handdator

Visa fullständig version : hållbareheten på kreatin


pilt77
2004-03-24, 19:14
Har en burk kreatin som jag stått i ca 2 månader, har det fortfarande någon effekt eller ska jag köpa nytt?

Mindek
2004-03-24, 19:19
:rolleyes:


Två månader efter "bäst-före"?

pilt77
2004-03-24, 19:32
Originally posted by Mindek
:rolleyes:


Två månader efter "bäst-före"?
ja men den är öppnad alltså, har läst att det försömrar hållbarheten

Koskit
2004-03-25, 00:28
Om den är oöppnad ska det inte vara några problem, fast det beror ju på hur den har varit placerad.

aliquis
2004-03-25, 03:16
stått med öppet lock bland fukt o grejer? Har du locket på äre väl sak samma. Låter ju som mer eller mindre en skröna att det skulle förstöras så lätt men vem vet, kanske eiselthenrik eller någon annan kan reda ut det hela? Jag tror inte det är någon som helst fara iaf.
Förövrigt verkar det dumt att stå i sitt kreatin ;D Stå på tillväxt?

Assazel
2004-03-25, 09:06
Öppnad förpackning skall efter 3 månader knappt ha ngn effekt alls. I och med fukt som finns i luften. Jag vet inte om det bryts ner till kreatinin av luften efter en viss tid men jag antar det.

Pressarn
2004-03-25, 20:02
Originally posted by Assazel
Öppnad förpackning skall efter 3 månader knappt ha ngn effekt alls. I och med fukt som finns i luften. Jag vet inte om det bryts ner till kreatinin av luften efter en viss tid men jag antar det.
:MrT:
Vad menas med "bäst före" då?

aliquis
2004-03-25, 21:29
Originally posted by Assazel
Öppnad förpackning skall efter 3 månader knappt ha ngn effekt alls. I och med fukt som finns i luften. Jag vet inte om det bryts ner till kreatinin av luften efter en viss tid men jag antar det.
Hört genom en vän till en vän till en vän? Skröna? Läst det på något vettigt ställe, typ förpackningen eller tillverkarens sida?
Trist om en del tillverkare ljuger om hur skadligt det är och andra inte gör det dock.. för dom själva alltså.

aliquis
2004-03-25, 21:41
http://www.creapure.de/bioactives/html/e/products/brands/creapure/faq.htm

Is Creapure stable in water?
Creatine is just stable for a limited time in aqueous solution due to a degradation into Creatinine. The speed of degradation is:
* dependant on the pH (the lower the pH the faster the degradation)
* dependant on the temperature (the higher the temperature the faster the degradation)


Hittade inget med än det, men nu har jag mailat dom och frågat så återkommer jag med svar om jag får något. Börjar bli lite tjatigt med frågor om hur snabbt det förstörs o grejer :)

Aeis
2004-03-25, 22:42
Originally posted by Assazel
Öppnad förpackning skall efter 3 månader knappt ha ngn effekt alls. I och med fukt som finns i luften. Jag vet inte om det bryts ner till kreatinin av luften efter en viss tid men jag antar det.

Om det stämmer så är det nog bäst att beställa flera 0.5 kilos burkar istället för någon större modell.
Även som det till att börja med blir lite dyrare så tjänar man eftersom mindre hinner bli gammalt och att man alltid för full kvalitet på dosen man tar.

naruto
2004-03-29, 11:39
Jag köpte en 500g burk Twinlab kreatin den 1 Mars, på den står det att den går ut 032005 och då antar jag att dom menar 20 Mars 2005, då i oöppnat skick.

Doseringen är enligt burken:

Initialdosering: 1 tsk 4 ggr dagligen i 5 dagar
Underhållsdosering:½ tsk en timme före träning och ½ tsk 1 timme efter träning. Vilodagar intages 1 tsk per dag.

Sedan ska man ha uppehåll i 4 veckor, sedan kan man ta upp underhållsdoseringen igen osv.

Räknade ut volymen på burken ungefär och kom fram till att man får ut ungefär 1500 teskedar ur min burk med 500g.

Under en underhållsperiod äter man då 7 teskedar i veckan i 8 veckor vilket blir 56 teskedar på ca. 2 månader. Räknar man med uppladdningen blir det 84 teskedar på ca. 2 månader och 1 vecka.

Den här burken borde då räcka till närmare 20 perioder och då varar en period i ca. 3 månader (8 veckor underhåll + 4 veckor uppehåll) och det blir 60 månader.

Verkar inte bättre än att jag får kasta bort halva burken om jag vill ha ut full effekt :(

Assazel
2004-03-29, 12:22
bäst före är ALLTID oöppnad förpackning.

Jag har hört 3 månader ca av en bodybuilder. Så det får man ta lite som man vill. Men personen i fråga sade att han provat både och och inte fått samma reslutat med en gammal öppnad storförpackningsburk som med en ny.

muskelbyggarn
2004-03-29, 14:19
Nä nu är det väl mycket "tror sig veta" teorier här...

Kreatin förpackas sällan vakuumförpackat... detta gör att kreatin alltid kommer i kontakt med syre. Så öppnad förpackning eller ej så finns det redan luft där.

Kreatinets hållbarhet beror på några olika faktorer bla. kvaliten på råvaran, ett riktigt rent kreatin som ex. Creapure får en hållbarhet stämplat på burken på 2 år, men Degussa själva menar på att kreatinet kan ha ett bästföre på 4-5 år om det förvaras rätt. Billigare kreatin som inte är riktgt rena osv. får en sämre hållbarhet.

Sedan bör burken förvaras normalt, dvs. inte för varmt eller för fuktigt. Då kan man räkna med bästföredatumet som en "säkerhetstgräns" för när kreatinet är ok att använda.


Vänl,,,
Tobbe

henke_76
2004-03-31, 22:59
Originally posted by naruto
Jag köpte en 500g burk Twinlab kreatin den 1 Mars, på den står det att den går ut 032005 och då antar jag att dom menar 20 Mars 2005, då i oöppnat skick.

Doseringen är enligt burken:

Initialdosering: 1 tsk 4 ggr dagligen i 5 dagar
Underhållsdosering:½ tsk en timme före träning och ½ tsk 1 timme efter träning. Vilodagar intages 1 tsk per dag.

Sedan ska man ha uppehåll i 4 veckor, sedan kan man ta upp underhållsdoseringen igen osv.

Räknade ut volymen på burken ungefär och kom fram till att man får ut ungefär 1500 teskedar ur min burk med 500g.

Under en underhållsperiod äter man då 7 teskedar i veckan i 8 veckor vilket blir 56 teskedar på ca. 2 månader. Räknar man med uppladdningen blir det 84 teskedar på ca. 2 månader och 1 vecka.

Den här burken borde då räcka till närmare 20 perioder och då varar en period i ca. 3 månader (8 veckor underhåll + 4 veckor uppehåll) och det blir 60 månader.

Verkar inte bättre än att jag får kasta bort halva burken om jag vill ha ut full effekt :(

Säker på att du räknat rätt då? En sån burk kommer inte räcka till 20 omgångar kan jag garantera, då en tsk borde vara ca 3-5 g så går det åt (räknat på 4g/ tsk) 4*4*5= 80 g i uppladdningsfasen sen en 4veckors "kur" 27 dgr á 4 g = 108 gr

108+80= 188 gram på en "kur"

Stämmer inte det bättre? Det som du har angett ger ju bara 0,33 gram / tsk det är på tok för lite för att det ska ge ngt resultat.

Jonesss
2004-04-01, 09:43
jag jag köpte en 500g bruk för nästan 2 veckor. och jag är långt under halva kvar :(
dock äter jag lite mer än rekommenderad dos
under uppladdnings veckan käkade jag 25g om dagen och nu äter jag 15-20g om dagen...
och i min tackt räcker burken inet särskillt länge..
nu har jag haft ett j*vla hål i min kreatin bruk i snart 1 vecka någon som vet om detta kraftit sänker mitt kreatins effekt eller hållbarhet?

aliquis
2004-09-07, 10:30
Räknade ut volymen på burken ungefär och kom fram till att man får ut ungefär 1500 teskedar ur min burk med 500g.
Isf räknade du helt galet, snarare runt 3g/tsk, dvs ca 165 teskedar, och inga 60månader...