du är värst:

1: Att vara lång och väldigt smal

2: Att vara grovt överviktig

Givetvis är det inte lika illa. Dessutom har den smala personen samhällets ideal på sin sida.

Det är väl lika farligt att vara anorektiskt som överviktig? Eller iaf tar lika hårt över tid eller? Sen kanske 63 på 190 var ett för "normalt" exempel men du fattar

Tolkia
2014-07-18, 21:00
Sant, men jag vet folk på mitt jobb (där arbetsgivaren är lång ifrån pretto) som fått skriftlig erinran av liknande saker.
Vilket ju är helt rätt om det rör sig om att folk delar den här typen av trams på jobbmail eller internt nätverk, t.ex. Vad folk gör på sin privatfacebook hemifrån är ju en sak, men sådant som postas från jobbets datorer, med jobbmail, på interna nätverk, på arbetstid etc. får och bör man tänka sig för med.
Tror det är att man inte får skratta som gör att man inte kan hålla sig. Skrattade lite till nyss
Man skrattar ju åt jättemycket man inte "får" skratta åt. Men det är viss skillnad mellan att "skratta till lite" och att typ ställa sig på torget och skrika "HAHA LOL KOLLA HAHA" (vilket ju är vad man gör om man sprider saker på facebook etc.).
Men typ hela "do you even lift" åt taniga personer. Är inte det lika illa? Folk som t.om försöker. Alltså som är för smala inte normala. Aldrig hört någon flippa av sånt?
Eeeehhh, det är ju rätt ofta ett jäkla gnäll om precis det här, t.ex. Men det är en fråga om proportioner; den allmänna samhällsnormen är ju "smal är bättre än tjock" och utifrån det blir systematiskt hånande av tjocka som fenomen en annan sak än systematiskt hånande av smala som fenomen. Jämför skilllnaden mellan att håna svarta som fenomen och att håna vita som fenomen. (Vilket förstås inte betyder att det är OK att trakassera enskilda smala personer, rent eftersom det aldrig är OK att trakassera enskilda personer.) Att göra sig rolig över smala är dessutom inte samma sak som att göra sig rolig över anorektiker, som du vill göra gällande (eller menar du att alla smala är anorektiker?). Jag tror att du egentligen fattar detta, men mest ville ha lite bekräftelse typ "nääää du var jättenormal som postade det här på facebook, det är dom som tyckte att du var dum som är dumma!!!"

F.ö. håller jag med den som ovan skrev att hen retade sig lika mycket på vältränade personer (eller träningsfixerade personer, vilket ju ofta är fallet, min anmärkning) som inte kan hantera att andra inte är vältränade (eller träningsfixerade) som på tjockisar etc.

justblaze
2014-07-18, 21:02
I just ditt fall kan det så klart ha att göra med att du gapar och skriker högt om att du just lyfter och att du gör det på "rätt" sätt. Om då sedan folk påpekar trots ditt gapande att du inte ens ser ut som du lyfter får du ju fan skylla dig själv. Men ja hade det inte varit du är det lika fel att mobba en smal som en överviktig.

Vad har Nina gjort för att förtjäna din mobbning? Ätit ett par snickers för mycket? Vad fan har du med det att göra? Är du så osäker för din egna kropp att du måste mobba de som ser så olika ut den som möjligt för att på något sjukt sätt kompensera för dina egna komplex?

Inte jag som väger 63 menade om en person. Mobbning är det väl inte. Mer en like i fort tempo samt "förbjuden" humor som man inte får skratta åt

Den förbjuda frukten är godast du vet

cero
2014-07-18, 21:03
Tolkia förklarade vad jag försökte säga på ett mycket bättre sätt.

Tolkia
2014-07-18, 21:04
Det är väl lika farligt att vara anorektiskt som överviktig? Eller iaf tar lika hårt över tid eller? Sen kanske 63 på 190 var ett för "normalt" exempel men du fattar
Är du anorektiker, eller vad är det fråga om? Eftersom du drar upp anorexi och att det inte är OK att skratta åt folk med anorexi varje gång folk påpekar att det finns en generell uppfattning att tjock är bättre än smal? Majoriteten som är smala, eller för den delen klena och får kommentaren "do you even lift?" är INTE anorektiker.

justblaze
2014-07-18, 21:06
Är du anorektiker, eller vad är det fråga om? Eftersom du drar upp anorexi och att det inte är OK att skratta åt folk med anorexi varje gång folk påpekar att det finns en generell uppfattning att tjock är bättre än smal? Majoriteten som är smala, eller för den delen klena och får kommentaren "do you even lift?" är INTE anorektiker.


Iofs sant. Men folk like:ar ju allt möjligt "förbjudet" varje dag på typ 9gag inte samma sak som att garva på stan imo.

Aliaas
2014-07-18, 21:06
Ja, men att ha fula handleder eller skor är kanske inte lika skämmigt som att vara grovt överviktig. Fortfarande nästan lika illa och något man bör undvika helt.
Ne kanske inte, men ioförsig borde det igentligen vara mer stötande att kommentera på en individs säregna drag som dem inte kan påverka som handleder tex.

Att skratta åt en stor näsa eller skallighet är ju nästan mer fel än att skratta åt fetma

cero
2014-07-18, 21:09
Ne kanske inte, men ioförsig borde det igentligen vara mer stötande att kommentera på en individs säregna drag som dem inte kan påverka som handleder tex.

Att skratta åt en stor näsa eller skallighet är ju nästan mer fel än att skratta åt fetma

Fetma är en sjukdom och väldigt svårt att påverka om den sitter djupt. Och det påverkar ju hela kroppen vilket gör det till en ganska "omfattande" diss så att säga. En näsa t ex är ju bara en ytterst liten del av din kropp.

Övervikt vara värre än de flesta andra "defekter" som ful näsa, skallighet, vara hjulbent, ihopväxta ögonbryn osv osv osv.

cero
2014-07-18, 21:10
Iofs sant. Men folk like:ar ju allt möjligt "förbjudet" varje dag på typ 9gag inte samma sak som att garva på stan imo.

En sida med miljontals läsare är värre än att stå och skratta och peka på stan där kanske 30 personer ser dig. Det är det här jag menar när jag säger att folk har orimligt mycket distans till teknologi och internet. Man kan inte sitta bakom datorskärmen eller telefonen och göra vad man vill utan att det får konsekvenser.

Tolkia
2014-07-18, 21:12
Att skratta åt en stor näsa eller skallighet är ju nästan mer fel än att skratta åt fetma
Det är extremt omoget och olämpligt, ja. Men är det verkligen någon här som hävdar att det är OK? Det är ju inte så att det måste finnas en fysisk defekt som det är OK att göra sig rolig över för varje defekt som det INTE är OK att göra sig rolig över för den kosmiska balansen.

Det är ju överhuvudtaget svårartat omoget att göra sig rolig över folks utseende. Allt man gjorde när man var åtta bör inte överföras till vuxenlivet.

Edit: Justblaze: Att folk gör något varje dag på 9gag är inte direkt en garanti för att det är OK, vettigt eller väluppfostrat.

justblaze
2014-07-18, 21:13
Fetma är en sjukdom och väldigt svårt att påverka om den sitter djupt. Och det påverkar ju hela kroppen vilket gör det till en ganska "omfattande" diss så att säga. En näsa t ex är ju bara en ytterst liten del av din kropp.

Övervikt vara värre än de flesta andra "defekter" som ful näsa, skallighet, vara hjulbent, ihopväxta ögonbryn osv osv osv.

Håller med dig

justblaze
2014-07-18, 21:14
En sida med miljontals läsare är värre än att stå och skratta och peka på stan där kanske 30 personer ser dig. Det är det här jag menar när jag säger att folk har orimligt mycket distans till teknologi och internet. Man kan inte sitta bakom datorskärmen eller telefonen och göra vad man vill utan att det får konsekvenser.

Det är ett problem, man gör saker man knappt tänker på.
Ångrar like:en :( vad göra?

cero
2014-07-18, 21:16
Det är ett problem, man gör saker man knappt tänker på.
Ångrar like:en :( vad göra?

Du får väl se till att du inte repeterar misstaget helt enkelt.

Tolkia
2014-07-18, 21:16
Ångrar like:en :( vad göra?
Lär dig något av missen? Det är väl ungefär vad man (i alla fall jag) brukar få ut av det som kommer surt efter när självkontrollen glappar.

Doctor Snuggles
2014-07-18, 21:18
För det första är bilden inte det minsta rolig, så folk borde racka ner på dig för att du inte har någon humor.
Eller snarare dålig humor.

Tricklew
2014-07-18, 21:19
För det första är bilden inte det minsta rolig, så folk borde racka ner på dig för att du inte har någon humor.

Min första reaktion med, skrattar man åt ursprungsbilden är man antagligen en tråkig person. Det värsta som finns är tråkiga personer.

justblaze
2014-07-18, 21:21
Nu ringde en tjejpolare och frågade "är det där din humor, då vet jag inte vem du är egentligen?"
Visste inte vad jag skulle svara.
Sa typ, spelade csgo och close-tabba. Bara lika runt lite på 9gag.

Svaret ifrån hon = la på luren :/

Känns inte bra, skulle ut idag också. Har typ ingen lust nu.

Ajemän
2014-07-18, 21:26
Nu ringde en tjejpolare och frågade "är det där din humor, då vet jag inte vem du är egentligen?"
Visste inte vad jag skulle svara.
Sa typ, spelade csgo och close-tabba. Bara lika runt lite på 9gag.

Svaret ifrån hon = la på luren :/

Känns inte bra, skulle ut idag också. Har typ ingen lust nu.


Hahaha only in Sweden

alphahanen2
2014-07-18, 21:30
Jag tyckte bilden var klockren! Skratta ganska ljuvligt åt den. Måste jag ha en tråkig humor för att ni inte gör det?

Jag tycker det inte är dåligt att man inte får skämta om tjockisar. Det som är dåligt är dock kontrasten att man får skämta om massa annat som är svårare att påverka än fetma. Även om bilden ansågs osmaklig så behöver du inte ursäkta dig till de som inte har nåt med det o göra. Alla har nångång skämtat om en annan persons attribut. Tyvärr är vissa saker okej medan andra inte är det. Så ser samhället ut tyvärr.

Aliaas
2014-07-18, 21:32
Fetma är en sjukdom och väldigt svårt att påverka om den sitter djupt. Och det påverkar ju hela kroppen vilket gör det till en ganska "omfattande" diss så att säga. En näsa t ex är ju bara en ytterst liten del av din kropp.

Övervikt vara värre än de flesta andra "defekter" som ful näsa, skallighet, vara hjulbent, ihopväxta ögonbryn osv osv osv.
Jo du har till viss del rätt fetma är hemskt och ätningsstörningar i sig är verkligen allvarliga pch livsförstörande.

Dock får vi nog acceptera att våra åsikter går isär här då jag inte räknar fetma eller anorexia som sjukdomar likvärdiga tillexempel leukemi eller medfödda utvecklings störningar och deformerade kroppsdelar.

Självorsakade sjukdomar är enligt mig inte att jämföra med "riktiga"

justblaze
2014-07-18, 21:32
Jag tyckte bilden var klockren! Skratta ganska ljuvligt åt den. Måste jag ha en tråkig humor för att ni inte gör det?

Jag tycker det inte är dåligt att man inte får skämta om tjockisar. Det som är dåligt är dock kontrasten att man får skämta om massa annat som är svårare att påverka än fetma. Även om bilden ansågs osmaklig så behöver du inte ursäkta dig till de som inte har nåt med det o göra. Alla har nångång skämtat om en annan persons attribut. Tyvärr är vissa saker okej medan andra inte är det. Så ser samhället ut tyvärr.

Ska nog ringa upp och säga det sista du sa. Var hon jag skulle ut med också :/

Hon verkar inte glad alls faktiskt

cero
2014-07-18, 21:32
hahaha only in sweden

:d

alphahanen2
2014-07-18, 21:32
Hahaha only in Sweden

Det om något är dåligt! Agera polis. Varför? För att hon blev stött?? TS har inget med "Nina" att göra men hon som ringde har fan inget med TS humor att göra.

cero
2014-07-18, 21:33
Ska nog ringa upp och säga det sista du sa. Var hon jag skulle ut med också :/

Vad göra?

Herre, säg bara att att du gjorde ett misstag om du nu tycker att du gjorde det.

justblaze
2014-07-18, 21:34
Herre, säg bara att att du gjorde ett misstag om du nu tycker att du gjorde det.

Hon svarar inte, får åka förbi och smörja henne lite eller så.

Eller så kanske hon låtsas va sur/hitta en anledningar för att dissa våran utgång? Känns som tjejer brukar göra så ibland. Typ låtsas vara arg för att göra något annat.

(Vissa killar också såklart)

alphahanen2
2014-07-18, 21:35
Ska nog ringa upp och säga det sista du sa. Var hon jag skulle ut med också :/

Vad göra?

Ahaaa.. :smash: Visste inte att det var din dejt. Men tough luck liksom. Nu vet du också lite mer om vad hon är för person.

Har också märkt att kvinnor är mer känsliga för tjockis-skämt. Jag har droppat massor av "misstag" och det har inte gått hem precis..

Puryeah
2014-07-18, 21:38
Tycker inte att bilden är rolig, och det menar jag inte ur en moralisk synpunkt. Bara att jag tyckte den var rätt torr. Klart man ska kunna skämta lite, herregud :)

justblaze
2014-07-18, 21:40
Ahaaa.. :smash: Visste inte att det var din dejt. Men tough luck liksom. Nu vet du också lite mer om vad hon är för person.

Har också märkt att kvinnor är mer känsliga för tjockis-skämt. Jag har droppat massor av "misstag" och det har inte gått hem precis..

Nej bara kompis, en i gemenskapen så att säga,
Hon har btw själv skämtat om män med små (ja ni vet) och skrattade förut på gymmet när en tunnis bänka och failade med 50kg typ.

Kan inte komma på mer nu, men hon har också skämtat om saker man inte får ju?

Doctor Snuggles
2014-07-18, 21:43
Jag tyckte bilden var klockren! Skratta ganska ljuvligt åt den. Måste jag ha en tråkig humor för att ni inte gör det?

Jag tycker det inte är dåligt att man inte får skämta om tjockisar. Det som är dåligt är dock kontrasten att man får skämta om massa annat som är svårare att påverka än fetma. Även om bilden ansågs osmaklig så behöver du inte ursäkta dig till de som inte har nåt med det o göra. Alla har nångång skämtat om en annan persons attribut. Tyvärr är vissa saker okej medan andra inte är det. Så ser samhället ut tyvärr.

Visst ska man kunna få skämta om tjockisar. På samma sätt som man ska kunna få skämta om mindre intelligenta/kultiverade människor. T.ex. sådana som tycker bilden var rolig.

cero
2014-07-18, 21:43
inb4 detta blir till en raggningstråd

cero
2014-07-18, 21:49
Självorsakade sjukdomar är enligt mig inte att jämföra med "riktiga"

Har man en trasig aptitsreglering så är det inte bara självorsakat. Att saker är medfödda (t ex en näsa) betyder inte att det automatiskt gör att du ser fulare ut än något som grov övervikt. En person som har en enorm näsa men ser städad ut i övrigt ser helt normal ut, är man grovt överviktig så är man stor som ett berg oavsett vad man gör. Men jag förstår vad du menar.

Visst ska man kunna få skämta om tjockisar. På samma sätt som man ska kunna få skämta om mindre intelligenta/kultiverade människor. T.ex. sådana som tycker bilden var rolig.

............

:D

justblaze
2014-07-18, 21:49
Sms : "ska ta det lugnt ikväll, sorry om jag verkade så sur. Men tänk dig för lite. Ett hett tips"
Jag : sorry, ha det så bra!"
Hon : "läst"

:/

Allt detta för en like på 9gag? Drömmer jag?
Verkar ju som 50% är med mig och 50% med henne.
Var det verkligen SÅ illa? Att bli sur IRL?


Fler åsikter om bilden?

Tolkia
2014-07-18, 21:54
Eller så kanske hon låtsas va sur/hitta en anledningar för att dissa våran utgång? Känns som tjejer brukar göra så ibland. Typ låtsas vara arg för att göra något annat.
Eller så kanske hon bara tyckte att din humor och din smak ... sög?

Du gjorde en grej folk i din bekantskapskrets var larvig, suck it up. Det behöver inte finnas mer avancerade psykologiska förklaringar än att de tyckte att du var larvig. Det är inte bara du som får ha åsikter; de runtomkring dig måste också få ha det, utan att du tillskriver dem en massa dolda syften eller psykologiska försvarsmekanismer. Har du aldrig själv tyckt att någon var larvig, töntig, hade dålig smak, gjorde något dumt? (Eller trollollollar du bara?)

Olegh
2014-07-18, 21:59
Nej, rent objektivt är det inte "så illa". Men är man mån om att inte uppfattas som en "sådan som driver med tjockisar" så får man filtrera. Alla skämt har sin arena och som Tolkia skrev så blir det inte mycket mer publikt än på facebook. Att alla inte uppskattar den typen av skämt kan vem som helst räkna ut med röven och en kritstump. Tycker du verkligen att det är det roligaste som finns så är det upp till dig att avgöra om det är värt att "stå upp" för din humor.

alphahanen2
2014-07-18, 22:04
Visst ska man kunna få skämta om tjockisar. På samma sätt som man ska kunna få skämta om mindre intelligenta/kultiverade människor. T.ex. sådana som tycker bilden var rolig.

Varför är jag mindre intelligent bara för att jag skratta åt bilden? Det finns en gräns med vad man kan skratta åt och vad man ska hålla för sig själv. Jag blir inte ointelligent för att jag skrattar åt ett tjockisskämt. Däremot blir jag rent av dum i huvudet om jag skulle trycka upp det i en tjockis ansikte vilket jag givetvis aldrig skulle göra.

Du kan inte bestämma vad folk ska skratta åt och inte anklaga nån för att vara ointelligent för att personen ifråga har en annan humor än du. Vad jag skrattar åt för mig själv bakom skärmen. Vad du kommenterar på ett forum om andra människor är en helt annan sak. Förstår du skillnaden?

justblaze
2014-07-18, 22:04
Nej, rent objektivt är det inte "så illa". Men är man mån om att inte uppfattas som en "sådan som driver med tjockisar" så får man filtrera. Alla skämt har sin arena och som Tolkia skrev så blir det inte mycket mer publikt än på facebook. Att alla inte uppskattar den typen av skämt kan vem som helst räkna ut med röven och en kritstump. Tycker du verkligen att det är det roligaste som finns så är det upp till dig att avgöra om det är värt att "stå upp" för din humor.

Flinade till lite mest och scrolla vidare. Inte direkt som jag skrev "omg kolla detta grabbar!! Så sjukt kul. Garva satan"

Vart inte så rolig fredag detta, 3-4 personer är sura "på riktigt"
För en jäkla like på 9gag?

Går ut iaf och har kul dock :)

cero
2014-07-18, 22:05
Snuggles hamnar i hetluften även utanför MMA-tråden. :D

Doctor Snuggles
2014-07-18, 22:15
Varför är jag mindre intelligent bara för att jag skratta åt bilden? Det finns en gräns med vad man kan skratta åt och vad man ska hålla för sig själv. Jag blir inte ointelligent för att jag skrattar åt ett tjockisskämt. Däremot blir jag rent av dum i huvudet om jag skulle trycka upp det i en tjockis ansikte vilket jag givetvis aldrig skulle göra.

Du kan inte bestämma vad folk ska skratta åt och inte anklaga nån för att vara ointelligent för att personen ifråga har en annan humor än du. Vad jag skrattar åt för mig själv bakom skärmen. Vad du kommenterar på ett forum om andra människor är en helt annan sak. Förstår du skillnaden?

Tack för att du bevisar min poäng.

King Grub
2014-07-18, 22:16
Fler åsikter om bilden?

Jag tycker man kan skämta om i princip allt. Det man inte kan skämta om är inte värt att tas på allvar. Jag förstår skämtet i din bild. Men det var inte roligt. Det var ett dåligt skämt. Men jag är inte offended.

cero
2014-07-18, 22:16
Shots fired

Jag tycker man kan skämta om i princip allt.

Givetvis, men varför blanda in bilder på riktiga personer som man gör till åtlöje?

alphahanen2
2014-07-18, 22:19
Tack för att du bevisar min poäng.

Lugnt älsk <333

Tolkia
2014-07-18, 22:34
Givetvis, men varför blanda in bilder på riktiga personer som man gör till åtlöje?
Det är ju egentligen ingen motsättning i sak mellan Grubs inlägg och dina. Att man kan skämta om allt (vilket jag kan hålla med om) betyder ju inte att alla skämt om allt är OK eller bra. Att man kan skämta om allt betyder inte heller att man bör, eller skall, skämta om vad som helst i vilka situationer som helst.

När det gäller memes och "roliga bilder" tycker jag personligen att det har gått lite över styr. Det är som om man antas tycka att något automatiskt är fyndigt bara för att det är en ful bild med påklistrad text. Jämför tråden där Kolomedlemmarna skapade egna "Kolo-memes" med en bild av en get; hur många som helst där som verkligen sög. Ett dåligt skämt i form av en meme är fortfarande ett dåligt skämt. (Bilden som tråden handlar om tycker jag personligen är värdelös som skämt betraktat. "Hahaha, kolla hon är ful i leggings!111!" Eeehhh ... OK?)

Lance Uppercut
2014-07-18, 23:23
Jag lollade åt den bilden när jag såg den första gången. Skulle unfrienda varenda person som blev upprörd på dig. Fast det kanske är folk du även hänger med IRL? :)
Att bli upprörd över ett skämt, typ vilket som helst, är löjligt.

TranceII
2014-07-18, 23:26
Tycker det är lite dumt när folk tar en bilder på människor de tycker är fula, slänger på en förnedrande text och sedan sprider det till miljoner människor.

Lance Uppercut
2014-07-18, 23:27
Tycker det är lite dumt när folk tar en bilder på människor de tycker är fula, slänger på en förnedrande text och sedan sprider det till miljoner människor.

Det är iof sant, men tjejen på bilden lär inte vara superlätt att identifiera.

cero
2014-07-18, 23:37
Att man kan skämta om allt (vilket jag kan hålla med om) betyder ju inte att alla skämt om allt är OK eller bra. Att man kan skämta om allt betyder inte heller att man bör, eller skall, skämta om vad som helst i vilka situationer som helst.

Fast personen frågade ju om åsikter kring just denna bild, så då tolkar jag "man kan skämta om allt" som att just detta fall är okej.

Jag har inga problem med skämt om mord, våldtäkt, sexuella övergrepp eller vad som så länge man inte binder ihop det med en specifik person. Dvs man skämtar om det som förteelse och attackerar ingen.

TranceII
2014-07-18, 23:39
Det är iof sant, men tjejen på bilden lär inte vara superlätt att identifiera.

När sådana bilder sprids på de största siterna i världen så kommer såklart en hel del som råkar ut för det stöta på bilder på sig själva. Eller att ens arbetskamrater och vänner stöter på det.

Asdf
2014-07-18, 23:40
Varför är det alltid "ok" i samhället att kommentera/göra sig rolig över en för smal person? Det är precis som att alla vill vara smala, och då är det provocerande om man är för smal.

Har själv varit för smal, fick ta ett och annat då. Men inget jag brydde mig om. Minns en kommentar jag la i fikarummet för många år sedan.

"Vafan ta en till bulle! Du som är så smal
Och folk log (fast dom visste jag ville upp i vikt)

Svarade

"Kanske är lika bra att ta en till bulle då, du ser ju ut att ha fått i dig ett x-antal för många" = folk lackade.

Nu har det hänt igen.
La upp denna bild på min FB
http://wanna-joke.com/wp-content/uploads/2014/01/funny-picture-nina-chocolate-leggings.png

Folk blir sura som fan

Frågor


1. Är det "ok" att skratta åt bilden? Sålänge man inte typ skickar/visar bilden för en liknande figur som kvinnan på bilden?

2. Hur tror ni folk tänker som gör sig roliga över en människa som uppenbarligen är för smal? Blir man stressad att få en "tjockis" kommentar först och måste hävda sig? Eller blir man provocerad över en för smal människa för man själv har för många kilon phat?

Förstår ej humorn

Hahahaha. Lägger ofta upp bilder som dessa:

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/p480x480/10431554_647033738716951_4617311359620154138_n.jpg

E: inte säker om första bilden är "ok".

Den var däremot riktigt rolig :)

Sms : "ska ta det lugnt ikväll, sorry om jag verkade så sur. Men tänk dig för lite. Ett hett tips"
Jag : sorry, ha det så bra!"
Hon : "läst"

:/

Allt detta för en like på 9gag? Drömmer jag?
Verkar ju som 50% är med mig och 50% med henne.
Var det verkligen SÅ illa? Att bli sur IRL?


Fler åsikter om bilden?

Du bor i stockholm? :)

justblaze
2014-07-18, 23:50
Förstår ej humorn



Den var däremot riktigt rolig :)



Du bor i stockholm? :)

Nej, dåra?

Starvation
2014-07-19, 00:03
Haha så rätt TS. Har en egen som bara vissa fattar dock: http://i.imgur.com/nahZoS9.jpg

(stod Im beautiful på båda innan)

CalleP
2014-07-19, 00:19
Klart man får skämta om det, förvänta dig dock inte att alla tycker det är lika roligt som du.
Då blir det trubbel.

justblaze
2014-07-19, 00:19
Haha så rätt TS. Har en egen som bara vissa fattar dock: http://i.imgur.com/nahZoS9.jpg

(stod Im beautiful på båda innan)

Den var ju dock lite mer oskyldig, men inte så speciellt rolig :/

Robbmeister
2014-07-19, 01:06
Nej bara kompis, en i gemenskapen så att säga,
Hon har btw själv skämtat om män med små (ja ni vet) och skrattade förut på gymmet när en tunnis bänka och failade med 50kg typ.

Kan inte komma på mer nu, men hon har också skämtat om saker man inte får ju?

Dubbelmoral much eller? Liten k*k är ju aningen värre än fetma till och med.
Frågan är ju varför du ens ska behöva försvara/förklara ditt hemska val att gilla en bild på 9gag.

justblaze
2014-07-19, 01:48
Dubbelmoral much eller? Liten k*k är ju aningen värre än fetma till och med.
Frågan är ju varför du ens ska behöva försvara/förklara ditt hemska val att gilla en bild på 9gag.

Vettifan;)

awesomooo
2014-07-19, 03:16
Sms : "ska ta det lugnt ikväll, sorry om jag verkade så sur. Men tänk dig för lite. Ett hett tips"
Jag : sorry, ha det så bra!"
Hon : "läst"

:/

Allt detta för en like på 9gag? Drömmer jag?
Verkar ju som 50% är med mig och 50% med henne.
Var det verkligen SÅ illa? Att bli sur IRL?


Fler åsikter om bilden?

Hahahaha, vad är det för jävla människor du umgås med som måste läxa upp dig vad du får skratta åt och inte skratta åt. Den enda gången man själv eventuellt skulle få klagomål hade varit om man delade barnpornografi.

Tricklew
2014-07-19, 06:38
Hahahaha, vad är det för jävla människor du umgås med som måste läxa upp dig vad du får skratta åt och inte skratta åt. Den enda gången man själv eventuellt skulle få klagomål hade varit om man delade barnpornografi.

+1 Jag hade bukkake och diverse våldtäktsskämt på min facebook, inga som försökte berätta för mig vad som är acceptabelt och inte.

Skaffa roligare vänner, det bästa i denna värld är roliga vänner.

Hövdingen
2014-07-19, 07:03
För det första är bilden inte det minsta rolig, så folk borde racka ner på dig för att du inte har någon humor.
Eller snarare dålig humor.

Och det andra?

yxa
2014-07-19, 08:31
http://www.memecenter.com/search/fat%20people


det är vist kul :laugh::laugh:

agazza
2014-07-19, 09:00
Prettoäckel. Mycket rolig bild.

Sent from my lumia 928 using Tapatalk

Ulvamal
2014-07-19, 09:29
http://www.memecenter.com/fun/232101/fat-guy-picture

jenni
2014-07-19, 12:10
Fast det är ju lite så att det är fritt fram att påpeka någons smalben men man hyschar och tittar åt sidan när någon är fet, fet är liksom mindre pk att nämna att någon är tjock, däremot kan man gå loss på en smal person... Story of my life! Alltid någon som har en åsikt om min kropp, oftast de som har något extra kilo

KangaBanga
2014-07-19, 12:14
Javligt trakigt skamt men upprord? Nah, bryr mig inte, valjer bara att inte umgas med folk som tycker sadant ar roligt.

Librish
2014-07-19, 13:15
Tråkig bild, om du hade vart min Facebook-buddy hade jag självklart inte postat något men jag hade nog tyckt att du var ganska töntig och tråkig om du hade funnit den här bilden så rolig att du ville dela med dig av den.

smeander
2014-07-19, 13:21
När folk själva råder över sin situation och själva påverkar den åt det ena eller andra hållet är uppmaningar och skämt okej. Är det på grund av sjukdom eller dylikt är det inte okej.

Därav är det ok att säga till en överviktigt att hen kanske bör hoppa över Bullen, då visar man att man bryr sig om och att man besitter en större kunskap än den andre. Sånt uppskattas mycket av andra...


Skickat från ishallen

justblaze
2014-07-19, 13:45
Fast det är ju lite så att det är fritt fram att påpeka någons smalben men man hyschar och tittar åt sidan när någon är fet, fet är liksom mindre pk att nämna att någon är tjock, däremot kan man gå loss på en smal person... Story of my life! Alltid någon som har en åsikt om min kropp, oftast de som har något extra kilo

Så vare för mig med förut, jävligt jobbigt och fick alltid skit av alla när jag försvarade mig och la en fetto kommentar)

Fast det var dom som oprovocerat började?

TranceII
2014-07-19, 15:09
Så vare för mig med förut, jävligt jobbigt och fick alltid skit av alla när jag försvarade mig och la en fetto kommentar)

Fast det var dom som oprovocerat började?

Fast nu är det ju du som oprovocerat börjar?

justblaze
2014-07-19, 16:31
Fast nu är det ju du som oprovocerat börjar?

Nja, startar mer en diskussion om ämnet.

cero
2014-07-19, 16:43
Nja, startar mer en diskussion om ämnet.

Han menar nog ditt facebookinlägg. Att försvara sig mot någon som kallar en "spinkis" eller likn är helt lugnt.

Linjedomarn
2014-07-19, 18:01
En polare till mig la upp en bild på mig från gymmet när vi tränade på fejjan. Det blev ungefär 1/3 kommentarer om doping och steroider, 1/3 kommentarer om att det var äckligt och för mycket och 1/3 komplimanger. Undra vad som händer om man skulle kommentera "mcdonalds" på feta personer bilder eller skriva: "Usch vad fet du är, för mycket fet"?.

Sverige i ett nötskal, man får bara klanka ner på de som har något eller gjort något. Då räknas det som mobbing.

Jag respekterar alla hur de än ser ut och jag skulle vilja leva i en värld där man kan skämta om allt, folk får gärna skämta om mig om jag får skämta om dem.

cero
2014-07-19, 18:18
Eh, vad har du och din polare för vänner på Facebook..?

supercharge
2014-07-19, 18:31
När folk själva råder över sin situation och själva påverkar den åt det ena eller andra hållet är uppmaningar och skämt okej. Är det på grund av sjukdom eller dylikt är det inte okej.

Därav är det ok att säga till en överviktigt att hen kanske bör hoppa över Bullen, då visar man att man bryr sig om och att man besitter en större kunskap än den andre. Sånt uppskattas mycket av andra...


Skickat från ishallen

Sedan gör ju överviktiga sitt bästa för att skylla sin övervikt på precis allting annat än sig själva, och det tycker jag snarare är väldigt problematiskt. Dagens samhälle går i hög grad ut på att identifiera svaga och göra dem till offer. Det ska göras normalt att vara överviktig, åtminstone finns det starka röster som förordar det, men det är inte normalt, och framförallt är det inte hälsosamt.

När det bara handlar om en själv så får var och en förstås bestämma själv hur man vill leva sitt liv, men man kan knappast gnälla när ens eget matmissbruk gått så långt att man inte kommer på bussen och bussen därmed ska överviktsanpassas - som om det vore i bussen som hela felet ligger. Men det slutar inte där, utan dessa människor får barn som sedan växer upp till övervikt utan att egentligen ha minsta chans när föräldrarna duschar dem i cheeseburgare och cola. Och det ska också göras normalt - barnfetman - de ska känna sig normala, samhället ska anpassa sig till dem. Och när dessa barn växer upp och får alla följdsjukdomar som kommer med fetman så är det också normalt.

Om man verkligen vill misshandla och förstöra sitt barn i dagens samhälle så är det bara låta dem frossa i mat, allehanda njutningar och kravlöshet i så hög grad som det bara möjligt. Då kan man verkligen vara säker på att de kommer att få en besvärlig miserabel framtid när man satt dem i flera beroenden som de får brottas med hela livet, och barnet har en fullständigt felaktig bild av vad vuxenlivet innebär.

Linjedomarn
2014-07-19, 18:31
Eh, vad har du och din polare för vänner på Facebook..?


Haha ja inte folk som är med i fitness-hypen kan man konstatera. Skall tilläggas också att jag varken var eller är speciellt stor och skulle nog inte bli dopinganklagad av någon som har någon gång satt sin fot på ett gym.

cero
2014-07-19, 18:34
Haha ja inte folk som är med i fitness-hypen kan man konstatera. Skall tilläggas också att jag varken var eller är speciellt stor och skulle nog inte bli dopinganklagad av någon som har någon gång satt sin fot på ett gym.

Vem kastar dopinganklagelser på sina vänners vänner på Facebook? Eller lägger ni till folk ni inte ens känner? :confused:

Tricklew
2014-07-19, 18:37
Eller lägger ni till folk ni inte ens känner? :confused:

Detta är en viktig del av det, ha dina vänner där på. Du behöver inte lägga till alla som någonsin sagt hej till dig.

z_bumbi
2014-07-19, 18:46
Eh, vad har du och din polare för vänner på Facebook..?

Jag hoppas det är 2/3 färre idag än igår.

cero
2014-07-19, 18:52
Jag hoppas det är 2/3 färre idag än igår.

Haha, +1.

en stor stark
2014-07-19, 18:55
Rätt tråkigt skämt. Men jag har annars inget emot liknande skämt. Fast det är klart, hänger man ut någon och sprider det kan det bli illa men jag menar vanliga tjockisskämt.

TranceII
2014-07-19, 18:59
Sedan gör ju överviktiga sitt bästa för att skylla sin övervikt på precis allting annat än sig själva, och det tycker jag snarare är väldigt problematiskt. Dagens samhälle går i hög grad ut på att identifiera svaga och göra dem till offer. Det ska göras normalt att vara överviktig, åtminstone finns det starka röster som förordar det, men det är inte normalt, och framförallt är det inte hälsosamt.

När det bara handlar om en själv så får var och en förstås bestämma själv hur man vill leva sitt liv, men man kan knappast gnälla när ens eget matmissbruk gått så långt att man inte kommer på bussen och bussen därmed ska överviktsanpassas - som om det vore i bussen som hela felet ligger. Men det slutar inte där, utan dessa människor får barn som sedan växer upp till övervikt utan att egentligen ha minsta chans när föräldrarna duschar dem i cheeseburgare och cola. Och det ska också göras normalt - barnfetman - de ska känna sig normala, samhället ska anpassa sig till dem. Och när dessa barn växer upp och får alla följdsjukdomar som kommer med fetman så är det också normalt.

Om man verkligen vill misshandla och förstöra sitt barn i dagens samhälle så är det bara låta dem frossa i mat, allehanda njutningar och kravlöshet i så hög grad som det bara möjligt. Då kan man verkligen vara säker på att de kommer att få en besvärlig miserabel framtid när man satt dem i flera beroenden som de får brottas med hela livet, och barnet har en fullständigt felaktig bild av vad vuxenlivet innebär.

Tror du det är vidare vanligt? Eller kör du vidare på den vanliga circle jerk som finns?

wessmen
2014-07-19, 21:15
Det är väl klart man får skratta åt bilden, är en helt annan sak att peka ut någon.

Raschmus
2014-07-21, 08:13
Bra bild! Roligt att provocera också. U got my thumbs up