handdator

Visa fullständig version : Vad är det första ni inför/ökar i kosten vid bulkstart?


Heddaway
2014-07-18, 10:14
Av ren nyfikenhet *popcorn*

Personligen så står bröd mig varmt om hjärtat.. med ost!!
Nutella är en stark utmanare.. sedan när ja tröttnat på det (äter hur mkt som helst...) så övergår det nog i vanlig choklad..och så håller det på sådär..

Frantic
2014-07-18, 10:16
Gröt
Pasta
Bröd

I den ordningen. Choklad och glass ligger väl visserligen ganska högt upp också :D

Stoltz
2014-07-18, 10:16
Mjölk. Mjölk överallt. I kylen, munnen, duschen. Mjölk.

4623
2014-07-18, 10:16
Allt! Men höjdpunkten är chokladcroissanten på morgonen, kavringsbrödet på lunchen och kakor rent allmänt. :)

Jockefoten
2014-07-18, 10:20
Jag vet inte, har aldrig testat. Men olivolja och kokosfett borde vara bra som energitillskott

Bailah
2014-07-18, 10:23
Marabou mjölkchoklad. Nuff said

Sparven från Minsk
2014-07-18, 10:29
Bröd och pasta.

xcv
2014-07-18, 10:36
Bra timing på denna fråga! Bestämde mig imorse att nu fan räcker det, slutdeffat och lägger mig istället på balans/litet överskott till skolan börjar.

Var riktigt hungrig på gymmet och den första lyxen blev därför en extra DL havregryn och en sked socker i gröten. Tog även en lingongrova med jordnötssmör till. Min största craving de senaste månaderna har nog varit rostbröd med marmelad eller vitlökssmör. Blir nog en del mackor framöver!

Några till saker som dyker upp i skallen direkt:
TOm & Jerry-kex
Coops chocolate chip cookies - double chocolate+hasselnöt
Pimpim (godisbåtar)

anvihl
2014-07-18, 10:40
Äter precis likadant. Ser till att skaffa mig ett högre energibehov vid deff istället och kosten ändrar sig därför aldrig. Såvida jag inte testar något extrem upplägg som typ VLCD och då är det glass, chokladdoppade nötter och hemgjord pizza som saknas mest och äts först. Pannkakor med iofs *drool*.

Sheogorath
2014-07-18, 10:50
Inget specifikt. Handlar mer om att man tackar ja när det bjuds på fika/sötsaker på jobbet, planerar in lite utemiddagar med sambon. Lever livet lite friare helt enkelt. Räcker gott och väl för att skapa ett överskott med råge. :S

BobaFett
2014-07-18, 11:07
Jag släpper bara på bältet :D

...slutar räkna kalorier med andra ord och äter det jag känner för vilket är vanlig mat men lite godsaker också när det bjuds.

Armed Dingo
2014-07-18, 11:07
En skål flingor och mjölk varje dag.

Mer av allt utom kött vid middagar.

Godis om jag känner för det.

EnergiÖverskott
2014-07-18, 11:29
Mer potatis.
Mer havregryn.
Mer jasminris --> saker jag ökar på och äter mer utav.
Sedan slutar jag även att räkna på (nästan) kalorifria såser såsom tacosalsa, steviaketchup etc. och istället dessa efter behag.

Utöver det så tillåter jag mig själv att äta något jag verkligen är sugen på när/om det inträffar. Det brukar väl hända en gång varannan till var fjärde vecka ungefär och då kan det t.ex bli en middag av maten jag är sugen på samt en riktigt rejäl påse "naturgodis" på kvällen. Jag älskar verkligen choklad/youghurt-doppade saker :D

Sheogorath
2014-07-18, 11:43
Jag släpper bara på bältet :D

...slutar räkna kalorier med andra ord och äter det jag känner för vilket är vanlig mat men lite godsaker också när det bjuds.

Just. :thumbup:

(vet inte varför jag gav tummen upp eftersom man snabbt blir fet av det, men det är min vanliga strategi också iaf :D)

Tobbey
2014-07-18, 12:02
Större mängder av allt, annars äter jag gottegott jämt oavsett bulk eller deff :D Äter bara goda saker.

Illuminatus
2014-07-18, 12:21
För min egen del så släpper jag "striktheten" något men annars är det inga större förändringar. Mer käk vid bortbjudningar, fler äta ute kvällar, aningen mindre noggrannhet vid vägning av livsmedel typ som att i en maträtt med många ingredienser höfta på mängden snarare än att slaviskt väga 10g socker eller en tesked pesto...

Jag förenklar helt enkelt vardagen så pass att när det är dags för diet på nytt så är jag taggad på att väga allt mer noggrant.

...men det blir lika mycket glass, godis som vanligt. Tror till och med att jag äter mer gottesaker vid diet.

*popcorn*

Maya0112
2014-07-18, 18:05
Allting men framförallt glass, minst en pint hd eller b&j i veckan *drool*

maqan
2014-07-18, 19:27
Nu var det längesedan jag deffade eller bulkade, men det brukade bli fler spontana middagar med familj och vänner samt en fika någon gång ibland.

R Scarpa27
2014-07-18, 20:23
Äter precis allt året om.

godis, bröd, kött grönsaker, rotfrukter, pasta, snacks, yeah u named it...

bulkar jag plussar jag bara på...
deffa äter allt dock mindre mängd och ökar på rotfrukter och grönsaker som kolhydratskälla och minskar många andra såklart dock utesluter inget.

balans likadant där. varierat och balanserat =P haha.
bröd är väl något jag ätit stora mängder genom mitt liv =)

breadlover since 80s

AEB
2014-07-20, 11:30
typ exakt samma fast mer ris/pasta/potatis/sötsaker. skulle nog våga påstå att jag aldrig riktigt känner mig "mätt" hur mycket jag än äter.

cero
2014-07-20, 12:16
mjölk. Mjölk överallt. I kylen, munnen, duschen. Mjölk.

+1

Jeml
2014-07-20, 12:56
Den absolut största skillnaden är väl att jag äter godis/glass/chips/fikabröd i princip dagligen på bulk.
Pizza/kebab (från restaurang) ca 3ggr i veckan just nu.

I övrigt blir det allmänt mer och godare mat till frukost/lunch/middag. På deff blir det kanske ett mål om dagen som är "gott". Ibland inget.

Linjedomarn
2014-07-20, 14:07
Äter inte speciellt tråkigt under deff så finns inget så mycket att länta till, är väl öl i så fall.

tlk
2014-07-20, 14:49
mer bananer!

XXXL
2014-07-20, 14:56
Pasta, antar jag

Fogel
2014-07-20, 18:01
Pannkaka och Nesquick.

Albin Eriksson
2014-07-20, 22:40
Kolhydrater - i form av potatis, havregryn, ris alternativt snabba runt träning.

exor
2014-07-22, 08:41
Fett och kolhydrater.

Bröd med smör/pålägg är det som ökas mest, 1-2 kilo bröd om dagen.
Glass, godis, chips, choklad äts dagligen istället för någon gång i veckan.
Feta såser till maten.
Sallad försvinner som utfyllnad till maten.

tankoovich
2014-07-22, 09:38
Bröd är nice!

jonas_u
2014-07-22, 10:33
Bärs passar bra nu på sommaren :)

Annars är det pannkakor, glass och mackor som får utgöra överskottet

Ajemän
2014-07-22, 11:06
Fett. Åh vad jag saknar fett ibland. Grädde i köttfärssås, pastasåser, bacon, välsmörade pajer, gräddglass osv. Om nom...

Alltidxx
2014-07-22, 11:25
Det första som händer är mer mat, mer av ungefär samma mat. Framförallt mycket mera kolhydrater. Efter ett tag brukar man slira över på pizza och sånt. :)

Aliaas
2014-07-22, 12:02
Hur många är det igentligen som deffar på så att säga på enbart korrekt deffmat (typ kvarg, kyckling, broccoli, tonfisk etc..) och aldrig varierar dig markant?

Ni som gör det varför ? Är det enkelheten säkerheten hungern eller det praktiska som bestämmer?
Känns som att om man ändå räknar noga kan man ju äta nästintill vad som helst.

Sheogorath
2014-07-22, 12:11
Allt mitt vägande och pillande fortsatte lite väl långt så jag tog beslutet att sluta med allt sånt och låta formen försämras igen om så måste. Vinst: fritt leverne.

Det verkar som att risgrynsgröt, bananpannkakor, o'boy och ost+salamimackor var det som skulle till om kroppen själv fick välja.

Toni Radanov
2014-07-22, 14:48
Mat.

Sheogorath
2014-07-22, 16:20
Ohhhhh.... Aj fan. El Maco Chicken är tillbaka.

m-sundsvall
2014-07-22, 17:01
Ohhhhh.... Aj fan. El Maco Chicken är tillbaka.
Med McDonalds appen får du en på köpet vid köp av meny ;)

eiri
2014-07-22, 18:10
massor med kolhydrater!, känns som man kan äta hur mycket som helst, blir lite varmt i kroppen dock :S

Heddaway
2014-07-22, 18:47
Hur många är det igentligen som deffar på så att säga på enbart korrekt deffmat (typ kvarg, kyckling, broccoli, tonfisk etc..) och aldrig varierar dig markant?

Ni som gör det varför ? Är det enkelheten säkerheten hungern eller det praktiska som bestämmer?
Känns som att om man ändå räknar noga kan man ju äta nästintill vad som helst.

Jag blir inte mätt på tex sån mat jag skulle vilja äta även under deff. Man kan ju välja och lägga in massor med extra cardio osv men jag tyckte det var lättare att äta mängder med protein då jag kände mig väldigt mätt och hyffsat "belåten". 500 gram kvarg vs samma kalorimängd i limpmackor med ost...vissa klarar ju att äta samma men ja måste äta såna mängder mat tyvärr haha o då funkar somsagt inte vissa livsmedel för mig, inte om jag ska bry mig om o samtidigt få i mig 150 g protein.

R Scarpa27
2014-07-22, 19:15
Fett. Åh vad jag saknar fett ibland. Grädde i köttfärssås, pastasåser, bacon, välsmörade pajer, gräddglass osv. Om nom...

varför lida?
grädde & bregott året om.

Heddaway
2014-07-22, 19:18
varför lida?
grädde & bregott året om.
vissa måste "lida" ;) jag tex.

Ajemän
2014-07-22, 19:45
varför lida?
grädde & bregott året om.
Skulle lida betydligt mer om jag åt allt smaklökarna bad mig om. Det skulle bli Max och Pizza varje dag :p

Depzon
2014-07-22, 20:21
Ett normalt varmt mål mat under deff vore typ 200 g kyckling och 1 kg broccolimix, ett normalt varmt mål mat under bulk kanske 400 g kyckling, halvlite bulgur, nån god sås och ett lass (lyxig/god) sallad.

Ett normalt kallt mål under deff: 250 g kvarg, fun light, vatten, 100 g bär, ett hackat äpple

Under bulk: 400 g kvarg, fun light, mjölk, paranötter. Eller en jävla gigantisk filtallrik med en jävla halv påse Eldorado crunchymüsli!!

R Scarpa27
2014-07-22, 20:38
Skulle lida betydligt mer om jag åt allt smaklökarna bad mig om. Det skulle bli Max och Pizza varje dag :p

de funkar det med, dock inget jag skulle prioritera.
hemmagjord mat är prio och smakar alltid bäst.

snabbmat är väl ingen höjdare, snarare nödmat och fyllekäk.

testa göra egna burgare och pizza så blir råvarorna variation på och pizza och burgare är kanonmat året om äts flertal ggr i veckan.

R Scarpa27
2014-07-22, 20:45
vissa måste "lida" ;) jag tex.

anledning?.finns inget att lida inte ens under deff.
ät allt, se till att få tillr protein och fett och variera kosten så missar man inte mkt, plus lite grädde , smör och godis m.m går ju även lägga till om man håller koll på underskottet annars fet tränar cardio och äter desto mera godheter :)...

sen finns det ju såklart enkelthet med mättnad per kalori.

men käkar man brocolli och kyckling och massa kvarg som de flesta gör under deff har man oftast råd med andra godheter.

att käka enformigt och torrt under en deff är absolut inte nödvändigt om man har lite koll på läget.
det verkar de flesta dock ej ha.

Aliaas
2014-07-22, 20:46
anledning?.finns inget att lida inte ens under deff.
ät allt, se till att få tillr protein och fett och variera kosten så missar man inte mkt, plus lite grädde , smör och godis m.m går ju även lägga till om man håller koll på underskottet annars fet tränar cardio och äter desto mera godheter :)...

sen finns det ju såklart enkelthet med mättnad per kalori.

men käkar man brocolli och kyckling och massa kvarg som de flesta gör under deff har man oftast råd med andra godheter.

att käka enformigt och torrt under en deff är absolut inte nödvändigt om man har lite koll på läget.
det verkar de flesta dock ej ha.
Du får nog läsa vad hedda skrev innan... mättnaden är problemet vilket är fullt förståeligt

R Scarpa27
2014-07-22, 21:10
Du får nog läsa vad hedda skrev innan... mättnaden är problemet vilket är fullt förståeligt

mkt rotfrukter, magert kött osv så får man dock bra mättnad till små kalorier.
och har nog säkert kalorier över till gräddsås eller enportion glass.

inget är rätt eller fel... vi är alla olika, ochman ska göra det som funkar bäst såklart.

det jag menar är att deff behöver inte alls vara torrt och äckligt.
mängd har en roll också såklart. =)

och nix hade inte läst hennes tidigare inlägg :D

Sheogorath
2014-07-22, 21:14
mkt rotfrukter, magert kött osv så får man dock bra mättnad till små kalorier.
och har nog säkert kalorier över till gräddsås eller enportion glass.

inget är rätt eller fel... vi är alla olika, ochman ska göra det som funkar bäst såklart.

det jag menar är att deff behöver inte alls vara torrt och äckligt.
mängd har en roll också såklart. =)

Att lura kroppen med mättande livsmedel funkar ett litet tag men ska man bli riktigt hård kommer kroppen och knoppen protestera förr eller senare. Spelar liksom ingen roll efter några månader om det är bröd eller rotfrukter som fyller upp kalorikvoten. Kroppen känner av underskottet. Någon som säger att man aldrig behöver må dåligt under deff har liksom aldrig löpt linan ut.

Jeml
2014-07-22, 21:16
Felpost

Heddaway
2014-07-22, 21:17
mkt rotfrukter, magert kött osv så får man dock bra mättnad till små kalorier.
och har nog säkert kalorier över till gräddsås eller enportion glass.

inget är rätt eller fel... vi är alla olika, ochman ska göra det som funkar bäst såklart.

det jag menar är att deff behöver inte alls vara torrt och äckligt.
mängd har en roll också såklart. =)

och nix hade inte läst hennes tidigare inlägg :D

ja det finns säkert dem som klarar att käka lite mer så, personligen klarar jag inte av att ta "en bit" av något gottit då skippar jag hellre den biten och käkar extra mycket keso. Jag upplever att om jag väl infört vanligt socker och produkter med mycket fett så har jag väldigt svårt att hålla disciplin sedan.. men det betyder inte att min deff vart superdryg och trist men alla hittar väl sitt sätt att nå sina mål på bästa sätt.

R Scarpa27
2014-07-22, 21:39
ja det finns säkert dem som klarar att käka lite mer så, personligen klarar jag inte av att ta "en bit" av något gottit då skippar jag hellre den biten och käkar extra mycket keso. Jag upplever att om jag väl infört vanligt socker och produkter med mycket fett så har jag väldigt svårt att hålla disciplin sedan.. men det betyder inte att min deff vart superdryg och trist men alla hittar väl sitt sätt att nå sina mål på bästa sätt.

dat true =)...
håller jag själv för lågt på fett, ökar min hunger mkt mer =)...

mkt av tjuvar i kcal draman brukar vara flytande kalorier.
det är ett tips till TS flytande kalorierom man vill nå överskott med enkelhet :)

Heddaway
2014-07-22, 21:46
dat true =)...
håller jag själv för lågt på fett, ökar min hunger mkt mer =)...

mkt av tjuvar i kcal draman brukar vara flytande kalorier.
det är ett tips till TS flytande kalorierom man vill nå överskott med enkelhet :)

sedan är väl vissa mer åt att gilla "fett" och vissa kolhydrater.. jag älskar kolhydrater så därför saknar jag sällan fett utan mest carbs..lchf skulle därav aldrig fungera för mig om jag fick för mig att testa hehe ;)

japp.. dricker nästan aldrig kcaltäta drycker, bara mjölk i fluff o te osv. Väldigt lätt att bulka på mjölk...oboy speciellt ;)

R Scarpa27
2014-07-22, 21:50
sedan är väl vissa mer åt att gilla "fett" och vissa kolhydrater.. jag älskar kolhydrater så därför saknar jag sällan fett utan mest carbs..lchf skulle därav aldrig fungera för mig om jag fick för mig att testa hehe ;)

japp.. dricker nästan aldrig kcaltäta drycker, bara mjölk i fluff o te osv. Väldigt lätt att bulka på mjölk...oboy speciellt ;)

yea och vad har man pepsi max till?
att kunna njuta mer..... =) hehe. kalorier från vanlig läsk sparar man helst till mat kalorier ist :D
eller öl haha.

Aliaas
2014-07-22, 22:20
sedan är väl vissa mer åt att gilla "fett" och vissa kolhydrater.. jag älskar kolhydrater så därför saknar jag sällan fett utan mest carbs..lchf skulle därav aldrig fungera för mig om jag fick för mig att testa hehe ;)

japp.. dricker nästan aldrig kcaltäta drycker, bara mjölk i fluff o te osv. Väldigt lätt att bulka på mjölk...oboy speciellt ;)

samma här gällande kolhydrater kontra fett
när jag får ett sug får jag det alltid efter typ rena kolhydrater(pankakor,bröd,godis etc..)
smör,grädde,olja choklad o dylikt kan jag skit i helt..:P

(nu var det ju längesedan jag deffade men ommer ihåg det så iallafall)

xcv
2014-07-24, 08:16
Det som ökade mest när jag gick över till överskott var visst gasproduktionen. Damn alltså, har varit så harmonisk och fin i magen hela deffen, inte en enda fis har jag släppt typ. Nu är det kalabalik.

Är det bara den ökade mängden kolhydrater i sig som gör det? Blir mycket mer fullkorn och fibrer nu, kan det hjälpa att dra ner på det?

Ajemän
2014-07-24, 08:41
anledning?.finns inget att lida inte ens under deff.
ät allt, se till att få tillr protein och fett och variera kosten så missar man inte mkt, plus lite grädde , smör och godis m.m går ju även lägga till om man håller koll på underskottet annars fet tränar cardio och äter desto mera godheter :)...

sen finns det ju såklart enkelthet med mättnad per kalori.

men käkar man brocolli och kyckling och massa kvarg som de flesta gör under deff har man oftast råd med andra godheter.

att käka enformigt och torrt under en deff är absolut inte nödvändigt om man har lite koll på läget.
det verkar de flesta dock ej ha.

För mig avsevärt mycket bättre att fylla på med kolhydratsbaserade "godsaker" än fettbaserade saker, därav min saknad till fett. Sen betyder det inte att jag bara äter kyckling och broccoli :p

400
2014-07-24, 15:16
Det som ökade mest när jag gick över till överskott var visst gasproduktionen. Damn alltså, har varit så harmonisk och fin i magen hela deffen, inte en enda fis har jag släppt typ. Nu är det kalabalik.

Är det bara den ökade mängden kolhydrater i sig som gör det? Blir mycket mer fullkorn och fibrer nu, kan det hjälpa att dra ner på det?
Samma här, har märkt att det är mängden fibrer som är orsaken.

Stjarnan
2014-07-24, 16:24
En måltid extra, runt 7-900 kcal. Behåller samma livsmedel.

Alexton
2014-07-24, 16:37
Jag brukar handla några kilo älgkött av min kära vän som älskar att skjuta djur. Perfekt att lägga tiden man vill gå upp i vikt runt jaktsäsonger :D

Bör tilläggas att jag normalt inte äter rött kött.

MuskelMasen
2014-07-24, 21:53
En måltid extra, runt 7-900 kcal. Behåller samma livsmedel.


När på dagen hamnar denne måltid?

Stjarnan
2014-07-24, 22:12
När på dagen hamnar denne måltid?

Frukost, runt 10:00.. Skjuter på lunchen från 12 till 14 istället

xcv
2014-07-25, 00:18
Samma här, har märkt att det är mängden fibrer som är orsaken.

Misstänkte det alltså. Tips på schyssta mellanmål man kan ta med sig som mestadels är bra kolhydrater? Utan massa fibrer då alltså.

Har typ ätit grovt bröd till varje måltid i en vecka nu, så sjukt gott. Hur ska jag klara mig utan det? Måste hitta ett sätt, vill gärna bli kvitt lite gasbildning :D

400
2014-07-25, 00:22
Misstänkte det alltså. Tips på schyssta mellanmål man kan ta med sig som mestadels är bra kolhydrater? Utan massa fibrer då alltså.

Har typ ätit grovt bröd till varje måltid i en vecka nu, så sjukt gott. Hur ska jag klara mig utan det? Måste hitta ett sätt, vill gärna bli kvitt lite gasbildning :D
Hmm, det kan ju vara så att du har IBS och på köpet även är känslig mot gluten. Annars är ju banan ett rätt schyst mellanmål.

R Scarpa27
2014-07-25, 07:01
Misstänkte det alltså. Tips på schyssta mellanmål man kan ta med sig som mestadels är bra kolhydrater? Utan massa fibrer då alltså.

Har typ ätit grovt bröd till varje måltid i en vecka nu, så sjukt gott. Hur ska jag klara mig utan det? Måste hitta ett sätt, vill gärna bli kvitt lite gasbildning :D

ljust :em:

xcv
2014-07-25, 08:40
Hmm, det kan ju vara så att du har IBS och på köpet även är känslig mot gluten. Annars är ju banan ett rätt schyst mellanmål.

Nää, det där har jag koll på!

ljust

Unnar mig lite formfranska till frukostgröten och ser vad som händer! :)

R Scarpa27
2014-07-25, 19:32
Nää, det där har jag koll på!



Unnar mig lite formfranska till frukostgröten och ser vad som händer! :)

unna och unna ljust bröd behöver inte vara sämre än mörkt, vissa ggr tvärtom...
och hur kosten ser ut i övrigt.