handdator

Visa fullständig version : Endast äta fett under början av dagen. Alltså inta protein senare på dagen.


Påvägneråt
2014-07-18, 18:37
Tja.

Jag kör just nu en ganska strikt ketogenisk diet av den anledningen att jag helt enkelt trivs bäst att äta på detta vis.

När jag är i ketos så känner jag inte speciellt mycket hunger vilket är perfekt för att gå ner i vikt.

Dagar då jag inte tränar kan jag väldigt enkelt stå mig på kaffe med grädde i och ibland även en matsked kokosolja. Detta innehåller väldigt lite protein och min fråga är då om det är "dumt" att inte äta någon form av protein förrän senare på eftermiddagen? Jag intar ju som sagt fullfet grädde och kokosolja så det är ju inget fastnade i det hela. Detta görs bara när jag inte har tränat.

Vad tror ni om detta?

vicarious
2014-07-18, 18:42
Får du i dig tillräckligt (relativt begrepp) med energi och protein totalt sett under dygnet så gör det nog ingenting. Hur lång tid går du utan att äta protein, d vs hur lång "fasta" handlar det om?

R Scarpa27
2014-07-18, 18:43
Tja.

Jag kör just nu en ganska strikt ketogenisk diet av den anledningen att jag helt enkelt trivs bäst att äta på detta vis.

När jag är i ketos så känner jag inte speciellt mycket hunger vilket är perfekt för att gå ner i vikt.

Dagar då jag inte tränar kan jag väldigt enkelt stå mig på kaffe med grädde i och ibland även en matsked kokosolja. Detta innehåller väldigt lite protein och min fråga är då om det är "dumt" att inte äta någon form av protein förrän senare på eftermiddagen? Jag intar ju som sagt fullfet grädde och kokosolja så det är ju inget fastnade i det hela. Detta görs bara när jag inte har tränat.

Vad tror ni om detta?

detaljerna hur du äter på hela dygnet först.
skriv ner dit matschema.

Sverker
2014-07-18, 18:46
Är du i ketios så är kroppen full av ketoner. Det skyddar ditt kroppsprotein. Dina förluster blir minimala. Det är en av få fördelar en ketogen kost har.

Påvägneråt
2014-07-18, 18:52
Får du i dig tillräckligt (relativt begrepp) med energi och protein totalt sett under dygnet så gör det nog ingenting. Hur lång tid går du utan att äta protein, d vs hur lång "fasta" handlar det om?

Äter en del protein kvällen innan. Går jag upp vid 08.00 så blir det oftast bara grädde och kokosolja fram till 15:00 kanske. 7 timmar blir det då ungefär.

Brukar bli 2 stora koppar kaffe med 3 msk grädde i vadera.

Påvägneråt
2014-07-18, 18:53
Är du i ketios så är kroppen full av ketoner. Det skyddar ditt kroppsprotein. Dina förluster blir minimala. Det är en av få fördelar en ketogen kost har.

Enligt stickor som jag kissar på är jag i ketos. Men har läst om det nu nämt också. Tack för svar!

vicarious
2014-07-18, 21:20
Äter en del protein kvällen innan. Går jag upp vid 08.00 så blir det oftast bara grädde och kokosolja fram till 15:00 kanske. 7 timmar blir det då ungefär.

Brukar bli 2 stora koppar kaffe med 3 msk grädde i vadera.

Jag menade från din sista proteinrika måltid kvällen innan till din första dagen därpå.

cero
2014-07-18, 21:38
Får man inte riktigt vidrig andedräkt av att vara i ketios?

Sverker
2014-07-19, 07:43
Visst. Du andas ut aceton. Är samma ämne som man tar bort nagellack med.

Aceton är egentligen en nedbrytningsprodukt av de andra ketonerna som snurrar runt i blodet. Utsöndras i urinen också.

Påvägneråt
2014-07-19, 08:24
Jag menade från din sista proteinrika måltid kvällen innan till din första dagen därpå.

Hel nyvaken nu men runt 17 timmar är det som jag inte intar protein.

Påvägneråt
2014-07-19, 08:25
Får man inte riktigt vidrig andedräkt av att vara i ketios?

Ja, ibland är det vidrig. Oftast efter vissa saker man ätit, bland annat skinka :P

vicarious
2014-07-19, 10:25
Hel nyvaken nu men runt 17 timmar är det som jag inte intar protein.

Hur mycket protein per kg kroppsvikt äter du per dag? 17h är inte så farligt.

Påvägneråt
2014-07-19, 10:32
Hur mycket protein per kg kroppsvikt äter du per dag? 17h är inte så farligt.

Ganska olika. Men det brukar ligga på 1.5 - 2g protein per kg kroppsvikt. Försöker inte äta så mycket då jag märkt att det får mig ur den djupa ketosen. Tänkte väl det. Får ju som sagt i mig kalorier så kroppen har att ta av :P