handdator

Visa fullständig version : Dela in protein,carb,fett i % under BULK?

Challeofc
2014-07-18, 00:50
Tjenare!

Ställde precis samma fråga för nån vecka sen för deff, men nu ställer jag den för bulk istället.

Hur ska jag dela in mina macros? Hur många procent av mitt dagliga intag ska vara från carb,fett och protein?

Tackar så jätte mycket för svar :)

Latissimus Dorsi
2014-07-18, 00:54
Spelar ingen roll, ät mycket protein.

Aliaas
2014-07-18, 00:56
1g fett kv, 2g protein kv, resten kolhydrater. Detta är optimalt enligt mig. Dock kan du göra precis vad du känner för med mer fett etc få bara i dig nog med protte:)

Defuniac
2014-07-18, 02:22
Jag själv kör 1g fett kv, så ser jag alltid till att få minst 200g protein per dag sen kan du fylla resten av kvoten med kolisar, typ som Aliaas skrev :)

Lepras
2014-07-18, 02:40
Märker att kroppen svarar mycket bättre på highcarb än high fat under bulk. Både styrka tryck och vad för typ av massa ja lägger på mig.
Kan äta mer kcal om jag äter större del kolhydrater än om ja skulle äta motsvarande i fett.

För mig personligen så blir det mycket av allt iof,eftersom jag är relativt stor och har ett högt energintag.

På ca 5200kcal fördelar ja
330g protein
800g kolhydrater
70g fett

Men landar ofta runt
300g protein
700-800 kolhydrat
100g fett

Har funkat riktigt bra denna bulksäsong,jämfört med tidigare där ja legat på 150-200+g fett..kunde äta mindre och lagrade mer kroppsfett.

Min erfarenhet.

EnergiÖverskott
2014-07-18, 05:29
Energiprocenten (E%) är inte det som är intressant då det kan komma att skilja rätt mycket beroende på vad du väger, hur mycket plats du gör för de olika makronutrienterna utefter vad du siktar på. Därför är det mycket smartare att tänka i antal gram när du ska fördela maten.

Enligt min erfarenhet så är detta något som funkar för de allra flesta (funkar som i: må och prestera bra)

Fett: 0,5-1 Gram fett/kilo kroppsvikt.
Protein: 1,8 - 2,2 Gram protein/kilo kroppsvikt.
Kolhydrater: Resten av antal gram du får plats med i din kaloribudget.

Challeofc
2014-07-18, 12:03
Energiprocenten (E%) är inte det som är intressant då det kan komma att skilja rätt mycket beroende på vad du väger, hur mycket plats du gör för de olika makronutrienterna utefter vad du siktar på. Därför är det mycket smartare att tänka i antal gram när du ska fördela maten.

Enligt min erfarenhet så är detta något som funkar för de allra flesta (funkar som i: må och prestera bra)

Fett: 0,5-1 Gram fett/kilo kroppsvikt.
Protein: 1,8 - 2,2 Gram protein/kilo kroppsvikt.
Kolhydrater: Resten av antal gram du får plats med i din kaloribudget.

Okej så på ett ungefär hur mycket ska jag ligga på överskott? Jag vill göra en CLEAN bulk, vill inte lägga på mig en massa onödigt :) inte något jävla grisbulkande för min del :naughty:

Aliaas
2014-07-18, 12:18
Okej så på ett ungefär hur mycket ska jag ligga på överskott? Jag vill göra en CLEAN bulk, vill inte lägga på mig en massa onödigt :) inte något jävla grisbulkande för min del :naughty:

Clean bulk betyder inte att man lägger på sig minimalt med fett utan att man äter mat som anses vara clean och i fitness världen (ris,kyckling,havregryn etc...) vilket är fullständigt onödigt enligt mig :)

En LEAN bulk däremot är nog vad du menar och även den är väldigt subjektiv. Men om ja ska försöka svara på din fråga så råder jag dig att lägga dig på cirka 200-300 kcal i överskott :)

Jeml
2014-07-18, 12:20
Du lägger inte på dig onödigt fett för att du äter sånt som anses "onyttigt". Du lägger på dig fett genom att äta mer än du behöver, oavsett vad det är. Desto mer du äter över ditt behov desto större andel blir förmodligen fett.

EnergiÖverskott
2014-07-18, 12:34

Både Jeml och Aliaas har gett dig bra svar. 200-300 Kcal/dygn som överskott kan vara ett bra riktmärke. Under 200 Kcal blir för tätt inpå felmarginalen och när du närmar dig 500 Kcal överskott/dygn så är det i mina ögon för mycket så länge du inte är riktigt underviktig.

Challeofc
2014-07-18, 15:17
Både Jeml och Aliaas har gett dig bra svar. 200-300 Kcal/dygn som överskott kan vara ett bra riktmärke. Under 200 Kcal blir för tätt inpå felmarginalen och när du närmar dig 500 Kcal överskott/dygn så är det i mina ögon för mycket så länge du inte är riktigt underviktig.

Okej! Men då måste jag fråga? Varför Gainer? Det kan väl inte vara så svårt att komma upp i rätt kcal på bara mat för att hamna på överskott? eller? :)

Jeml
2014-07-18, 15:19
Nej det är inte svårt för dom flesta. Vem har sagt att du ska ta gainer?

Aliaas
2014-07-18, 15:40
Tror de flesta som använder gainer är ersoner som tror att det är nån slags magisk produkt på grund av sina brutala namn (Upp Your Mass, Mutant Mass etc...)

Eller sånna som har en extremt hög förbrukning pga hög aktivitetsgrad (och viss del gener) typ marathonlöpare, hårt fysiskt jobbande etc, som behöver ett lätt sätt att få i sig nog med kalorier utan att äta massor med mat.

Challeofc
2014-07-18, 16:16
Nej det är inte svårt för dom flesta. Vem har sagt att du ska ta gainer?

Tror de flesta som använder gainer är ersoner som tror att det är nån slags magisk produkt på grund av sina brutala namn (Upp Your Mass, Mutant Mass etc...)

Eller sånna som har en extremt hög förbrukning pga hög aktivitetsgrad (och viss del gener) typ marathonlöpare, hårt fysiskt jobbande etc, som behöver ett lätt sätt att få i sig nog med kalorier utan att äta massor med mat.

Okej! Nej men det är skit vanligt med att folk tar gainer, har även läst att många här på forumet får i sig 2000-3000 kcal per dag från gainer, ,därför jag blev orolig över hur mycket jag egentligen skulle få i mig :)

Aliaas
2014-07-18, 16:18
Okej! Nej men det är skit vanligt med att folk tar gainer, har även läst att många här på forumet får i sig 2000-3000 kcal per dag från gainer, ,därför jag blev orolig över hur mycket jag egentligen skulle få i mig :)

nej.

DU har läs fel :P

Mouline
2014-07-18, 16:19

Dricka gainer eller käka pasta och godis? glass? *screwy*